Koppakkingen V8 vervangen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Marc Frencken

Koppakkingen V8 vervangen

Bericht door Marc Frencken »

Hallo,

Ik ben bezig met het vervangen van de koppakkingen van mijn rover 3.5 V8 motor dit vanwege het weglekken van koelwater en olie naar de buitenzijde van de cilinder banken. Nu beide koppen zijn gedemonteerd bleek dat er in de oude pakkingen (van composiet) stukjes uit het pakking materiaal bij een olie en koelwater doorgang waren geslagen. In de afgetapte olie waren geen sporen van koelwater (white sludge) te vinden en in het koelwater geen sporen van olie. De gedemonteerde onderdelen zoals kleppendeksels, inlaatspruitstuk en carterpan vertoonden ook geen sporen van white sludge. De staat van de nokkenas en hydraulische klepstoters zijn ok (geen verkleuring op de raakvlakken van de nokken met de stoters) en geen ingelopen stotervlakken. Wel bleek na controle dat beide cilinderkoppen moeten worden gevlakt waardoor ik nu aan het twijffelen ben wat voor pakking keuze ik moet maken ten aanzien van bovenstaand verhaal.
Moet ik in dit geval toch weer kiezen voor composiet pakkingen of moet ik toch kiezen voor de originele metalen pakkingen en kun je nadat de kop is gevlakt toch de metalen pakkingen gebruiken of beter toch composiet?
Dan nog een vraag m.b.t. de kopbouten van de V8 ik kan me een toppic herrineren waarin wordt geadviseerd de onderste 4 koppbouten niet te hard aan te trekken i.v.m. het weer optillen van de kop aan de zijde van het inlaatspruitstuk. Hoe zat dit ook alweer?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groeten,

Marc Frencken

20140418_144420.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b5d9b79697acd077295f0857f54acd2a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-2QHC_Tdlns8%2FU1EhZG89MwI%2FAAAAAAAAAxk%2FZytGWlg-p5w%2Fs912%2F20140418_144420.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-2QHC_Tdlns8/U1EhZG89MwI/AAAAAAAAAxk/ZytGWlg-p5w/s912/20140418_144420.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-2QHC_Tdlns8%2FU1EhZG89MwI%2FAAAAAAAAAxk%2FZytGWlg-p5w%2Fs912%2F20140418_144420.jpg', '', 17222709, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
Jos Daalmans

Re: Koppakkingen V8 vervangen

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi Marc,

Composiet of klassiek maakt niet zoveel uit, hoewel je met de composiet wat minder compressie hebt. Normaal kunnen de Composiet pakkingen wat meer hebben.
Als de koppen worden gevlakt, zou ik gewoon de Composiet bestellen. (wordt de compressie weer een beetje hoger omdat de kop minder dik wordt).
Verkeerd aanhalen (dus ook de buitenste vier bouten) is vaak de oorzaak van lekkende koppakkingen, omdat de de kop eigenlijk scheef wordt getrokken.

Wat de bouten betreft,

Alle 10 bouten om de cilinders op 20Nm aantrekken (volgens volgorde) dan de bouten 11 t/m 14 (de vier buitenste) ook op 20Nm.
Dan een keer 90 graden (kijk op het advies bij de koppakking) achter elkaar volgens de volgorde, maar 11 t/m 14 niet meer aantrekken.
Dan nog een keer 90 graden in volgorde en dan de bouten 11 t/m 14 ook weer met rust laten.

In de handleidingen staat overigens gewoon dat er een bepaald koppel moet worden aangehaald, maar dat is inmiddels achterhaald

[www.v8wizard.com]

Het kan overigens ook zijn dat de koppakking geen gaten heeft voor de buitenste vier bouten 11 t/m 14. In dat geval, gewoon de gaten in de kop dicht kitten, zodat er geen water in blijft staan en er een hoop oxidatie ontstaat.

Succes en sleutel ze,

Jos

Profiel+III.jpg --> mod_embed_images_loadimage('317cbb29c5592696eabbee4e0ab35c68', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-R1UMZNi_mZI/UophGk5cUjI/AAAAAAAAJNA/Gz8iTitKsG8/w965-h418-no/Profiel+III.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', '', 17223263, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".
Marc Frencken

Re: Koppakkingen V8 vervangen

Bericht door Marc Frencken »

Jos,

Dankje voor de nuttige info dus als ik het goed begrijp dan is het aanhalen van de 10 kopbouten per cilinderbank tot een vast moment achterhaald.
Tegenwoordig worden dus eerst alle kopbouten op 25 Nm vast getrokken volgens volgorde en daarna per kop alle bouten eerst 90 graden volgens volgorde aangedraait.
En daarna nog eens alle kopbouten volgens volgorde 90 graden. Dit zou dan voldoende moeten zijn voor beide cilinderkoppen.

