xantia dynamo
-
RaRo74
Re: xantia dynamo
Citeer
Schijnbaar heeft een V-snaar moeite boven de 100A met normale 200TDI poelies. Ombouwen naar een multiriem of een dubbele V-snaar is dan wenselijk lijkt mij.
Ik zoek ook nog een 100A plug and play V-snaar aangedreven 200TDI dynamo dus ik ben benieuwd wie wat weet
5yzz11.gif --> mod_embed_images_loadimage('09ac45ffc90b9d7e15e1db7f7bfc1eba', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', 'http://i43.tinypic.com/5yzz11.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', '', 17221079, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
RaRo74
Re: xantia dynamo
Citeer
Ford Sierra dynamo schijnt te passen maar zijn de dingen allang niet van de aardbodem verdwenen? [www.mud-club.com]
Volgens mij zijn ze in 1993 voor het laatst gemaakt.................
5yzz11.gif --> mod_embed_images_loadimage('a30531b05e0f46268c0f6838c22e92f1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', 'http://i43.tinypic.com/5yzz11.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', '', 17221092, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
RaRo74
Re: xantia dynamo
Citeer
Van een 300TDI past ook. Nog mooier natuurlijk [forums.lr4x4.com]
5yzz11.gif --> mod_embed_images_loadimage('ef0f14226c48c4e9ff9c9612df1c1e1b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', 'http://i43.tinypic.com/5yzz11.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', '', 17221106, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Michel WaZ
-
Marc-my-Words
Re: xantia dynamo
Citeer
sjorsboomschors/aka/PP Schreef:
-------------------------------------------------------
> dit dan iets??
> [www.mcdonaldlandrover.co.uk]
> s-online-c-719/defender-c-719_1/engine-parts-c-719
> _1_38/200-tdi-c-719_1_38_101/alternator-upgrade-ki
> t-for-disco-200tdi-engine-120-amp-p-22613.html
> en wat doet een zwaardere dynamo? is je accu dan
> sneller weer vol?
> of kun je meer vermogen trekken.... dus WEL en een
> lier & een omvormer, zonder extra accu?
Enigszins paradoxaal helpt een grotere accu meer als het erom gaat dat je accu weer snel vol is.
1º Ga uit van een goed geladen accu, en ga er ook (even voor het gemak) vanuit dat de dynamo niet de beperkende factor is zodra de motor draait, dus niet zoveel verstralers, verwarmde stoelen etc dat de dynamo het sowieso niet aankan.
2º Door het starten neem je een vaste hoeveelheid accu-vermogen af (is niet helemaal waar, een accu die het maar net aankan wordt zelfs zwaarder belast omdat de startmotor zwakker zal draaien en dus langer werk zal hebben).
3º Na het starten zal < wegens 1º punt > de dynamo de accu gaan opladen, echter ... als vuistregel laadt de accu met max 10% van het nominaal vermogen op, dus een 60Ah accu laadt met 6 Amp, eentje met 100 of 120 Ah laadt met 10 of 12 Amp. Je ziet direct dat de dynamo niet gauw de beperkende factor is.
Dus ... een grotere accu is een betere keus als je de accu weer snel wilt kunnen volladen. Dure, luxe accu's kunnen grotere laadstromen aan, dat helpt iets, maar moeten vaak ook een hogere laadspanning.
Extra pluspunt: Een grotere accu zakt lang niet zo gauw onder de 80% (of onder de 50%) en is daardoor veel beter (en dus ook veel langer) beschermd tegen de problemen die je krijgt bij te diepe ontlading (bij kou wordt de accu snel gevoeliger voor te diepe ontlading).
O ja, zolang het om accu's van gelijke chemische samenstelling kan je ongelijke 12V accu's (dus ongelijk qua grootte/vermogen) parallel schakelen. (Je krijgt dan wel eerder een probleem als een van de twee accu's "ziek" wordt.)
Marc
-
G-men (Gargamel)
Re: xantia dynamo
Citeer
Een zwaardere dynamo heeft geen enkele zin, net zoals een grotere accu. Zolang de gebruikte accu maar de specs heeft die landrover voorschrijft.
