Restaureren

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Landstalker

Restaureren

Bericht door Landstalker »

Ik ben inmiddels trotse eigenaar van een Series II 109 die ik van plan ben om te laten restaureren. Ik zou graag wat ervaringen willen horen van mensen die dit hebben laten doen. Of doet iedereen het hier zelf?. Ik ben dan nieuwsgierig naar de prijs en de kwaliteit. Laten restaureren in het buitenland is ook een optie..
Groet, Mark..
Marc vd K

Re: Restaureren

Bericht door Marc vd K »

hoe groot is je budget, welke staat wil je de 109 krijgen? Hoeveel tijd heb je? Hoeveel sleutel ervaring? Heb je een sleutel ruimte?

gr Marc

mijn%20laros.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2d9dee9d6bde0d789ce3410de1248649', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', 'http://pswqnq.bay.livefilestore.com/y1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_/mijn%20laros.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', '', 17211023, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.scoutinglaros.nl]
Hybrid In France

Re: Restaureren

Bericht door Hybrid In France »

Zonder de auto goed te zien en helder te hebben wat je uiteindelijk op de weg wilt hebben, onmogelijk om te beantwoorden.

Wij hebben een aantal projecten gedaan en zonder uitzondering zijn het forse bedragen - als je het vooral zelf doet - tot meer dan een nieuwe - als je het laat doen. Buitenland klinkt leuker dan het is - toezicht, betalen, kwaliteit enz. maken al snel dat het niet wordt wat je denkt voor te hebben betaald. De bekende bedrijven in NL kunnen uitstekend werk leveren maar begrijp goed dat vrijwel nimmer je de investering terug gaat krijgen : je doet het voor jezelf.

Veel succes !
Marijn & Simba

Re: Restaureren

Bericht door Marijn & Simba »

Laten doen... mwa tussen 10.000 ("op zijn Amerikaans&quot en 30.000 ("op zijn One-Tens&quot euro ben je wel klaar. Hangt van je eigen ambities af met het apparaat.

Als je een voldoende grote beurs hebt, bouw je zelf een schuur als je die nog niet hebt en doe je het zelf en neem je je er een jaar of 2 de tijd voor.
Daarna heb je én een mooie 109 én een mooie schuur waar je je auto(s) in kan stallen.

Even los van de stallingsplek verwacht ik bijvoorbeeld voor Serious ruim onder de 10.000 te blijven, omdat ik alles zelf wil doen. Dan kost t je alleen de onderdelen en vaak nog tegen goede prijzen omdat er geen druk op staat.

Marijn & Simba & Serious & Optimus

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('283bc0b52f53939828b0912225adb943', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', '', 17211115, 600, 600, 'Loading image ...', false);
landrover500

Re: Restaureren

Bericht door landrover500 »

In polen kan dat een stuk voordeliger als in Nederland.
90_V8_CSW

Re: Restaureren

Bericht door 90_V8_CSW »

Mijn 90 heb ik zelf gerestaureerd. Deze auto was in aardige staat kwa chassis, dus geen nieuw chassis geplaatst en heb deze ook niet gegalvaniseerd. Motorisch liep hij als een zonnetje, dus ook daar niets aan gedaan. Behalve nieuwe koppeling is aan de bak zelf ook geen werk geweest.

Wel veel nieuwe onderdelen gebruikt voor ophanging, remmerij, uitlaat, elektriek etc. Intereur hoefde niet vernieuwd. Heb er een donorauto bij gekocht voor 800 euro, en deze verkocht voor ongeveer evenveel dus de onderdelen die ik daarvan gebruikt heb, waren gratis :-).

Totaal ongeveer 7000-8000 aan kwijt. Met name professioneel spuiten was duur (2300 euro) en de gasinstallatie telde ook mee voor 1100 euro.

Had een goede ruimte om dit te doen. Auto was na restauratie erg mooi en als nieuw, 15000 km nog steeds in deze staat. Helaas verkocht...

