V8 is opeens niet meer te starten!

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
AndreMak

V8 is opeens niet meer te starten!

Bericht door AndreMak »

Beste Prikkers,

Mijn autootje staat wel eens voor langere tijd stil tot het moment aanbreekt dat ik hem weer eens nodig ben. Onlangs was dat weer eens het geval toen ik hem klaar wilde maken voor de winter. Gebruik hem dan voornamelijk voor het haardhout.

Betreft een Defender 90 met een 3,9 efi V8 op Lpg. Onlangs, vorig jaar ofzo, is er nog een nieuwe brandstofpomp in de tank gekomen met filter. Heeft daarna probleemloos gestart en gelopen op zowel benzine als lpg. Van het ene op het andere moment krijg ik hem bijna niet meer aan de praat. Moet nu echt heel lang doorstarten en pompen met het gaspedaal en dan uiteindelijk komt ie heel twijfelachtig aan de praat.
Als hij eenmaal aan is blijft hij ook gewoon lopen en is er niks aan de hand! zowel op benzine als lpg als een zonnetje.

Koud of warm starten maakt geen verschil, gaat even moeilijk.
Stationair ook geen probleem
Heb al wat fuel system cleaner in de tank gegooid maar helpt ook niet..

Iemand enig idee wat het kan zijn of waar ik het beste kan beginnen met zoeken? Dit soort probleempjes zijn not really my cup of tea om het zo maar te zeggen...

André
Michel WaZ

Re: V8 is opeens niet meer te starten!

Bericht door Michel WaZ »

Goedemorgen Andre,

Begineens met je rororkap te reinigen en kijk of in het midden het koolstof staafje nog goed is, dan je rotor zelf reinigen.
Als je de auto lange tijd niet gebruikt kan je hier een groenige aanslag op krijgen.
Even met een fijn schuurpapiertje iets opruwen.

Succes Michel WaZ

RRC '86 V8
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Klein lekje in de brandstof leiding. Brandstof loopt tijdens stilstand helemaal terug de tank in. Tijdens het lange starten moet de brandstof weer helemaal opgepompt worden, carbs gevuld enz.
AndreMak

Bericht door AndreMak »

Het is injectie dus carbs zijn er niet maar het zou goed kunnen dat er ergens lucht in het systeem komt. Zitten er ook ergens terugslagkleppen oid?
Hans N

Bericht door Hans N »

Een half lege of defecte accu was bij mij het euvel.
De hoog toeren startmotor draait nog rond maar de bobine kan geen mooie vonk meer vormen.
En in mijn geval was de spanningsval zo groot dat de relais niet meer opengaan waarmee de injectoren en de gasinstallatie wordt ingeschakeld.

Ja vind het maar eens . Je denkt dat er van alles aan de hand is maar dan blijkt het die draak van een accu te zijn.

succes

Hans

Groet Hans
Serie III 88 uit 1979 petrol en LPG
RRC 3.5 1986 petrol en LPG

[plus.google.com]
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Een EFI benzinepomp zou zelfs een volledig leeg brandstofsysteem redelijk vlot weer op druk moeten hebben. Die pomp heeft echt een flinke capaciteit zowel qua volume als qua druk en via de retour moet eventuele lucht er zo uit zijn. Dat zou zeker geen geen minuten mogen duren.
Weet je zeker dat het toch niet de brandstofpomp (weer) is ??? Heel slecht starten en weifelend aanslaan duidt toch echt op te weinig brandstof.....

Gerrit
AndreMak

Bericht door AndreMak »

Ik zal de pomp eens checken of de opbrengst hoog genoeg is.

Als het de pomp zou zijn... dan zou deze toch ook als de motor eenmaal loopt problemen moeten geven?

Accu is het ook niet want die heb ik getest...

Als de motor eenmaal aan de loop is, is er niks aan de hand! Trekkracht genoeg, stationair loopt hij ook goed. Het is echt puur en alleen het aanslaan.
Hans N

Bericht door Hans N »

Hi Andre.

je zegt dat je de accu wel hebt getest..... uhh dat had ik ook.. dus daarom bleef ik doorzoeken.
Als je de mogelijkheid hebt om er ff een andere op aan te sluiten zou ik het niet laten.

Bij navraag bij een bosch servive center bleek dat de regelunit een minimale stroomsterkte nodig heeft om vrijgave te doen naar enkele gekoppelde relais.
Om de motor toch aan te kunnen laten slaan wordt kortstondig de startmotor en het relais ervan wel vrijgegeven om er maar voor te zorgen dat de motor kan aanslaan waarna de dynamo de voeding overneemt.

