Ervaring Liertouw
Ervaring Liertouw
Wie heeft er ervaring met Lier touwen die op marktplaats worden aangeboden ?
Het betreft deze advertentie :
[www.marktplaats.nl]
Is het daadwerkelijk Dyneema Liertouw ?
Gr. Robert
Het betreft deze advertentie :
[www.marktplaats.nl]
Is het daadwerkelijk Dyneema Liertouw ?
Gr. Robert
Re: Ervaring Liertouw
hmmm, weet het niet.... beetje goedkoop , maar wil de gok niet wagen ik wil hier niet aan hangen
zat zelf naar deze te kijken....
[www.aliexpress.com]
ik hou het nog maar even op staal
zat zelf naar deze te kijken....
[www.aliexpress.com]
ik hou het nog maar even op staal
Ik persoonlijk zeg, gewoon er voor gaan! Ziet d'r goed uit. Specificaties in orde. Staal of touw is persoonlijk, maar voor mij nooit meer staal.
Gr, Bart
Gr, Bart
Ik weet wel dat er diverse bedrijven zijn dier restjes verkopen, daar is verder niks mis mee. Het wordt in de scheepvaart ook veel gebruikt.
Maar als het door een echte 4X4 shop verkocht wordt als 'liertouw' is het vaak een stuk duurder.
Dus verder kijken dan de bekende shops.
Grtz. Erik
Maar als het door een echte 4X4 shop verkocht wordt als 'liertouw' is het vaak een stuk duurder.
Dus verder kijken dan de bekende shops.
Grtz. Erik
Hartelijk dank alvast voor jullie reacties .
Ik ben er nog niet helemaal uit maar de prijs is voor mij wel belangrijk.
Zo als jullie al aangeven komen de Specificaties overeen en zitten er bij hem misschien minder mensen die er van mee moeten eten zijn marge is kleiner.
Ik gebruik de lier niet vaak en ook niet onder extreme belasting en vind de meer dan 30m staal kabel die er nu op zit te zwaar.
Elk kilo minder op mijn parabool veren is mee genomen.
Mochten er nog meer ervaringen zijn graag.
Gr. Robert
Ik ben er nog niet helemaal uit maar de prijs is voor mij wel belangrijk.
Zo als jullie al aangeven komen de Specificaties overeen en zitten er bij hem misschien minder mensen die er van mee moeten eten zijn marge is kleiner.
Ik gebruik de lier niet vaak en ook niet onder extreme belasting en vind de meer dan 30m staal kabel die er nu op zit te zwaar.
Elk kilo minder op mijn parabool veren is mee genomen.
Mochten er nog meer ervaringen zijn graag.
Gr. Robert
Landrover-67 Schreef:
> en vind de meer dan 30m staal
> kabel die er nu op zit te zwaar.
> Elk kilo minder op mijn parabool veren is mee
> genomen.
Het verschil tussen 30 meter staaldraad en liertouw is in mijn geval ruim 13 kilo(13,8).
5yzz11.gif --> mod_embed_images_loadimage('c6aa42ba095b28f21144268bb4d6edcf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', 'http://i43.tinypic.com/5yzz11.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', '', 17188589, 600, 600, 'Loading image ...', false);
> en vind de meer dan 30m staal
> kabel die er nu op zit te zwaar.
> Elk kilo minder op mijn parabool veren is mee
> genomen.
Het verschil tussen 30 meter staaldraad en liertouw is in mijn geval ruim 13 kilo(13,8).
5yzz11.gif --> mod_embed_images_loadimage('c6aa42ba095b28f21144268bb4d6edcf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', 'http://i43.tinypic.com/5yzz11.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', '', 17188589, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Je gaat ze toch geen gebruikte rommel van een ander aansmeren?
Dit model is alleen in twee delen leverbaar !!
En de rafels moeten nog even weg gesmolten worden !!
De kleur is wel beter, dat balletjes blauw op een series ...... nee !!!
En de rafels moeten nog even weg gesmolten worden !!