Succes met je project!
jarne

Re: Restaureren

Bericht door jarne »

Gewoon zelf doen! Je hoeft niet echt super technisch te zijn om een oude Landrover op te knappen.
Met wat ruimte, geld en een goed werkplaats handboek kom je een heel eind.
Uit welk jaar is je serie 2? foto's??

Succes
sander "one10"

Re: Restaureren

Bericht door sander "one10" »

Wij zijn bezig met een lightweight te restaureren .
Voordeel is we kunnen bijna alles zelf , lassen spuiten revisie .
Ons budget is ook niet groot en blijven onder de 2000€ qua materiaal en Parts
Maar we scoren ook Het nodige tweedehands ! .
Maar goed voordeel is we hebben de ruimte en tijd en gaat evengoed nog vrij snel we zijn dan wel met ze twee dus gaat vrij rap dan ! En dat is ook avontuurtjes en in het weekend ! .
Wij kunnen ook makkelijk meer geld uitgeven maar dat is voor ons de sport niet
Marchel

Re: Restaureren

Bericht door Marchel »

Hallo,

Simpele vraag maar zeer lastig om een antwoord op te geven. Verschillende andere prikkers hebben al een reactie gegeven. Zelf zou ik als ik u was eerst eens een inventarisatie maken wat er allemaal moet gebeuren:
- Motor?
- versnellingsbak?
- aandrijflijn?
- Assen?
- Remmen?
- Koppeling?
- Chassis -> goed?
- Carrosserie delen -> Goed? -> Let vooral op het schutbord (waar je voeten tegen aan zet tot onder het voorraam) en de onderkant van de deuren.
- Electrisch (wat werkt er en wat niet?)

Ga hierna eens een restauratie handleiding lezen. Zie: [www.haynes.co.uk]

Met het eerste lijstje en de ideeën uit de restauratie manual wordt het eenvoudiger om afspraken te maken met iemand over de restauratie.

Ik denk dat mijn antwoord als zeer belerend en vervelend binnen komt maar de vraag is zo open en simpel dat volgens mij niemand een concreet antwoord kan geven. Misschien zou je de kunnen vragen welke bedrijven in Nederland en welke bedrijven in Polen restauraties doen.

Zelf met mijn pa en broer enkele land rovers gerestaureerd maar helaas geen tijd om dit voor iemand anders te doen.

Groeten,

Marchel
Blauwe Land rover lightweight
www.gerbers.biz
Lucas van Lierop

Re: Restaureren

Bericht door Lucas van Lierop »

Ieder zijn voorkeur maar ik zou liever een auto technisch in orde maken dus zorgen dat de aandrijflijn goed is en dat de auto niet roest dan voor veel geld laten spuiten.

Succes iig!
Mrah

Re: Restaureren

Bericht door Mrah »

We weten niet hoe de auto er aan toe is: wellicht was het handiger geweest als je je van te voren gemeld had of er iemand met je mee kan gaan om de aan te schaffen wagen te beoordelen/keuren.

Wellicht was het advies dan geweest om nog ff verder te zoeken naar een beter exemplaar. Dus laat nu eerst een deskundig iemand de wagen beoordelen voor je verder gaat restaureren. Het kan best een bodemloze put blijken te zijn waar je later beter niet aan had kunnen beginnen. Hoe beter de wagen bij aanschaf is des te makkelijker is het om de auto mooi te restaureren.
pjcmfranken@hotmail.com

Re: Restaureren

Bericht door pjcmfranken@hotmail.com »

