schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogrammere
schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogrammere
Ik heb sinds kort een Disco Td5 automaat die ik helemaal naar mijn smaak aan het verbeteren/veranderen ben. Ik stoor me aan het schakelgedrag van de automaatbak, en dan bedoel ik het toerental waarbij hij overschakelt. Hij gaat van 1 naar 2 en van 2 naar 3 bij rond de 2200 toeren en dat vind ik veel te hoog. De automaat is verder prima in orde maar het is gewoon een slechte/vervelende eigenschap in mijn ogen. Het zie graag dat de auto al bij 1700/1800 toeren overschakelt, het komt de duurzaamheid van de motor ten goede en het comfort. Is er een mogelijkheid om dit aan te passen? Volgens mij is het schakelpatroon via de ecu geregeld.
Gr, bart
Gr, bart
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
Ik ben wel benieuwd of dit kan. En of dit dan ook voor andere type's (freelander 1, fase 2) ook te realiseren is?
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
Ik ervaar hetzelfde Bart
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
Hallo prikkers,
Ik loop al tijden met dezelfde gedachte.
Las op het engelse D2boys forum dat ze experimenteren met de versnellingsbak regeleenheid van een V8 op een TD5.
Kan er helaas nog niet achterkomen of dit het succes geeft waar we op uit zijn.
Eea ook besproken met Andrew, maar hij heeft hier helaas ook geen ervaring mee.
Samen maar is verder neuzen op het engelse forum ?
Groeten Paul
Ik loop al tijden met dezelfde gedachte.
Las op het engelse D2boys forum dat ze experimenteren met de versnellingsbak regeleenheid van een V8 op een TD5.
Kan er helaas nog niet achterkomen of dit het succes geeft waar we op uit zijn.
Eea ook besproken met Andrew, maar hij heeft hier helaas ook geen ervaring mee.
Samen maar is verder neuzen op het engelse forum ?
Groeten Paul
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
naar het schijnt lost het probleem zich grotendeels op door montage grotere koppelomvormer.
Zie ascroft transmissions.
Gr Lennard.
Zie ascroft transmissions.
Gr Lennard.
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
3.9/4.0 koppelomvormer, of "Compu-shift" of gewoon een handbak
Peter de Koning kan je mogelijk meer vertellen erover.
Leesvoer .
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/05/2014 00:46 door Andrew Colville.
Peter de Koning kan je mogelijk meer vertellen erover.
Leesvoer .
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/05/2014 00:46 door Andrew Colville.
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
Andrew, volgens mij een 4.6 koppelomvormer, die van 3.9/4.0 zijn kleiner volgens mij. Compushift lijkt leuk maar een grotere koppelomvormer is veel verstandiger omdat die sterker is en je aandrijflijn meer ten goede komt. Nadeel is dat alles eruit moet, ik zal Peter de Koning 's benaderen, misschien dan direct een preventieve revisie uit laten voeren. Ik wil nog lang met de Disco rijden. Hij staat nu op 370 dkm en daar kunnen er nog heel veel bij. Mijn vorige Disco staat nu op ca. 570 dkm en rijdt nog iedere dag.
Paul, bedoel je met regeleenheid de EAT? Dat is de ecu van de automaat.
Gr, Bart
Paul, bedoel je met regeleenheid de EAT? Dat is de ecu van de automaat.
Gr, Bart
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
Volgens de site van Ashcroft is het een gemodificeerde 3.9/4.0 V8 koppelomvormer, die van de 4.6 is fysiek een heeeel stuk groter, ik weet niet of die in de belhousing van de Td5 past, wel lijkt me dat de beste oplossing.
Dit schijnt de beste oplossing te zijn.
Ik ben echter ook van mening dat je in de ECU ook het een nader moet kunnen veranderen om schakel patronen aan te passen.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Dit schijnt de beste oplossing te zijn.
Ik ben echter ook van mening dat je in de ECU ook het een nader moet kunnen veranderen om schakel patronen aan te passen.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
Je hebt gelijk Andrew met de 3.9/4.0 koppelomvormer. 4.6 is te groot. Het omprogrammeren/remappen van de EAT ecu heb ik niets van gevonden. Het verbaast mij dat er zo weinig info over te vinden is en op forums wordt er relatief weinig over geschreven. Persoonlijk vind ik het eigenlijk de grootste tekortkoming van de verder heel fijne auto.
Nanocom evo doet het trouwens goed! Ik rij met ca. 1.2 bar turbodruk, dus die laat ik zo staan. Het apparaatje heeft nog veel meer mogelijkheden maar helaas alles in het Engels, ben ik niet zo heel sterk in. De raamhouder is een must!!
Gr, bart
Nanocom evo doet het trouwens goed! Ik rij met ca. 1.2 bar turbodruk, dus die laat ik zo staan. Het apparaatje heeft nog veel meer mogelijkheden maar helaas alles in het Engels, ben ik niet zo heel sterk in. De raamhouder is een must!!
Gr, bart
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
hallo , wat jullie ervaren ervaar ik ook als vervelend, zeker als auto koud is , heb wel een Ashcroft koppelomvormer er in zitten maar voor het schakelgedrag maakt dit nagenoeg nix uit
heb wel van peter de koning gehoord dat de lock up electrisch wordt aan gestuurd door ECU motor en heb hem ook al gevraagd of hij mij kan vertellen welke draad dat zou zijn zodat je hem handmatig in kan schakelen.
ben wel erg benieuwd of er iemand oplossing kan bieden voor het schakel gedrag
gr alex
heb wel van peter de koning gehoord dat de lock up electrisch wordt aan gestuurd door ECU motor en heb hem ook al gevraagd of hij mij kan vertellen welke draad dat zou zijn zodat je hem handmatig in kan schakelen.
ben wel erg benieuwd of er iemand oplossing kan bieden voor het schakel gedrag
gr alex
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
Hoi Alex,
heb jij de grotere koppelomvormer? Dus dat valt eigenlijk tegen? Verder wel iets veranderd mbt de grote koppelomvormer? Ik kan op het internet ook helemaal niets vinden mbt het schakelgedrag. Vind ik heel raar, het stoort mij ontzettend. Wel duizenden powerboxen en remaps voor de motor maar daar ben ik tevreden over.
Gr, Bart
heb jij de grotere koppelomvormer? Dus dat valt eigenlijk tegen? Verder wel iets veranderd mbt de grote koppelomvormer? Ik kan op het internet ook helemaal niets vinden mbt het schakelgedrag. Vind ik heel raar, het stoort mij ontzettend. Wel duizenden powerboxen en remaps voor de motor maar daar ben ik tevreden over.