De kleur is wel beter, dat balletjes blauw op een series ...... nee !!!
Ik heb vorige jaar bij deze meneer een lier touw gekocht.
Nog geen problemen mee gehad en uitvoerig getest.
De lierhelling in furstenau was geen enkelprobleem.
Ook heeft het touw af en toe zware klappen gehad.
Kortom een supertouw voor een mooie prijs
Groetjes
Nog geen problemen mee gehad en uitvoerig getest.
De lierhelling in furstenau was geen enkelprobleem.
Ook heeft het touw af en toe zware klappen gehad.
Kortom een supertouw voor een mooie prijs
Groetjes
Hoi Thomas,
Kijk hier zitten we op te wachten !!
Ik ben blij te horen van iemand die het product heeft getest !!
Ik denk ook wel dat het goed is, in de scheepvaart wordt het al vele jaren toe gepast.
Maar als het hobbymatig toe gepast gaat worden dan gaat de prijs 4 X 4 omhoog !!
Gr. Robert
Kijk hier zitten we op te wachten !!
Ik ben blij te horen van iemand die het product heeft getest !!
Ik denk ook wel dat het goed is, in de scheepvaart wordt het al vele jaren toe gepast.
Maar als het hobbymatig toe gepast gaat worden dan gaat de prijs 4 X 4 omhoog !!
Gr. Robert
Omdat ik op havelte een kevlar liertouw kapot trok zocht ik op zeer korte termijn wat anders ivm een ander evenement waarbij lieren zeker aan bod kwam .
Via marktplaats Robert een mail gestuurd en geen dag spijt van gehad.
Hij levert snel, alles perfect geregeld en klasse touwtje voor een zeer strakke prijs en bevalt nog steeds prima .
Via marktplaats Robert een mail gestuurd en geen dag spijt van gehad.
Hij levert snel, alles perfect geregeld en klasse touwtje voor een zeer strakke prijs en bevalt nog steeds prima .
Thomas Lensvelt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ook heeft het touw af en toe zware klappen gehad.
bij jou ?
jij bent toch de rust zelve !
> Ook heeft het touw af en toe zware klappen gehad.
bij jou ?
jij bent toch de rust zelve !
Even inhakend op het hele veiligheid verhaal. Mocht je liertouw breken is hetenige probleem dat je niet weg komt. Met kabel is het wat linker. Mochten de gevolgen ernistiger zijn dan zou ik de hele keten eens gaan nalopen, ik zou geen risico willen nemen met die simpele liertjes op eenvoudige bumpers etc dit alles in vergelijking tot een professionele en gekeurde hijslier waarbij nog steeds geld dat je hier geen persoon mee mag optakelen.
Verdee is ee natuurlijk niks mis met een gemiddelde lier, zolang je er maar geen gevaarlijke dingen mee doet.
Verdee is ee natuurlijk niks mis met een gemiddelde lier, zolang je er maar geen gevaarlijke dingen mee doet.
Ook het voordeel van touw: als het breekt (wat zelden gebeurt) dan valt het gewoon dood op de grond en kun je er een knoop in leggen en gewoon verder lieren, (daarna wel vervangen natuurlijk), probeer dat maar eens met staal, die slingert met zóveel kracht door de lucht dat ie je ernstig kan verwonden en een knoop inleggen kun je uiteraard vergeten, wel je handen er aan open halen.
Gr, Bart
Gr, Bart
Hé jongens, bedankt voor jullie reacties !!
Ik ga het gewoon bestellen !!
Gr. Robert
Ik ga het gewoon bestellen !!
Gr. Robert
Bart van Dessel Schreef:
> Ook het voordeel van touw: als het breekt (wat
> zelden gebeurt) dan valt het gewoon dood op de
> grond en kun je er een knoop in leggen en gewoon
> verder lieren, (daarna wel vervangen natuurlijk),
> probeer dat maar eens met staal, die slingert met
> zóveel kracht door de lucht dat ie je ernstig kan
> verwonden en een knoop inleggen kun je uiteraard
> vergeten, wel je handen er aan open halen.
