safari-roof perikelen; popnagelgaten uitgelubberd

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Jan-Wijbrand Kolman

safari-roof perikelen; popnagelgaten uitgelubberd

Bericht door Jan-Wijbrand Kolman »

Hoi,

Ik zit halverwege opknapbeurt van de goot van onze Series III 109" V8. De goot zat vol met allerhande soorten kit en bende. Al die lagen heb ik verwijderd en tot op het aluminium schoongemaakt. Daarmee is, daar had ik ook op gerekend, ook de lak van het dak beschadigd. Ik heb de beschadigingen netjes glad geschuurd en inmiddels staat de boel in de 2K primer en is de goot klaar om opnieuw gekit te worden.

Nu de perikelen.

Om overal goed bij te kunnen en dak en de verluchtings-kleppen op het dak te checken en enkele gaten goed te kunnen dichten, heb ik het safari-roof verwijderd. Die zit met popnagels bevestigd aan drie, Z-vormige, strips, die op hun beurt in de lengte richting op de "ribben" van de dak bevestigd zijn. Zie foto:

z-strips.jpg --> mod_embed_images_loadimage('afc1aa188a6acbc8d70eda80a48bf19f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Fz-strips.jpg', 'http://jw.n--tree.net/stacey/z-strips.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Fz-strips.jpg', '', 17182756, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Ik denk te zien dat dit niet de eerste keer is dat het dak loskomt en bij de eerdere keer (keren), maar ook bij mijn actie, toch veel popnagelgaten met het uitboren uitgelubberd raakten. Het uitboren bleek lastig, omdat het boortje liever in het zachte alu wegschiet dan de stalen pen van de popnagel wegboort.

Veel gaten zijn nu dus te groot geworden, ben ik bang.

Hoe op te lossen?

Ik zie een paar mogelijkheden:

1) Ook de Z-vormige bevestigingsstrips dmv uitboren verwijderen van de ribben op het dak en nieuwe strips plaatsen. Mooie oplossing, op twee nadelen na: ik kan nog geen nieuwe strips vinden (nog niet klaar met zoeken overigens), maar belangrijker: als ik de popnagels waarmee de strips op de ribben vastzitten, uitboor, dan vallen de "propjes" van de nagels op het dak in de holle ribben. Die krijg ik daar natuurlijk van zijn langzalzeleven niet meer uit. Ik zit niet te wachten in een kleine honderd alu propjes die over het dak heen-en-weer rollen tijdens het rijden...

2) Een veel grotere maat popnagel vinden. Ik kom tot nu max iets van 6mm nagels tegen. Ik denk dat voor een aantal gaten zelfs dat niet groot genoeg is...

3) Over de Z-vormige bevestigingsstrip een dunne, platte aluminium strip vastkitten. Daarin nieuwe gaten boren en daarmee het tropendak vastzetten. Dan komt het tropen dak iets van 2mm hoger, maar dat hoeft, lijkt me, niet zo'n punt te zijn.

4) ...ik heb geen idee nummer vier...

Wie heeft er eerder met die bijltje gehatkt? Wie heeft een idee hoe dit op te lossen?

Bij voorbaat dank voor reacties!!

--
109"3.5V8 "Stage-1", 1981 | Volvo 245 "Super Polar", 1992



4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/05/2014 21:28 door Jan-Wijbrand Kolman.
sjeroens

Re: safari-roof perikelen; popnagelgaten uitgelubberd

Bericht door sjeroens »

Ik zou hem naast popnagelen (6mm) ook vastkitten met sikaflex of powerfix.
Of helemaal weglaten...
Sccs,
Jeroen
Paul Rasch

Re: safari-roof perikelen; popnagelgaten uitgelubberd

Bericht door Paul Rasch »

Beste Jan-Wijbrand,

Blindklinkmoeren toepassen is dat iets? Bij de montage kan je de strips laten zitten.

Blindklinkmoeren M5 en M6 hebben een buitendiameter van respectievelijk 7 en 9 mm.
Daarna het safari-roof vastzetten met bouten van de gekozen diameter.

Ik heb eventueel een geschikte tang voor je.