Restauren blijft altijd een persoonlijke keuze, wij hebben ongeveer 3 jaar geleden n 110 met op het kenteken Kampeerauto gekocht, wij waren wel een beetje verblind in gedachten reden wij door berg en dal, bij het vallen van de avond gezellig wat koken, het hefdeak omhoog etc.etc. Zelf ben ik niet zo technisch geschoold, N uitlaat vervangen, een nieuw slot plaatsen, nieuwe deurrubbers van dat soort dingen gaat nog wel. Motorisch ............. achteraf was een technische deskundige beter geweest. Inmiddels rijden wij door berg en dal gaan er in juli gaan we weer 6 weken op tocht door de Spaanse pyr. richting Portugal.
Maar de startmotor, de dynamo, de bak en de tussenbak, de radiator en nog meer zijn wel vernieuwd, bij een laatste controle door Andrew bleken er nog wat zaken te moeten worden vervangen, dit staat voor november a.s. op het te doen lijstje.
De hele restauratie zal ons rond de € 8.000.- hebben gekost, wel uitgevoerd door de speciasten die bij de Prik bekend zijn,
maar wij rijden nu onbezorgd in een heerlijke auto, die ons op onze tochten heel veel plezier geeft.
Heb er acteraf nooit spijt van gehad, dat wij deze 110 camper hebben aangeschaft.
Mijn advies: als je net zo technisch bent als ik, raadpleeg de hier bekende adressen, het kost iets meer maar je bent verzekerd van een goede auto, die wel aandacht nodig blijft hebben.Uiteindelijk wordt hij eerdaags 27 jaar,
peter
Marc vd K

Re: Restaureren

Bericht door Marc vd K »

zo duur is laten spuiten niet Lucas.... voor 750 had ik mijn 110 in originele zwart metallic lak gespoten..... Voor dat
geld kun je de aandrijflijn niet reviseren
90_V8_CSW

Re: Restaureren

Bericht door 90_V8_CSW »

hmm das niet duur. Mijn 90 kostte me destijds 2300 euro:

1 plamuren en schuren (incl stickers enzo deraf halen)
2 epoxy
3 schuren
4 spuitprimer
5 schuren
6 kleur
7 blanke lak
8 blank lak

Zoiets toch was het, heb er foto's van :-)
Marc vd K

Re: Restaureren

Bericht door Marc vd K »

ik heb het schuren en plamuren zelf gedaan...daar gaan de meeste uren in zitten
jarne

Re: Restaureren

Bericht door jarne »

Je kan ook de roller gebruiken, dat kan ook heel mooi zijn.
sander "one10"

Re: Restaureren

Bericht door sander "one10" »

Ik spuit m zelf kost me alleen de verf...

sander

110 1984 2.7 nissan blok 300TDI ( Mr Green )
88. 1981 2,25 benzine serie3 voor tanja ( Little Misses )
88. 1980 2,25 benzine serie3 lightweight frr baor [in reparati](squirrel)

Lightweight is combi beheer samen met zwager

Marc vd K

Re: Restaureren

Bericht door Marc vd K »

rollen met lak, nee dat kan niet mooi worden......
Hans 109

Re: Restaureren

Bericht door Hans 109 »

Ho ho, kom effe naar mijn boot kijken.....
Gerold met International Power Gloss
Je kunt je haar erin kammen qua spiegel.

mvg Hans

(NB Marc kan je gelijk een Alfatje meepakken
marieholm

Re: Restaureren

Bericht door marieholm »

ik ken genoeg voorbeelden waarbij lakken met een roller een stuk netter is geworden dan het gemiddelde spuitwerk op een auto.
sander "one10"

Re: Restaureren

Bericht door sander "one10" »

Gaat om het materiaal en de verf ;-)
Geert 88 SIIID

Re: Restaureren

Bericht door Geert 88 SIIID »

Duidelijk geen ervaring van verfzaken.

Met een mohairroller doe je het net zo strak als met een spuit.

Zeker bij een series, daar is het plaatwerk nooit zo strak als bij een moderne auto.

Gr.