Gr, Bart
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
In het linkje dat Andrew Colville <zei [landrover.startpagina.nl]; als leesvoer geeft is ook sprake van :
The last task on the list was resetting the adaptative values in the EAT ECU. The EAT knows the nominal time that each gear shift should take. To counteract for wear in the autobox components as well as differences in the engine torque/power vs speed delivered, the EAT monitors the pressure modulation used for each gear change and applies a pressure adaptation so that shift duration is restored to the nominal value. These adaptative pressure values are stored in a volatile memory within the EAT ECU and in this scenario I thought it necessary to wipe them clean since an essential component of the auto transmission had just been replaced. Unfortunately HawkEye was not up to the task (function not included) and had to resort to my mates DEC system.
Mij lijkt dat in dit laatste de clue zit, en waarschijnlijk werkt "resetten" ook zonder nieuwe/grotere koppelomvormer alleen gaat er dan uiteindelijk iets mis met die koppelomvormer. Bij lagere toeren schakelen wil nl zeggen meer torque, en dat moet dan toch door de "torque-converter" behapt worden.
Marc
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/05/2014 11:23 door Marc-my-Words.
The last task on the list was resetting the adaptative values in the EAT ECU. The EAT knows the nominal time that each gear shift should take. To counteract for wear in the autobox components as well as differences in the engine torque/power vs speed delivered, the EAT monitors the pressure modulation used for each gear change and applies a pressure adaptation so that shift duration is restored to the nominal value. These adaptative pressure values are stored in a volatile memory within the EAT ECU and in this scenario I thought it necessary to wipe them clean since an essential component of the auto transmission had just been replaced. Unfortunately HawkEye was not up to the task (function not included) and had to resort to my mates DEC system.
Mij lijkt dat in dit laatste de clue zit, en waarschijnlijk werkt "resetten" ook zonder nieuwe/grotere koppelomvormer alleen gaat er dan uiteindelijk iets mis met die koppelomvormer. Bij lagere toeren schakelen wil nl zeggen meer torque, en dat moet dan toch door de "torque-converter" behapt worden.
Marc
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/05/2014 11:23 door Marc-my-Words.
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
Ik heb de Nanocom evo en die kan de EAT ECU resetten, maar dan blijven de schakelpunten niet lekker, blijft bij minimaal 2200 toeren en wordt nooit lager, alleen evt hoger. De toque converter kan het prima behappen bij mijn rijstijl, omdat ik de boel niet overbelast, alleen bij aanhanger trekken of half gas of meer dan zou de ecu het zelf moeten corrigeren.
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
Tja, ik ken me het onbehagen voorstellen. Met mijn oude Td5 Defender reed ik ook - als het rustig kon/mocht - liefst met 1800 tot 2100 rpm.
Met weinig toeren klinkt de Td5 het aangenaamst en heb je niet dat buitenboordmotor geluid. Wel moet je dan alert zijn om tijdig de turbo op te spinnen als je wel power nodig hebt (of direct 2 versnellingen terug) maar dat was dan met een handbak (ik had dan ook een overdrive er reed met veel plezier 100 km/u bij 1950 rpm).
De Td5 kan dan heel zuinig rijden, met nominaal 90 km/u over de Franse doorgaande binnenwegen (dwz helling af snelheid op laten lopen, helling op weer rustig ietsje terugnemen) schiet je altijd nog goed op en reed ik tot 1:12,5 met het rijdend tuinhuisje.
Marc
Met weinig toeren klinkt de Td5 het aangenaamst en heb je niet dat buitenboordmotor geluid. Wel moet je dan alert zijn om tijdig de turbo op te spinnen als je wel power nodig hebt (of direct 2 versnellingen terug) maar dat was dan met een handbak (ik had dan ook een overdrive er reed met veel plezier 100 km/u bij 1950 rpm).
De Td5 kan dan heel zuinig rijden, met nominaal 90 km/u over de Franse doorgaande binnenwegen (dwz helling af snelheid op laten lopen, helling op weer rustig ietsje terugnemen) schiet je altijd nog goed op en reed ik tot 1:12,5 met het rijdend tuinhuisje.
Marc
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
Verbruik heeft niet direct met toeren te maken, maar met de gaspedaalstand en belasting van de motor. Maar het toerental stoort me inderdaad. Als de ecu niet om te programmeren is dan zit ik sterk te denken aan het compu-shift kastje van Ashcroft.
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Verbruik heeft niet direct met toeren te maken,
> maar met de gaspedaalstand en belasting van de
> motor. Maar het toerental stoort me inderdaad. Als
> de ecu niet om te programmeren is dan zit ik sterk
> te denken aan het compu-shift kastje van
> Ashcroft.
>
Klopt, dat van het verbruik: Als je met te weinig toeren toch vermogen uit het blok wilt wringen dan gaat ie ook drinken (en bovendien belast je dan alles heel gemeen, je zorgt dan vooral ook voor een thermische aanslag -- 2000 rpm geeft immers 20% minder ademlucht als 2500 rpm, en ook de ademlucht zorgt voor koeling - ik heb geen uitlaatgastemp-meter maar heb je die wel dan zie je de temperatuur dalen als je terugschakelt, zelfs als je daarna meer powrrr vraagt).
Maar als je ontspannen rijdt, met aangenaam aan de oren weinig toeren, en als je daardoor ook tussen je oren prettig ontspannen bent, dan is het makkelijk zuinig rijden en uiteindelijk best goed opschieten. In twee dagen naar de Pyreneeën en ook nog zo hier en daar een uitstapje, en ontspannen aankomen is geen beroerde prestatie, een vriendelijk verbruik - één keer in Luxemburg en dan tegen de Pyreneeën aan tanken is toch ook ontspannend.
Marc
-------------------------------------------------------
> Verbruik heeft niet direct met toeren te maken,
> maar met de gaspedaalstand en belasting van de
> motor. Maar het toerental stoort me inderdaad. Als
> de ecu niet om te programmeren is dan zit ik sterk
> te denken aan het compu-shift kastje van
> Ashcroft.
>
Klopt, dat van het verbruik: Als je met te weinig toeren toch vermogen uit het blok wilt wringen dan gaat ie ook drinken (en bovendien belast je dan alles heel gemeen, je zorgt dan vooral ook voor een thermische aanslag -- 2000 rpm geeft immers 20% minder ademlucht als 2500 rpm, en ook de ademlucht zorgt voor koeling - ik heb geen uitlaatgastemp-meter maar heb je die wel dan zie je de temperatuur dalen als je terugschakelt, zelfs als je daarna meer powrrr vraagt).
Maar als je ontspannen rijdt, met aangenaam aan de oren weinig toeren, en als je daardoor ook tussen je oren prettig ontspannen bent, dan is het makkelijk zuinig rijden en uiteindelijk best goed opschieten. In twee dagen naar de Pyreneeën en ook nog zo hier en daar een uitstapje, en ontspannen aankomen is geen beroerde prestatie, een vriendelijk verbruik - één keer in Luxemburg en dan tegen de Pyreneeën aan tanken is toch ook ontspannend.
