Electra vraag lier

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
sjorsboomschors/aka/PP

Electra vraag lier

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

Net m'n warn welke al 3 jaar op m'n bumper staat maar eens gecontroleerd : en ze doet het nog!
Maar nu het aansluiten....
Ikke & electra
Anyway: MOET je een extra accu? Of voldoet een heavy dieselduty accu ook voor incidenteel gebruik?
En hoe zit het met waterproofing je kabels?
En 35 mm of toch 50mm??
En heb een albright, maar met een remote, of toch liever een kabelbediening??
En wil m'n albright naast m'n remservo zetten, moet ik ze ook nog extra inpakken qua water??
Oh ja, en WAAR vind je de juiste spullen? Zoek me rot, maar verdwaal geloof ik
Heb wel al een quick connector massa & plus kabel(35mm) welke ik richting accu wilde doen
Heb ook een massa schakelaar,maar moet ik ook nog zekeren, en waarop & hoe zwaar?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/06/2014 18:15 door sjorsboomschors/aka/PP.
RaRo74

Re: Electra vraag lier

Bericht door RaRo74 »

Nee een extra accu hoeft zeer zeker niet. Gewoon je motor laten draaien tijdens het lieren.

Mocht je een extra accu nemen dan nog lieren via de startaccu omdat je anders problemen kunt krijgen met het laadrelais van je extra accu.
Het kan wel maar dan moet je er rekening mee houden.

50mm² is beter want een lier trekt al snel 350A. Probeer de bekabeling zo kort mogelijk te houden maar niet strak passend.

Remote of kabelbediening maakt niet uit, werkt allebei prima.

Verwacht je dan dat water boven je remservo gaat komen? Hoe dan ook, een goed relais is volledig waterdicht.

Roan4x4 kan je prima helpen aan spullen net als stroomwinkel.nl.

Zekeren is niet nodig maar kan uiteraard wel. Massaschakelaar is wel handig om snel uit te kunnen schakelen en onbevoegd gebruik te voorkomen.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/06/2014 18:21 door RaRo74.
RaRo74

Re: Electra vraag lier

Bericht door RaRo74 »

DSC03417.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fee415c1f26acb44186ed83dbbf6e90e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.expeditionexchange.com%2Fsema2004%2FDSC03417.jpg', 'http://www.expeditionexchange.com/sema2004/DSC03417.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.expeditionexchange.com%2Fsema2004%2FDSC03417.jpg', '', 17187345, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Also on display at the Superwinch booth was the waterproof Albright Heavy-Duty Solenoid, which is standard on the EP and Husky winches at this time. It turns out waterproof electronics was a big topic at the show, and several different companies had waterproof displays.

5yzz11.gif --> mod_embed_images_loadimage('62b2d83c779f7dc65db13152d706c3b3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', 'http://i43.tinypic.com/5yzz11.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', '', 17187345, 600, 600, 'Loading image ...', false);
sjorsboomschors/aka/PP

Re: Electra vraag lier

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

Cool!!!
Zo'n vaart zal het niet lopen
Thanx btw!



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/06/2014 20:35 door sjorsboomschors/aka/PP.
sjorsboomschors/aka/PP

Re: Electra vraag lier

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

oh ja, nog een domme vraag mijnerzijds....
moet je de albright op een accu aansluiten, of kan het ook direct op je dynamo??
moet toch zo kort mogelijke afstand hebben? en m'n accu staat onder de pass.stoel
Marc-my-Words

Re: Electra vraag lier

Bericht door Marc-my-Words »

Geen domme vraag (als die al bestaan).
Aangezien de dynamo-startmotor onderling met een zware kabel verbonden zijn en er ook een zware kabel doorloopt naar de accu, en bovenal: aangezien je graag een groot deel van het lier-vermogen door je dynamo laat leveren ... is de kortste aansluiting verreweg de beste.

