Tips aanschaf TD5
Tips aanschaf TD5
Beste larogenoten,
Ik ben voornemens een 90 uit 1999 aan te gaan schaffen.
Nu is het een met een TD5, hiermee heb ik geen ervaring.
De rest van de auto is mij bekend ( waar op te letten ).
Waar moet ik speciaal op letten bij een TD5 blok, buiten de lekkages e.d. om?
Alle tips zijn welkom.
Mvg Thimo.
PS wat is een redelijke prijs voor een 90, 7 persoons, uit 1999 met een TD5 en 202.000 km op de teller?
Ik ben voornemens een 90 uit 1999 aan te gaan schaffen.
Nu is het een met een TD5, hiermee heb ik geen ervaring.
De rest van de auto is mij bekend ( waar op te letten ).
Waar moet ik speciaal op letten bij een TD5 blok, buiten de lekkages e.d. om?
Alle tips zijn welkom.
Mvg Thimo.
PS wat is een redelijke prijs voor een 90, 7 persoons, uit 1999 met een TD5 en 202.000 km op de teller?
Re: Tips aanschaf TD5
Andrew! Dat is de TD5 goeroe. Ik weet inmiddels wel dat ze gruwelijk betrouwbaar zijn. Beetje als een 300 tdi zo betrouwbaar, alleen als er iets kapot gaat dan is het wat kostbaarder.
Bart,
Bedankt voor de reactie.
Ik ben bekend met de 300TDI, wacht verdere reacties af.
Mvg Thimo.
Bedankt voor de reactie.
Ik ben bekend met de 300TDI, wacht verdere reacties af.
Mvg Thimo.
2007 heb ik een 99' Td5 gekocht. Grijs kenteken met net geen 2K op te teller. 2 maanden druk geweest met alle storingen die je maar kan bedenken. Nieuwe krukas sensor, MAF, accu, uiteraard kabelboom met olie, nieuwe pomp in de tank en een batterijen voor de afstand bediening. Ik betaalde een speciaal tarief bij de dealer in Zwolle en had een vaste lijn met de baliemedewerker en een monteur uit de werkplaats
Veel geleerd over de Td5 en tot de conclusie gekomen alle sensoren werken het een prima blok is? Ik heb er 3 jaar met volle tevredenheid in gereden tot belastingvrij en schroef geveerd in beeld kwam. Daarna de overstap gedaan naar 300Tdi (belastingvrij)
Mis nog wel eens de power en het geluid van de Td5
ik heb er toen net geen €10.000,- voor betaald.

Mis nog wel eens de power en het geluid van de Td5

8 jr oud, 2K?
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('339bb22fea9d2248979d930444bc6ee4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17220882, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('339bb22fea9d2248979d930444bc6ee4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17220882, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dan denk ik dat je reuze pech gehad Sctratch. Heb 6 jaar geleden een '98 110 Td5 gekocht, ja één van de eersten. Wat motor technisch betreft Tot op heden alleen de kabel boom onder het kleppen deksel vervangen. Verder wel al veren vervangen, waren wat door gezakt na 235000km, tussenbak lekkage verholpen, 2x kruisje vervangen, schijven en blokken rond om, flex remleidingen vervangen. Stukje laswerk aan de achterbalk. Oja en een spanrol lager van de multiriem. Rest een probleem loze auto. Helemaal wat motor betreft.
Groet Jan
Groet Jan
Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> 25000 per jaar, moet kunnen dacht ik.
Ja hij zal wel 200K bedoelen, maar ik dacht toch dat 1K = 1000 (kilo)...
-------------------------------------------------------
> 25000 per jaar, moet kunnen dacht ik.
Ja hij zal wel 200K bedoelen, maar ik dacht toch dat 1K = 1000 (kilo)...
Het is bij de TD5 nogal wisselend.. Mijn eerste eigen TD5 uit 2000 heeft me een half miljoen kilometer of zoiets door Europa gebracht met aanhanger en geen enkele echte storing (op de versnellingsbak na).