Kijk maar eens naar je benzine/lpg schakelaar tijdens het startten. Als daar geen lampje gaat branden is startten kansloos.
Maar ook als ie wel brandt ) wel afhankelijk van merk lpg installatie', kan het zijn dat het relais van de brandstoftoevoer niet geopend wordt.
Bij het doorstartten kan je de mazzel hebben dat de dynamo net voldoende stroom om net ff een relais aan te trekken en daarmee de zaak zeer weifelend laat aanslaan.

Vroeger gebruikte ik ook wel een bus startpilot of een vernevelende spuitbus met een beetje benzine. om via het luchtfilter de zaak op gang te krijgen maar dat is echt een noodgreep. die werkt bij een efi.

Nou succes maar weer.

groet,

Hans

Groet Hans
Serie III 88 uit 1979 petrol en LPG
RRC 3.5 1986 petrol en LPG

[plus.google.com]
AndreMak

radeloos onderhand...

Bericht door AndreMak »

Tis alweer een tijdje geleden maar het starten is nog steeds drama... Ik ben een beetje out-of-options op het moment...

Gisteravond tot 10x keer toe probleemloos aangeslagen evenals vanochtend. Vanmiddag was het weer mis en duurde het vreselijk lang voor ie twijfelachtig aansloeg. Benzine is het probleem volgens mij niet want daar ruikt het sterk naar tijdens/na het starten.

Afgelopen tijd de volgende zaken aangepakt:

Nieuwe bougiekabels
Nieuwe rotor en verdelerkap
Timing gechecked
Idle control valve schoongemaakt en zien bewegen
Luchtmassameter schoongemaakt en doorgemeten
Juiste tune resistor geplaatst
Dubbele accu's ( nieuw ) constant aan de druppellader gehad

Het meest irritante vind ik dat hij soms probleemloos aanslaat zoals het hoort en soms extreem moeizaam. Stationair iets bokkig maar slaat nooit af.

Iemand nog enig idee please???

André
Michel WaZ

[www.britishv8.org]

[www.aulro.com]

[forum.lro.com]

[www.landroverweb.com]

Wellicht heb je hier wat aan, als je 100% zeker weet dat er zowel lpg/benzine door je injectoren gaan kijk dan naar de ontsteking. Maakt de ecu een goede aarde, is je stappenmotor heel, nergens vacuumlekkage, zijn de temperatuursensors in orde, choke uitvoering?, solonoid uitvoering? Welke ecu heb je kijk dit allemaal even na.

RRC '86 V8

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/12/2013 21:31 door Michel WaZ.
AndreMak

Bericht door AndreMak »

Veel gelezen, veel getest maar blijkbaar het euvel nog steeds niet gevonden...

Gisteravond tot laat bezig geweest en de motor pas na extreem lang starten aan gekregen en een paar minuten laten draaien. Wou hem direct wel starten maar duurde alsnog weer een eeuwigheid.

Het was al laat genoeg dus 2 opties.. Naar buiten rollen en de fik erin of maar eens naar bed. Heb toch nog maar voor optie 2 gekozen.

Vanochtend loop ik de garage in om met de auto die het wel ALTIJD doet naar mijn werk te gaan maar kon het niet laten! Je raad het al, START DAT DING IN 1 KEER!!!!

Echt waar, daar wordt je toch niet goed van! Wat is hemelsnaam kan dat nou zijn??

V8 experts in het noorden des lands die eens willen kijken? Ik gooi de handdoek in de ring.
Michael

Bericht door Michael »

Ik heb wel een ongeveer het zelfde gehad bij een 4 cil 2,25 liter benzine/ lpg motor van mijn vorige series 2a uit 1964.
Deze was extreem gevoelig voor vocht, zelfs mist. Als hij liep geen probleem, maar als je hem stil zette dan kreeg ik hem heel moeilijk weer aan de praat. Bij was het meestal bij een warme motor, koud starte hij meestal prima, maar hij stond dan ook lekker droog in een garage.
Ik heb toen een electronische ontsteking gekocht en daarna nooit meer een probleem met starten.
Misschien een ideetje voor jou, maar ik ken de ontsteking van een V8 met evi niet misschien is die al electronisch.

Succes met het oplossen van je probleem. Maar steek er niet de fik in das zonde
Mrah

Bericht door Mrah »

Ik doe zelf nog wel eens een auto repareren en de laatste tijd heb ik een aantal malen van een auto (VWPolo, Renault espace) de BDP sensor moeten vervangen omdat de auto op de gekste tijden niet wilde aanslaan of juist afsloeg bij hogere temperaturen.