Groet Paul Rasch
1950 80"
1982 109" V8 Stage One
Jan-Wijbrand Kolman

Re: safari-roof perikelen; popnagelgaten uitgelubberd

Bericht door Jan-Wijbrand Kolman »

sjeroens Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik zou hem naast popnagelen (6mm) ook vastkitten
> met sikaflex of powerfix.

Hmm, ja, die gedachte is ook door m'n hoofd geschoten.

Als een "laatste redmiddel" kan ik dat doen inderdaad. Nadeel is natuurlijk dat ik dan ook nooit meer bovenste deel kan verwijderen.

> Of helemaal weglaten...

Tja, dat tropendak hoort echt bij deze auto. Ik zou het zonde vinden. Daarnaast, die Z-vormige strips wèl laten zitten is dan ook geen porum. En met die weghalen, komen de ribben toch nog vol popnagelpropjes (drie keer woordwaarde) te zitten :/

--
109"3.5V8 "Stage-1", 1981 | Volvo 245 "Super Polar", 1992



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/05/2014 21:28 door Jan-Wijbrand Kolman.
Jan-Wijbrand Kolman

Re: safari-roof perikelen; popnagelgaten uitgelubberd

Bericht door Jan-Wijbrand Kolman »

Paul Rasch Schreef:
-------------------------------------------------------
> Blindklinkmoeren toepassen is dat iets? Bij de
> montage kan je de strips laten zitten.
>
> Blindklinkmoeren M5 en M6 hebben een
> buitendiameter van respectievelijk 7 en 9 mm.
> Daarna het safari-roof vastzetten met bouten van
> de gekozen diameter.

Dat zou ook nog een mogelijkheid zijn idd..! Kwa constructie wellicht overkill, maar wel een oplossing om de bestaande gaten wat op te boren en alles netjes èn verwijderbaar weer te monteren.

Gaat mee in de overweging!

> Ik heb eventueel een geschikte tang voor je.

Hee..! Bedankt voor je aanbod. Des te meer reden deze mogelijkheid in overweging te nemen :-)

--
109"3.5V8 "Stage-1", 1981 | Volvo 245 "Super Polar", 1992
Jan-Wijbrand Kolman

Re: safari-roof perikelen; popnagelgaten uitgelubberd

Bericht door Jan-Wijbrand Kolman »

Jan-Wijbrand Kolman Schreef:
-------------------------------------------------------
> 3) Over de Z-vormige bevestigingsstrip een dunne,
> platte aluminium strip vastkitten. Daarin nieuwe
> gaten boren en daarmee het tropendak vastzetten.
> Dan komt het tropen dak iets van 2mm hoger, maar
> dat hoeft, lijkt me, niet zo'n punt te zijn.

Ik bedenk me net nog een variatie op dit thema: ik kan die platte alu strip ook onder het bovenste horizontal deel van de Z-vorm vastkitten en daarin het dak vast poppen..!

Daarme klemmen de platte strip en het dak zich om de Z-vormige strip heen, komt het dak niet hoger en komt ook niet alle kracht (hoeveel zou dat zijn?) op de kit terecht.

Toch nog een vierde (inmiddels vijfde) mogelijkheid dus.

--
109"3.5V8 "Stage-1", 1981 | Volvo 245 "Super Polar", 1992
Gert

Re: safari-roof perikelen; popnagelgaten uitgelubberd

Bericht door Gert »

Ik zou niet aan de intrekmoeren beginnen...daar gaat je boutje ook in vast zitten en ben je straks nog veel verder van huis....boutje eruit boren en de intrekmoer en een groot gat waar niks meer in past ....
6mm alu popnagels zijn er inderdaad en is bijna de grootste qua diameter die nog gewoon verwerkbaar is . Die zijn er ook in gasdicht ....dus de popnagel blijft aan de onderkant dicht, geen condenswater en geen rollend stalen propje meer die je niet uit de dakrail krijgt ....goed he

Dan kun je ook nog eens nieuwe alu Z-profielen laten maken , bij ons op t werk worden dagelijks van dat soort dingen gemaakt dus niks aparts .