Marc

PS Na de geslaagde rescue-actie wil je nu ook rescue-lier-acties ?
sjorsboomschors/aka/PP

Re: Electra vraag lier

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

thanks Marc... en nee, heb deze lier al ruim 5 jaar, en deze op m'n laatste 110 gezet, 3 jaar geleden, maar nog nooit aangesloten of gekeken of ze het doet ( ja dus ) en nu maar eens aansluiten, aangezien ik altijd afhankelijk ben van anderen om mij eruit te lieren...
nu kan ik self-supporting vast zitten
denk dat ik hem dus maar aan de dynamo gooi, met 50 mm kabels, maar hoeveel stroom levert een dynamo of kan het leveren? heb ook nog een 1500W omvormer
heb gewoon een Perkins 60 amp geloof ik
G-men (Gargamel)

Re: Electra vraag lier

Bericht door G-men (Gargamel) »

Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> Geen domme vraag (als die al bestaan).
> Aangezien de dynamo-startmotor onderling met een
> zware kabel verbonden zijn en er ook een zware
> kabel doorloopt naar de accu, en bovenal:
> aangezien je graag een groot deel van het
> lier-vermogen door je dynamo laat leveren ... is
> de kortste aansluiting verreweg de beste.
>
> Marc
>
> PS Na de geslaagde rescue-actie wil je nu ook
> rescue-lier-acties ?


Voor zover mij bekend zijn de meeste kabels in landrovers tussen de dynamo (alternator) en de startmotor vrij dun, (2x 6 mm2) Dat is ruim voldoende voor het laden van de accu (max 72A); maar veel te dun om een lier te voeden. Weliswaar komt een deel van de stroom direct uit de dynamo; maar en als je lier bij vollast 250A trekt dan komt er alsnog een dikke 180Amp uit de accu.
Daarover wil je zo min mogelijk verlies hebben en dus zo min mogelijk verbindingen; dus dan is via de startmotor zeker niet ideaal.
Beste is dus om gewoon een dikke kabel naar de grootste "stroomleverancier" te brengen en dat is de accu.

Voor het laden van de accu is die 12mm2 ruim voldoende; voor een lier wordt het een gloeidraad als je hem wat langer belast gebruikt......

Gerrit
Marc-my-Words

Re: Electra vraag lier

Bericht door Marc-my-Words »

Dus zou je met 12-18 mm2 van accu naar de lier en 12 mm van dynamo naar lier dit probleem "elegant" oplossen.
Je hebt dan direct een verdubbeling van de dynamo-accu kabel voor het "doordeweekse" bijladen van de accu, de verliezen daar zijn dan gehalveerd.
Pluspunt is dan dat de bekabeling niet al te dik wordt, minpunt is dat je héél zeker moet weten dat er nergens een minder contact is, want dan gaat alles via de omweg lopen. De zekere oplossing is een ruime verdubbeling van de kabel van dynamo+startmotor naar de accu en daar de lier-kabel van aftakken.

Marc
G-men (Gargamel)

Re: Electra vraag lier

Bericht door G-men (Gargamel) »

Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dus zou je met 12-18 mm2 van accu naar de lier en
> 12 mm van dynamo naar lier dit probleem "elegant"
> oplossen.
> Je hebt dan direct een verdubbeling van de
> dynamo-accu kabel voor het "doordeweekse" bijladen
> van de accu, de verliezen daar zijn dan
> gehalveerd.
> Pluspunt is dan dat de bekabeling niet al te dik
> wordt, minpunt is dat je héél zeker moet weten
> dat er nergens een minder contact is, want dan
> gaat alles via de omweg lopen. De zekere
> oplossing is een ruime verdubbeling van de kabel
> van dynamo+startmotor naar de accu en daar de
> lier-kabel van aftakken.
>
> Marc


Zou ik niet doe Marc, zoals je zelf al aangeeft, zoekt de stroom de weg van de minste weerstand.
De weerstand van de directe kabel (accu>winch> zal lager zijn als de weerstand van de "omweg" (accu >startmotor>dynamo>winch). Elke klem schroefverbinding heeft nu eenmaal een overgangsweerstand; zeker als het al wat ouder is.
De meeste stroom zal dus alsnog via de directe kabel gaan; die met zijn 12mm veel te dun is om het te verwerken en dus veel te warm wordt.
Enige goede oplossing is toch echt een 35-50mm kabel direct naar de accu. Liefst een + en -. Zo voorkom je elke kans op problemen/uitdagingen tgv overgangsweerstanden.