Ik weet zo niet of er een BDP sensor op de 3.9V zit (Volgens Haynes niet) maar het lijkt mij in ieder geval een component van de ontsteking die niet naar behoren werkt. Elektronica kan rare dingen doen als componenten verouderen.

Doe ff de volgende tests al hij niet direct wil aanslaan:

- Neem de inlaatluchtslang los en spuit 2a3 seconden wat remmenreiniger in het gasklephuis. Starten. Als motor nu wel aanslaat is het een benzineprobleem.
- Wil hij ook nu niet aanslaan: neem een bougiekabel los van 1e cilinder en steek een schroevendraaier in de bougiekabel en laat een ander ff starten met het staal van de schroevendraaier dicht bij ( 5 mm) een stuk metaal van de motor. Houd de schroevendraaier vast met rubberen handschoen aan en kijk of er vonken overspringen naar een massapunt. Moet een sterke vonk zijn beetje blauwig van kleur gele vonk is niet goed.

-Laat iemand tijdens het starten en niet willen aanslaan met een rubber hamer een tik geven tegen de onderkant van de benzinetank. Slaat ie aan: br. pomp defect.

Als het een benzineprobleem is:
- Schroef de benzine leiding los achter plenum, zet motor op contact en kijk of er flinke straal benzine uit komt. Zo ja dan heb je brandstof. Of de druk wel goed is nog een.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/12/2013 17:49 door Mrah.
AndreMak

Bericht door AndreMak »

Na een tijdje starten begint het wel naar benzine te ruiken, bougies zijn donker gekleurd en ook nat.

Ik vermoed iets electronisch omdat hij het heel soms doet alsof er niks aan de hand is en het wel naar benzine stinkt.. Maar welk onderdeel dan af laat weten... geen idee.

Uiteindelijk slaat hij wel aan maar soms duurt het eeuwen! Als hij loopt is er niks aan de hand
Mrah

Bericht door Mrah »

Als je zeker weet dat het geen benzineprobleem en dus waarschijnlijk de ontsteking is moet je de verdeler na laten kijken. Daar zit een hall-gever in met wat elektronica. Die kunnen kapot en ook rare dingen doen. Die elektronica is nieuw te krijgen bij o.a. Rimmerbros.

Maar kijk nou eerst eens of er wel of geen vonk is. Zo kom je anders nooit verder. Eerst dingen uitsluiten.
AndreMak

Bericht door AndreMak »

Zal vanavond de vonk checken!
Michel WaZ

Denk dat je het euvel hebt natte bougies betekent meestal geen of een slechte vonk, of de motor verzuipt......hij rijmt naar benzine.
Poets alle bougies schoon en daarna weer terug plaatsen, je kan ook even de kabel die vanaf de bobine naar je rotorkap gaat even loshalen bij de rotorkap deze even bij een massapunt houden ( met een geïsoleerde tang ) en kijken of je daar een vonk hebt.
Ik heb al eerder gemeld dat je je rotorkap na moet kijken......
De link naar landroverweb geeft je een volledige beschrijving hoe je de ontsteking kan checken! Al gedaan?

Ben morgen avond en nieuwjaarsdag in Joure als je een beetje in de buurt zit kan ik even langskomen....

RRC '86 V8

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/12/2013 18:44 door Michel WaZ.
AndreMak

Bericht door AndreMak »

Michel,

Rotor en verdelerkap zijn nieuw. Ga zo de resterende bougies eruit halen en schoonmaken. Enige wat nog nooit vervangen is is de " ignition coil" alias bobine maar deze zal ik checken

Wat ik vreemd blijf vinden is dat als hij wel aanslaat gewoon prima loopt en trekt. Het is puur het aanslaan wat 90% van de keren een drama is. Misschien toch nog een gebrek aan voldoende stroom bij het starten. Startmotor die te veel vraagt waardoor er te weinig overblijft voor de ontsteking?

Accu's zijn relatief nieuw en heb ik gemeten na een week niet rijden en blijven netjes op 12,6 volt.

By the way; ik ben woonachtig in Groningen City.
Geert LW79

Bericht door Geert LW79 »

Is het niet je contact slot die dan geen stroom aan je ontsteking doorgeeft (maar soms dus wel) zou je kunnen testen door een permanente stroom op je ontsteking te zetten en dan te starten (niet te lang permanente stoom op de bobine zetten als de motor af staat, vintienietleuk)

Geert

Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)

P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('17f86b6842f809c0c3f2b0353c222677', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16928877, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Mrah

Bericht door Mrah »

Het is niet de accu lijkt mij. Als jij in de ochtend probleemloos kunt starten terwijl de temperatuur laag is, is de capaciteit van de accu goed. Ook vertel je dat je eindeloos door moet starten voordat de motor aan wil slaan. Een slechte accu trekt dit lang niet.