Marc
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
bart ben je ooit is in de materie van motoren gedoken?
wat jij als slechte eigenschap neerzet hoeft dat helemaal niet te zijn
dat het vervelend aanvoelt is iets heel anders
en laag toeren overschakelen is ook niet altijd gunstig voor de levensduur
al met al is deze materie veel complexer dan je denkt en ik weet wel zeker dat landrover een hele goede reden heeft om hem bij dat toerental te laten schakelen
jou gevoel is denk ik niet op kennis gebaseerd, kan het natuurlijk mis hebben
heb ooit een hi lux gehad waar de vorige eigenaar lekker laag naar zijn vijf schakelde, met aanhanger, kan je verklappen dat de bak dat niet leuk vond en bij 90,000 al ging gieren
laag toerental is ook zeker geen garantie voor laag gebruik en de motor zal sneller vervuilen
een motor heeft een ei diagram, zoek dat maar eens op en alleen in dat werk gebied presteert een motor goed
voer om over na te denken
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1a6a2b7ccc461e6b0fe57e6ae2a3323d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17177257, 600, 600, 'Loading image ...', false);
wat jij als slechte eigenschap neerzet hoeft dat helemaal niet te zijn
dat het vervelend aanvoelt is iets heel anders
en laag toeren overschakelen is ook niet altijd gunstig voor de levensduur
al met al is deze materie veel complexer dan je denkt en ik weet wel zeker dat landrover een hele goede reden heeft om hem bij dat toerental te laten schakelen
jou gevoel is denk ik niet op kennis gebaseerd, kan het natuurlijk mis hebben
heb ooit een hi lux gehad waar de vorige eigenaar lekker laag naar zijn vijf schakelde, met aanhanger, kan je verklappen dat de bak dat niet leuk vond en bij 90,000 al ging gieren
laag toerental is ook zeker geen garantie voor laag gebruik en de motor zal sneller vervuilen
een motor heeft een ei diagram, zoek dat maar eens op en alleen in dat werk gebied presteert een motor goed
voer om over na te denken
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1a6a2b7ccc461e6b0fe57e6ae2a3323d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17177257, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
Ik denk dat je het inderdaad mis hebt met mijn kennis dus inderdaad zoek ik het iets lager in toeren, maar zeker niet onder-de-toeren, dat is niet goed voor de motor, maar met koude motor (tot ca. 10 km, dan is de ergste kou eruit) en een heel licht voetje op het gaspedaal is 1800 toeren meer als genoeg.
Gr, bart
Gr, bart
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi Alex,
>
> heb jij de grotere koppelomvormer? Dus dat valt
> eigenlijk tegen? Verder wel iets veranderd mbt de
> grote koppelomvormer? Ik kan op het internet ook
> helemaal niets vinden mbt het schakelgedrag. Vind
> ik heel raar, het stoort mij ontzettend. Wel
> duizenden powerboxen en remaps voor de motor maar
> daar ben ik tevreden over.
>
> Gr, Bart
hoi Bart inderdaad en bij mij veranderde er nagenoeg nx
nog even op reactie van jamaar, bij een hand geschakelde disco td5 reed ik altijd veel lager in toerental
en nooit problemen met bak en verbruik was beter dan bij automaat, maar dat is al gauw, de automaat kost nu eenmaal extra brandstof.
bytheway ; rook probleem nog niet opgelost
-------------------------------------------------------
> Hoi Alex,
>
> heb jij de grotere koppelomvormer? Dus dat valt
> eigenlijk tegen? Verder wel iets veranderd mbt de
> grote koppelomvormer? Ik kan op het internet ook
> helemaal niets vinden mbt het schakelgedrag. Vind
> ik heel raar, het stoort mij ontzettend. Wel
> duizenden powerboxen en remaps voor de motor maar
> daar ben ik tevreden over.
>
> Gr, Bart
hoi Bart inderdaad en bij mij veranderde er nagenoeg nx
nog even op reactie van jamaar, bij een hand geschakelde disco td5 reed ik altijd veel lager in toerental
en nooit problemen met bak en verbruik was beter dan bij automaat, maar dat is al gauw, de automaat kost nu eenmaal extra brandstof.
bytheway ; rook probleem nog niet opgelost
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
Goed verhaal Marc!
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
Ik had verwacht dat het meer uit zou maken, dat schrijft men wel tenminste.
Betreft jouw auto: Zet 'm eens bij een specialist neer, bijvoorbeeld Andrew, een TD5 is te complex om zelf effe aan te sleutelen. Rij er niet te lang mee door, een kapot blok is niet leuk, ik heb ze gezien met gaten in de zuiger.
Gr, Bart
Betreft jouw auto: Zet 'm eens bij een specialist neer, bijvoorbeeld Andrew, een TD5 is te complex om zelf effe aan te sleutelen. Rij er niet te lang mee door, een kapot blok is niet leuk, ik heb ze gezien met gaten in de zuiger.
Gr, Bart
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik denk dat je het inderdaad mis hebt met mijn
> kennis dus inderdaad zoek ik het iets lager in
> toeren, maar zeker niet onder-de-toeren, dat is
> niet goed voor de motor, maar met koude motor (tot
> ca. 10 km, dan is de ergste kou eruit) en een heel
> licht voetje op het gaspedaal is 1800 toeren meer
> als genoeg.
>
> Gr, Bart
Precies. Er wordt veel ge-jammerd en ge-jamaard over ondertoeren en overbelastingen etc.
Zolang je geen grote vermogens vraagt - dus bij rustiger rijden en dus zonder zware karren enof roof-racks - kan de Td5 heel goed tussen de (1500) 1700 en 2100. rpm draaien. Vanaf die 1500 moet je geen wonderen verwachten en ook niet vragen (want dat gaat niet goed), maar vanaf ± 1700 toeren is het wat anders.
Ook dan is het geen rappe trapper maar je zit dan wel in het gebied waar je 80-90% van het maximum koppel hebt, en je hebt bovendien heel veel soeplesse als je bijv. een keertje door wilt trekken (bijv om een vrachtwaggel in te halen). Zit je op 2100-2200 rpm dan zit je op de max.koppel-top en trek je door dan krijg je wel meer vermogen maar het koppel neemt af, en je hebt het "buitenboordmotor" effect toeren die je door merg en been gieren. Als ik van zulke toeren zou houden dan had ik wel een Italiaans renpaardje (een achterbuurman heeft een Maserati, zelfs als ie rustig door de straat rijdt klinkt het als een op hol geslagen stofzuiger).