Of je dynamo het gaat trekken ligt helemaal aan je gebruik. Lieren (op vollast) is meestal incidenteel; en bij losloop gebruikt hij niet zoveel stroom. Als je met draaiende motor liert hoeft dat dus geen issue te zijn.
Omvormer is eigenlijk hetzelfde. gebruik je hem om een laptop o.i.d op te laden, of een kleine LCD TV dan is het geen issue. Hang je de magnetron eraan dan heb je een probleem. Grofweg kun je per 100W afgenomen vermogen een 10A bij 12v aanhouden (uitgaande van 20% verlies tgv het omzetten naar 220) . Ergo, 500W continu op 220 is een 50Ampere uit je accu/boordnet.. dat gaat je accu niet heel lang volhouden.....

Houd er overigens wel rekening mee dat een startaccu zeker als de motor uit staat niet te ver ontladen mag worden (max 25-30%) en met een 1500W omvormer is het dus uitkijken. Een tweede (semi-tractie) accu is dan een aanrader. (met een Cyrix scheider ertussen)
Marijn & Simba

Re: Electra vraag lier

Bericht door Marijn & Simba »

hmmz. je hebt niet goed gelezen. Direct aan de accu is het beste.

50mm² bij 200A, 35mm² bij 160A en 25mm² bij 125A.
Zijn richtwaardes voor langdurig belasten. Let op de nominale stroom van de lier. De piekstroom is doorgaans alleen bij de aanloop en bij maximale belasting van de lier van toepassing.
Lengte van de kabel is an sich niet interessant. Pas bij langdurig overbelasten wordt een 50mm² een keer warm...

Marijn & Simba & Serious & Optimus

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d13aaf9521c64fd2e057ae92278e089b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', '', 17189319, 600, 600, 'Loading image ...', false);
sjorsboomschors/aka/PP

Re: Electra vraag lier

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

Hmmm
Ok
Heb nu het volgende bedacht en wil ik gaan doen
Maar feel free to shoot it!
35mm kabels van lier naar albright en van albright naar accu
Cyrix 120 amp relais tussen twee accu's, met masterswitch en voltmeter(?)
50 amp zekeringen op kabels naar accu's (negatief?)
Kan dit?
(PP is still learning, and has no affection with AC/DC unless it's music!!
Frank 110V8

Re: Electra vraag lier

Bericht door Frank 110V8 »

Een accu is voldoende
Die 50 a zekering gaat niet werken
35 mm is prima 50 mm is missschien beter
Het hele verhaal met de cyrix zou ik voor incidenteel gebruik weglaten
sjorsboomschors/aka/PP

Re: Electra vraag lier

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

Ok
Thanx!!!
Hoeveel moeten de zekeringen dan min zijn??
En als ik een cyrix plaats, werkt dat dan ook andersom?
Maw: m'n startaccu is leeg; moet ik dan omsteken?
Of pakt de extra accu dan de functie over?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/06/2014 22:49 door sjorsboomschors/aka/PP.
Marc-my-Words

Re: Electra vraag lier

Bericht door Marc-my-Words »

Marijn & Simba Schreef:
-------------------------------------------------------
> hmmz. je hebt niet goed gelezen. Direct aan de
> accu is het beste.
>
> 50mm² bij 200A, 35mm² bij 160A en 25mm² bij
> 125A.
> Zijn richtwaardes voor langdurig belasten. Let op
> de nominale stroom van de lier. De piekstroom is
> doorgaans alleen bij de aanloop en bij maximale
> belasting van de lier van toepassing.
> Lengte van de kabel is an sich niet interessant.
> Pas bij langdurig overbelasten wordt een 50mm²
> een keer warm...

Ik zie niet in waarom direct aan de accu het beste is (maar misschien moet ik bijleren).
Een dikkere bekabeling tussen dynamo en accu heb je dan nl nog steeds nodig (aangenomen dat daar dan langdurig 100 A door gaat - ik heb net geleerd dat de standaard bekabeling te zwak is).
Als je een dikke kabel tussen dynamo en accu hebt is er niks tegen het bij de dynamo oppikken van de plus voor de lier (nu ja, het enige is een extra aansluiting "onderweg", maar die heb je ander wel in de keten van dynamo via de accu naar de lier).

