RRC 3.9 stotteren / inhouden *OPGELOST!*
RRC 3.9 stotteren / inhouden *OPGELOST!*
Hallo Allemaal,
Sinds 2 weken loopt mijn Range niet meer zoals hij hoort te lopen.
Bij het rustig/normaal optrekken merk ik dat hij inhoud/stotterd, vooral boven de 80km/h is dit goed merkbaar.
Het is net alsof er even geen vonk of geen brandstof is.
Het betreft een RRC met een 3.9i automaat, zowel op benzine als op LPG doet dit probleem zich voor.
Op LPG merk je het wel beter dan op benzine.
Wat heb ik al gedaan/gecheckt?
- als eerste dacht ik aan een steenmarter die het op mijn kabels voorzien had. Alles na gelopen, maar geen schade te vinden.
- bougiekabels gecontroleerd, zijn goed.
- vacuumslang vervangen tussen ontsteking en inlaatspruitstuk, had een scheurtje. Vacuum werkt! inhouden/stotteren was daarna ook minder erg, maar niet weg!
Vandaag werd het echter nog erger, bij het starten liep de motor erg hard stationair, en een kilometer verder, toen ik iets bergop moest invoegen en het gas wat dieper in duwde, hoorde ik een harde knal (neem aan dat dit een backfire is).
Bij het stoplicht viel de motor uit en toen ik opnieuw gestart had, moest ik de motor op toeren houden anders viel hij weer uit, ook op benzine had ik dit probleem, nu loopt hij dus ook niet meer stationair en nog slechter als eerst.
Iemand een idee waar ik moet zoeken ?
Alvast bedankt!
Richard
Sinds 2 weken loopt mijn Range niet meer zoals hij hoort te lopen.
Bij het rustig/normaal optrekken merk ik dat hij inhoud/stotterd, vooral boven de 80km/h is dit goed merkbaar.
Het is net alsof er even geen vonk of geen brandstof is.
Het betreft een RRC met een 3.9i automaat, zowel op benzine als op LPG doet dit probleem zich voor.
Op LPG merk je het wel beter dan op benzine.
Wat heb ik al gedaan/gecheckt?
- als eerste dacht ik aan een steenmarter die het op mijn kabels voorzien had. Alles na gelopen, maar geen schade te vinden.
- bougiekabels gecontroleerd, zijn goed.
- vacuumslang vervangen tussen ontsteking en inlaatspruitstuk, had een scheurtje. Vacuum werkt! inhouden/stotteren was daarna ook minder erg, maar niet weg!
Vandaag werd het echter nog erger, bij het starten liep de motor erg hard stationair, en een kilometer verder, toen ik iets bergop moest invoegen en het gas wat dieper in duwde, hoorde ik een harde knal (neem aan dat dit een backfire is).
Bij het stoplicht viel de motor uit en toen ik opnieuw gestart had, moest ik de motor op toeren houden anders viel hij weer uit, ook op benzine had ik dit probleem, nu loopt hij dus ook niet meer stationair en nog slechter als eerst.
Iemand een idee waar ik moet zoeken ?
Alvast bedankt!
Richard
Re: RRC 3.9 stotteren / inhouden
Aangezien het bij zowel lpg als benzine is, zeker starten met zoeken bij de ontsteking.
Kabels, bougies, rotor, bobine. (Niet toevallig met bougies bezig geweest en per ongeluk twee bougiekabels omgewisseld? Is mij ook al eens overkomen, heeft lang geduurd voordat ik het gevonden had, gaf de zelfde symptomen)
Succes.
Groeten,
Dennis
RRC EFI & DAF YA-126 Breda
--> mod_embed_images_loadimage('66f0855a3e6b7814051681b041f13e7a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2FJh3vNNmA1MPPdvh2FCdstkz8jRmRph3ml-q4TtiiqfA%3Dw725-h207-p-no', 'https://lh4.googleusercontent.com/Jh3vNNmA1MPPdvh2FCdstkz8jRmRph3ml-q4TtiiqfA=w725-h207-p-no', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2FJh3vNNmA1MPPdvh2FCdstkz8jRmRph3ml-q4TtiiqfA%3Dw725-h207-p-no', '', 17168009, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/05/2014 12:03 door Dennis.