En ... natuurlijk als je nu echt power nodig hebt (of denkt nodig te hebben) dan moet je dat vermogen niet zoeken in veel gas bij weinig toeren, da's niet goed voor de motor en niet goed voor de bak. Dus steil bergop gaan bij mij de toeren ook bergop (en steil bergaf krijg je die toeren ook, bij 3000-3500 toeren hangt ie dan keurig aan de motor, en is het steiler dan lopen die toeren eventueel nog hoger op -- lekker aan de oren is dat niet).
Marc
-------------------------------------------------------
> Ik denk dat je het inderdaad mis hebt met mijn
> kennis dus inderdaad zoek ik het iets lager in
> toeren, maar zeker niet onder-de-toeren, dat is
> niet goed voor de motor, maar met koude motor (tot
> ca. 10 km, dan is de ergste kou eruit) en een heel
> licht voetje op het gaspedaal is 1800 toeren meer
> als genoeg.
>
> Gr, Bart
Precies. Er wordt veel ge-jammerd en ge-jamaard over ondertoeren en overbelastingen etc.
Zolang je geen grote vermogens vraagt - dus bij rustiger rijden en dus zonder zware karren enof roof-racks - kan de Td5 heel goed tussen de (1500) 1700 en 2100. rpm draaien. Vanaf die 1500 moet je geen wonderen verwachten en ook niet vragen (want dat gaat niet goed), maar vanaf ± 1700 toeren is het wat anders.
Ook dan is het geen rappe trapper maar je zit dan wel in het gebied waar je 80-90% van het maximum koppel hebt, en je hebt bovendien heel veel soeplesse als je bijv. een keertje door wilt trekken (bijv om een vrachtwaggel in te halen). Zit je op 2100-2200 rpm dan zit je op de max.koppel-top en trek je door dan krijg je wel meer vermogen maar het koppel neemt af, en je hebt het "buitenboordmotor" effect toeren die je door merg en been gieren. Als ik van zulke toeren zou houden dan had ik wel een Italiaans renpaardje (een achterbuurman heeft een Maserati, zelfs als ie rustig door de straat rijdt klinkt het als een op hol geslagen stofzuiger).
En ... natuurlijk als je nu echt power nodig hebt (of denkt nodig te hebben) dan moet je dat vermogen niet zoeken in veel gas bij weinig toeren, da's niet goed voor de motor en niet goed voor de bak. Dus steil bergop gaan bij mij de toeren ook bergop (en steil bergaf krijg je die toeren ook, bij 3000-3500 toeren hangt ie dan keurig aan de motor, en is het steiler dan lopen die toeren eventueel nog hoger op -- lekker aan de oren is dat niet).
Marc
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
Toeren die door merg en been gieren bij een TD5??
kom op zeg, ik vind de motor heel mooi klinken in alle toeren! Zeker geen gieren ed. Niet overdrijven .
Discovery TD5
kom op zeg, ik vind de motor heel mooi klinken in alle toeren! Zeker geen gieren ed. Niet overdrijven .
Discovery TD5
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
paul be Schreef:
-------------------------------------------------------
> Toeren die door merg en been gieren bij een TD5??
>
> kom op zeg, ik vind de motor heel mooi klinken in
> alle toeren! Zeker geen gieren ed. Niet
> overdrijven .
Paul Be, je hebt wel een punt.
Een Td5 klinkt normaal als een symfonie, of zo je wilt een stemmig quintet.
Maar ... steil helling af ... vind ik bijna iedere motor gieren.
Een bescheiden uitlaat-rem zou geen kwaad kunnen.
Marc
-------------------------------------------------------
> Toeren die door merg en been gieren bij een TD5??
>
> kom op zeg, ik vind de motor heel mooi klinken in
> alle toeren! Zeker geen gieren ed. Niet
> overdrijven .
Paul Be, je hebt wel een punt.
Een Td5 klinkt normaal als een symfonie, of zo je wilt een stemmig quintet.
Maar ... steil helling af ... vind ik bijna iedere motor gieren.
Een bescheiden uitlaat-rem zou geen kwaad kunnen.
Marc
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
ashcroft geeft ook zelf aan dat een grotere torque converter de schakelpunten niet beïnvloedt:
Note these reduced revs are not to be confused with lower gear shift points, these stay the same as they are determined by the autobox ECU programming.
Ik denk eigenlijk dat met bv een arduino ook wel een schakelcomputertje te maken zou moeten zijn. Ik weet alleen niet wat je BCU er van vindt, met een compushift geldt natuurlijk hetzelfde... Die wordt natuurlijk voornamelijk gebruikt als je een electronisch aangestuurde automaatbak (niet persé ZF) wilt inbouwen in een auto die daar geen voorziening voor heeft.
Note these reduced revs are not to be confused with lower gear shift points, these stay the same as they are determined by the autobox ECU programming.
Ik denk eigenlijk dat met bv een arduino ook wel een schakelcomputertje te maken zou moeten zijn. Ik weet alleen niet wat je BCU er van vindt, met een compushift geldt natuurlijk hetzelfde... Die wordt natuurlijk voornamelijk gebruikt als je een electronisch aangestuurde automaatbak (niet persé ZF) wilt inbouwen in een auto die daar geen voorziening voor heeft.
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
Eigenlijk zou iemand al rijdend de signalen moeten analyseren zodat je kan zien hoe de bak wordt aangestuurd. Dat is het meeste werk. Als je dat eenmaal weet zou aansturing niet zo heel moeilijk moeten zijn.
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
Ik denk dat dit een gat in de markt is, velen klagen erover en niemand heeft een oplossing. 800 GBP voor een compushift vind ik wel erg duur.
Gr, bart
Gr, bart
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
Lijkt me een leuke uitdaging. Ik heb hier nog een bijna nieuwe ZF bak liggen die ik ooit in een TD5 Def wil gaan bouwen, maar hij ligt er al drie jaar en ik kom er ook de komende drie jaar niet aan toe ben ik bang.
Ik ben nu bezig een self levelling luchtvering met allerlei presets aan het maken voor mijn Ducato, zodat ik makkelijk mijn afzetunit camper er af kan halen. Als dat ooit helemaal naar wens wordt pas ik hem aan voor Defenders. Eerst om de bekende rode hulpluchtveringsbalgjes voor de achterveren te besturen en later een volledige luchtvering waarmee je hem tot op de bumpstops kan laten zakken voor in de parkeergarage. Simon van X-eng heeft ooit al zoiets gebouwd, dus ik heb al een mooie basis voor de code.
Ik ben nu bezig een self levelling luchtvering met allerlei presets aan het maken voor mijn Ducato, zodat ik makkelijk mijn afzetunit camper er af kan halen. Als dat ooit helemaal naar wens wordt pas ik hem aan voor Defenders. Eerst om de bekende rode hulpluchtveringsbalgjes voor de achterveren te besturen en later een volledige luchtvering waarmee je hem tot op de bumpstops kan laten zakken voor in de parkeergarage. Simon van X-eng heeft ooit al zoiets gebouwd, dus ik heb al een mooie basis voor de code.