Bobine kan ook vervelende verschijnselen geven, heb inderdaad een keer een bobine gehad die het koud beroerd deed om na 10 minuten rijden en warm geworden goed zijn werk deed en je overal bracht.

Ik denk niet dat het de bobine is maar ff uitwisselen is uitsluiten...

Denk toch zelf dat het in de verdeler zit.

Ik wil je best helpen met een bezoekje maar ik woon nabij Arnhem...je mag ook naar mij komen natuurlijk maar ja als dat ding van jouw eenmaal loopt is er niets aan de hand dus lastig storing zoeken als je hier aankomt.
AndreMak

Bericht door AndreMak »

Kom net weer uit de schuur. Spijtig genoeg nog niet met de oplossing maar een ieder bijvoorbaat al bedankt voor de suggesties!!

Zonet was het in 1 keer starten en lopen. Ik vol vertrouwen even wezen tanken en gestopt bij een vriend. Aldaar weer heeeeeel lang moeten doorstarten na een kop thee. Eenmaal aan de loop direct weer uitgezet en nog een gestart. 2e, 3e en 4e keer starte hij weer in een seconde...

Bij thuiskomst uitgezet en na 20 min weer geprobeerd te starten maar wederom heeeeel lang doorstarten en twijfelend op gang komen. Dikke dot gas en hij loopt prima.
Tijdens het doorstarten komen de benzine dampen je tegemoet dus daaraan geen gebrek zo lijkt het.

Dus idd het contactslot ga ik ook eens nader bestuderen. Ik neig inderdaad ook heel sterk naar de gedachte dat het iets elektrisch moet zijn gezien de willekeur..

Volgende punt is de bobine en toch nog eens de verdelerkap, rotor en controleren of de vonk sterk is.

Er is iets wat de 1e keer starten bemoeilijk en de kort daarop volgende starts niet plaatsvindt zo lijkt het.

Ik blijf proberen! Morgen weer een dag.
Michel WaZ

Bobine kan je zo checken met een multimeter, contact uit 0 volt op de + ,contact aan 12 volt op de + en als het contactpuntjes open staat meet je ook 12 volt op de min. Weerstand weet ik even niet uit mijn hoofd, maar loop de procedure na zoals in de landroverweb link.
Meet of je een weerstand hebt op je condensator door zit naast je bobine ( klein rond tonnetje ) tussen de + van je bobine en massa dit mag geen 0,00 zijn, gewoon even via het kabeltje van de condensator.

RRC '86 V8
Henk Bossinade

Bericht door Henk Bossinade »

Andre,heb je de pick-up air gap adjustment ook gecontroleerd?Deze moet tussen de 0,2 en 0,35 mm zijn gemeten met een messing voelermaat(en met contact uit !) .Deze afstand kun je eigenlijk alleen controleren bij een orginele Lucas ontsteking zonder al te veel speling op de rotoras.Een immitatie(Lucas) ontsteking heeft vaak nieuw al te veel speling. De reluctor raakt dan de pick-up limb tijdens het starten en de motor slaat niet aan want er is geen vonk. Krijgen de reluctor en de pick-up limb tijdens het starten ''toevallig'' ( door evt. speling op as) even geen ''contact'' , dan slaat de motor gewoon aan .Als de motor eenmaal loopt, dan is er niks aan de hand.Maar het kan door deze storing ook opeens gebeuren dat de module het begeeft en dan is het echt einde oefening. De afstand tussen de pick-up limb en de reluctor kun je dmv 2 speciale moeren afstellen. .De ''Lucas'' immitatie ontstekingen met de daarbij behorende verdelerkap en rotor zijn vaak slechter als ''afgekeurde'' orginele Lucas (of Delphi) delen, raar he? . Dus altijd de orginele of OEM onderdelen gebruiken .Dan lopen er 2 draden van de pick-up limb naar de module stekker , deze kunnen door verkeerde ligging(montage) beschadigd(doorgesleten) zijn en (bij starten) sluiting maken .Als je de module demonteert, dan kun je tussen de 2 aansluitingen van de pick-up nog weerstand meten(op de stekkertjes van de kabels), deze weerstand moet tussen de 2K ohm en de 5 K ohm bedragen .Je schrijft nog dat de brandstofpomp vorig jaar vervangen is. Waarom? Was er toen hetzelfde probleem? Dhr . Ex Fietser verwijst er ook al naar; is er misschien een zuiglek? Of een perslek(van pomp naar aansluiting (inwendig) tank?.Dus ook pomp druk meten!Een bijna nieuwe pomp hoeft niet perse goed te zijn, misschien wel een goedkope Paddocks immitatie pomp. . Succes , vr gr Henk B.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/12/2013 01:31 door Henk Bossinade.
elheffe