Enige voordeel is dat je langer kunt starten; als je een lier of extreem veel gebruiker hebt ligt het wat anders.
Als je start gebruik je zoals Marc al zegt een X-hoeveelheid vermogen; dit zul je weer moeten laden. Of dat nu in 1 of in 2 accu's is, maakt niets uit.
De laadstroom wordt echter bepaald door de accuspanning en de dynamospanning. Het is dus niet zo dat de accu standaard met 1/10 van de capaciteit laad zoals Marc zegt.
Een volledig lege accu laad echt met alles wat de je kunt leveren; Levert de dynamo 80 Ampere, dan loopt er 80 ampere.... De stroom zal echter snel afnemen, omdat de klemspanning van de accu ook snel zal stijgen bij dit soort laadstromen.
De 10 % waar Marc op doelt heeft te maken met de levensduur. Voor maximale levensduur is laden met een laadstroom van 10% van de capaciteit het beste; Je krijgt dan minder slijtage van de platen en gasvorming. Daar heb je echter een electronische laadstroomrregelaar voor nodig; en die zit niet in je auto.
Als de wagen echter in goede conditie is en normaal start, onttrek je niet zo extreem veel power uit de accu (duurt heel kort). Dan is het met 10-15 A laadstroom direct na het starten wel klaar.
Gerrit
-
Marc-my-Words
Re: xantia dynamo
Citeer
G-men (Gargamel) Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een zwaardere dynamo heeft geen enkele zin, net
> zoals een grotere accu. Zolang de gebruikte accu
> maar de specs heeft die landrover voorschrijft.
> Enige voordeel is dat je langer kunt starten; als
> je een lier of extreem veel gebruiker hebt ligt
> het wat anders.
>
> Als je start gebruik je zoals Marc al zegt een
> X-hoeveelheid vermogen; dit zul je weer moeten
> laden. Of dat nu in 1 of in 2 accu's is, maakt
> niets uit.
>
> De laadstroom wordt echter bepaald door de
> accuspanning en de dynamospanning. Het is dus niet
> zo dat de accu standaard met 1/10 van de
> capaciteit laad zoals Marc zegt.
> Een volledig lege accu laad echt met alles wat de
> je kunt leveren; Levert de dynamo 80 Ampere, dan
> loopt er 80 ampere.... De stroom zal echter snel
> afnemen, omdat de klemspanning van de accu ook
> snel zal stijgen bij dit soort laadstromen.
> De 10 % waar Marc op doelt heeft te maken met de
> levensduur. Voor maximale levensduur is laden met
> een laadstroom van 10% van de capaciteit het
> beste; Je krijgt dan minder slijtage van de platen
> en gasvorming. Daar heb je echter een
> electronische laadstroomrregelaar voor nodig; en
> die zit niet in je auto.
> Als de wagen echter in goede conditie is en
> normaal start, onttrek je niet zo extreem veel
> power uit de accu (duurt heel kort). Dan is het
> met 10-15 A laadstroom direct na het starten wel
> klaar.
Ja 't is waar, dat van die lege accu en de enorme laadstromen met een dynamo. Een lege accu opladen met een auto-dynamo is echt de uiterste noodmaatregel die je kan bedenken (het is ook bedenkelijk voor de diodes van de dynamo en het is vaak ook de laatste stuiptrekking van die accu)*.
Ik bedoelde te schrijven dat je kunt rekenen met de "vuistregel 10%", en dat dus bij een niet lege maar net voor startstroom etc gebruikte accu, naar mate de accu voller raakt wordt die laadstroom ook nog eens minder. Blijft staan dat je met een grotere accu (of een andere accu die bij hogere spanningen geladen kan - en die tegen die hogere stromen kan) die accu sneller van laten we zeggen 80% naar 95-100% brengt, en dat gewoon met dezelfde dynamo.
Dus als je bijv. tgv veel korte ritjes 's winters de accu niet goed bijlaadt dan moet je dus eerder denken aan een grotere accu-capaciteit als aan een grotere dynamo, dat is dus de wat paradoxale werkelijkheid. Verder zorgen voor optimaal contact op de accu-polen en liever niet die korte ritjes.