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
Waar haalt de ecu zijn toerensignaal om te schakelen vandaan? Is daar niets aan te passen.?
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
Mmm zelfgebouwde/programeerde computer voor schakelen of luchtvering, klinkt wel leuk allemaal. Aangezien ik meer van programmeren (zij het op een ander gebied) dan van auto's weet zou ik hier toch eens in moeten duiken.
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
Wauw Lucas, dat zou mooi zijn als je iets zou kunnen betekenen. Ik weet dat Andrew ook met iemand bezig is.
Gr, bart
Gr, bart
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. Wordt aan gewerkt!
Inmiddels wordt er bekeken of de automaat ECU programing te wijzigen is, hier zal enige tijd overheen gaan( wordt door een professional gedaan in zijn vrije uurtjes ) en als een aanpassing mogelijk is zal er eerst getest moeten worden.
Bart zijn auto zal als er iets mogelijk is met de progameering het slachtoffer zijn
De ECU van de motor en die van de automaat, hebben elkaar nodig om de boel juist te laten werken, in de Automaat zit b.v. geen eigen temperatuur sensor ( vreemdgenoeg ) de Twee computers comuniceren via CAN (Controller Area Network)
De ECU deelt gegevens van sensor waarden met de automaat ecu b.v. temp, toerental, stand gaspedaal o.a. met deze gegevens en een reeks andere gegevens weet de automaat ECU hoe de automaat gestuurd moet worden om jouw wensen te verkrijgen ( of wel hoe ver het gas is ingetrapt )
De pest bij de Td5 Automaat ( de grootste reden waarom ik altijd de hand bak verkies ) is dat aandrijving in de automaat pas plaats begint te vinden als het motor toerental boven de 1950 -2000 RPM komt, ( max koppel direct aanspreekbaar )
Nu weet ik vrijwel niets over de interne werkingen van de automaat, maar zover ik begrepen heb is de koppelomvormer het onderdeel dat beslist waneer het wegrijden begint, dat heeft te maken met de ingebouwde slip in de koppelomvormer, dit is hoog bij de Td5 en een stukje lager bij de koppel omvormer van de 3.9/4.0 V8 vandaar dat dit een gedeeltelijke oplossing is.
Zie het maar als willen weg rijden, met een handbak, maar de koppelingspedaal pas helemaal loslaten als je toerental 2000 RPM bereikt heeft ( niet echt doen dat kost je je koppelingsplaat, al kan ik ze dromen bij de Td5 ) Dit is wat de standaard ( eigenlijk elke ) koppelomvormer doet, het koppel van de motor wordt pas echt over gebracht v.a. 2000 RPM
De koppelomvormer is min of meer hetzelfde als een standaard koppeling aleen zorgen Turbines en olie ervoor dat koppel wordt overgebracht naar de bak.
Billet%20Cover_Converter-Exploded_A1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9e25b02a3ae145fd87da42bed1a3d010', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.builderstransmission.com%2FSiteImages%2FBillet%2520Cover_Converter-Exploded_A1.jpg', 'http://www.builderstransmission.com/SiteImages/Billet%20Cover_Converter-Exploded_A1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.builderstransmission.com%2FSiteImages%2FBillet%2520Cover_Converter-Exploded_A1.jpg', '', 17178027, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De lock functie is en frictie plaat de te twee helften pomp gedeelte en turbine gedeelte aan elkaar vast maakt dit gebrurd bij de Td5 vie de electra/ECU.
Als je het frictie plaatje hebt gezien van een koppelomvormer dan dan vraag je jezelf af hoe deze het koppel van een Td5 uberhaupt kan overbrengen.
torque_comp.gif --> mod_embed_images_loadimage('3f9ddbc2d84dbc8cad74807f1a36a6a4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fuelinjection.net%2Fnewsletter%2Ftorque_comp.gif', 'http://www.fuelinjection.net/newsletter/torque_comp.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fuelinjection.net%2Fnewsletter%2Ftorque_comp.gif', '', 17178027, 600, 600, 'Loading image ...', false);
het frictie material is vaak maar een cm of 2 a 3 breed. vergeleken met de 5 a 6 van een normale koppelingsplaat.
Darom stat ook in de gebruikershandleiding dat je met de aanhanger achter je Discovery in de 3 moet rijden! dan kan de computer de lock inzetten en zo de slip wegnemen en dat staat voor minder slijtage en minder hitte ontwikkeling, het in en uit pendelen van de lockup kost je op termijn de frictie plaat, bovendien komt deze frictiemetariaal in de olie terecht en dat is weer een deel van de "verbrande olie" geur die je waar kunt nemen bij zwaar vervuilde ATF.
Foto's niet specifiek Td5/Landrover, text is mijn beperkte kennis van automaten en de werking ervan, al is de basis vrij eenvoudig.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Bart zijn auto zal als er iets mogelijk is met de progameering het slachtoffer zijn
De ECU van de motor en die van de automaat, hebben elkaar nodig om de boel juist te laten werken, in de Automaat zit b.v. geen eigen temperatuur sensor ( vreemdgenoeg ) de Twee computers comuniceren via CAN (Controller Area Network)
De ECU deelt gegevens van sensor waarden met de automaat ecu b.v. temp, toerental, stand gaspedaal o.a. met deze gegevens en een reeks andere gegevens weet de automaat ECU hoe de automaat gestuurd moet worden om jouw wensen te verkrijgen ( of wel hoe ver het gas is ingetrapt )
De pest bij de Td5 Automaat ( de grootste reden waarom ik altijd de hand bak verkies ) is dat aandrijving in de automaat pas plaats begint te vinden als het motor toerental boven de 1950 -2000 RPM komt, ( max koppel direct aanspreekbaar )
Nu weet ik vrijwel niets over de interne werkingen van de automaat, maar zover ik begrepen heb is de koppelomvormer het onderdeel dat beslist waneer het wegrijden begint, dat heeft te maken met de ingebouwde slip in de koppelomvormer, dit is hoog bij de Td5 en een stukje lager bij de koppel omvormer van de 3.9/4.0 V8 vandaar dat dit een gedeeltelijke oplossing is.
Zie het maar als willen weg rijden, met een handbak, maar de koppelingspedaal pas helemaal loslaten als je toerental 2000 RPM bereikt heeft ( niet echt doen dat kost je je koppelingsplaat, al kan ik ze dromen bij de Td5 ) Dit is wat de standaard ( eigenlijk elke ) koppelomvormer doet, het koppel van de motor wordt pas echt over gebracht v.a. 2000 RPM
De koppelomvormer is min of meer hetzelfde als een standaard koppeling aleen zorgen Turbines en olie ervoor dat koppel wordt overgebracht naar de bak.