Bericht door elheffe »

Ik heb bij mijn 2.25 diesel motor nooit start problemen gehad,
welveelvoudig met Volvo Penta diesel motoren.
Hierbij was of of de pinion weel (taps aflopend tandradwieltje) van de (lucht gestartte) startmotor afgesleten of we hadden een aantal beschadigde tandjes op het vliegwiel.
Ik durf eerlijk gezegd niet te zeggen hoe het bij deze motoren zit, maar wat voor ons aan boord dan hielp was de motor verder handmatig rondtornen en dan starten.

Maar hopelijk is het iets elektrisch.

De groeten,

Michèl
fields logging

Bericht door fields logging »

Mannen

Ik heb het ooit met een series gehad dat het contactslot sluiting maakte.
Draaide je de sleutel maximaal tegen de aanslag draaide de startmoter wel maar de motor sloeg niet aan.
Liet je de sleutel iets terug komen dan pas sloeg hij aan.

Check even je contactslot,

Succes,
Ad
AndreMak

Bericht door AndreMak »

Henk,

Wat je omschrijft aangaande de verdeler geld dit ook voor elektronische ontsteking? Zo ja, waar zitten die onderdelen? Zijn dat de onderdelen waar de vacuumvervroeging aan vast zit?

André
Franc

Bericht door Franc »

Andre,

Volhouden, je vindt het wel.

Om de bobine te testen meet je de primaire weerstand en de secundaire weerstand:
Primaire meet je tussen de + en de - (de kleine aansluitingen). Die moet ~1.5 Ohm zijn.
De secundaire weerstand is veel hoger (5.3K Ohm meet ik bij mijn oude Lucas, ik meen 11K bij mijn nieuwe Pertronix). De secundaire meet je tussen aansluiting bobinekabel en + of -.

Bobine kan inderdaad gekke dingen doen door interne kortsluiting.

Andere verdachte is nog de vonkversterker. Neem even aan dat je de 35DLM8 hebt, dan is het het zwarte kastje aan de zijkant.
Op de site van RPI kun je terugvinden welke verdeler je hebt.

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis, werkeloos....
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen sinds kort op Benzine
Henk Bossinade

Andre, ik heb het over de ontsteking van jou wagen. De electronische dus. Het ''tandwieltje'' op de rotoras is de reluctor, de plaat met de spoel is de pick-up.Deze kun je afstellen tov de reluctor. Vr gr Henk B.
AndreMak

Bericht door AndreMak »

Allereerst een gelukkig en gezond 2014!

Vandaag een hoop gelezen op de engelse land rover fora, britishv8.org etc. Ik heb het start-probleem nog niet weten te traceren maar ben er wel achter dat mijn defender volgens mij 2 belangrijke zaken mist.

1) input vanaf de zf4hp22 naar de ecu wanneer er een versnelling wordt geselecteerd.

Volgens " [www.actproducts.co.uk]-–-installation-and-diagnostic-notes/ " moet er een verbinding zijn tussen de oranje/zwart draad en de versnellingsbak. Bij mij geheel afwezig. Kijkend naar de stekker zijn er twee draden afgetapt voor ..? Geen idee maar ik vermoed achteruitrijlamp. 2 zijn ongebruikt en lijken idd in de N en P geen weerstand te geven en in de versnelling wel.

Hoe sluit ik dit op de juiste manier aan??

2) Ik heb ook gelezen dat er een snelheidssignaal binnen moet komen op de ecu. Ofwel vanuit de tussenbak, of vanuit een pulsegever tussen de kabel naar de snelheidsmeter in het dashboard. Ook dit is in mijn defender geheel afwezig.

Ook hier wederom de vraag hoe sluit ik dit op de juiste manier aan naar de ECU?

Al met al heeft de vorige eigenaar niet echt zijn best gedaan de conversie "netjes" te voltooien.. heel jammer!

Starten is nog niet best maar al doende kom ik steeds een stapje verder!
edgar

Bericht door edgar »

Hi Andre,

Ik heb een disco V8 gehad bj1999, zelfde euvel. Probleem zat in de lucht meter. Er zit daar ergens een aansluiting op het koelwater systeem dat kan gaan lekken. De motor zuigt dan zeik natte lucht aan met als eind resultaat zeer slecht starten.

Success er mee.

