zwarte walm...

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Ernst Sleijser

zwarte walm...

Bericht door Ernst Sleijser »

Hallo allemaal,

net drie maanden een LaRo Defender 90 TD5 2002
- eerste LaRo;
- sowieso eerste diesel
kortom, geen ervaring
Oh ja, ben ook geen techneut.

Als ik een beetje enthousiast optrek zie ik in mijn buitenspiegel zo'n venijnig zwart walmpje uit de uitlaat komen, zowel bij koude als warme motor.
Vraag: Is dit normaal of staat er iets niet goed afgesteld?
Jos Daalmans

Re: zwarte walm...

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi,

Zwart, lijkt een lekkende verstuiver of verstuivers die te vroeg open gaan. Een beetje zwart mag je wel hebben, afhankelijk van het type motor.
Een TD5 zou eigenlijk wel een beetje gevrijwaard moeten zijn van zwarte rook, maar de uitvoering 2002 heeft nog geen roetfilter als ik het goed heb.
Afhankelijk van het aantal kilometers wat deze motor gedraaid heeft misschien eens even bij een diesel garage (hoeft niet perse een Landrover garage te zijn).
Een goeie Dieselmonteur heeft daar meer verstand van en gaat niet alles klakkeloos vervangen.

Eventueel (maar ook dit aan de dieselmonteur overlaten) naar de kabel voor de verstuivers laten kijken.

Een beetje roet is niet erg, echter weet ik niet wat de criteria zijn bij de APK.

Succes en sleutel ze,

Jos
Apke

Re: zwarte walm...

Bericht door Apke »

Zwarte walm bij een diesel betekend: niet geheel verbrande diesel.
Bij zwaar trekken of ineens op het gas gaan staan is dat geen onbekend fenomeen bij een Diesel, er wordt brandstof ingespoten om de motor op toeren te brengen en juist die toeren zorgen voor de lucht.
Gewoon een kwestie van teveel brandstof voor te weinig lucht of de brandstof wordt op een verkeerd moment ingespoten.

Even terug naar jou situatie.
Te weinig lucht kan komen door een sterk vervuild luchtfilter. Makkelijk te controleren, makkelijk te vervangen.

Een andere optie is het niet goed verbranden van de diesel. Dit zou betekenen dat er misschien een of meerdere verstuivers niet goed meer werken.
Begin eerst eens met een cleaner bij de brandstof te doen. Dit kan al wel wat oplossen.
Als dat niets oplost en zoals je zelf schrijft, je nog geen techneut bent, zou ik even langs een Diesel specialist gaan. De reparatie hoeft niet zorgbarend te zijn, maar daar kunnen ze gemakkelijk verschillende zaken controleren.
Zoek even naar een specialist die ook de Land Rover computer kan uitlezen, misschien staat daar het antwoord wel.

Soms kan het verschil in het schoonmaken van een sensor zitten zoals > hier < beschreven staat (ook een TD5 en een klusje wat makkelijk zelf te doen is).

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4d6ca0de67e9616520434e3b47f466f8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16123030, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Pinguin - Disco 2 TD5
Daan

Re: zwarte walm...

Bericht door Daan »

ik had dit ergens op internet gevonden. gaat over diesel motoren algemeen. dus niet specifiek een TD5

Zwarte of donkergrijze uitlaatrook
Dat wijst op zodanig veel onverbrande brandstof dat de koolstof zichtbaar wordt in de uitlaatgassen. De oorzaken moeten in het algemeen gezocht worden bij de brandstof, het inspuitmechanisme of de toestand van de motor. Ook het gebruik van de motor speelt een rol in de samenstelling van de uitlaatgassen. Zo zal een dieselmotor op grotere hoogten gaan roken wegens de lagere luchtdruk en minder goede cilindervulling. In het bijzonder moet bij zwarte of donkergrijze uitlaatrook aan één of meervan de volgende punten aandacht worden geschonken:
- Te veel ingespoten brandstof
- Openingsdruk van de verstuiver(s) te laag
- Versleten verstuiver(s)
- Niet de juiste verstuiver(s)
- Slecht gerichte brandstofstralen
- Foutief inspuitmoment
- Vervuild luchtfilter
- Te lage compressiedruk
- Niet de juiste of onzuivere brandstof
- Inspuitpomp defect of versleten

_____________________________________________________
Land Rover Defender 90, 2.5TD, BJ1988
imag0374v3.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f4b40396710142928021e4b4f1cb7fc9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg854.imageshack.us%2Fimg854%2F7893%2Fimag0374v3.jpg', 'http://img854.imageshack.us/img854/7893/imag0374v3.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg854.imageshack.us%2Fimg854%2F7893%2Fimag0374v3.jpg', '', 16123035, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/11/2012 17:57 door Daan.
Laro88

Re: zwarte walm...

Bericht door Laro88 »

Bij mijn 200 tdi was de turboslang lek, dit veroorzaakte ook een aardige rookgordijn.
Marc-my-Words

Re: zwarte walm...