Billet%20Cover_Converter-Exploded_A1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9e25b02a3ae145fd87da42bed1a3d010', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.builderstransmission.com%2FSiteImages%2FBillet%2520Cover_Converter-Exploded_A1.jpg', 'http://www.builderstransmission.com/SiteImages/Billet%20Cover_Converter-Exploded_A1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.builderstransmission.com%2FSiteImages%2FBillet%2520Cover_Converter-Exploded_A1.jpg', '', 17178027, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De lock functie is en frictie plaat de te twee helften pomp gedeelte en turbine gedeelte aan elkaar vast maakt dit gebrurd bij de Td5 vie de electra/ECU.
Als je het frictie plaatje hebt gezien van een koppelomvormer dan dan vraag je jezelf af hoe deze het koppel van een Td5 uberhaupt kan overbrengen.
torque_comp.gif --> mod_embed_images_loadimage('3f9ddbc2d84dbc8cad74807f1a36a6a4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fuelinjection.net%2Fnewsletter%2Ftorque_comp.gif', 'http://www.fuelinjection.net/newsletter/torque_comp.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fuelinjection.net%2Fnewsletter%2Ftorque_comp.gif', '', 17178027, 600, 600, 'Loading image ...', false);
het frictie material is vaak maar een cm of 2 a 3 breed. vergeleken met de 5 a 6 van een normale koppelingsplaat.
Darom stat ook in de gebruikershandleiding dat je met de aanhanger achter je Discovery in de 3 moet rijden! dan kan de computer de lock inzetten en zo de slip wegnemen en dat staat voor minder slijtage en minder hitte ontwikkeling, het in en uit pendelen van de lockup kost je op termijn de frictie plaat, bovendien komt deze frictiemetariaal in de olie terecht en dat is weer een deel van de "verbrande olie" geur die je waar kunt nemen bij zwaar vervuilde ATF.
Foto's niet specifiek Td5/Landrover, text is mijn beperkte kennis van automaten en de werking ervan, al is de basis vrij eenvoudig.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
Een Arduino programmeer je in een taal die erg op C lijkt, ik weet niet of je daar mee bekend bent Lucas? Zelfs PHP komt al een beetje in de buurt.
Moet voor de meesten met programmeerkennis in een willekeurige taal snel op te pakken zijn. Je hebt eigenlijk slechts basis electronica kennis nodig voor veel projecten. Daarbij kost het allemaal ook nog eens bijna niets. Ik kom zelf ook uit de ICT en heb daar wel wat samengewerkt met programmeurs en daar wat kleine dingetjes van opgestoken en dan lukt het al aardig. Als consultant hoefde ik zelf nauwelijks te programmeren, alleen uitleggen aan de programmeurs hoe iets voor ene klant moest worden gemaakt.
Moet voor de meesten met programmeerkennis in een willekeurige taal snel op te pakken zijn. Je hebt eigenlijk slechts basis electronica kennis nodig voor veel projecten. Daarbij kost het allemaal ook nog eens bijna niets. Ik kom zelf ook uit de ICT en heb daar wel wat samengewerkt met programmeurs en daar wat kleine dingetjes van opgestoken en dan lukt het al aardig. Als consultant hoefde ik zelf nauwelijks te programmeren, alleen uitleggen aan de programmeurs hoe iets voor ene klant moest worden gemaakt.
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
wij wachten in spanning af,zou leuk zijn als dat de oplossing brengt
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
@Paul,
Ik werk vooral veel in PHP, Javascript verder (en hier en daar Shell script). Wij maken echter geen 'website voor de bakker om de hoek' maar vooral complexe systemen voor het bedrijfsleven. Dus ik durf het wel aan om ook eens een keer aan andere systemen te gaan werken. Lijkt me leuk om software met hardware te combineren.
Ik werk vooral veel in PHP, Javascript verder (en hier en daar Shell script). Wij maken echter geen 'website voor de bakker om de hoek' maar vooral complexe systemen voor het bedrijfsleven. Dus ik durf het wel aan om ook eens een keer aan andere systemen te gaan werken. Lijkt me leuk om software met hardware te combineren.
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
En wie weet win jij dan de gouden moersleutel......ik denk dat er velen (incl ik) jou dankbaar zullen zijn.
gr bart
gr bart
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
heb vandaag eens op het toerental gelet, bij wegrijden inderdaad zo`n toerental ongeveer 2100-2150. (normaal wegrijden). Verder zit het toerental heel vaak rond de 1650-1900 gebied. Eerder 1650 ongeveer bij constante snelheid in bebouwde kom (50 en 70 wegen).
Boven de 2000 kom je dus alleen met optrekken en ook boven de 100 km/u. Of als je ver intrapt met optrekken natuurlijk.
Vindt het allemaal erg mooi gaan zoals ie standaard gaat hoor.
Boven de 2000 kom je dus alleen met optrekken en ook boven de 100 km/u. Of als je ver intrapt met optrekken natuurlijk.
Vindt het allemaal erg mooi gaan zoals ie standaard gaat hoor.
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
Ik ben het volledig met je eens Paul, maar wat mij stoort is het volgende: als ik 'm 's morgens start, dan is de motor nog ijskoud. Onnodig toeren draaien is DAN heel slecht voor de motor. In deze toestand wil ik absoluut niet dat de motor onnodig veel toeren draait, je weet dat ik achteraf woon en ik doe de eerste kilometers echt kalm aan met een licht voetje en geen hoge toerentallen. Ik vind het daarom uitermate storend dat ik bij deze rijstijl gewoon in z'n 1 moet blijven rijden. Hij schakelt gewoon niet over. Wat mij betreft mag ie bij 1800 al overschakelen, een 300 tdi doet dat bijvoorbeeld wel, en een Range Rover 4.0 en 4.6, alleen de Disco TD5 doet dat niet. Is ook een bekend probleem dus ontkennen lukt niet.
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
Als ie warm is vind ik het geen probleem, dan geef ik 'm toch de sporen, dan krijg je een diesel niet kapot.
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als ie warm is vind ik het geen probleem, dan geef
> ik 'm toch de sporen, dan krijg je een diesel niet kapot.
Ik zou het altijd een probleem vinden. Als ik altijd met stofzuiger (of buitenboordmotor) geluid wil vertrekken dan koop ik wel een Maserati (niet dus).
Het is toch raar dat je handmatig rustig rijden en dus vlot opschakelen kan kiezen, of lekker doortrekken als je eens een keer peper in de kont hebt, en dat je met een automaat alleen de gepeperde maaltijd voorgeschoteld krijgt ... het was o zo makkelijk geweest hetzij de aansturing aan de hand van het gas te laten kiezen danwel een keuze-knopje te geven.
(Net zo goed als er een "Houd zo lang als zinvol de auto in LockUp" knopje erg handig en nuttig en zuinig en slijtage-vermijdend zou zijn.)