En ... in tegenstelling tot wat je stelt: de lengte is wel interessant: kabel kost iets (geld en ruimte) en hoe langer de kabel hoe meer verlies. Zolang de warmte-ontwikkeling geen probleem vormt kan je voor heel korte stukjes zelfs dunner nemen, het gaat om de totale weerstand in het circuit (hoe dikker de kabel hoe lager de weerstand per meter, als je echter 2x zo lange kabel neemt is de winst van tweemaal zo dikke weer verdampt).

Marc
RaRo74

Re: Electra vraag lier

Bericht door RaRo74 »

Ongezekerd laten. Waarom zou je zekeren?
Mocht er iets mis gaan dan ben je er altijd snel bij door de massa / plus schakelaar om te draaien. Kniptang in de buurt houden is ook handig zodat je bedrading in geval van nog kunt doorknippen.

Wat is het vermogen van je lier? In mijn geval zou ik 400A af moeten zekeren maar ik vertrouw op de dubbele stroomonderbreking in geval van nood.

5yzz11.gif --> mod_embed_images_loadimage('a829d54eb4d290d52120d00e81b40f27', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', 'http://i43.tinypic.com/5yzz11.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', '', 17189405, 600, 600, 'Loading image ...', false);
RaRo74

Re: Electra vraag lier

Bericht door RaRo74 »

Ongezekerd laten. Waarom zou je zekeren?
Mocht er iets mis gaan dan ben je er altijd snel bij door de massa / plus schakelaar om te draaien. Kniptang in de buurt houden is ook handig zodat je bedrading in geval van nood nog kunt doorknippen.

Wat is het vermogen van je lier? In mijn geval zou ik 400A af moeten zekeren maar ik vertrouw op de dubbele stroomonderbreking in geval van nood.

Wat zou je met je Cyrix relais willen doen? Deze fikt af zodra je vermogen van je lier af gaat nemen door dat relais.
Ik heb ook een gescheide accusysteem met een Cyrix er tussen maar ik lier vanaf de startaccu en dus buiten het relais om.

5yzz11.gif --> mod_embed_images_loadimage('5c1f5cc7bb9d456eea9925b4280151ff', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', 'http://i43.tinypic.com/5yzz11.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', '', 17189416, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Marijn & Simba

Re: Electra vraag lier

Bericht door Marijn & Simba »

Bij die diameters komt t niet op de lengte aan. Ik liet het kosten en ruimte aspect bewust achterwege. Als je het strak en netjes aan wil leggen leg je niet gauw teveel lengte neer, maar korter kan ook niet.

Je trekt 100 - 200A door die kabel. Die standaard tussen dynamo en accu zit, verdampt zo'n beetje dan.
Wat je kan doen is de plus via de dynamo leggen en een aftakking maken ter hoogte van de dynamo met een dunnere draad. Bij de S3 zit de dynamo op de startmotor erbij, bij mij.
Echter, de 50A van je dynamo zal doorgaans niet meer dan een 10mm² nodig hebben voor je laadstroom.

Als ik het zou moeten doen, leg ik liever aparte kabels. Daar zijn geloof ik zelfs van die dubbele accuklemmen voor. Maar goed, das de macht der gewoonte.

Marijn & Simba & Serious & Optimus

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('13f2f5b4a9db328bd38c07c1b414e216', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', '', 17189417, 600, 600, 'Loading image ...', false);
sjorsboomschors/aka/PP

Re: Electra vraag lier

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

Tja, zoals ik al zei; ikke & electra....
Anyway; is een Warn 9000xd, met 4.6 pk en specs. Zijn;

12V DC PERFORMANCE SPECS
Line Pull
Lbs.(Kgs.) Line Speed. FT./min(M/min.) Motor Current
0 38 (11.58) 56 amps 1/9000 (4082)
2000 (910) 15 (6.8) 161 amps 2/8190 (3715)
4000 (1810) 10.3 (3.14) 252 amps 3/7500 (3402)
6000 (2720) 7.5 (2.29) 332 amps 4/7010 (3180)
8000 (3630) 5.1 (1.55) 423 amps
9000 (4080) 3.9 (1.19) 478 amps