Kabels, bougies, rotor, bobine. (Niet toevallig met bougies bezig geweest en per ongeluk twee bougiekabels omgewisseld? Is mij ook al eens overkomen, heeft lang geduurd voordat ik het gevonden had, gaf de zelfde symptomen)
Succes.
Groeten,
Dennis
RRC EFI & DAF YA-126 Breda
--> mod_embed_images_loadimage('66f0855a3e6b7814051681b041f13e7a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2FJh3vNNmA1MPPdvh2FCdstkz8jRmRph3ml-q4TtiiqfA%3Dw725-h207-p-no', 'https://lh4.googleusercontent.com/Jh3vNNmA1MPPdvh2FCdstkz8jRmRph3ml-q4TtiiqfA=w725-h207-p-no', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2FJh3vNNmA1MPPdvh2FCdstkz8jRmRph3ml-q4TtiiqfA%3Dw725-h207-p-no', '', 17168009, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/05/2014 12:03 door Dennis.
Re: RRC 3.9 stotteren / inhouden
Bedankt voor de reacties en tips!
Gisteren wilde hij helemaal niet meer starten, motor draait rond maar wil net niet aanslaan!
Bobine, kabels en bougies zijn gecheckt en kunnen we uitsluiten.
Rotor en verdelerkap gaan we vanavond proberen.
gr. Richard
Gisteren wilde hij helemaal niet meer starten, motor draait rond maar wil net niet aanslaan!
Bobine, kabels en bougies zijn gecheckt en kunnen we uitsluiten.
Rotor en verdelerkap gaan we vanavond proberen.
gr. Richard
Re: RRC 3.9 stotteren / inhouden
Hoi Richard,
Voor twee jaar terug exact hetzelfde probleem gehad.
Ik dacht dat het probleem ieder keer in mijn ontstekingsmodule zat.(gevolg)
Bobine ook nog uit voorzorg vervangen door een dure Bosch.
Uiteindelijk bleek al die tijd het probleem in de dynamo (oorzaak)te hebben gezeten, deze verziekte iedere keer mijn module.
Laat die eerst maar eens controleren en uit voorzorg spanningsregelaar lagers etc. vervangen.
Dat is namelijk het uitgangspunt waar je moet beginnen, alles wat achter de dynamo zit kan hierdoor verziekt worden, met de genoemde storing als gevolg.
Wilbert
Voor twee jaar terug exact hetzelfde probleem gehad.
Ik dacht dat het probleem ieder keer in mijn ontstekingsmodule zat.(gevolg)
Bobine ook nog uit voorzorg vervangen door een dure Bosch.
Uiteindelijk bleek al die tijd het probleem in de dynamo (oorzaak)te hebben gezeten, deze verziekte iedere keer mijn module.
Laat die eerst maar eens controleren en uit voorzorg spanningsregelaar lagers etc. vervangen.
Dat is namelijk het uitgangspunt waar je moet beginnen, alles wat achter de dynamo zit kan hierdoor verziekt worden, met de genoemde storing als gevolg.
Wilbert
Re: RRC 3.9 stotteren / inhouden
Rotor en verdelerkap kunnen we ook al uitsluiten, vandaag vervangen!
Richard
Richard
Re: RRC 3.9 stotteren / inhouden
RRichard Schreef:
-------------------------------------------------------
> Rotor en verdelerkap kunnen we ook al uitsluiten,
> vandaag vervangen!
>
>
>
> Richard
Je hebt een hoop vervangen inmiddels, heb je de timing ook gecontroleerd met de stroboscooplamp?