Ik heb het probleem niet, ik heb een handgeschakelde Defender (en daarmee rijd ik vaak in z'n 2e weg - vroeger ook met de Td5, daarbij alleen iets minder vaak als met de Puma).
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/05/2014 10:16 door Marc-my-Words.
-------------------------------------------------------
> Als ie warm is vind ik het geen probleem, dan geef
> ik 'm toch de sporen, dan krijg je een diesel niet kapot.
Ik zou het altijd een probleem vinden. Als ik altijd met stofzuiger (of buitenboordmotor) geluid wil vertrekken dan koop ik wel een Maserati (niet dus).
Het is toch raar dat je handmatig rustig rijden en dus vlot opschakelen kan kiezen, of lekker doortrekken als je eens een keer peper in de kont hebt, en dat je met een automaat alleen de gepeperde maaltijd voorgeschoteld krijgt ... het was o zo makkelijk geweest hetzij de aansturing aan de hand van het gas te laten kiezen danwel een keuze-knopje te geven.
(Net zo goed als er een "Houd zo lang als zinvol de auto in LockUp" knopje erg handig en nuttig en zuinig en slijtage-vermijdend zou zijn.)
Ik heb het probleem niet, ik heb een handgeschakelde Defender (en daarmee rijd ik vaak in z'n 2e weg - vroeger ook met de Td5, daarbij alleen iets minder vaak als met de Puma).
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/05/2014 10:16 door Marc-my-Words.
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
Heb tijden gehad dat de Td5 niet op gaspedaal reageerde net na het starten. Het enige dat hielp was vol het gas intrappen en dan kwam ie "los". Niet ideaal natuurlijk met een koude motor. Verder schakelt die van ons eerder meestal boven de 3000 toeren ipv onder de 2000rpm..... Aan uit rijden heet dat geloof ik.
Nu heeft het ding 3 ton gelopen zonder noemenswaardige problemen, dus problemen kun je ook opzoeken........
Vriend van me heeft de zijne tot de 450 gereden (die rijdt nog een slag lomper dan wij) en hem toen op de zaak gezet als calamiteiten auto. Dat ding is de hoer van het bedrijf en wordt door jan en alleman gereden. Meest benzine rijders die nog nooit van diesel gehoord hebben....... Nu heeft die pas 675 gelopen en gaat nog steeds.
Volgens mij onderschatten jullie de Td5 zeer..
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/05/2014 10:19 door Edward.
Nu heeft het ding 3 ton gelopen zonder noemenswaardige problemen, dus problemen kun je ook opzoeken........
Vriend van me heeft de zijne tot de 450 gereden (die rijdt nog een slag lomper dan wij) en hem toen op de zaak gezet als calamiteiten auto. Dat ding is de hoer van het bedrijf en wordt door jan en alleman gereden. Meest benzine rijders die nog nooit van diesel gehoord hebben....... Nu heeft die pas 675 gelopen en gaat nog steeds.
Volgens mij onderschatten jullie de Td5 zeer..
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/05/2014 10:19 door Edward.
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
Ik onderschat ze zeker niet, het is een geweldige en makkelijke motor die veel kan hebben.
Mijn D2 zit net over de 333.000 heen waarvan de laaste 40-45.000 van mij zelf.
Ik ben er ook niet bepaald voorzichtig mee, en rijdt er eigenlijk enkel korte stukjes mee ( 7 Km woon werk ) en met de remap nodigt het alleen maar uit om nog even een auto voorbij te gaan om vooraan bij de stoplicht te staan , of om een dikke audi op de snelweg met 130- 140 kmh aan de kant te drukken omdat ook ik harder kan
Maar het schakel gedrag van de Td5 automaat laat echt te wensen over, de meesten leren ermee leven, maar het valt hen altijd op dat een Handbak Td5 zo veel stiller is omdat je deze rustig kunt laten trekken van onder af.
met goed onderhoud en een beetje rekening houdend met de Td5/auto kan je er heel wat Km's mee rijden, vandaar dat velen graag ook zoeken naar verbeteringen en de Td5 automaat ECU en schakel patroon staat bij velen hoog op de lijst.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Mijn D2 zit net over de 333.000 heen waarvan de laaste 40-45.000 van mij zelf.
Ik ben er ook niet bepaald voorzichtig mee, en rijdt er eigenlijk enkel korte stukjes mee ( 7 Km woon werk ) en met de remap nodigt het alleen maar uit om nog even een auto voorbij te gaan om vooraan bij de stoplicht te staan , of om een dikke audi op de snelweg met 130- 140 kmh aan de kant te drukken omdat ook ik harder kan
Maar het schakel gedrag van de Td5 automaat laat echt te wensen over, de meesten leren ermee leven, maar het valt hen altijd op dat een Handbak Td5 zo veel stiller is omdat je deze rustig kunt laten trekken van onder af.
met goed onderhoud en een beetje rekening houdend met de Td5/auto kan je er heel wat Km's mee rijden, vandaar dat velen graag ook zoeken naar verbeteringen en de Td5 automaat ECU en schakel patroon staat bij velen hoog op de lijst.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
Of is het misschien zo dat velen geen automaat durven/kunnen rijden en daarom bang zijn dat er te veel toeren worden gemaakt? LR zal het echt wel goed uitgezocht hebben. Mijn D*F vrachtwagen maakt ook meer toeren voordat hij schakelt als hij koud is. Zal dus zo wel goed zijn. Ook de Freelander schakelt bij ongeveer 2200 toeren en daar hoor je niemand over klagen, volgens mij
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
Daar heb je ook wel een beetje gelijk Frans, men wil laag in toeren rijden omdat de Td5 gewoon een herrie schopper is en wil eigenlijk zelf kunnen kiezen wanneer de automaat opschakeld en in de lockup gaat, maar koopt een automaat omdat het zo lekker rijdt? Dat heet een Hand bak ,sterker, betrouwbaarder en je kunt zelf kiezen in welk toerental je wilt rijden
Toegegeven een Td5 aan een goede automaat rijdt lekker als je veel start stops hebt, verder heeft deze mijn inziens geen enkele verbetering t.o.v een Handbak. Tenzei je invalide bent en aangewezen bent op een automaat.
Maar als je de Td5 vergelijkt met een 300tdi EDC automaat of een goed onderhouden Classic V8 automaat dan is de Td5 echt laat met vertrekken/aangrijpen en hij loopt echt een stuk hoger in toeren dan de andere 2, met de van natuure uit balance zijnde Td5 geluid er bij klinkt het helemaal nergens naar.
De meeste Td5 eigenaren rijden heel erg laag in toeren en zien zelden toerentallen boven de 3500 terwijl de Td5 bij 4800 RPM een soft begrenzer in gaat niet dat je daar kunt komen met de standaard mapping.
Td5 begrenzer na extreeme mapping.