Edgar 109 Stage I V8 Helaas geschorst.
bram-rrc

Bericht door bram-rrc »

Zou de ontstekingsmodule eens vervangen

[www.rangerovers.net]

The official Technical Service Bulletin on the subject states that typical symptoms are a poor start or non-start, due to failure of the module to control the coil primary current accuratel
AndreMak

Bericht door AndreMak »

Die ontstekingsmodule zou wel de volstrekte willekeur van het niet starten kunnen verklaren. Ik neem hem vanavond even onder de loep!

Iemand nog enig idee hoe ik een snelheidssignaal danwel de automaat gelinked krijg met de ECU??

André
Michel WaZ

Link britishv8 Andre............stekkertje 34 en 39..............

RRC '86 V8
bram-rrc

Bericht door bram-rrc »

En, ben wel benieuwd of je al iets gevonden hebt?
tim

Bericht door tim »

Hoi Andre,

Mijn 3.9 EFI in mijn RRC heeft precies hetzelfde euvel, zij het iets minder frequent dan bij jou.

Bij mij is het probleem heel simpel en terug te leiden naar de LPG/benzine combinatie. Mijn motor is erg gevoelig voor TEVEEL brandstof, hij verzuipt! Soms sluit de
gasafsluiter niet volledig met starten op benzine, met als gevolg een veel te rijk mengsel. Met wat remmenreiniger in luchtinlaat krijg ik hem dan wel gestart. Nog beter is om de keuze knop voor benzine-gas in het midden te zetten (afhankelijk van je installatie). Bij mij zorgt dit ervoor dat er dan even helemaal geen brandstof geleverd wordt. Dan start ik, met de knop in het midden, en dan na ongeveer 5 seconden zet ik hem op benzine et voila, starten!

Als ik jou symptomen zo lees zou ik dat eens proberen. Succes! gr tim
AndreMak

Bericht door AndreMak »

Even een update:

Ik heb het hele inlaatspruitstuk, plenum, fuel rail, injectoren etc. gedemonteerd. Alles schoongemaakt, injectoren laten testen en reinigen, slangen vervangen etc. Dit om zeker te weten dat alles goed is en er geen valse lucht oid aangezogen kan worden. De injectoren waren behoorlijk vervuild evenals het gehele inlaattraject. 2 kelken lagen zelfs los in de plenum chamber... Gasklep en vacuumslangen ook allemaal los gehad en nagekeken. Ook de idle control valve eruit gehaald en volgens mij werkt deze naar behoren.

Na deze klus heb ik op aanraden van Henk Bossinade de verdeler onder de loep genomen en de air gap afgesteld. Speling op de as was minimaal. Bobine doorgemeten en alle kabels en connectoren schoongemaakt, gechecked en waar nodig nieuwe connectoren aan gemaakt. Bougies en kabels zijn ook vervangen.

Nadat ik alles weer inelkaar gezet had heb ik hem even gestart en hij sloeg in 1 keer aan. Nou heb ik me wel vaker laten misleiden dus ik geef nog geen garanties dat het startprobleem nu over is. Met schone injectoren loopt hij in elk geval veel soepeler stationair, minder bokkig. Wat wel opviel is dat na een paar keer een dotje gas geven het stationair toerental wat hoger is. Motor uit en weer aan en het is weer zoals het hoort. Toch de idle control valve misschien die niet lekker werkt?

Ik ga vandaag of morgen even een testritje maken om te kijken hoe het rijdt.

Wat ik nog wel moet doen is het snelheidssignaal en de versnellingsbak linken met de ecu zodat deze signalen ook binnenkomen. Heb echter nog geen idee hoe ik dat voor mekaar moet krijgen. Iemand hier ervaring mee???

André
bram-rrc

Bericht door bram-rrc »

vraag eens aan andrew colville, hier te vinden op het forum. Klopt dat zo uit zijn mouw waarschijnlijk

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/01/2014 12:27 door bram-rrc.
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

Andre,

Buiten de shift interlock ( niet kunnen starten in 123D en R ) heeft de ecu niet perse andere info nodig om goed te presteren.

De Ecu kreeg middels een pulsgever ( gemonteerd op het chassis ) tussen de tellerkabel een snelheids signaal binnen, deze werd hoofdzakelijk gebruikt voor cruis controle en het geleidelijk gas terug geven bij uitrollen. ( even uit mijn hoofd )

Het signaal van de pulsgever wordt middels en apart relais/weerstand pack vertaald naar een begrijpbare signaal voor de ECU. je kunt dus niet zo maar een pulsgever monteren. (Ik heb de juiste pulsgever nog liggen en mogelijk ook de risistor pack )

een ding wat nog niet is voor gestels zijn de massa aansuitingen van het blok naar chassis en chassis naar accu, als hier een slecht contact zit gaan V8 efi motoren hele rare dingen doen, ook al gaat de motor goed rond op de starter.