Ik heb hier echter ook wel TD5's met alle standaardkwalen als lekkende brandstofdrukregelaar, lekkende brandstofkoeler, afgebroken bouten van het krom getrokken uitlaatspruitstuk, kapot dual mass vliegwiel, zelfs wat hoorbare nokkenaslagers, lekke waterpomp, kapotte aircopomp, lekkende nokkenas keerring, kapotte luchtmassameter, kapotte kop, vastzittende wastegate van de turbo, defecte EGR.... Zelfs als je alles zelf doet kunnen de kosten oplopen, maar als je zo'n lijstje steeds door de garage moet laten oplossen wordt het een hele dure hobby.
Als een 300TDI netjes schone olie en riempje krijgt en je hem niet te heet laat worden kan hij bijna niet stuk....
Ik vind een TD5 (behalve de eerste paar meter) wel lekkerder rijden dan een 300TDI.
Ik heb hier echter ook wel TD5's met alle standaardkwalen als lekkende brandstofdrukregelaar, lekkende brandstofkoeler, afgebroken bouten van het krom getrokken uitlaatspruitstuk, kapot dual mass vliegwiel, zelfs wat hoorbare nokkenaslagers, lekke waterpomp, kapotte aircopomp, lekkende nokkenas keerring, kapotte luchtmassameter, kapotte kop, vastzittende wastegate van de turbo, defecte EGR.... Zelfs als je alles zelf doet kunnen de kosten oplopen, maar als je zo'n lijstje steeds door de garage moet laten oplossen wordt het een hele dure hobby.
Als een 300TDI netjes schone olie en riempje krijgt en je hem niet te heet laat worden kan hij bijna niet stuk....
Ik vind een TD5 (behalve de eerste paar meter) wel lekkerder rijden dan een 300TDI.
Oja één ding vergeten, je herinnerd me er aan. Heb de FPR eens gereviseerd met een setje van ebay. Werkt geweldig en scheelt een bom duiten.
Zeker Paul als je alles moet laten doen dan kost het een hele hoop geld, zeker als naar de dealer wilt. Daarom heb ik geen keus. Wil een laro rijden dan moet ik het onderhoud zelf doen. Én ik vind dat nog geweldig leuk om te doen. Soms alleen bezig, soms met een landrover maatje.
Groet Jan
Zeker Paul als je alles moet laten doen dan kost het een hele hoop geld, zeker als naar de dealer wilt. Daarom heb ik geen keus. Wil een laro rijden dan moet ik het onderhoud zelf doen. Én ik vind dat nog geweldig leuk om te doen. Soms alleen bezig, soms met een landrover maatje.
Groet Jan
Ik bedoel idd 200.000km
Eerste meters zijn traag, berg op moest je eerst gas geven.
De dealer zag liever een Td5 op de brug dan een Tdi. Een Tdi loopt altijd door, ook met meerdere storingen. De eigenaar rijd vaak door tot de motor helemaal stuk is. Een Td5 meld elke storing, daar door minder onderhoud (zijn de woorden van een monteur bij de dealer)

Eerste meters zijn traag, berg op moest je eerst gas geven.
De dealer zag liever een Td5 op de brug dan een Tdi. Een Tdi loopt altijd door, ook met meerdere storingen. De eigenaar rijd vaak door tot de motor helemaal stuk is. Een Td5 meld elke storing, daar door minder onderhoud (zijn de woorden van een monteur bij de dealer)
Er is een hoop over dit topic gesproken, middels de zoek functie vindt je zo'n beetje alles wat je moet/wil weten over een Td5.
Gezien de leeftijd van de gemiddelde Td5 is het verstandig om wat geld achter de hand te houden om hem na aanschaf even in goede orde te brengen.
Je zult mogelijk het een nadre aan lekages zien, niks ernstigs.