Ik ging voor nwe z profielen zodat je geen maatafwijking krijgt en met de montage meteen vol in de sikaflex of carrosseriekit monteren, lijmt alles aan elkaar en er kan geen vocht meer tussen komen
Alan T

Re: safari-roof perikelen; popnagelgaten uitgelubberd

Bericht door Alan T »

Jan
Als de z profielen nog netjes op het dak vast zitten, zou ik gaan voor een dunne alu strip eronder lijmen
mirza.denhond@hotmail.com

Re: safari-roof perikelen; popnagelgaten uitgelubberd

Bericht door mirza.denhond@hotmail.com »

Om het over-en-weer gerol van de popnagelproppen te verhinderen zou je de kokers kunnen volspuiten met PUR-schuim.
sjeroens

Re: safari-roof perikelen; popnagelgaten uitgelubberd

Bericht door sjeroens »

Een alternatief is revetjes/ sluitringen eronder te zetten.
J.
Mark(110)

Re: safari-roof perikelen; popnagelgaten uitgelubberd

Bericht door Mark(110) »

sjeroens Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een alternatief is revetjes/ sluitringen eronder
> te zetten.
> J.

volgens mij ga je daar 'net' niet bij kunnen

Mark(110)
fields logging

Re: safari-roof perikelen; popnagelgaten uitgelubberd

Bericht door fields logging »

Heren

Popnagels uit boren altijd doen met een grotere boor als dat je popnagels zijn. Je hoeft immers alleen maar het materiaal weg te boren dat op jouw plaatwerk zit.
Het stiftje dat blijft zitten kun je dan gemakkelijk met een doorslag uit de gaten tikken.

Blindklink moeren zijn van aluminium, daar altijd een RVS bout inzetten.

In het geval van Jan zou ik ook voor een strip aan de onderzijde kiezen.

Groet,
Ad
Joost

Re: safari-roof perikelen; popnagelgaten uitgelubberd

Bericht door Joost »

Strip eronder en die vastzetten met 2 kleine verzonken parkers o.i.d., dan heb je m.i. ook meer weerstand bij het boren van de nieuwe gaatjes. Dat die parkers onder uitsteken is geen probleem, en de rest van de strip klemt toch vast door de nieuwe nagels. De combinatie bepaalt de sterkte en constructie, de strip zelf niet, de strip kan je zien als een heeeeele lange meervoudige moer als je boutjes zou gebruiken.
Ben niet zo'n kitter en goede lijm/kit hangt een behoorlijk prijskaartje, aan zeker als het maar voor dit kleine stukje is, zeker geen pur gebruiken want dat houdt vocht vast.
Jan-Wijbrand Kolman

Re: safari-roof perikelen; popnagelgaten uitgelubberd

Bericht door Jan-Wijbrand Kolman »

(bericht herplaatst op goeie plek in draadje)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/05/2014 12:33 door Jan-Wijbrand Kolman.
Jan-Wijbrand Kolman

Re: safari-roof perikelen; popnagelgaten uitgelubberd

Bericht door Jan-Wijbrand Kolman »

Heren, bedankt voor de suggesties en hulp!

Ik ga voor een strip onder het profiel.

Als één en ander op zijn plek zit, post ik een bericht met het resultaat!!

--
109"3.5V8 "Stage-1", 1981 | Volvo 245 "Super Polar", 1992
JanTD5

Re: safari-roof perikelen; popnagelgaten uitgelubberd

Bericht door JanTD5 »

Je kunt met seconden lijm ringetjes onder op het stripje lijmen. Dan treknagel erdoor en klaar. Simpel, eenvoudig én goedkoop.

Groet Jan
Marc-my-Words

Re: safari-roof perikelen; popnagelgaten uitgelubberd

Bericht door Marc-my-Words »

JanTD5 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je kunt met seconden lijm ringetjes onder op het
> stripje lijmen. Dan treknagel erdoor en klaar.
> Simpel, eenvoudig én goedkoop.
>

Een lange strip is gewoon een mutil-ringetje zonder het risico's.

Van de vooraf met secondenlijm vastgelijmde ringentjes gaan er vast een paar niet goed uitgelijnd zitten en met wat pech stoot je ze dan los .... daar kan je dan nooit meer bij want het zijn gegarandeerd niet de ringetjes aan de rand die loslaten.