Geert
Marc vd K

Re: Restaureren

Bericht door Marc vd K »

Duidelijk geen ervaring met land rovers

Door de vele kieren, hoeken en moeilijk te bereiken plekken krijg je met rollen nooit het resultaat dat je met spuiten kunt bereiken. Naast dat je een veel dikkere laag legt welke ook weer moeilijker egaal te krijgen is. Ze hebben niet voor niets de verfspuit in gebruik en niet de roller.......
marieholm

Re: Restaureren

Bericht door marieholm »

zeker waar, die kieren en randjes en hoekjes helpen er niet aan maar het voordeel van die dikke laag die je krijgt met rollen is dat het ook erg mooi te polijsten is.

Ik denk dat iedereen zo zijn voorkeur en ervaringen heeft
Hans 109

Re: Restaureren

Bericht door Hans 109 »

Bij een Series maakt een roller weinig uit. Met spuiten wordt het wel meer auto.

mvg Hans
Marc vd K

Re: Restaureren

Bericht door Marc vd K »

dat is dan weer het voordeel van blanke lak, die moet je in meerdere lagen aan brengen dan kun je het mooi meerdere malen goed polijsten. Echte auto lak is vaak te duur om dat erg dik te doen.

mijn%20laros.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dbffc9539fe4e92e546619f8f7ef478f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', 'http://pswqnq.bay.livefilestore.com/y1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_/mijn%20laros.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', '', 17216442, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.scoutinglaros.nl]
pjcmfranken@hotmail.com

Re: Restaureren

Bericht door pjcmfranken@hotmail.com »

Voor spuiten ga je naar de vakman, ben je tevreden met n verflaag, dan lekker rollen. Zelf bij mijn restauratie de 110 laten spuiten, alle ramen eruit, waar nodig wat laswerk, nieuwe raamrubbers, laag primer etc. en dan spuiten.............prachtig resultaat.
Peter & Linda
Pike

Re: Restaureren

Bericht door Pike »

In Dienst mochten we alleen de kwast gebruiken. Doe ik nog steeds voor de authentieke look.

Pike

grotemarkt5a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8b7d37fd2be3687f53ce87a0c2c6abf7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', 'http://www.13afdra.nl/images/grotemarkt5a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.13afdra.nl%2Fimages%2Fgrotemarkt5a.jpg', '', 17216719, 600, 600, 'Loading image ...', false);

On the eighth day God created Land Rover.
Marc vd K

Re: Restaureren

Bericht door Marc vd K »

Dat is nog steeds zo pike
Bart van Dessel

Re: Restaureren

Bericht door Bart van Dessel »

Ik kom net met wat googlen deze tegen: [www.autospuiterij.eu] Ondanks het irritante muziekje op de site ziet het er best goed uit, vooral de prijzen....
RaRo74

Re: Restaureren

Bericht door RaRo74 »

Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik kom net met wat googlen deze tegen:
> [www.autospuiterij.eu]
> Ondanks het irritante muziekje op de site ziet het
> er best goed uit, vooral de prijzen....

Bedankt voor de tip Bart en dat is bij mij in de buurt. Ik heb nog een achterklep die in de juiste kleur gespoten moet worden en zal er morgen eens langsrijden.

Vroeger heb ik veel blik zelf gespoten en dat is goed te doen zonder spuitcabine. Het eindresultaat was prachtig, alleen de voorbereidingen zijn het meeste werk.

5yzz11.gif --> mod_embed_images_loadimage('21a2b1af3831da6df19d1e90b1562d3d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', 'http://i43.tinypic.com/5yzz11.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', '', 17216884, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Bart van Dessel

Re: Restaureren

Bericht door Bart van Dessel »

Ik heb hier nog een 2 drs. RRC staan, van '71, is geheel strak gemaakt, echt netjes, bij een ervaren uitdeuker (30 jaar in 't vak) en moet alleen nog gespoten worden, dat deed hij liever niet thuis in z'n beunhok. Vandaar dat ik die Verhagen tegenkwam, mag natuurlijk niet teveel kosten, eenmaal een prikker, altijd een prikker Maar het moet wel netjes gebeuren, de recencies zijn echter goed, ik heb niets negatiefs gevonden over hem. Ik ben heel benieuwd wat jou gevoel is als je er bent geweest.
Ben leert elke dag van zijn Laro's

Re: Restaureren

Bericht door Ben leert elke dag van zijn Laro's »

Het mooie van dit soort draadjes is dat iedereen zijn mening geeft, maar degene die de originele post gedaan heeft niet meer reageerd.