Versnellingen 2 > 3 > 4 > 5 reken maar uit hoe hard je dan gaat.
Ik had graag de EGT van deze test gezien.
Toch wordt het interessant om uit te vogelen of aanpassingen mogelijk zijn, het liefst zonder een grote operatie zoals de bak demonteren om een andere koppelomvormer te monteren.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Toegegeven een Td5 aan een goede automaat rijdt lekker als je veel start stops hebt, verder heeft deze mijn inziens geen enkele verbetering t.o.v een Handbak. Tenzei je invalide bent en aangewezen bent op een automaat.
Maar als je de Td5 vergelijkt met een 300tdi EDC automaat of een goed onderhouden Classic V8 automaat dan is de Td5 echt laat met vertrekken/aangrijpen en hij loopt echt een stuk hoger in toeren dan de andere 2, met de van natuure uit balance zijnde Td5 geluid er bij klinkt het helemaal nergens naar.
De meeste Td5 eigenaren rijden heel erg laag in toeren en zien zelden toerentallen boven de 3500 terwijl de Td5 bij 4800 RPM een soft begrenzer in gaat niet dat je daar kunt komen met de standaard mapping.
Td5 begrenzer na extreeme mapping.
Versnellingen 2 > 3 > 4 > 5 reken maar uit hoe hard je dan gaat.
Ik had graag de EGT van deze test gezien.
Toch wordt het interessant om uit te vogelen of aanpassingen mogelijk zijn, het liefst zonder een grote operatie zoals de bak demonteren om een andere koppelomvormer te monteren.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
Het klopt dat je met koude motor moet laveren tussen hangen en wurgen.
Niet teveel toeren want de olie is koud, en smeert minder, de zelf-ontbranding in een koude motor verloopt onregelmatiger, en bovenal het hele blok is koud en warmt geleidelijk op - tijdens dat opwarmen heb je nog geen evenwicht en zeker daar waar verschillende uitzet-coëfficiënten in het spel zijn wil je geen belastingen op het blok+entourage. Te weinig toeren wil je ook weer niet want dat gaat gemakkelijk gepaard met hogere moment-belastingen: de slechter smerende olie zou dan kortstondig tekort kunnen schieten.
Je wilt dus van alles tegelijk: De motor loopt koud het best met een bescheiden turbo-werking (en liever eventjes zonder intercooler). De turbo staat het best stil bij gebrekkige smering. Het blok met alles wat daaraan en opgeschroefd zit warmt het best geleidelijk op. De olie smeert het best als ie snel op temperatuur is. De chauffeur wil graag snel interieur-warmte.
Daarom dus wil je graag met niet teveel toeren, maar ook zonder ondertoeren, dus binnen een smalle toeren-range, rustig rijdend onder een lichte belasting de motor opwarmen (en eventueel wil je ook een motor-voorverwarmer en/of een standkachel).
Groeten MarcS
PS Gelukkig hebben we weer een paar maanden zomer voor de boeg (en "gelukkig" was deze winter geen winter -- dwz dat was gelukkig voor de motor).
Niet teveel toeren want de olie is koud, en smeert minder, de zelf-ontbranding in een koude motor verloopt onregelmatiger, en bovenal het hele blok is koud en warmt geleidelijk op - tijdens dat opwarmen heb je nog geen evenwicht en zeker daar waar verschillende uitzet-coëfficiënten in het spel zijn wil je geen belastingen op het blok+entourage. Te weinig toeren wil je ook weer niet want dat gaat gemakkelijk gepaard met hogere moment-belastingen: de slechter smerende olie zou dan kortstondig tekort kunnen schieten.
Je wilt dus van alles tegelijk: De motor loopt koud het best met een bescheiden turbo-werking (en liever eventjes zonder intercooler). De turbo staat het best stil bij gebrekkige smering. Het blok met alles wat daaraan en opgeschroefd zit warmt het best geleidelijk op. De olie smeert het best als ie snel op temperatuur is. De chauffeur wil graag snel interieur-warmte.
Daarom dus wil je graag met niet teveel toeren, maar ook zonder ondertoeren, dus binnen een smalle toeren-range, rustig rijdend onder een lichte belasting de motor opwarmen (en eventueel wil je ook een motor-voorverwarmer en/of een standkachel).
Groeten MarcS
PS Gelukkig hebben we weer een paar maanden zomer voor de boeg (en "gelukkig" was deze winter geen winter -- dwz dat was gelukkig voor de motor).
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
Ik wacht altijd effe op Marc die het prachtig (beter dan ik) kan verwoorden. Inderdaad zo zit het en daar staat bijvoorbeeld een gemiddelde vrachtwagen chauffeur ook niet bij stil, die rijdt 's morgens weg met de gedachte hoe laat hij afgewerkt is en als ie de meter van de kvs temperatuur maar iets ziet stijgen dan gaat het gas d'r op. Zo gaat het bij mijn collega's tenminste. En ik vind dat een DAF inderdaad ook te laat opschakelt als ie koud is, gelukkig kun je 'm met de hand dan wel laten doorschakelen. Fabrikanten maken zich daar niet zo druk om, het verhoogde slijtage effect is pas merkbaar als de truck allaaaang uit de garantie is. En de DAF is behoorlijk bullet -proof. (De 410 pk tenminste waar ik mee rij). Maar als je Echt heel bewust met koude motor kalm aan doet dan loopt een diesel véél langer zonder grote problemen zoals een koppakking en olieverbruik.
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
Toch altijd weer prettig Bart dat jij dan de theorie kan aanvullen met de ervaringen uit de harde praktijk.
Marc
Marc
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
Hoe lang moet die motor dan meegaan Bart? Want een maat van me krijgt pas een nieuwe truck bij 1,2 miljoen kilometer en bij 750K is de rest van je Disco ook ver versleten........
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
Ik stoor me aan het schakelgedrag van de bak alleen in koude toestand, daar gaat het mij om. En hoe, hoeveel, waarom, waar, wat, wie....tja. Misschien ben ik dan een rare gast, maar schijnbaar ben ik niet de enigste. Verder vind ik het een fantastische auto, als ie warm schakelt ie prachtig en bij de juiste toerentallen, ik heb dus gelukkig een heel andere smaak dan Andrew
Re: schakelgedrag Disco TD5 aut. anders af te stellen/herprogram
is het niet veel beter gewoon een motor verwarming in te bouwen?
rij je altijd zonder extra slijtage weg of is dit weer zo een domme opmerking van mij
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e3902c7ffef702fbaeaa32e85090671e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17180131, 600, 600, 'Loading image ...', false);
rij je altijd zonder extra slijtage weg of is dit weer zo een domme opmerking van mij
voorjamaar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e3902c7ffef702fbaeaa32e85090671e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/voorjamaar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fvoorjamaar-1.jpg', '', 17180131, 600, 600, 'Loading image ...', false);