Hoofdremcilinder

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
John

Hoofdremcilinder

Bericht door John »

Hoi,

Ik heb een Stage One 1981 waarvan ik denk dat de rembekrachtiging het niet of slecht doet.

De unit krijgt wel voldoende vacuüm.

Ik neem aan dat je bij het starten met ingedrukt rempedaal de werking moet voelen?

De rem eigenschappen met de 4 schijfremmen zijn ook niet erg aangenaam..

Toe aan vervanging of misschien een andere conclusie?

Gr.
Jos Daalmans

Re: Hoofdremcilinder

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi John,

Ik weet niet of je bij het remmen op een "betonblok" trapt of op een "spons". Zoals je aangeeft, bij het starten moet je voelen dat er minder druk op het pedaal komt, omdat de kracht door de Servo unit wordt overgenomen. Gebeurt er niets met het rempedaal, is de Servo waarschijnlijk defect. Misschien hoor je dan sissen, ofwel de vacuum zijde van de servo trek ergens lucht naar binnen.
Stop de motor eens en trap dan een keer op de rem met een redelijke kracht. Laat het pedaal los en trap dan weer het pedaal in, ongeveer met dezelfde kracht. Misschien kun je nu voelen dat het rempedaal eerder druk krijgt Als dit zo is, werkt de Servo. Kom je met het pedaal weer op dezelfde positie uit, doet de servo niets of nauwelijks iets.

Kijk ook eens naar de binnenzijde van de remschijven voor. Om een of andere wazige reden willen die wel eens behoorlijk roesten en dan zelfs zo sterk dat je de roest er niet "even" van af remt. Het remmend vermogen van de schijven neemt dan behoorlijk af en moet je behoorlijk kracht uitoefenen op het rempedaal.

Succes,

Jos

Profiel+III.jpg --> mod_embed_images_loadimage('80a230ff0bb2fb3ed57faa03ee6f0dcd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-R1UMZNi_mZI/UophGk5cUjI/AAAAAAAAJNA/Gz8iTitKsG8/w965-h418-no/Profiel+III.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', '', 17188560, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".
René de Geeter

Re: Hoofdremcilinder

Bericht door René de Geeter »

Een Stage One heeft van origine rondom trommelremmen. Als er nu schijfremmen op zitten is er dus behoorlijk wat veranderd (andere assen, of alleen modificatie). Klopt nu alles in het gehele remsysteem nog wel??

René
109 serie III StaWag
John

Re: Hoofdremcilinder

Bericht door John »

Zover ik begrepen heb is dit een ombouwset en zijn de assen nog origineel.

Verder lijkt het remsysteem ook nog zoals het oorspronkelijke was, de leiding naar achter ben ik al doorheen getrapt na een stevige rem test...
John

Re: Hoofdremcilinder

Bericht door John »

Hoi Jos,

Dan zal de bekrachtiging wel stuk zijn, ik voel inderdaad bij het starten geen ondersteuning.

Zonder draaiende motor de rem in trappen, los en weer intrappen geeft wel iets eerder druk. Maar waarom is de servo dan ok? (zonder onderdruk van de motor)

Starten na zo'n dubbele intrap geeft ook geen bekrachtigings gevoel.

Ja, roestige remschijven heb ik ook aan gedacht en al eens bewust rijdend de remmen wat "gepolijst". Dit heeft wel een beetje effect op het rem gedrag maar het blijft een "betonblok" gevoel in jou woorden...

Remcilinders die stroef gaan? Ze zouden zelfs van RVS moeten zijn wat mij verteld is?

Gr.

John
richard78

Re: Hoofdremcilinder

Bericht door richard78 »

Als je twee maal op de rem traps is het normaal dat die de tweede keer harder is. De remvloeistof die je met de eerste trap in de leidingen pomp loopt er niet direct uit. Dus de tweede keer zijn de remmen eerder op druk. Maar na het starten van de motor zou de rem gemakkelijker in te trappen moeten zijn omdat de rembekrachtiger dan meehelpt. Een goede test is de rem intrappen. De auto starten (met ingetrap rempedaal). Dan zou je het pedaal iets moeten voelen zakker door de rembekrachtiging. Als dit niet het geval is dat issie stuk.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5a5a2a462eaf15fb20a0d9139183fd03', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 17189414, 600, 600, 'Loading image ...', false);
John

Re: Hoofdremcilinder

Bericht door John »

Yep, dan issie stuk..

Ik heb nog een reserve dus maar even wisselen..

Dankje!
Plaats reactie