In het verleden heb ik veel rommel gehad mbt verdelerkappen rotors en kabels, voorral de imitatie rotors zijn de moeite niet waard, alles OE Lucas of een ander qwaliteits merk, beru en britpaart zijn geen goed merk delen voor een Rover V8.

Een kwaliteits bobine van Bosch met een stabile 12v is ook een must, net als een spelingsvrije Verdeler ook axiaal!! daarnaast kan een ontstekungs module ook spontaan veel problemen geven, meestal worden deze te heet waar door V8 motoren warm uitvallen deze zijn na een korte afkoel piriode weer makkelijk te starten, in de Rangerover zijn deze modules later verplaatst van de verdeler zelf naar de voor zijde van de auto om koeler te blijven ( Links voor naast de radiateur )

Als bij starten perongelijk zowel benzine als LPG wordt toegediend dan krijg je een motor ook niet gestart, (te weinig zuurstof )

In de draad van de - van de bobine ( witte of wit zwarte enkele draad ) zit een weerstand sons twe afhankelijk van BJ kabelboom, als deze er niet zitten of problemen geven dat werkt de Inspuiting ook niet , Middels deze draad krijgt de ECU de enige toerental signaal met dit signaal wordt inspuit moment bepaald ( al is de 3.9 een Batch injection systeem 4 cillinders te geleijk )

een vaak vergeten massa is de massa achter op de linker cillinder kop hier komen 2 of 3 zwarte massa kabels terecht in middels 1 of 2 ogen, deze bout je vast achterop de cillinderkop, en kunnen ook los trillen ook dan zal de inspuiting niet op tijd werken.

Om te oordelen wat je nog moet aansluiten moet je eigenlijk het bouwjaar van de EFI kabelboom weten, als basis zijn ze allen identiek, maar er zitten steeds kleine weizigingen in zoals kleuren en benodigde/nutige sensoren. soms zit er een leesbare Label zo'n 60 van de ECU af, maar als de bedradig pas gemaakt is voor de defender dan zal de mantel wel geweizigd zijn en de indentificatie label zijn verdwenen.

dan zul je de kabel boom moeten identificeren aan de hand van kabel kleuren en stekker vormen.

als basis moet elke 3.9 efi systeem goed werken met enkel een paar constant + draden , 1 of 2 contact geschakelde draden en een paar massa draden, en natuurlijk de aansturing van de Benzine pomp(altijd Nu nog wit/paarse draad )

De stappen motor is een geval apart, er is ook nog een procedure voor het verwijderen ( kijk hier voor even in het WP handboek, ik weet hen niet zeker meer ) in elk geval mag je de stappen motor niet zomaar eruithalen en terug zetten.

Nieuwe stappen motoren van de bekende merken zijn weer niet je moeite waard, ik heb er ooit 1 gekregen die nieuw lekte en dit 3 keer achterelkaar gehad tot ik er een bij de Opel ben gaan halen.

De stappen motor werd ook door GM en een reekas andere merken gebruikt, verget de pakking en een drupje locktite niet bij het monteren en natuur lijk de montage voor schriften.

Ik heb niet alle postings aandachtig gelezen, dus als ik iets dubbel noem mijn excusses, hopenlijk heb je iets aan deze info.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
AndreMak

Bericht door AndreMak »

Andrew,

bedankt voor je uitgebreide reactie!

ikhad op divese sites gelezen dat de ecu moet weten of de auto in een versnelling staat omdat deze anders in de idle mapping blijft staan terwijl je rijdt etc. Hoe sluit ik datprecies aan? Op dit moment is er geen enkele verbinding tussen automaat en ecu...

Je zegt dat je nog een pulsegever en pack hebt liggen, is dat plug and play installeren?

Verder schrijf je dat de ontstekingsmodule bij latere types niet meer op de verdeler zit maar verder bij het blok weg is gemonteerd. Ik heb een zeer sterk vermoeden dat dit onderdeel bij mijn auto ook voor problemen zorgt. Als ik een ontstekingmodule zou willen toepassen die elders gemonteerd wordt, houdt dit dan in dat er een andere verdeler moet komen?