Checklist:
- Kijken of de brandstof bij je injectoren komt daar moet genoeg druk op staan (slang los halen op de motor en contact aan zetten)
- Daarna nog eens goed kijken of je alle cilinders in de juiste volgorde hebt aangesloten met de nieuwe bougiekabels. (Alles weer loshalen en schema opzoeken volgorde kan soms verschillen per merk ontsteking)
- Dan bougies controleren
- Vonk op alle bougies controleren
- Timing controleren met stroboscooplamp
Denk dat je hier wel ergens tegen een euvel aan moet gaan lopen wat de problemen veroorzaakt.
Succes.
Groeten,
Dennis
RRC EFI & DAF YA-126 Breda
--> mod_embed_images_loadimage('3af577e2e141d4c73899f61ceff8c994', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2FJh3vNNmA1MPPdvh2FCdstkz8jRmRph3ml-q4TtiiqfA%3Dw725-h207-p-no', 'https://lh4.googleusercontent.com/Jh3vNNmA1MPPdvh2FCdstkz8jRmRph3ml-q4TtiiqfA=w725-h207-p-no', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2FJh3vNNmA1MPPdvh2FCdstkz8jRmRph3ml-q4TtiiqfA%3Dw725-h207-p-no', '', 17171727, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-------------------------------------------------------
> Rotor en verdelerkap kunnen we ook al uitsluiten,
> vandaag vervangen!
>
>
>
> Richard
Je hebt een hoop vervangen inmiddels, heb je de timing ook gecontroleerd met de stroboscooplamp?
Checklist:
- Kijken of de brandstof bij je injectoren komt daar moet genoeg druk op staan (slang los halen op de motor en contact aan zetten)
- Daarna nog eens goed kijken of je alle cilinders in de juiste volgorde hebt aangesloten met de nieuwe bougiekabels. (Alles weer loshalen en schema opzoeken volgorde kan soms verschillen per merk ontsteking)
- Dan bougies controleren
- Vonk op alle bougies controleren
- Timing controleren met stroboscooplamp
Denk dat je hier wel ergens tegen een euvel aan moet gaan lopen wat de problemen veroorzaakt.
Succes.
Groeten,
Dennis
RRC EFI & DAF YA-126 Breda
--> mod_embed_images_loadimage('3af577e2e141d4c73899f61ceff8c994', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2FJh3vNNmA1MPPdvh2FCdstkz8jRmRph3ml-q4TtiiqfA%3Dw725-h207-p-no', 'https://lh4.googleusercontent.com/Jh3vNNmA1MPPdvh2FCdstkz8jRmRph3ml-q4TtiiqfA=w725-h207-p-no', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2FJh3vNNmA1MPPdvh2FCdstkz8jRmRph3ml-q4TtiiqfA%3Dw725-h207-p-no', '', 17171727, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: RRC 3.9 stotteren / inhouden
Ik heb precies zo'n wagen als jij en heb ook wel eens dergelijke verschijnselen.
Het eerste wat ik doe is de motor laten lopen in het donker en dan evt. met plantenspuit de zaak iets vochtig maken. Dat vochtig maken hoeft vaak niet eens want het is vaak wel een bougiekabel die staat te knetteren.
Is er niets te zien meet ik de kabels stuk voor stuk door met een multimeter. Geen weerstand meten is breuk in bougiekabel. Zeker bij koude start oorzaak van slecht aanslaan.
Daarna bougies elektrode afstand op 0.7mm zetten. Bougies controleren en ontstekingsvolgorde.
Wil de motor nog niet aanslaan maar is er wel een sterke benzinelucht te ruiken dan EFI temperatuursensor lostrekken en volgas doorstarten tot ie aanslaat: temperatuursensor defect en vervangen.
Heb je een backfire gehad: controleer dan of alle luchttoevoerslangen en nog wel goed op zitten. Tevens het slangetje achter op de plenum bij de stappenmotor.Die kan er ook af schieten bij een backfireexplosie.
De luchtmassameter LMM kan wel kapot gaan van explosie maar ze kunnen heel veel hebben (heb ik gemerkt).
Heb je de motor uiteindelijk weer aan het lopen maar loopt ie beter op LPG dan op benzine dan is de LMM waarschijnlijk defect.