Marc
Disco

Re: safari-roof perikelen; popnagelgaten uitgelubberd

Bericht door Disco »

Eigenlijk zou je van die clip moeten hebben waarmee je een loudspeekerbox mee vast zet, die kan je tot dat je ze vast zet nog wat schuiven.
Ik weet natuurlijk niet of het gat "diep" genoeg komt, het gat kan je altijd nog opboren.

Jo
Edwin109

Re: safari-roof perikelen; popnagelgaten uitgelubberd

Bericht door Edwin109 »

Ik zou er een strip onder lijmen en nieuwe gaten boren.
Bij mij waren de strips in de wings waar de modderplaten aan gemonteerd zitten compleet weg.
Ik wilde geen popnagels door de wings dus heb ik nieuwe strips erin gelijmd.
Tevens heb ik verstevigingstrips over de gaten gelijmd waarmee de wings aan het voorfrontje zitten,waren net als jouw safaridak uitgelubberd.
Ik heb hiervoor lijm bij de bouwmarkt gehaald.
Bison kombi-metaal. een epoxy lijm.
Werkt perfect.
Gr Edwin
Jan-Wijbrand Kolman

Re: safari-roof perikelen; popnagelgaten uitgelubberd

Bericht door Jan-Wijbrand Kolman »

Jan-Wijbrand Kolman Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als één en ander op zijn plek zit, post ik een
> bericht met het resultaat!!

Al met al is het redelijk naar tevredenheid gelukt. Ik heb inderdaad strips van 20mm x 2mm strips onder het bovenste deel van de "Z"-strips geplakt. Met heel veel knijpers en klemmen:

dak-5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('51d16a9f565bb670020187be9ac2e17d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Fdak-5.jpg', 'http://jw.n--tree.net/stacey/dak-5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Fdak-5.jpg', '', 17218265, 600, 600, 'Loading image ...', false);

dak-4.jpg --> mod_embed_images_loadimage('84999d7fd1db29969dd26a3344513a91', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Fdak-4.jpg', 'http://jw.n--tree.net/stacey/dak-4.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Fdak-4.jpg', '', 17218265, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Daarna kon aan het popnagelen gaan. Hier is goed te zien dat de gaten lelijk uitgelubberd waren. Met een nagel met een wat grotere kop, zit het best netjes dicht:

dak-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('aa4aa88d6503b194b45fec7ff7e30ab6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Fdak-1.jpg', 'http://jw.n--tree.net/stacey/dak-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Fdak-1.jpg', '', 17218265, 600, 600, 'Loading image ...', false);

dak-2.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5946e6cc33fcf71e88a28dab367b6535', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Fdak-2.jpg', 'http://jw.n--tree.net/stacey/dak-2.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Fdak-2.jpg', '', 17218265, 600, 600, 'Loading image ...', false);

dak-3.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b6dfa862b58d4aa850759f1061689113', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Fdak-3.jpg', 'http://jw.n--tree.net/stacey/dak-3.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Fdak-3.jpg', '', 17218265, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Waar het allemaal mee begonnen was, was de goten opknappen. Kitten bleek een lastige klus. De Quick-Seal vormt vrij snel (zeker met het warme weer dat ik trof) een huid. Als je daar niet op berekend bent, is het lastig om het mooi glad af te werken. En dat was ik dus niet. Gelukkig bleek het na het mee-spuiten van de kitlaag het wel mee te vallen. En het belangrijkste: de goot is waterdicht.

goot-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('792610edf9951a32e18dc9a5a764ee40', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Fgoot-1.jpg', 'http://jw.n--tree.net/stacey/goot-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Fgoot-1.jpg', '', 17218265, 600, 600, 'Loading image ...', false);

goot-2.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ebc7194eb03d2500ac05ef58b7b7297a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Fgoot-2.jpg', 'http://jw.n--tree.net/stacey/goot-2.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fjw.n--tree.net%2Fstacey%2Fgoot-2.jpg', '', 17218265, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Nog bedankt voor jullie hulp!

--
109"3.5V8 "Stage-1", 1981 | Volvo 245 "Super Polar", 1992
Plaats reactie