André
Henk Bossinade

Andre , even terugkomend op wat Andrew vertelde over de module die weleens te warm kan worden en daardoor(soms kortstondig ) problemen geeft. Even een kleine aanvulling hierop. .Op het ontstekingshuis zit een adapterplaatje met kleine koelribjes(deze ribjes moeten schoon zijn ,niet toevallig een kluit modder ertussen) .Deze zit vast met 2 schroefjes.Het is belangrijk dat deze goed op de ontsteking vastzit en ''aanligt'' , zonder oxidatie of vuil ertussen,zoveel mogelijk metaal op metaal contact dus.Dit is natuurlijk ook van toepassing op de montage van de module op het adapterplaatje.De gehele metalen achterkant van de module moet contact maken met het adapterplaatje.Soms is het adapterplaatje ''kromgetrokken'' omdat men in het verleden de moduleschroefjes te vast heeft aangedraaid.De goedkope Chinese immitatie modules zijn ook vaak niet helemaal vlak aan de achterkant(en geven sowieso vaker storing).Tussen de module en adapterplaat en tussen adapterplaat en ontstekingshuis moet warmtegeleidende pasta zijn aangebracht.Het is dus HEEL belangrijk dat de module zijn warmte kwijt kan richting ontstekingshuisAls je dit allemaal een beetje in de gaten houd, dan valt het allemaal wel een beetje mee en hoef je niet gelijk alles om te bouwen naar een ''losse'' module.Dan nog iets over de module zelf;ik heb daar eens wat onderzoek naar gedaan.Ik heb het nu over de 3 pin uitvoering .De enige '' goede'' OEM fabikant is TRW Lucas .Deze maakt ook de modules voor de volgende fabrikanten; Bremi 14153 , Cargo 150072 , Doduco 2101 , Ford 6153380 ( of 84SF12 KO57 AA , 84SF12 KO59 AA ) , Febi Bilstein 26493 , Hella S DA006 623-241 , Herth + Buss 19010018 ,Landrover STC 1184,Rover NLJ 100060, Valeo 245514 .Mocht je nog ergens een Lucas DAB118 of DAB129 kunnen vinden of een Magneti Marrelli 940 038 544 010 (ook OEM Ford) , deze zijn ook OK . Dit zijn de merken modules waarvan mij bekend zijnde als OEM .De Beru(bekend Duits merk!!! )ZM 020 is helaas Chinese immitatie , Intermotor 15410 helaas ook. Een Chinese immitatie kun je vaak herkennen; goedkoop(onbetrouwbaar,kom je achter als je in de Schipholtunnel stil komt te staan) ,een witte voorkant(vaak) zonder merknaam , een zwarte voorkant(vaak) zonder merknaam, de 2 bevestiginggaten hebben omgefelste randjes.Verder hier moeilijk uit te leggen waar je ze aan kunt herkennen.Het is zeer de moeite waard om gezien de hoge prijzen van de OEM modules eens op de sloop te kijken bij de1986/89 Ford Escort,Fiesta , Orion types of bijv. Rover1990\1991 Metro of Mini.Let op, deze kunnen natuurlijk ook al zijn vervangen door een niet OEM.Mocht je toch wel willen besluiten (ondanks mijn betoog ;-) )om de module om te willen bouwen, dan hoef je geen andere ontsteking te monteren .Je bouwt dan alleen de module op een andere plaats op een koelplaat . Je hebt hiervoor wel een speciale ( soms dure ) verbindingskabel nodig. Vr gr Henk B.

4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/01/2014 12:37 door Henk Bossinade.
bram-rrc

Bericht door bram-rrc »

mbt tot de remote versterkermodule:

Heb je mijn link in de posting van 07-01-14 niet gelezen

Latere types zijn idd standaard daarmee uitgevoerd. Maar betreft een andere verdeler.

Maar zou eerst eens gewoon een nieuwe monteren, want je weet niet eens zeker of het daaraan ligt.
Let bij montage op het advies van Henk.
Deze heeft het waarschijnlijk ook heel lang volgehouden. Als je niet in een warm land woont of
terrein rijd valt het wel mee, en kan je bij montage van een nieuwe jaren en jaren vooruit.
Henk Bossinade

Bram, even ter herinnering; het was de link uit je 02-01-2014 posting , niet 07 , Ik heb de link overigens WEL gelezen en ook opgeslagen, mischien ooit nog eens van toepassing , nog bedankt ;-) . Vr gr Henk B.
bram-rrc

Bericht door bram-rrc »

graag gedaan, en een een voor mezelf..

Kost op veel plaatsen dik geld, bij paddock ook een paar honderd,
maar oa hier voor een mooie prijs:

[www.autoelectricalspares.co.uk]
Henk Bossinade

Deze ombouwkit STC1856 orgineel van Lucas is inderdaad nog wel eens te koop. Zelfs bij de LR dealer,daar kost zo'n setje momenteel 486,84 Euro ;-) !Vr gr Henk B.
Plaats reactie