Ook de vacuumbalg op ontsteking kan lek geraakt zijn door explosie. Testen door aan slangetje te zuigen.
Hoop dat je hier wat mee kunt.
Het eerste wat ik doe is de motor laten lopen in het donker en dan evt. met plantenspuit de zaak iets vochtig maken. Dat vochtig maken hoeft vaak niet eens want het is vaak wel een bougiekabel die staat te knetteren.
Is er niets te zien meet ik de kabels stuk voor stuk door met een multimeter. Geen weerstand meten is breuk in bougiekabel. Zeker bij koude start oorzaak van slecht aanslaan.
Daarna bougies elektrode afstand op 0.7mm zetten. Bougies controleren en ontstekingsvolgorde.
Wil de motor nog niet aanslaan maar is er wel een sterke benzinelucht te ruiken dan EFI temperatuursensor lostrekken en volgas doorstarten tot ie aanslaat: temperatuursensor defect en vervangen.
Heb je een backfire gehad: controleer dan of alle luchttoevoerslangen en nog wel goed op zitten. Tevens het slangetje achter op de plenum bij de stappenmotor.Die kan er ook af schieten bij een backfireexplosie.
De luchtmassameter LMM kan wel kapot gaan van explosie maar ze kunnen heel veel hebben (heb ik gemerkt).
Heb je de motor uiteindelijk weer aan het lopen maar loopt ie beter op LPG dan op benzine dan is de LMM waarschijnlijk defect.
Ook de vacuumbalg op ontsteking kan lek geraakt zijn door explosie. Testen door aan slangetje te zuigen.
Hoop dat je hier wat mee kunt.
Re: RRC 3.9 stotteren / inhouden
Een heel verhaal, dus maar even een likje. Loop dit stap voor stap na.
Even scrollen !
Diagnose en symptomen
Succes Michel WaZ
Ps condensator nog goed?
RRC '86 V8
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/05/2014 09:29 door Michel WaZ.
Even scrollen !
Diagnose en symptomen
Succes Michel WaZ
Ps condensator nog goed?
RRC '86 V8
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/05/2014 09:29 door Michel WaZ.
Re: RRC 3.9 stotteren / inhouden
Dit klinkt net als wat ik 3 jaar geleden had op vakantie in Italie.
Uiteindelijk bleek het de bobine te zijn, die was lek, kwam wat vocht (olie) uit, maar heel weinig - waarschijnlijk door de hitte van lange stukken rijden in zeer warm weer.
Nieuwe Magneto Marelli erin (totaal 50 euro incl montage bij een plaatselijke garage - schappelijke prijzen daar in italie), maar later bleek toch de weerstand niet goed te zijn. Heb ik met Mario toen uitgezocht want we hadden allerlei vage klachten - niet altijd vonk op alle cilinders, maar nogal onvoorspelbaar.
Kijk dus extra goed in het onderdelenboek welke bobine de juiste is (ivm verschillende modellen met verschillende interne weerstanden).
succes ermee,
groet, Gerard
Uiteindelijk bleek het de bobine te zijn, die was lek, kwam wat vocht (olie) uit, maar heel weinig - waarschijnlijk door de hitte van lange stukken rijden in zeer warm weer.
Nieuwe Magneto Marelli erin (totaal 50 euro incl montage bij een plaatselijke garage - schappelijke prijzen daar in italie), maar later bleek toch de weerstand niet goed te zijn. Heb ik met Mario toen uitgezocht want we hadden allerlei vage klachten - niet altijd vonk op alle cilinders, maar nogal onvoorspelbaar.
Kijk dus extra goed in het onderdelenboek welke bobine de juiste is (ivm verschillende modellen met verschillende interne weerstanden).
succes ermee,
groet, Gerard
Re: RRC 3.9 stotteren / inhouden
HET KAN.......MISSCHIEN DE AUTOMATENBAK ZIJN DIE TE WEINIG OLIE HEEFT.
IK TRAPTE HET GASPEDAAL LEKKER IN, EN KNALLEN, TOEN BLEEK ER TE WEINIG OLIE IN TE ZITTEN ...IN DE BAK,
AANGEVULD , EN GEEN PROBLEMEN MEER GEHAD.