Ik ben wel benieuwd wat hij nu gaat doen

Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('15c62068bfe976a8b45420596b1fd1a6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 17216963, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht


Ben
Geert 88 SIIID

Re: Restaureren

Bericht door Geert 88 SIIID »

Nou ja, niet zo heel lang Mark, pas 12 jaar besmet met het virus en ook zolang hier op de prik..

Je moet ook wel in een hand een roller pakken en in de andere een kwast om deze moeilijke plekjes effe goed op te zetten, daarna afwerken met de roller, en het is net zo strak als spuiten.

En ik kan ook heel aardig spuiten, in het verleden meerdere wagens klaar gemaakt en ook 3K gespoten, gewoon thuis in de werkplaats, maar voor mijn series pak ik de roller, pas nog dak en motorkap gedaan. .

Ieder zijn eigen voorkeur

Gr.

Geert
Bart van Dessel

Re: Restaureren

Bericht door Bart van Dessel »

Bij een 88 of 109 is rollen ook helemaal geen schande, op die auto's ziet het er prachtig uit. Maar bijv. een RRC is een ander soort auto, wil je die spik en span hebben dan is spuiten mijns insziens de enige oplossing, of het moet écht lowbudget. Ander nadeel, als je 'm rolt dan kun je 'm nooit meer 2K spuiten, of je moet echt álle oude verflagen eraf halen. Ik heb verschillende auto's gerolt en dat gaat idd prima maar de lak is zachter dus eerder krasjes van takken en als je hoogglans gebruikt dan is de grootste glans er na een aantal jaar vanaf, sneller dan 2K met blanke lak.
Marc vd K

Re: Restaureren

Bericht door Marc vd K »

ik ben ook nog maar 11 jaar aan het sleutelen aan mijn 3 laro's, welke mijn eerste en enige auto's zijn. De eerste jaren de series verschillende keren gerold, de andere (defenders) gespoten in een spuitcabine..... spuiten in de werkplaats krijg je nooit netjes weet ik uit ervaring, je ziet ieder stofje liggen op goeie lak.

Misschien moet je wat handiger zijn in het zeggen van dingen, zoals je nu wel gemerkt hebt is het vervelend als mensen zeggen dat je ergens geen ervaring in hebt. Ik vond het een redelijke kut opmerking dat mag je best weten.
Bart van Dessel

Re: Restaureren

Bericht door Bart van Dessel »

Huh? Marc, tegen wie heb je het, heb niet elk draadje gevolgd. Ik maak toch nooit kut opmerkingen? (figuurlijk dan)
Landstalker

Re: Restaureren

Bericht door Landstalker »

Ja, ik was inderdaad een poosje uit de lucht en zie dat we zijn afgedwaald naar spuiten en rollen.
Ik wilde eigenlijk graag ervaringen horen van mensen die hun Land rover hebben laten restaureren maar ik heb het idee dat iedereen hier op de prik het liever zelf doet of gedaan heeft. Mijn project is niet echt in hele slechte staat maar ik zou graag willen dat hij voorlopig niet verder achteruit gaat. Dus zou ik graag het schutbord willen laten verzinken en misschien ook het chassis, deurstijlen en deurframes etc. Ik wil een afweging maken of het handig is de auto te laten restaureren of dat ik er zelf een paar jaar aan ga spenderen met het risico dat het een onafgemaakt project wordt. Ik ben wat dat betreft realistisch en ik weet zeker dat ik niet de enige ben die dat zou kunnen overkomen.
iig bedankt voor jullie reacties.
Groet, Mark..
wilberth

Re: Restaureren

Bericht door wilberth »

in dat geval is markplaats je vriend....

