Dynamo kapot? Of sterke accu?
Dynamo kapot? Of sterke accu?
Ben bezig met het aansluiten van een 2e accu Defender 110 300TDI, via een scheidingsdiode, nu heb ik alles goed aangesloten maar wat blijkt. Als ik de startaccu los koppel (tijdens het draaien van de motor) slaat deze zomaar af? Is de dynamo kapot?
B+ losgekoppeld van dynamo en doorgeschakeld naar scheidingsdiode (startaccu)
2e accu aangesloten op diode (2)
En vanaf de diode naar dynamo (B+) zoals in de beschrijving.
Moet het koelelement nu wel of niet geïsoleerd worden van het chassis?
B+ losgekoppeld van dynamo en doorgeschakeld naar scheidingsdiode (startaccu)
2e accu aangesloten op diode (2)
En vanaf de diode naar dynamo (B+) zoals in de beschrijving.
Moet het koelelement nu wel of niet geïsoleerd worden van het chassis?
Re: Dynamo kapot? Of sterke accu?
Ché, nu ben ik niet helemaal thuis in de 300tdi techniek, maar die zal toch een electrische brandstofafsluiter hebben, en een electrische opvoerpomp? Dus als je de stroom eraf haalt valt alles stil.
De dynamo kan dat niet overnemen, omdat die zelf spanning nodig heeft voor de veldbekrachtiging. Het is geen magneet.
Tot zover is alles normaal.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('98f1a4cb9c0a71f1bdbfd337d714c9aa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 17186084, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b98be944950a68459750fd5086058d7a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 17186084, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De dynamo kan dat niet overnemen, omdat die zelf spanning nodig heeft voor de veldbekrachtiging. Het is geen magneet.
Tot zover is alles normaal.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('98f1a4cb9c0a71f1bdbfd337d714c9aa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 17186084, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b98be944950a68459750fd5086058d7a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 17186084, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Dynamo kapot? Of sterke accu?
klopt niet
een dynamo die eenmaal bekrachtig is blijft op spanning
er zitten 3 extra diodes in voor de regelaar, vaak is het zelfs zo dat met veel toeren er genoeg rest magnetisme is om hem toch op gang te brengen
het kan zijn dat er een beveiliging in zit die hem aftikt als je de accu los haalt maar dat is meestal niet het geval, weet dat niet bij een 300 tdi
normaal kan je prima rijden zonder accu al is het aan te raden om dan wel je dimlicht aan te zetten van wegen de spanningsregelaar die vind onbelast zijn niet leuk
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d9d876021bf8dd38115edc7104f3924e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17186953, 600, 600, 'Loading image ...', false);
een dynamo die eenmaal bekrachtig is blijft op spanning
er zitten 3 extra diodes in voor de regelaar, vaak is het zelfs zo dat met veel toeren er genoeg rest magnetisme is om hem toch op gang te brengen
het kan zijn dat er een beveiliging in zit die hem aftikt als je de accu los haalt maar dat is meestal niet het geval, weet dat niet bij een 300 tdi
normaal kan je prima rijden zonder accu al is het aan te raden om dan wel je dimlicht aan te zetten van wegen de spanningsregelaar die vind onbelast zijn niet leuk
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d9d876021bf8dd38115edc7104f3924e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17186953, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Dynamo kapot? Of sterke accu?
Precies, zonder belasting ineens geen accu vindt de spanningsregelaar niet leuk, daar kan ie eventueel zelfs van gaan hemelen.
Licht aan is dan verstandig, eventueel ook achterruitverwarming aan doen (want de eventueel optredende spanningspiek is ook weer minder voor je koplampen).
Marc
Licht aan is dan verstandig, eventueel ook achterruitverwarming aan doen (want de eventueel optredende spanningspiek is ook weer minder voor je koplampen).
Marc
Re: Dynamo kapot? Of sterke accu?
jamaar Schreef:
-------------------------------------------------------
> klopt niet
> een dynamo die eenmaal bekrachtig is blijft op
> spanning
> er zitten 3 extra diodes in voor de regelaar, vaak
> is het zelfs zo dat met veel toeren er genoeg rest
> magnetisme is om hem toch op gang te brengen
> het kan zijn dat er een beveiliging in zit die hem
> aftikt als je de accu los haalt maar dat is
> meestal niet het geval, weet dat niet bij een 300
> tdi
> normaal kan je prima rijden zonder accu al is het
> aan te raden om dan wel je dimlicht aan te zetten
> van wegen de spanningsregelaar die vind onbelast
> zijn niet leuk
Losnemen van een accu uit het elektrische circuit van een auto is een absolute don't. !!
Motorisch kan een diesel met inspuitpomp idd gewoon doorlopen; zolang er maar brandstoftoevoer is. Blijkbaar wordt in dit geval de vrijgavespanning van de inspuitpomp gehaald en dan valt ie stil.