IK TRAPTE HET GASPEDAAL LEKKER IN, EN KNALLEN, TOEN BLEEK ER TE WEINIG OLIE IN TE ZITTEN ...IN DE BAK,
AANGEVULD , EN GEEN PROBLEMEN MEER GEHAD.
Re: RRC 3.9 stotteren / inhouden
even een update.
ondertussen heb ik de module van de ontsteking vervangen, zonder resultaat!
Ontstekingsvolgorde nogmaals gecheckt, klopt.
Dynamo gemeten, laadstroom is in orde.
Olieniveau van de automaatbak is ook goed!
Dank aan allen voor het meedenken , jammer dat we het nog niet gevonden hebben .
Omdat ontstekingstechnisch alles goed is begin ik nu te zoeken richting luchtmassameter of een ander electronisch "snufje" dat stuk is.
groet,
Richard
ondertussen heb ik de module van de ontsteking vervangen, zonder resultaat!
Ontstekingsvolgorde nogmaals gecheckt, klopt.
Dynamo gemeten, laadstroom is in orde.
Olieniveau van de automaatbak is ook goed!
Dank aan allen voor het meedenken , jammer dat we het nog niet gevonden hebben .
Omdat ontstekingstechnisch alles goed is begin ik nu te zoeken richting luchtmassameter of een ander electronisch "snufje" dat stuk is.
groet,
Richard
Re: RRC 3.9 stotteren / inhouden
Zomaar even een zijsprongetje, maar kan de timing misschien versprongen zijn? Een tandje of wat?
Of loopt ie beroerd omdat misschien de nokkenas versleten is?
Marijn & Simba & Serious & Optimus
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('83c765b0d2c08552c75bcb47b3f9fb59', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', '', 17178101, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Of loopt ie beroerd omdat misschien de nokkenas versleten is?
Marijn & Simba & Serious & Optimus
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('83c765b0d2c08552c75bcb47b3f9fb59', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', '', 17178101, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: RRC 3.9 stotteren / inhouden
luchtmassa meter blijkt ook goed te zijn.
Die kunnen we dus ook al doorstrepen!
Ik heb wel een vreemde ontdekking gedaan. De motor heb ik ongeveer 3 a 4 minuten laten draaien op 1500-2000 toeren, toen vond ik dat er een rare geur begon te ontstaan, net alsof je verbrande koppelingsplaten rook (maar ik heb een automaat!!!) toen zag ik dat de rechter katalisator roodgloeiend was!! is dit normaal?
gr Richard
Die kunnen we dus ook al doorstrepen!
Ik heb wel een vreemde ontdekking gedaan. De motor heb ik ongeveer 3 a 4 minuten laten draaien op 1500-2000 toeren, toen vond ik dat er een rare geur begon te ontstaan, net alsof je verbrande koppelingsplaten rook (maar ik heb een automaat!!!) toen zag ik dat de rechter katalisator roodgloeiend was!! is dit normaal?
gr Richard
Re: RRC 3.9 stotteren / inhouden
Dat betekend overslaande ontsteking en dus onverbrand mengsel dat je katalisator aan het smelten is. Ook hoop ik dat je de keuzehandel in N had staan. Anders is je automaatbak nu ook defect. De 4hp22 kan daar niet tegen in stand P.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/05/2014 06:55 door Mrah.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/05/2014 06:55 door Mrah.
Re: RRC 3.9 stotteren / inhouden
Hij stond gelukkig in N.
Vandaag nog eens geprobeerd, maar na 5min geen rare geur en ook geen gloeiende Kat !!
Wel nog steeds slecht/onregelmatig lopen en niet stationair draaien. Ik weet het niet meer
Aan het eind van de week maar weer eens verder zoeken en alles nog een keer nalopen van voor af aan, en anders toch maar naar de garage brengen.
groet Richard
Vandaag nog eens geprobeerd, maar na 5min geen rare geur en ook geen gloeiende Kat !!