Hier en daar wat roest op leidingen etc.
wat belangerijk is is dat de motor netjes en rustig loopt, en niet onregelmatig of trillend.
Motor moet ook goed trekken, en niet inhuden en geen bijgeluiden maken.
Er kan heel veel kapot bij een Td5, maar overhet algemeen als die dingen eenmaal zijn hersteld ben je der ook permanent van af.
Vlieg wiel en brandstof pomp kan nog komen of is net gebeurd, dat ligt aan de huidige KM stand. gemiddeld gaan deze zo'n 250.000 -- 300.000 Km mee of een jaar of 12-15. beide zijn even kostbaar om te vervangen, maar dan kun je wel een hele tijd vooruit.
Olie pomp bout is ook een aandachts puntje, Ik kom ze nogsteeds tegen die nooit gecontroleerd zijn, en soms ben ik net op tijd 2 x dit jaar ) Indien onbekend zeker (laten) doen, een boutje dat los kan lopen vernielt de complete motor als je pech hebt. Ik graveer dit altijd in de carterpan met datum en km stand van de controle, ook noteer ik het in het boekje indien aanwezig.
Probeer van de eigenaar te achterhalen wat er onlangs is vervangen, en ga evt met meerdere Td5 Defenders rijden om een goede indruk te krijgen van de motor zijn prestaties en geluiden.
De meeste Td5 zitten inmiddels boven de 230.000 Km en velen hikken al tegen de 300.000 + Km aan.
Die van mij 334.0000
Die van Bart 360.000 ( meen ik te herineren )
Die van Apke 391.000
Mijn andere Td5 ( rangerover ) 248.000 ( nieuwe Kop )
De donor auto van Apke 236.000
allen gezonde motoren, die zover bekend geen noemenswardige problemen heben gehad
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Gezien de leeftijd van de gemiddelde Td5 is het verstandig om wat geld achter de hand te houden om hem na aanschaf even in goede orde te brengen.
Je zult mogelijk het een nadre aan lekages zien, niks ernstigs.
Hier en daar wat roest op leidingen etc.
wat belangerijk is is dat de motor netjes en rustig loopt, en niet onregelmatig of trillend.
Motor moet ook goed trekken, en niet inhuden en geen bijgeluiden maken.
Er kan heel veel kapot bij een Td5, maar overhet algemeen als die dingen eenmaal zijn hersteld ben je der ook permanent van af.
Vlieg wiel en brandstof pomp kan nog komen of is net gebeurd, dat ligt aan de huidige KM stand. gemiddeld gaan deze zo'n 250.000 -- 300.000 Km mee of een jaar of 12-15. beide zijn even kostbaar om te vervangen, maar dan kun je wel een hele tijd vooruit.
Olie pomp bout is ook een aandachts puntje, Ik kom ze nogsteeds tegen die nooit gecontroleerd zijn, en soms ben ik net op tijd 2 x dit jaar ) Indien onbekend zeker (laten) doen, een boutje dat los kan lopen vernielt de complete motor als je pech hebt. Ik graveer dit altijd in de carterpan met datum en km stand van de controle, ook noteer ik het in het boekje indien aanwezig.
Probeer van de eigenaar te achterhalen wat er onlangs is vervangen, en ga evt met meerdere Td5 Defenders rijden om een goede indruk te krijgen van de motor zijn prestaties en geluiden.
De meeste Td5 zitten inmiddels boven de 230.000 Km en velen hikken al tegen de 300.000 + Km aan.
Die van mij 334.0000
Die van Bart 360.000 ( meen ik te herineren )
Die van Apke 391.000
Mijn andere Td5 ( rangerover ) 248.000 ( nieuwe Kop )
De donor auto van Apke 236.000
allen gezonde motoren, die zover bekend geen noemenswardige problemen heben gehad
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
372 dkm, verbruikt geen druppel olie of koelvloeistof. Gebruikt wel Castrol Edge, supergoede olie.