Een schokbreker vraagje

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Mayalaro

Een schokbreker vraagje

Bericht door Mayalaro »

Aangezien de zoekmachine hier niet goed werkt en via google ik ook niet echt iets duidelijks kan vinden dan toch maar weer een schokbreker vraagje.
Ik heb al vrij veel zitten zoeken, vergelijken en bekijken. Blijft toch een gedoe, overal hoor je goede en slechte berichten.
Het gaat bij mij om een 90, zal voor grootste deel gebruikt gaan worden op lange tochten met oa daktent en bijbehorende spullen. En daarnaast wat op de weg/terrein in een wat lichtere configuratie.

Voor nu zit ik erover te denken om voor TF prosport 2" te plaatsen en achter TF bigbore 2". Dit omdat de bigbore's voor geen dustshield hebben en het lijkt mij dat je dan sneller van je dempers af bent omdat al het vuil ook mee gaat in de demper. Heeft iemand hier meer ervaring mee? Of eventueel andere TF combi's. Heeft iemand ze al langere tijd eronder liggen? Hoe houden ze zich over langere tijd?

Een andere optie is om de veel duurdere Koni's eronder te zetten. Zat dan te denken aan de heavy tracks. Heb er goede verhalen over gelezen, alleen van sommigen dat ze schijnbaar snel roesten, klopt dit? Iemand ervaring met de Koni's?

Wat is prijs en kwaliteittechnisch het beste? Elk advies is welkom Bedankt alvast!
Bart van Dessel

Re: Een schokbreker vraagje

Bericht door Bart van Dessel »

TF klinkt mooier en ziet er mooier uit dan dat het is, de veren en schokbrekers verliezen een keer hun prestaties, dat hoor ik vaker. Na een jaar voel je dat het al wat slapper wordt bij wat intensiever gebruik. Ik zou voor Monroe of Koni of OME gaan, vooral de veren van OME zijn heel goed, maar de dempers ook!

Gr, Bart
Mayalaro

Bericht door Mayalaro »

Ja dat las ik inderdaad over die veren vooral.

Zat zojuist op de OME site te kijken, maar kon daar als ik de "suspension selector" gebruikte alleen een 110 of 130 selecteren. Kunnen hun dempers dan ook onder een 90? Niet dat ze dan te hard zijn.
Had je ook zelf ervaring met de Koni's? Oa met roesten enzo?

Bedankt alvast!
Dixo

Bericht door Dixo »

Dempers zijn uitwisselbaar van een 90/110/130/RRC/Disco1

Zelf al jaren met Koni onderweg, nu Heavy Track Raid. Geen klachten.

Vervolg zou weer Koni worden, wellicht OME, Bilstein, Monroe of Fox.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/06/2014 14:50 door Dixo.
Ger110

Bericht door Ger110 »

Wij hebben een 90 die het grootste deel van het jaar zonder veel extra gewicht gebruikt wordt. Zomers zit er een daktent op. Als we weg zijn komt daar de bagage nog bij. Het leek dat dit jaar de auto meer op bochten en heftige stuurbeweging ging reageren. Ons eerste plan was ook andere veren en chokdempers, wel onder voorwaarde dat de auto ook zonder zware belading comfortabel moest blijven. Uiteindelijk uitgekomen op gewoon de standaard veren met alleen achter schokbrekers voor een 110. Auto stuurt weer super strak en is toch lekker geveerd. TF Big bore lijkt mij no go voor een 90. Heb een 110 met medium veren en bigbore schokdempers. In een lege auto is dit hard. Bij een 90 met kortere wielbasis en zonder zware belading lijkt mij dat niet echt prettig.
Grtn. Ger
Ger 110

Bericht door Ger 110 »

Aanvullend: schokbrekers van OME gemonteerd. Trouwens LR levert ook zwaardere veren voor de 90 (td5) part.nr.NRC9462 linksachter en NRC9463 rechtsachter. Standaard zijn de veren 2400 kg. Met de zwaardere ga je naar 2550 kg.
Plaats reactie