* Een "dooie" accu kan je vaak weer tot leven brengen met een niet te slimme druppellader, bijv. eentje van slechts 2 Amp. Het duurt dan wel wat langer, maar na 3-4-5 dagen heb je een redelijke kans op een weer levende accu.
Marc
Re: xantia dynamo
Citeer
Schijnbaar heeft een V-snaar moeite boven de 100A met normale 200TDI poelies. Ombouwen naar een multiriem of een dubbele V-snaar is dan wenselijk lijkt mij.
Ik zoek ook nog een 100A plug and play V-snaar aangedreven 200TDI dynamo dus ik ben benieuwd wie wat weet
5yzz11.gif --> mod_embed_images_loadimage('09ac45ffc90b9d7e15e1db7f7bfc1eba', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', 'http://i43.tinypic.com/5yzz11.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', '', 17221079, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik zoek ook nog een 100A plug and play V-snaar aangedreven 200TDI dynamo dus ik ben benieuwd wie wat weet
5yzz11.gif --> mod_embed_images_loadimage('09ac45ffc90b9d7e15e1db7f7bfc1eba', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', 'http://i43.tinypic.com/5yzz11.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', '', 17221079, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: xantia dynamo
Citeer
Ford Sierra dynamo schijnt te passen maar zijn de dingen allang niet van de aardbodem verdwenen? [www.mud-club.com]
Volgens mij zijn ze in 1993 voor het laatst gemaakt.................
5yzz11.gif --> mod_embed_images_loadimage('a30531b05e0f46268c0f6838c22e92f1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', 'http://i43.tinypic.com/5yzz11.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', '', 17221092, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Volgens mij zijn ze in 1993 voor het laatst gemaakt.................
5yzz11.gif --> mod_embed_images_loadimage('a30531b05e0f46268c0f6838c22e92f1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', 'http://i43.tinypic.com/5yzz11.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', '', 17221092, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: xantia dynamo
Citeer
Van een 300TDI past ook. Nog mooier natuurlijk [forums.lr4x4.com]
5yzz11.gif --> mod_embed_images_loadimage('ef0f14226c48c4e9ff9c9612df1c1e1b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', 'http://i43.tinypic.com/5yzz11.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', '', 17221106, 600, 600, 'Loading image ...', false);
5yzz11.gif --> mod_embed_images_loadimage('ef0f14226c48c4e9ff9c9612df1c1e1b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', 'http://i43.tinypic.com/5yzz11.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', '', 17221106, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: xantia dynamo
Citeer
sjorsboomschors/aka/PP Schreef:
-------------------------------------------------------
> dit dan iets??
> [www.mcdonaldlandrover.co.uk]
> s-online-c-719/defender-c-719_1/engine-parts-c-719
> _1_38/200-tdi-c-719_1_38_101/alternator-upgrade-ki
> t-for-disco-200tdi-engine-120-amp-p-22613.html
> en wat doet een zwaardere dynamo? is je accu dan
> sneller weer vol?
> of kun je meer vermogen trekken.... dus WEL en een
> lier & een omvormer, zonder extra accu?
Enigszins paradoxaal helpt een grotere accu meer als het erom gaat dat je accu weer snel vol is.
1º Ga uit van een goed geladen accu, en ga er ook (even voor het gemak) vanuit dat de dynamo niet de beperkende factor is zodra de motor draait, dus niet zoveel verstralers, verwarmde stoelen etc dat de dynamo het sowieso niet aankan.
2º Door het starten neem je een vaste hoeveelheid accu-vermogen af (is niet helemaal waar, een accu die het maar net aankan wordt zelfs zwaarder belast omdat de startmotor zwakker zal draaien en dus langer werk zal hebben).
3º Na het starten zal < wegens 1º punt > de dynamo de accu gaan opladen, echter ... als vuistregel laadt de accu met max 10% van het nominaal vermogen op, dus een 60Ah accu laadt met 6 Amp, eentje met 100 of 120 Ah laadt met 10 of 12 Amp. Je ziet direct dat de dynamo niet gauw de beperkende factor is.