Wel nog steeds slecht/onregelmatig lopen en niet stationair draaien. Ik weet het niet meer
Aan het eind van de week maar weer eens verder zoeken en alles nog een keer nalopen van voor af aan, en anders toch maar naar de garage brengen.
groet Richard
Re: RRC 3.9 stotteren / inhouden
Condensator van de ontsteking al vervangen?
Alle massa's goed in orde ook onderling alles aan dezelfde 'nul' of massa?
Goede dikke draden gebruiken en oxidatie of roest vermijden of weghalen.
Heb je Lambda sondes aangesloten in de katalysator of is deze versie nog zonder?
Ramon
Alle massa's goed in orde ook onderling alles aan dezelfde 'nul' of massa?
Goede dikke draden gebruiken en oxidatie of roest vermijden of weghalen.
Heb je Lambda sondes aangesloten in de katalysator of is deze versie nog zonder?
Ramon
Re: RRC 3.9 stotteren / inhouden
Hoi Richard,
Ik heb gisteren zelf ruzie gehad met mijn eigen 3.9 EFI met dezelfde symptomen als jij hebt beschreven.
Bij mij ontstond dit nadat ik de vacuum vervroeger heb vervangen. wat zoeken bleek dat ik het pootje van de vacuum vervroeger niet goed met het oogje in het palletje had zitten waardoor heel de base plate los zat en dus kon draaien. Dit gooide de timing zo door de war ondanks dat alles verder goed zat de motor ook amper tot niet stationair wilde lopen.
Ik moest dus nog aan je denken gisteren. Demonteer de vacuum vervroeger een en controleer of het pootje met het oogje van de vacuum vervroeger goed gemonteerd zit aan het palletje onder het klepje onder de rotor. heel simpel maar bezorgt je een nacht slecht slapen.
succes, hoop dat je er iets aan hebt.
Groeten,
Dennis
RRC EFI & DAF YA-126 Breda
--> mod_embed_images_loadimage('fd13030e964a85b466709041a315c29b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2FJh3vNNmA1MPPdvh2FCdstkz8jRmRph3ml-q4TtiiqfA%3Dw725-h207-p-no', 'https://lh4.googleusercontent.com/Jh3vNNmA1MPPdvh2FCdstkz8jRmRph3ml-q4TtiiqfA=w725-h207-p-no', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2FJh3vNNmA1MPPdvh2FCdstkz8jRmRph3ml-q4TtiiqfA%3Dw725-h207-p-no', '', 17183546, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik heb gisteren zelf ruzie gehad met mijn eigen 3.9 EFI met dezelfde symptomen als jij hebt beschreven.
Bij mij ontstond dit nadat ik de vacuum vervroeger heb vervangen. wat zoeken bleek dat ik het pootje van de vacuum vervroeger niet goed met het oogje in het palletje had zitten waardoor heel de base plate los zat en dus kon draaien. Dit gooide de timing zo door de war ondanks dat alles verder goed zat de motor ook amper tot niet stationair wilde lopen.
Ik moest dus nog aan je denken gisteren. Demonteer de vacuum vervroeger een en controleer of het pootje met het oogje van de vacuum vervroeger goed gemonteerd zit aan het palletje onder het klepje onder de rotor. heel simpel maar bezorgt je een nacht slecht slapen.
succes, hoop dat je er iets aan hebt.
Groeten,
Dennis
RRC EFI & DAF YA-126 Breda
--> mod_embed_images_loadimage('fd13030e964a85b466709041a315c29b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2FJh3vNNmA1MPPdvh2FCdstkz8jRmRph3ml-q4TtiiqfA%3Dw725-h207-p-no', 'https://lh4.googleusercontent.com/Jh3vNNmA1MPPdvh2FCdstkz8jRmRph3ml-q4TtiiqfA=w725-h207-p-no', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2FJh3vNNmA1MPPdvh2FCdstkz8jRmRph3ml-q4TtiiqfA%3Dw725-h207-p-no', '', 17183546, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: RRC 3.9 stotteren / inhouden
Nee dat is niet normaal, maar je motor loopt niet goed, mogelijk blijft een of meerdere injectoren openstaan en dan moet de kat heel hard werken.