Groeten,

Marc Frencken

20140418_144420.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c12bb31473bb556fad84458f1e2c7e4e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-2QHC_Tdlns8%2FU1EhZG89MwI%2FAAAAAAAAAxk%2FZytGWlg-p5w%2Fs912%2F20140418_144420.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-2QHC_Tdlns8/U1EhZG89MwI/AAAAAAAAAxk/ZytGWlg-p5w/s912/20140418_144420.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-2QHC_Tdlns8%2FU1EhZG89MwI%2FAAAAAAAAAxk%2FZytGWlg-p5w%2Fs912%2F20140418_144420.jpg', '', 17223441, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
Jos Daalmans

Re: Koppakkingen V8 vervangen

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi Marc,

Klopt met die 25 Nm voorspanning voor bout 1 t/m 10 en 20Nm voor de bouten 11 t/m 14 (deze laatste vier met Loc-Tite vastzetten).

De aanhaalvolgorde zie je ook hier:
Rover+V8+Cilinderkop+aanhaal+volgorde.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9aa549b9bf9e05df10587c4802983e3b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-wf5JXOh0-QI%2FU7mvo1qCq8I%2FAAAAAAAALKo%2FO0qakNHYj_w%2Fw333-h292-no%2FRover%2BV8%2BCilinderkop%2Baanhaal%2Bvolgorde.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-wf5JXOh0-QI/U7mvo1qCq8I/AAAAAAAALKo/O0qakNHYj_w/w333-h292-no/Rover+V8+Cilinderkop+aanhaal+volgorde.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-wf5JXOh0-QI%2FU7mvo1qCq8I%2FAAAAAAAALKo%2FO0qakNHYj_w%2Fw333-h292-no%2FRover%2BV8%2BCilinderkop%2Baanhaal%2Bvolgorde.jpg', '', 17223648, 600, 600, 'Loading image ...', false);

De hele handleiding vind je op:
[www.landroverweb.com]

en dan vanaf pagina 115.

Let op met de Rocker assemblies, De uitsparing moet zoals op pagina 116 rechts onderaan wordt aangegeven worden gemonteerd (als je op de kop kijkt rechts en dan van de kop weg), anders loopt er geen olie naar de rockers en loopt de boel kapot.

Wat ik wel zou doen is als de boel weer in elkaar zit (maar de rocker covers nog niet gemonteerd), de ontsteking even markeren en als de rotor op cilinder 1 staat er even uithalen. Daarna met een boormachine en een verlengstuk (heb ik liggen) de oliepomp bedienen en kijken dat de olie overal langs de rockers uitkomt. Het kan zijn dat de pomp wel even moeten worden aangedreven. Door het vooraf opwekken van de oliedruk, worden de rockers, de tappets en de push-rods en de rocker cups weer gevuld met olie en loopt de boel bij het starten meteen goed.

Omdat je de olie waarschijnlijk hebt afgelaten, moet de pomp "ge-primed" worden. Haal deze niet meer uit elkaar (je wordt gek van die kleine boutjes), maar ga als volgend te werk:

Draai de grote metalen afdekbout (dacht iets van 17 of 19mm) rechts op de pomp los. De veer met de plunjer voor de drukregeling komt dan uit de pomp. Het kan zijn dat je de plunjer er even uit moet priegelen.
Pers deze holte goed vol met vaseline en gebruik hiervoor een grote injectiespuit. Je drukt de vaseline dan tussen de tandwielen van de pomp.
Druk de plunjer en de veer weer in de pomp en draai de afdekbout weer in de pomp.
Hierna zoals hierboven omschreven de pomp aandrijven.

Als de boel onder (olie)druk is, de ontsteking weer monteren (rotor op cilinder 1) en de onsteking op de gemarkeerde plek terug zetten en vastdraaien.
Monteer dan de rocker-covers en wat daar allemaal in de buurt zit.
Vul de motor met koelvloeistof en knijp in de dikke slang naar de bovenkant van de radiator zo vaak, dat er geen luchtbelletjes meer in het expansievat opborrelen.