>
> Gr, Bart
Ik zou niet aanraden een knoop te leggen in wat dan ook, of het nu staaldraad of touw is.
Wel is touw makkelijk zelf in het terein weer aan elkaar te maken door het door te steken, in zich zlef. Dat kan met staaldraad niet.
Je houd dan alleen een korter en op die plaats dikker touw over.
Verder heb ik mijn eerste liertouw nog steeds, gekocht in 2004, dus de 10 jaar heeft hij al gehaald.
Nog nooit gebroken, en op een hydraulische lier van 4750kg (10500lbs). Is vaak mijn en andermans redding geweest, en veel gebruikt.
Succes Gr. Theo
> Ook het voordeel van touw: als het breekt (wat
> zelden gebeurt) dan valt het gewoon dood op de
> grond en kun je er een knoop in leggen en gewoon
> verder lieren, (daarna wel vervangen natuurlijk),
> probeer dat maar eens met staal, die slingert met
> zóveel kracht door de lucht dat ie je ernstig kan
> verwonden en een knoop inleggen kun je uiteraard
> vergeten, wel je handen er aan open halen.
>
> Gr, Bart
Ik zou niet aanraden een knoop te leggen in wat dan ook, of het nu staaldraad of touw is.
Wel is touw makkelijk zelf in het terein weer aan elkaar te maken door het door te steken, in zich zlef. Dat kan met staaldraad niet.
Je houd dan alleen een korter en op die plaats dikker touw over.
Verder heb ik mijn eerste liertouw nog steeds, gekocht in 2004, dus de 10 jaar heeft hij al gehaald.
Nog nooit gebroken, en op een hydraulische lier van 4750kg (10500lbs). Is vaak mijn en andermans redding geweest, en veel gebruikt.
Succes Gr. Theo
Ik raad het ook niet aan, maar in sommige gevallen kan het niet anders, het is mogelijk dus. Maar daarna netjes repareren of vervangen.
Gr Bart
Gr Bart
Domme vraag misschien en misschien krijg ik een nog dommer antwoord
Waarom werken professionele bedrijven, zoals bergers, afsleep diensten, takelbedrijven nog steeds met staal en niet met touw.
Ik neem aan dat zij het bij het goede eind hebben, en dat dus staal nog steeds de voorkeur heeft boven touw.
Ik heb het dus niet over het trofee gedoe, waar gewicht dus wel een ding is.
Dir is dus een algemene vraag er niet speciaal aan Bart
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/06/2014 12:16 door Frans Bonnes.
Waarom werken professionele bedrijven, zoals bergers, afsleep diensten, takelbedrijven nog steeds met staal en niet met touw.
Ik neem aan dat zij het bij het goede eind hebben, en dat dus staal nog steeds de voorkeur heeft boven touw.
Ik heb het dus niet over het trofee gedoe, waar gewicht dus wel een ding is.
Dir is dus een algemene vraag er niet speciaal aan Bart
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/06/2014 12:16 door Frans Bonnes.
Ik denk dat het financieële aspect bij bergers zwaar telt, als zij al jaren met een kabel werken dan laten ze die lekker zitten. En ik denk dat een liertouw heel erg duur is. Misschien is het net als bij boeren, wa een boer nie kent da vreet ie nie. Wat een berger niet kent, dat gebruikt ie niet. Wij zijn onze tijd ver vooruit.
En Frans, domme vragen bestaan niet.
Gr, Bart
En Frans, domme vragen bestaan niet.
Gr, Bart
In de offshore, gebruken we ook steeds meer touw, ook op lieren van 8.5 ton en meer. met name in de windmolen kabel installatie wordt het steeds meer toegepast.
Het enige nadeel is dat het niet tegen misbruik over scherpe rand kan, verder gaat het werken er mee, veel plezieriger dan staaldraad. Ook is het touw minder gevoelig voor het om gladde "kleine" radius trekken. en ook kun je veiliger dikker touw op een kleine trommel kwijt, zonder dat het er af komt als een telefoon snoer na belasting.