Het zou ook kunnen dat je kat inmiddels al dood is en een stuk van het materiaal de doorstroming belemmerd dan krijg je ook extreeme temperaturen, de V8 wil toch zijn uitlaat gassen kwijt, kan hij dat niet of niet goed dan is je mengsel vervuild, te weinig verse zuurstof, en ook dan gaat de motor zeer rottig lopen.
zo hoort het er uit te zien
--> mod_embed_images_loadimage('da34b2ef9267491011f101e52546c407', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fencrypted-tbn2.gstatic.com%2Fimages%3Fq%3Dtbn%3AANd9GcRE7DYlYbzcIBzuxi3dCJ77NkBiaOCh4V6rj4Ssw10SM4qggyAH', 'https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRE7DYlYbzcIBzuxi3dCJ77NkBiaOCh4V6rj4Ssw10SM4qggyAH', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fencrypted-tbn2.gstatic.com%2Fimages%3Fq%3Dtbn%3AANd9GcRE7DYlYbzcIBzuxi3dCJ77NkBiaOCh4V6rj4Ssw10SM4qggyAH', '', 17184182, 600, 600, 'Loading image ...', false);
dit kan er wel eens mee gebeuren meestal door een verkeerd mengsel door verkeerde afstelling of defecte lambda sensor of lucht massa meter.
catalytic-converter.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f69be442deaef6f120d79b33a1e0b68a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fmedia.nbcchicago.com%2Fimages%2F654%2A491%2Fcatalytic-converter.jpg', 'http://media.nbcchicago.com/images/654*491/catalytic-converter.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fmedia.nbcchicago.com%2Fimages%2F654%2A491%2Fcatalytic-converter.jpg', '', 17184182, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Je kunt je voorstellen dat alseen blokje van dat materiaal zich verplaast en de doorgang blokkerd dat die kat heel erg heet wordt en dat je motor verdomd slecht zal lopen.
als je met je vuist op de betreffende kat slaat ( NIET MET HEETE MOTOR ) kun je deze meestal wel horen rammelen, soms valt het stukje weer aan de kant waardoor de motor weer even goed loopt, tot het stukje weer in de weg gaat zitten.
Lambda sensoren heel?
zeker weten dat er geen vacuum lek is aan het inlaat traject?
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Het zou ook kunnen dat je kat inmiddels al dood is en een stuk van het materiaal de doorstroming belemmerd dan krijg je ook extreeme temperaturen, de V8 wil toch zijn uitlaat gassen kwijt, kan hij dat niet of niet goed dan is je mengsel vervuild, te weinig verse zuurstof, en ook dan gaat de motor zeer rottig lopen.
zo hoort het er uit te zien
--> mod_embed_images_loadimage('da34b2ef9267491011f101e52546c407', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fencrypted-tbn2.gstatic.com%2Fimages%3Fq%3Dtbn%3AANd9GcRE7DYlYbzcIBzuxi3dCJ77NkBiaOCh4V6rj4Ssw10SM4qggyAH', 'https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRE7DYlYbzcIBzuxi3dCJ77NkBiaOCh4V6rj4Ssw10SM4qggyAH', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fencrypted-tbn2.gstatic.com%2Fimages%3Fq%3Dtbn%3AANd9GcRE7DYlYbzcIBzuxi3dCJ77NkBiaOCh4V6rj4Ssw10SM4qggyAH', '', 17184182, 600, 600, 'Loading image ...', false);
dit kan er wel eens mee gebeuren meestal door een verkeerd mengsel door verkeerde afstelling of defecte lambda sensor of lucht massa meter.