En zat aan extra accu voor lier te denken , maar op startaccu werkt beter?
En de rest van de verbruikers dan?
Waarom zou ik dan extra accu plaatsen?
Marijn & Simba

Re: Electra vraag lier

Bericht door Marijn & Simba »

Bij deze stromen zou ik eerder de 50mm² kabels gebruiken.
Beetje terreinauto weegt 2500kg met alles er op en er aan.
Tel daarbij nog het overtuigingsgewicht op bij lieren (= kracht die je extra nodig hebt), zit je zomaar op 4000 - 5000kg. Wat volgens je lijstje ca. 250 - 300A is.
Je moet het hele spul afstemmen op wat er mee wordt gedaan. Waarbij geldt dat een stukje overdimensionering geen kwaad kan.
Ik zou die hele split-lader niet gebruiken. Gewoon op je startaccu en die eventueel vervangen voor eentje die hiervoor geschikt is.

Marijn & Simba & Serious & Optimus

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('aa689b900824e46a9567174c092f8ad0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', '', 17189552, 600, 600, 'Loading image ...', false);
RaRo74

Re: Electra vraag lier

Bericht door RaRo74 »

478A op vol vermogen en dan heb je nog met piekspanning te maken. Zoals gezegd kun je het beste met massaschakelaars werken om de lier spanningsloos te maken in noodgevallen of in ruststand. Desnoods onderbreek je zowel massa als de plus maar de voorkeur geniet de plus.

Een extra accu is nooit weg voor de overige gebruikers maar een zware verbruiker zoals een lier kun je het beste buiten het Cyrix relais om schakelen.
De lier op de extra accu aansluiten kan uiteraard wel maar zet dan een schakelaar tussen de voedingsdraad van de startaccu naar het Cyrix relais zodat je tijdens het lieren alleen vermogen uit de extra accu trekt en niet door het relais van de startaccu. Zeker dit dan wel af met bv 100A mocht je vergeten de schakelaar tijdens het lieren om te zetten. Dan brandt in ieder geval je zekering door en niet je relais.
Mijn 1.5/3kw omvormer heb ik echter wel op de extra accu zitten. Daarmee moet je dus ook oppassen dat je niet te veel vermogen door het relais trekt maar in praktijk heb ik er geen verbruikers op zitten van 1.5 kw.

Maar daarom zou ik de lier direct op de startaccu aansluiten met alleen een schakelaar tussen de plus zo dicht mogelijk bij de accupool.
Er zijn nog veel meer mogelijkheden maar alles zo simpel mogelijk houden bespaard vooral veel kosten en maakt het ook een betrouwbaar systeem.

Maar nog iets anders, je zegt je accu staat onder je passagiersstoel en de lier hangt aan de voorkant? Hoeveel meter kabel ga je gebruiken? Ik gok 3 á 4 meter en bij 3 meter heb je al minimaal 40mm² nodig. Bij 4 meter heb je al 55mm² nodig.
De genoemde 35mm² is dus veel te weinig.................

5yzz11.gif --> mod_embed_images_loadimage('95a0f1dbefc269947d27af9e147d2c18', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', 'http://i43.tinypic.com/5yzz11.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', '', 17189553, 600, 600, 'Loading image ...', false);
sjorsboomschors/aka/PP

Re: Electra vraag lier

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

ik wil m'n albright op/naast remservo zetten, en van daaruit 1,5 meter +kabel ( 35mm) naar accu
tsss, ik leer het ook nooit.... laat mij maar koken
RaRo74

Re: Electra vraag lier

Bericht door RaRo74 »

Volgens mij kun je heel erg goed koken

Misschien dat er iemand met lieraansluitervaring bij je in de buurt is die kan helpen met het aansluiten van de lier?

:wave:

5yzz11.gif --> mod_embed_images_loadimage('cb6b6850f7a89e0f61475d6c5cf30294', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', 'http://i43.tinypic.com/5yzz11.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', '', 17189579, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Plaats reactie