Dus ... een grotere accu is een betere keus als je de accu weer snel wilt kunnen volladen. Dure, luxe accu's kunnen grotere laadstromen aan, dat helpt iets, maar moeten vaak ook een hogere laadspanning.
Extra pluspunt: Een grotere accu zakt lang niet zo gauw onder de 80% (of onder de 50%) en is daardoor veel beter (en dus ook veel langer) beschermd tegen de problemen die je krijgt bij te diepe ontlading (bij kou wordt de accu snel gevoeliger voor te diepe ontlading).
O ja, zolang het om accu's van gelijke chemische samenstelling kan je ongelijke 12V accu's (dus ongelijk qua grootte/vermogen) parallel schakelen. (Je krijgt dan wel eerder een probleem als een van de twee accu's "ziek" wordt.)
Marc
-------------------------------------------------------
> dit dan iets??
> [www.mcdonaldlandrover.co.uk]
> s-online-c-719/defender-c-719_1/engine-parts-c-719
> _1_38/200-tdi-c-719_1_38_101/alternator-upgrade-ki
> t-for-disco-200tdi-engine-120-amp-p-22613.html
> en wat doet een zwaardere dynamo? is je accu dan
> sneller weer vol?
> of kun je meer vermogen trekken.... dus WEL en een
> lier & een omvormer, zonder extra accu?
Enigszins paradoxaal helpt een grotere accu meer als het erom gaat dat je accu weer snel vol is.
1º Ga uit van een goed geladen accu, en ga er ook (even voor het gemak) vanuit dat de dynamo niet de beperkende factor is zodra de motor draait, dus niet zoveel verstralers, verwarmde stoelen etc dat de dynamo het sowieso niet aankan.
2º Door het starten neem je een vaste hoeveelheid accu-vermogen af (is niet helemaal waar, een accu die het maar net aankan wordt zelfs zwaarder belast omdat de startmotor zwakker zal draaien en dus langer werk zal hebben).
3º Na het starten zal < wegens 1º punt > de dynamo de accu gaan opladen, echter ... als vuistregel laadt de accu met max 10% van het nominaal vermogen op, dus een 60Ah accu laadt met 6 Amp, eentje met 100 of 120 Ah laadt met 10 of 12 Amp. Je ziet direct dat de dynamo niet gauw de beperkende factor is.
Dus ... een grotere accu is een betere keus als je de accu weer snel wilt kunnen volladen. Dure, luxe accu's kunnen grotere laadstromen aan, dat helpt iets, maar moeten vaak ook een hogere laadspanning.
Extra pluspunt: Een grotere accu zakt lang niet zo gauw onder de 80% (of onder de 50%) en is daardoor veel beter (en dus ook veel langer) beschermd tegen de problemen die je krijgt bij te diepe ontlading (bij kou wordt de accu snel gevoeliger voor te diepe ontlading).
O ja, zolang het om accu's van gelijke chemische samenstelling kan je ongelijke 12V accu's (dus ongelijk qua grootte/vermogen) parallel schakelen. (Je krijgt dan wel eerder een probleem als een van de twee accu's "ziek" wordt.)
Marc
Re: xantia dynamo
Citeer
Een zwaardere dynamo heeft geen enkele zin, net zoals een grotere accu. Zolang de gebruikte accu maar de specs heeft die landrover voorschrijft.
Enige voordeel is dat je langer kunt starten; als je een lier of extreem veel gebruiker hebt ligt het wat anders.
Als je start gebruik je zoals Marc al zegt een X-hoeveelheid vermogen; dit zul je weer moeten laden. Of dat nu in 1 of in 2 accu's is, maakt niets uit.
De laadstroom wordt echter bepaald door de accuspanning en de dynamospanning. Het is dus niet zo dat de accu standaard met 1/10 van de capaciteit laad zoals Marc zegt.