Verkopen die 109 en een goed gerestaureerde terugkopen. Je kent het eindresultaat (want is al gereed) je weet precies wat het kost (waarschijnlijk minder dan zelf doen/laten doen) en je bent snel en zonder kopzorgen klaar. Dus als je niet emotioneel gehecht bent aan je hokje...

Overigens past je omschrijving "ik zou graag willen dat hij voorlopig niet verder achteruit gaat" niet heel goed bij "zou ik graag het schutbord willen laten verzinken en misschien ook het chassis, deurstijlen en deurframes" Het eerste klinkt een beetje als met een staalborstel en een pot ongeveer bijpassende verf de roestplekken voorlopig weer isoleren van wind en regen, het ander klinkt als een totaal restauratie. Mocht je dat laatste echt willen inclusief die specifieke galvaniseer wensen, dan zou ik dat lokaal laten doen. Kwaliteit beheersen in een goedkoop land is moeilijk en als je auto in een redelijke staat is, is er waarschijnlijk ook niet zoveel tijdrovend plaatwerk te doen om serieus op de kosten te bezuinigen. Reviseren van motoren/bakken is ook in NL best kost-effectief mogelijk of ze komen uit een serie-matig revisiebedrijf in engeland dus die kosten ook in het buitenland wat.

Kortom bel eens enkele van de gebruikelijke verdachten voor een offerte (je hoeft toch niet meteen te beslissen wel?) en denk er met dat bedrag in je achterhoofd nog eens over na.
Of doe hetzelfde als ik, koop een andere (dat is ondertussen al een heel rijtje achtereenvolgende autootjes geworden in mijn geval) en knap deze zelf op je gemakkie op. Kan lang duren (bij mij kwam er een opknaphuis, een dochter een eigen zaak en nog wat prioriteiten tussen) maar het is pas een onafgemaakt project als je hem verkoopt. En zolang je er af en toe knutselvreugde aan hebt helpt die andere je om gemotiveerd te blijven. Zo heel veel ertussenin is er niet.
Ook realistisch, als je echt bang bent dat het een eeuwig durend project wordt en je het toch niet uit wilt besteden. De zogenaamde "rolling restauration" doe het met één ding tegelijk in hapklare brokken die niet langer duren dan die zaterdag die je vrij hebt. Ik ken hele mooie autootjes die zo gerestaureerd zijn. Dan is het weliswaar ook een soort eeuwig project, maar niet onafgemaakt.

Groet, Wilberth
bij vlagen ook realist maar slechts zelden in mijn hobby en zeker ervaringsdeskundige op het gebied van uit de klauwen lopende restauratie / reparatie projecten.
Marc vd K

Re: Restaureren

Bericht door Marc vd K »

Nee zeker niet jou Bart! Ik bedoelde Geert 88 SIIID
Bart van Dessel

Re: Restaureren

Bericht door Bart van Dessel »

Oké, kusje d'r op
Alan T

Re: Restaureren

Bericht door Alan T »

Al is het moeilijk om voor een ander te bepalen waar die goed aan doet
zijn er hier toch personen met die gave

Wat het restaureren betreft
tja wat kan je zelf, heb je de ruimte en heb je er lol in. voor mij is het sleutelen een deel van de hobby.
wil je het zelf niet doen, zou het een idee kunnen zijn om een gerestaureerde te kopen,weet je gelijk wat het kost

maar waarom niet eerst gewoon er mee rijden
en kijken hoe het bevalt {indien het bevalt koop je er nog 1of2 of miniatuurtjes of boeken of magazins en mokken en kleding}
ook lid worden van een club en natuurlijk naar de Sortout komen kan heel veel informatie opleveren

In ieder geval veel plezier met je aanwinst Series

Alan
jarne

Re: Restaureren

Bericht door jarne »

Misschien is dit wat?