Succes en sleutel ze,

Jos

Profiel+III.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2e0089ec3a3eed6cce565ff49153f2e1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-R1UMZNi_mZI/UophGk5cUjI/AAAAAAAAJNA/Gz8iTitKsG8/w965-h418-no/Profiel+III.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', '', 17223648, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".
Wim Janssen

Re: Koppakkingen V8 vervangen

Bericht door Wim Janssen »

Goed verhaal van Jos. Marc, als je toch de koppen wilt laten vlakken, dan zou ik voor zoveel mogelijk gaan om de dikkere composietpakking te compenseren qua compressie. In de verbrandingsruimte zitten een soort van meegegoten vlakjes van waaruit je de kopdikte kunt meten. E.e.a. is in de manuals te vinden.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 109 Stawag 2.5 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Henk Bossinade

Re: Koppakkingen V8 vervangen

Bericht door Henk Bossinade »

Jos, heeft Marc ook begrepen dat de door jou opgegeven aanhaalinstructies alleen gelden voor de ''rekbouten'' ? Heeft hij deze al of moet hij deze bestellen ? Als hij de standaardbouten heeft en hij gaat deze met graden vastzetten ipv NM , dan gaat er echt iets fout. Vr gr Henk B.
Marc Frencken

Re: Koppakkingen V8 vervangen

Bericht door Marc Frencken »

Henk,

Waaraan herken ik dat een bout een rekbout is?
Ik heb op dit moment bouten die de originele bouten moeten vervangen maar ik weet niet zeker of dit rekbouten zijn (heb ze nl. niet zelf gehaald) ze zien er wel hetzelfde uit.

Groeten,

Marc Frencken

20140418_144420.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b5e290219a492228f73c7218827b2133', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-2QHC_Tdlns8%2FU1EhZG89MwI%2FAAAAAAAAAxk%2FZytGWlg-p5w%2Fs912%2F20140418_144420.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-2QHC_Tdlns8/U1EhZG89MwI/AAAAAAAAAxk/ZytGWlg-p5w/s912/20140418_144420.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-2QHC_Tdlns8%2FU1EhZG89MwI%2FAAAAAAAAAxk%2FZytGWlg-p5w%2Fs912%2F20140418_144420.jpg', '', 17224025, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
Jos Daalmans

Re: Koppakkingen V8 vervangen

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi Marc,

Klopt met die rekbouten (Stretch bolts) en staat ook in het verhaal van RPI.
Bij RPI kunnen ze hierover info toesturen (per mail). Zij leveren waarschijnlijk sets van koppakingen in composiet met de rekbouten.

Groeten en succes,

Jos

Profiel+III.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e8d65ac39dc4810cf7d21d7e36db0800', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-R1UMZNi_mZI/UophGk5cUjI/AAAAAAAAJNA/Gz8iTitKsG8/w965-h418-no/Profiel+III.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', '', 17224110, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".
Jos Daalmans

Re: Koppakkingen V8 vervangen

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi,

Hier nog wat extra info over stretch bolts van de Rover V8 met de lengte erbij
[www.gomog.com]

Er zijn vele verhalen over het wel of niet gebruiken van Stretch Bolts, maar voor het gewone gebruik (dus niet opgefokte motoren) kunnen deze en moeten ze in combinatie met een composiet pakking worden gebruikt.
Elke stretch bolt mag maar een keer worden gebruikt

Hier een leverancier:
[www.roverparts.com.au]
(ze zitten wel wat ver weg)

Hier nog wat info over de Rover V8 en RPI moet de stretch bolts wel hebben.
[www.v8engines.com]
Stuur eens een mail naar: info@v8wizard.com

Succes,

Jos

Profiel+III.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c9cc8d90b594cbe6803f142b7e44048c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-R1UMZNi_mZI/UophGk5cUjI/AAAAAAAAJNA/Gz8iTitKsG8/w965-h418-no/Profiel+III.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-R1UMZNi_mZI%2FUophGk5cUjI%2FAAAAAAAAJNA%2FGz8iTitKsG8%2Fw965-h418-no%2FProfiel%2BIII.jpg', '', 17224872, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Lacht in onze tweede auto "Overgangsregeling" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
The best "Who cares" MPG Car in Town.
Onze derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino, "The Original Roadster". En onze "Leasehond LaroJack".
Plaats reactie