Een volledig lege accu laad echt met alles wat de je kunt leveren; Levert de dynamo 80 Ampere, dan loopt er 80 ampere.... De stroom zal echter snel afnemen, omdat de klemspanning van de accu ook snel zal stijgen bij dit soort laadstromen.
De 10 % waar Marc op doelt heeft te maken met de levensduur. Voor maximale levensduur is laden met een laadstroom van 10% van de capaciteit het beste; Je krijgt dan minder slijtage van de platen en gasvorming. Daar heb je echter een electronische laadstroomrregelaar voor nodig; en die zit niet in je auto.
Als de wagen echter in goede conditie is en normaal start, onttrek je niet zo extreem veel power uit de accu (duurt heel kort). Dan is het met 10-15 A laadstroom direct na het starten wel klaar.
Gerrit
Enige voordeel is dat je langer kunt starten; als je een lier of extreem veel gebruiker hebt ligt het wat anders.
Als je start gebruik je zoals Marc al zegt een X-hoeveelheid vermogen; dit zul je weer moeten laden. Of dat nu in 1 of in 2 accu's is, maakt niets uit.
De laadstroom wordt echter bepaald door de accuspanning en de dynamospanning. Het is dus niet zo dat de accu standaard met 1/10 van de capaciteit laad zoals Marc zegt.
Een volledig lege accu laad echt met alles wat de je kunt leveren; Levert de dynamo 80 Ampere, dan loopt er 80 ampere.... De stroom zal echter snel afnemen, omdat de klemspanning van de accu ook snel zal stijgen bij dit soort laadstromen.
De 10 % waar Marc op doelt heeft te maken met de levensduur. Voor maximale levensduur is laden met een laadstroom van 10% van de capaciteit het beste; Je krijgt dan minder slijtage van de platen en gasvorming. Daar heb je echter een electronische laadstroomrregelaar voor nodig; en die zit niet in je auto.
Als de wagen echter in goede conditie is en normaal start, onttrek je niet zo extreem veel power uit de accu (duurt heel kort). Dan is het met 10-15 A laadstroom direct na het starten wel klaar.
Gerrit
Re: xantia dynamo
Citeer
G-men (Gargamel) Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een zwaardere dynamo heeft geen enkele zin, net
> zoals een grotere accu. Zolang de gebruikte accu
> maar de specs heeft die landrover voorschrijft.
> Enige voordeel is dat je langer kunt starten; als
> je een lier of extreem veel gebruiker hebt ligt
> het wat anders.
>
> Als je start gebruik je zoals Marc al zegt een
> X-hoeveelheid vermogen; dit zul je weer moeten
> laden. Of dat nu in 1 of in 2 accu's is, maakt
> niets uit.
>
> De laadstroom wordt echter bepaald door de
> accuspanning en de dynamospanning. Het is dus niet
> zo dat de accu standaard met 1/10 van de
> capaciteit laad zoals Marc zegt.
> Een volledig lege accu laad echt met alles wat de
> je kunt leveren; Levert de dynamo 80 Ampere, dan
> loopt er 80 ampere.... De stroom zal echter snel
> afnemen, omdat de klemspanning van de accu ook
> snel zal stijgen bij dit soort laadstromen.
> De 10 % waar Marc op doelt heeft te maken met de
> levensduur. Voor maximale levensduur is laden met
> een laadstroom van 10% van de capaciteit het
> beste; Je krijgt dan minder slijtage van de platen
> en gasvorming. Daar heb je echter een
> electronische laadstroomrregelaar voor nodig; en
> die zit niet in je auto.
> Als de wagen echter in goede conditie is en
> normaal start, onttrek je niet zo extreem veel
> power uit de accu (duurt heel kort). Dan is het
> met 10-15 A laadstroom direct na het starten wel
> klaar.
Ja 't is waar, dat van die lege accu en de enorme laadstromen met een dynamo. Een lege accu opladen met een auto-dynamo is echt de uiterste noodmaatregel die je kan bedenken (het is ook bedenkelijk voor de diodes van de dynamo en het is vaak ook de laatste stuiptrekking van die accu)*.