[www.saris4x4.nl]
jarne

Re: Restaureren

Bericht door jarne »

Of deze:

[www.firstfloor-restorations.nl]

Dit bedrijf heeft destijds mijn 1e landrover uit Zwitzerland geinporteerd.
Landstalker

Re: Restaureren

Bericht door Landstalker »

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat Wilberth een mooi advies voor me had om een "rollend restauratie" te doen. Iedere keer wat aanpakken en zorgen dat het binnen een paar dagen klaar is. Misschien krijg ik de smaak te pakken om hem helemaal te doen. Jarne, jij ook bedankt voor de links. Daar ga ik zeker wat informatie inwinnen.
Groet, Mark..
Paul Stroink, One-Ten.nl

Re: Restaureren

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Ik ben nooit zo'n fan van 'rolling restorations'.. Wil je hem echt goed hebben moet hij gewoon uit elkaar. Als je het laat doen is het in één keer ook voordeliger dan wanneer je het in stukjes laat doen, om dat veel zaken dan steeds opnieuw moeten worden gedemonteerd en gemonteerd.
Natuurlijk kan je het bij een complete restauratie ook in verschillende gradaties laten doen.
Toen veel van onze klanten de belastingvrijstelling als één van de belangrijkste beweegredenen hadden om een gerestaureerde Land Rover aan te schaffen hadden we voornamelijk vraag naar auto's met een gegalvaniseerd chassis maar verder vooral optisch gerestaureerd. Veel dure accessoires, grote banden, stoere uitstraling, maar vaak wel bezuinigd op allerlei details en op technische zaken.
De klanten die we nu hebben, en die dus gewoon belasting betalen voor hun LR, zijn meestal al jarenlang liefhebber met behoorlijk wat kennis van zaken en kiezen daarom gelukkig steeds meer om echt vanuit de basis te gaan restaureren, en de eventuele extra's op de tweede plaats. Dat doen wij natuurlijk veel liever, want nu mogen we regelmatig écht goede auto's bouwen, die waarschijnlijk nooit meer zullen gaan roesten.

Paul Stroink
One-Ten Land Rovers
www.One-Ten.nl

Facebook One-Ten
Edwin109

Re: Restaureren

Bericht door Edwin109 »

Ik heb rijdend restauratie project en doe zoveel mogelijk zelf.
Alleen aan restaureren kom ik niet toe want ik heb al de tijd nodig om haar rijdend te houden.
En wat Paul zegt klopt ook,veel dingen moet je steeds opnieuw demonteren en monteren.
Dus om het betaalbaar te houden moet je gewoon veel zelf doen.
Kan met een 109 ook prima,kwestie van kijken,vragen,nog meer vragen en durf.
Het grote voordeel van een rijdend project is dat je er lol inhoud.
Zodra je instapt,het terrein ingaat dan krijg je weer een boost motivatie.
Dat is met een totale restauratie ineens nog weleens anders.
Groeten Edwin
Marc vd K

Re: Restaureren

Bericht door Marc vd K »

ik heb ook een rollend project gedaan. Maar nooit weer, uit eindelijk kost het meer geld en heb je veel meer frustraties
Frank 110V8

Re: Restaureren

Bericht door Frank 110V8 »

Een rollend pRoject is natuurlijk heel leuk, maar dan moet je geen restauratie voor ogen hebben maar gewoon een langzaam beter wordende auto. Waar je veel plezier aan hebt , maar eeen topstaat ga je dan niet bereiken, maar goed dat hoeft in mijn ogen ook niet met elke laro.
Marijn & Simba

Re: Restaureren

Bericht door Marijn & Simba »

Simba is rollend werk, Serious wordt compleet nieuw opgebouwd.
Aangezien t nu toch een verzameling losse onderdelen is ook het makkelijkst.

Marijn & Simba & Serious & Optimus

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('62b0958ffa6135581eb3acd083f1a886', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', '', 17222140, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Plaats reactie