catalytic-converter.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f69be442deaef6f120d79b33a1e0b68a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fmedia.nbcchicago.com%2Fimages%2F654%2A491%2Fcatalytic-converter.jpg', 'http://media.nbcchicago.com/images/654*491/catalytic-converter.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fmedia.nbcchicago.com%2Fimages%2F654%2A491%2Fcatalytic-converter.jpg', '', 17184182, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Je kunt je voorstellen dat alseen blokje van dat materiaal zich verplaast en de doorgang blokkerd dat die kat heel erg heet wordt en dat je motor verdomd slecht zal lopen.
als je met je vuist op de betreffende kat slaat ( NIET MET HEETE MOTOR ) kun je deze meestal wel horen rammelen, soms valt het stukje weer aan de kant waardoor de motor weer even goed loopt, tot het stukje weer in de weg gaat zitten.
Lambda sensoren heel?
zeker weten dat er geen vacuum lek is aan het inlaat traject?
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: RRC 3.9 stotteren / inhouden UPDATE
Afgelopen week weer eens wat geprobeerd en gezocht.
Ik heb de gasmixer er eens tussenuit gehaald en de Luchtmassameter rechtstreeks op de luchtinlaat aangesloten.
Ik moet zeggen dat hij toen behoorlijk goed stationair liep , echter na enkele minuten begon de KAT weer te gloeien.
Daarna heb ik alles weer netjes aangesloten met gasmixer tussen de LMM en de luchtinlaat, helaas weer slecht lopen op benzine en gas!
Zou de mixer soms stuk zijn of valse lucht trekken !
Gisteren heb ik het gedeelte van de uitlaat met de Kat gedemonteerd, rammelt niet, maar zal hem straks eens wat beter gaan bekijken.
gr Richard
Ik heb de gasmixer er eens tussenuit gehaald en de Luchtmassameter rechtstreeks op de luchtinlaat aangesloten.
Ik moet zeggen dat hij toen behoorlijk goed stationair liep , echter na enkele minuten begon de KAT weer te gloeien.
Daarna heb ik alles weer netjes aangesloten met gasmixer tussen de LMM en de luchtinlaat, helaas weer slecht lopen op benzine en gas!
Zou de mixer soms stuk zijn of valse lucht trekken !
Gisteren heb ik het gedeelte van de uitlaat met de Kat gedemonteerd, rammelt niet, maar zal hem straks eens wat beter gaan bekijken.
gr Richard
Re: RRC 3.9 stotteren / inhouden *OPGELOST!*
Eindelijk opgelost,
met dank aan jullie allemaal!!!!
Het was dus de KAT die een beetje verstopt zat.
Leeg gemaakt en weer dicht gebraden!!!
Alles weer netjes gemonteerd en lopen als een zonnetje op benzine, daarna de lpg mixer er weer tussen en nog steeds prima lopen.
Omgeschakeld op lpg en ja hoor, nog steeds lopen, na een halve minuut wel een backfire, maar dat zal wel komen omdat ik de ontstekking nog moet afstellen.
Op hoeveel graden kan ik deze het beste zetten ? (3.9 EFI 1990 )
groet en bedankt prikkers,
Richard
met dank aan jullie allemaal!!!!
Het was dus de KAT die een beetje verstopt zat.
Leeg gemaakt en weer dicht gebraden!!!
Alles weer netjes gemonteerd en lopen als een zonnetje op benzine, daarna de lpg mixer er weer tussen en nog steeds prima lopen.
Omgeschakeld op lpg en ja hoor, nog steeds lopen, na een halve minuut wel een backfire, maar dat zal wel komen omdat ik de ontstekking nog moet afstellen.
Op hoeveel graden kan ik deze het beste zetten ? (3.9 EFI 1990 )
groet en bedankt prikkers,
Richard
Re: RRC 3.9 stotteren / inhouden *OPGELOST!*
Wat bedoel je met leeggemaakt, alle inhoud eruit gehaald?
Als dat zo is gaat het een duur grapje worden.
Als dat zo is gaat het een duur grapje worden.
Re: RRC 3.9 stotteren / inhouden *OPGELOST!*
Dat ois mooi.
Backfire houdt meestal in dat je gas te arm staat.
Backfire houdt meestal in dat je gas te arm staat.