Naast de "voorraadfunctie" heeft de accuechter ook de eigenschap om de boordspanning te stabiliseren en spanningspieken af te vangen in het boordnet. Zaken als radio's en bij modernere wagens ook de boord elektronica (Ecu's en zaken als ABS e.d) worden er niet blij van en als je pech hebt gaat het kapot.
Bij het losnemen krijg je een flinke piekspanning, inschakelen van de lampen zorgt idd voor een belasting van de spanningsregelaar; maar heeft geen enkel effect op eventuele spanningspieken of hogere harmonische die optreden tgv aangesloten elektronica.
Er is geen enkele reden om in een auto met draaiende motor zomaar de accu los te koppelen en de kans te lopen op schade.
Gerrit
>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<
-------------------------------------------------------
> klopt niet
> een dynamo die eenmaal bekrachtig is blijft op
> spanning
> er zitten 3 extra diodes in voor de regelaar, vaak
> is het zelfs zo dat met veel toeren er genoeg rest
> magnetisme is om hem toch op gang te brengen
> het kan zijn dat er een beveiliging in zit die hem
> aftikt als je de accu los haalt maar dat is
> meestal niet het geval, weet dat niet bij een 300
> tdi
> normaal kan je prima rijden zonder accu al is het
> aan te raden om dan wel je dimlicht aan te zetten
> van wegen de spanningsregelaar die vind onbelast
> zijn niet leuk
Losnemen van een accu uit het elektrische circuit van een auto is een absolute don't. !!
Motorisch kan een diesel met inspuitpomp idd gewoon doorlopen; zolang er maar brandstoftoevoer is. Blijkbaar wordt in dit geval de vrijgavespanning van de inspuitpomp gehaald en dan valt ie stil.
Naast de "voorraadfunctie" heeft de accuechter ook de eigenschap om de boordspanning te stabiliseren en spanningspieken af te vangen in het boordnet. Zaken als radio's en bij modernere wagens ook de boord elektronica (Ecu's en zaken als ABS e.d) worden er niet blij van en als je pech hebt gaat het kapot.
Bij het losnemen krijg je een flinke piekspanning, inschakelen van de lampen zorgt idd voor een belasting van de spanningsregelaar; maar heeft geen enkel effect op eventuele spanningspieken of hogere harmonische die optreden tgv aangesloten elektronica.
Er is geen enkele reden om in een auto met draaiende motor zomaar de accu los te koppelen en de kans te lopen op schade.
Gerrit
>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<
Re: Dynamo kapot? Of sterke accu?
Het blijft in ieder geval vreemd. De omschrijving van de scheidings - diode verteld mij dat je de accu's kunt testen door de start accu los te koppelen tijdens het draaien van de motor. Als mijn verlichting blijft branden is alles goed aan gesloten, maar wat gebeurd er, de motor valt dan gewoon uit.
Ik breng hem toch maar even weg! Als het verholpen is laat ik wel weten wat het probleem was!
Voor zover bedankt.
Ik breng hem toch maar even weg! Als het verholpen is laat ik wel weten wat het probleem was!
Voor zover bedankt.
Re: Dynamo kapot? Of sterke accu?
Ché Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het blijft in ieder geval vreemd. De omschrijving
> van de scheidings - diode verteld mij dat je de
> accu's kunt testen door de start accu los te
> koppelen tijdens het draaien van de motor. Als
> mijn verlichting blijft branden is alles goed aan
> gesloten, maar wat gebeurd er, de motor valt dan
> gewoon uit.
> Ik breng hem toch maar even weg! Als het verholpen
> is laat ik wel weten wat het probleem was!
>
> Voor zover bedankt.
Dat is niet vreemd. De functie van een schedingsdiode is nu juist dat hij de startaccu ontkoppeld van de 2e accu. Betekend dus dat de stroom alleen van de dynamo naar de tweede accu kan stromen en niet vanuit de startaccu via de dynamo naar de 2e accu.
Ergo, die scheidingsdiode functioneerd prima.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/06/2014 18:30 door G-men (Gargamel).
-------------------------------------------------------
> Het blijft in ieder geval vreemd. De omschrijving
> van de scheidings - diode verteld mij dat je de
> accu's kunt testen door de start accu los te
> koppelen tijdens het draaien van de motor. Als
> mijn verlichting blijft branden is alles goed aan
> gesloten, maar wat gebeurd er, de motor valt dan
> gewoon uit.
> Ik breng hem toch maar even weg! Als het verholpen
> is laat ik wel weten wat het probleem was!
>
> Voor zover bedankt.
Dat is niet vreemd. De functie van een schedingsdiode is nu juist dat hij de startaccu ontkoppeld van de 2e accu. Betekend dus dat de stroom alleen van de dynamo naar de tweede accu kan stromen en niet vanuit de startaccu via de dynamo naar de 2e accu.
Ergo, die scheidingsdiode functioneerd prima.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/06/2014 18:30 door G-men (Gargamel).