Bij staal draad moet je een minimale buigradius aanhouden van 20x de dikte van het draad. Dat gaat bij "onze auto lieren" helemaal niet lukken.
Diameter van een normale binnenkant van de trommel is ongeveer 60mm bij de meeste lieren, dus dan zou je een draad van 60/20=3mm veilig op de trommel kunnen gebruiken, maar die heeft weer een erg kleine breeklast......
Touw kun je daarintegen wel op een kleine trommel draaien, dat wordt minder gauw overstrekt omdat het gevlochten is en niet gedraaid.
Het enige nadeel is dat het niet tegen misbruik over scherpe rand kan, verder gaat het werken er mee, veel plezieriger dan staaldraad. Ook is het touw minder gevoelig voor het om gladde "kleine" radius trekken. en ook kun je veiliger dikker touw op een kleine trommel kwijt, zonder dat het er af komt als een telefoon snoer na belasting.
Bij staal draad moet je een minimale buigradius aanhouden van 20x de dikte van het draad. Dat gaat bij "onze auto lieren" helemaal niet lukken.
Diameter van een normale binnenkant van de trommel is ongeveer 60mm bij de meeste lieren, dus dan zou je een draad van 60/20=3mm veilig op de trommel kunnen gebruiken, maar die heeft weer een erg kleine breeklast......
Touw kun je daarintegen wel op een kleine trommel draaien, dat wordt minder gauw overstrekt omdat het gevlochten is en niet gedraaid.
Bart van Dessel Schreef:
> Ik denk dat het financieële aspect bij bergers
> zwaar telt, als zij al jaren met een kabel werken
> dan laten ze die lekker zitten. En ik denk dat een
> liertouw heel erg duur is. Misschien is het net
> als bij boeren, wa een boer nie kent da vreet ie
> nie. Wat een berger niet kent, dat gebruikt ie
> niet. Wij zijn onze tijd ver vooruit.
> En Frans, domme vragen bestaan niet.
>
Bovendien zijn bergers (in het algemeen, de goede uitgezonderd) meestentijds nogal grofstoffelijke types.
Overdwars afslepen, ruw laten stuiteren etc. doet ze niks: Dat een auto eerst nog reparabel is en na berging een total-loss-geval lijkt soms wel de bedoeling.
Je zou liefst de wielen in de afsleep-richting draaien, en eventueel met een anker en/of een blok de sleeprichting gunstiger kiezen .... maar dat past niet in de vlotte doortastende aanpak. (En is er een afsleep-reden, en lag je auto op zijn gepoetste kant, en ben je een beetje bij de les: neem dan de sleuteltjes mee, dan starten ze 'm niet zonder dat de olie tijd heeft gehad om terug op de originele plekken te komen. -- Don't ask me more .... )
Marc
> Ik denk dat het financieële aspect bij bergers
> zwaar telt, als zij al jaren met een kabel werken
> dan laten ze die lekker zitten. En ik denk dat een
> liertouw heel erg duur is. Misschien is het net
> als bij boeren, wa een boer nie kent da vreet ie
> nie. Wat een berger niet kent, dat gebruikt ie
> niet. Wij zijn onze tijd ver vooruit.
> En Frans, domme vragen bestaan niet.
>
Bovendien zijn bergers (in het algemeen, de goede uitgezonderd) meestentijds nogal grofstoffelijke types.
Overdwars afslepen, ruw laten stuiteren etc. doet ze niks: Dat een auto eerst nog reparabel is en na berging een total-loss-geval lijkt soms wel de bedoeling.
Je zou liefst de wielen in de afsleep-richting draaien, en eventueel met een anker en/of een blok de sleeprichting gunstiger kiezen .... maar dat past niet in de vlotte doortastende aanpak. (En is er een afsleep-reden, en lag je auto op zijn gepoetste kant, en ben je een beetje bij de les: neem dan de sleuteltjes mee, dan starten ze 'm niet zonder dat de olie tijd heeft gehad om terug op de originele plekken te komen. -- Don't ask me more .... )
Marc