Ik bedoelde te schrijven dat je kunt rekenen met de "vuistregel 10%", en dat dus bij een niet lege maar net voor startstroom etc gebruikte accu, naar mate de accu voller raakt wordt die laadstroom ook nog eens minder. Blijft staan dat je met een grotere accu (of een andere accu die bij hogere spanningen geladen kan - en die tegen die hogere stromen kan) die accu sneller van laten we zeggen 80% naar 95-100% brengt, en dat gewoon met dezelfde dynamo.
Dus als je bijv. tgv veel korte ritjes 's winters de accu niet goed bijlaadt dan moet je dus eerder denken aan een grotere accu-capaciteit als aan een grotere dynamo, dat is dus de wat paradoxale werkelijkheid. Verder zorgen voor optimaal contact op de accu-polen en liever niet die korte ritjes.
* Een "dooie" accu kan je vaak weer tot leven brengen met een niet te slimme druppellader, bijv. eentje van slechts 2 Amp. Het duurt dan wel wat langer, maar na 3-4-5 dagen heb je een redelijke kans op een weer levende accu.
Marc
-------------------------------------------------------
> Een zwaardere dynamo heeft geen enkele zin, net
> zoals een grotere accu. Zolang de gebruikte accu
> maar de specs heeft die landrover voorschrijft.
> Enige voordeel is dat je langer kunt starten; als
> je een lier of extreem veel gebruiker hebt ligt
> het wat anders.
>
> Als je start gebruik je zoals Marc al zegt een
> X-hoeveelheid vermogen; dit zul je weer moeten
> laden. Of dat nu in 1 of in 2 accu's is, maakt
> niets uit.
>
> De laadstroom wordt echter bepaald door de
> accuspanning en de dynamospanning. Het is dus niet
> zo dat de accu standaard met 1/10 van de
> capaciteit laad zoals Marc zegt.
> Een volledig lege accu laad echt met alles wat de
> je kunt leveren; Levert de dynamo 80 Ampere, dan
> loopt er 80 ampere.... De stroom zal echter snel
> afnemen, omdat de klemspanning van de accu ook
> snel zal stijgen bij dit soort laadstromen.
> De 10 % waar Marc op doelt heeft te maken met de
> levensduur. Voor maximale levensduur is laden met
> een laadstroom van 10% van de capaciteit het
> beste; Je krijgt dan minder slijtage van de platen
> en gasvorming. Daar heb je echter een
> electronische laadstroomrregelaar voor nodig; en
> die zit niet in je auto.
> Als de wagen echter in goede conditie is en
> normaal start, onttrek je niet zo extreem veel
> power uit de accu (duurt heel kort). Dan is het
> met 10-15 A laadstroom direct na het starten wel
> klaar.
Ja 't is waar, dat van die lege accu en de enorme laadstromen met een dynamo. Een lege accu opladen met een auto-dynamo is echt de uiterste noodmaatregel die je kan bedenken (het is ook bedenkelijk voor de diodes van de dynamo en het is vaak ook de laatste stuiptrekking van die accu)*.
Ik bedoelde te schrijven dat je kunt rekenen met de "vuistregel 10%", en dat dus bij een niet lege maar net voor startstroom etc gebruikte accu, naar mate de accu voller raakt wordt die laadstroom ook nog eens minder. Blijft staan dat je met een grotere accu (of een andere accu die bij hogere spanningen geladen kan - en die tegen die hogere stromen kan) die accu sneller van laten we zeggen 80% naar 95-100% brengt, en dat gewoon met dezelfde dynamo.
Dus als je bijv. tgv veel korte ritjes 's winters de accu niet goed bijlaadt dan moet je dus eerder denken aan een grotere accu-capaciteit als aan een grotere dynamo, dat is dus de wat paradoxale werkelijkheid. Verder zorgen voor optimaal contact op de accu-polen en liever niet die korte ritjes.
* Een "dooie" accu kan je vaak weer tot leven brengen met een niet te slimme druppellader, bijv. eentje van slechts 2 Amp. Het duurt dan wel wat langer, maar na 3-4-5 dagen heb je een redelijke kans op een weer levende accu.
Marc