vraag aan freelander 1, v6 aut. rijders

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
badair

vraag aan freelander 1, v6 aut. rijders

Bericht door badair »

ik heb een proefrit gemaakt in een freelander v6 aut., nu is me opgevallen dat als je hem tot 6500 toeren door trekt, dat hij niet doorschakelt maar dat hij met het pendaal ingetrapt terug valt in toeren. trek je hem tot 5000 toeren dan schakelt hij wel door.
Is dit normaal?

testiculos habet, et bene pendente

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/05/2014 21:20 door badair.
Bart van Dessel

Re: freelander 1, v6 aut. rijders

Bericht door Bart van Dessel »

6500 toeren? Misschien heeft de auto dat nog nooit van z'n leven meegemaakt, evt op dat moment een brandstof tekort?

Gr, Bart
Andtee

Bericht door Andtee »

weet je zier dat je een landrover wilt en niet een porsche; doortrappen is niet echt landrovers ding
badair

Bericht door badair »

het is maar gewoon hoe je hem in rijdt... maar dan moet de automaat toch doorschakelen..
badair

Bericht door badair »

gaat dan niet het lampje van het motormanagement aan?
Rodietje nieuw

Bericht door Rodietje nieuw »

Paar jaar mee gereden. Ook redelijk mee doorgereden, maar 6500 toeren? Denk niet dat je goede vrienden gaat worden met die auto... Houden ze niet zo heel lang vol als je ze met regelmaat die richting uit trapt. Geen idee of hij dan doorschakelde, nooit getest.
Marc-my-Words

Re: vraag aan freelander 1, v6 aut. rijders

Bericht door Marc-my-Words »

badair Schreef:
-------------------------------------------------------
> ik heb een proefrit gemaakt in een freelander v6
> aut., nu is me opgevallen dat als je hem tot 6500
> toeren door trekt, dat hij niet doorschakelt maar
> dat hij met het pendaal ingetrapt terug valt in
> toeren. trek je hem tot 5000 toeren dan schakelt
> hij wel door.
> Is dit normaal?

6500 toeren lijkt mij sowieso niet normaal, en wellicht grijpt de toerenbegrenzer in, dan krijg je terugval in de toeren.
Diep ingetrapt gaspedaal geeft een kick-down signaal, wellicht voorkomt dat het opschakelen..

Marc
Dirk109

Bericht door Dirk109 »

badair, maat van mij heeft ook een v6 en deze vertoonde laats ook van die vreemde schakeleigenschappen.
Blijkt dat de bak niet goed werkt en mogelijk de olie vervangen moet worden of erger de hele bak.
Overigens wil ik niet negatief doen maar mijn maat heeft al aardig wat gehad aan deze auto en vraag me eigen af of je een goede keuze maakt
(electrisch dak kapot, slangen koelwater lek, sensoren kapot, deursloten niet meer werken, visco etc etc etc.gelukkig wel onder garantie)
En weet wel dat deze auto een aardig slokje benzine nodig heeft en daar wordt je nu niet blij van.
Ik zou in ieder geval alles goed nakijken bij aankoop.

Succes!
badair

Bericht door badair »

dirk, ik rij al ruim 14 jaar een freelander, ik ben wat masogistisch aangelegt..

testiculos habet, et bene pendente
Bart van Dessel

Ik ken ze niet en heb het alleen van horen zeggen, maar het schijnt dat de V6 ongeveer dezelfde ziektes heeft als de 1.8. De diesel is erg goed (BMW), als zou het me een paar honderd euro per jaar kosten om diesel te rijden ipv benzine dan zou ik nog voor de zelfontbrander kiezen. Moet wel een goed torretje voorin liggen. Ik rij met m'n disco td5 op geel kent. ook maar een paar honderd km per week.

Gr Bart
badair

Bericht door badair »

laten we even on topic blijven, de vraag is of het normaal schakel gedrag is van de automaat?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/05/2014 14:50 door badair.
Bart van Dessel

Tja, waar het hartje van vol zit........

Gr, Bart
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

badair Schreef:
-------------------------------------------------------
> laten we even on topic blijven, de vraag is of het
> normaal schakel gedrag is van de automaat?

Als we dan toch on topic blijven ... is het normaal dat de V6 doorloopt tot 6500 toeren, en dan tegen de toerenbegrenzer aanloopt ?

Zoals ik al aangaf, wellicht weet de automaat niet wat 'm overkomt: kick-down-schakeling staat in en de toeren lopen maar door ....

Marc
badair

Bericht door badair »

update,

hij hoort bij 6500 toeren gewoon te schakelen, de laaste waarin ik heb gereden had ook meer vermogen.

dus niet schakelen slecht in gereden dan wel slechte verbranding..
Mrah

Bericht door Mrah »

Ik vind het een hele normale vraag van TS. Een V6 moet wat toeren kunnen hebben en de bak moet gewoon naar de volgende versnelling schakelen. Doet ie dat niet dan heeft de motor niet genoeg power of de bak doet niet wat ie doen moet. Omdat de motor wel tot 6500 toeren komt denk ik dat iets in de bak niet in orde is.
Plaats reactie