Bericht door Marc-my-Words »

Daan Schreef:
-------------------------------------------------------
> ik had dit ergens op internet gevonden. gaat over
> diesel motoren algemeen. dus niet specifiek een
> TD5
>
> Zwarte of donkergrijze uitlaatrook
> Dat wijst op zodanig veel onverbrande brandstof
> dat de koolstof zichtbaar wordt in de
> uitlaatgassen. De oorzaken moeten in het algemeen
> gezocht worden bij de brandstof, het
> inspuitmechanisme of de toestand van de motor. Ook
> het gebruik van de motor speelt een rol in de
> samenstelling van de uitlaatgassen. Zo zal een
> dieselmotor op grotere hoogten gaan roken wegens
> de lagere luchtdruk en minder goede
> cilindervulling. In het bijzonder moet bij zwarte
> of donkergrijze uitlaatrook aan één of meervan
> de volgende punten aandacht worden geschonken:
> - Te veel ingespoten brandstof
> - Openingsdruk van de verstuiver(s) te laag
> - Versleten verstuiver(s)
> - Niet de juiste verstuiver(s)
> - Slecht gerichte brandstofstralen
> - Foutief inspuitmoment
> - Vervuild luchtfilter
> - Te lage compressiedruk
> - Niet de juiste of onzuivere brandstof
> - Inspuitpomp defect of versleten

Tja, 't is wel een beetje erg algemeen, te meer omdat een Td5 pompverstuivers heeft en een ECU die de pompverstuivers aanstuurt.

Te weinig lucht kan een goede reden zijn: vermoeide turbo en/of een slangenprobleem zou kunnen, maar luchtfilter checken is dan stap 1.
Verder kunnen de pompverstuivers ook "moe" worden, maar dan is stap 1 uitlezen, en wat ook kan is olie in het "wiring-harness" maar dan zou je ook "mis-firing" verwachten.
En tenslotte: als voorheen de Td5 (erg) rustig is bereden en je trapt ineens goed door (en d'r is verder niks mis) dan blaas je de uitlaat schoon - nu ja, hij is niet in een keertje schoon. Ik was zo'n rustig rijdende Td5 rijder en de roet-meting kon absurde waarden geven als ik niet eerst wat achterlijk in de toeren klom - daarna waren de waarden weer keurig.

Marc
Paul Stroink, One-Ten.nl

Re: zwarte walm...

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Bij een TD5 kan het ook een vastzittende waistgate zijn, een slechte lucht-massameter of een EGR klep die blijft hangen. Kunnen allemaal flinke zwarte rook geven, maar vaak merk je het dan ook wel in gasrespons of vermogen.
Bij een Defender is de waistgate niet uit te lezen en ook de EGR en LMM problemen laten zich vaak niet makkelijk herkennen bij uitlezen.
Saro

Re: zwarte walm...

Bericht door Saro »

als je flink optrekt/wegtrekt is het redelijk normaal, geen zorgen over maken.
laro mark

Re: zwarte walm...

Bericht door laro mark »

het kan ook zijn dat er een tuning op los gelaten is rookt die ook meer als anders.
hoe draait de motor verder zelf?
draait die soepel rond of loopt die af en toe niet soepel?

Groet, Laro Mark

gebroeders.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6ff809acbaad74d67b011733b20a95a2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwijnholtservice.nl%2Flandrover%2Fgebroeders.jpg', 'http://wijnholtservice.nl/landrover/gebroeders.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwijnholtservice.nl%2Flandrover%2Fgebroeders.jpg', '', 16123227, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Mark HJ

Re: zwarte walm...

Bericht door Mark HJ »

Ik heb ook een TD5 gehad en die heb ik flink laten tunen.Alles erop en eraan zeg maar,resultaat was een geweldig draaiende en trekkende motor maar die bij flink op het gas gaan wel een pluimpje aan de pijp had!Om de turbo op gang te krijgen moet er eerst wel flink brandstof in.Bij een ongetunede motor gaat dit veel subtieler.
De rest is kwestie van meten.

Groet
Mark

Mark
Patrick Nieuwenhuis

Re: zwarte walm...

Bericht door Patrick Nieuwenhuis »

Daan Schreef:
-------------------------------------------------------
> ik had dit ergens op internet gevonden. gaat over
> diesel motoren algemeen. dus niet specifiek een
> TD5
>
> Zwarte of donkergrijze uitlaatrook
> Dat wijst op zodanig veel onverbrande brandstof
> dat de koolstof zichtbaar wordt in de
> uitlaatgassen. De oorzaken moeten in het algemeen
> gezocht worden bij de brandstof, het
> inspuitmechanisme of de toestand van de motor. Ook
> het gebruik van de motor speelt een rol in de
> samenstelling van de uitlaatgassen. Zo zal een
> dieselmotor op grotere hoogten gaan roken wegens
> de lagere luchtdruk en minder goede
> cilindervulling. In het bijzonder moet bij zwarte
> of donkergrijze uitlaatrook aan één of meervan
> de volgende punten aandacht worden geschonken:
> - Te veel ingespoten brandstof
> - Openingsdruk van de verstuiver(s) te laag
> - Versleten verstuiver(s)
> - Niet de juiste verstuiver(s)
> - Slecht gerichte brandstofstralen
> - Foutief inspuitmoment
> - Vervuild luchtfilter
> - Te lage compressiedruk
> - Niet de juiste of onzuivere brandstof
> - Inspuitpomp defect of versleten

Meeste motoren zijn wel uitgerust met een turbo dus te lage inlaatdruk zal wel niet meer voorkomen ,mits t systeem goed is en gasdicht,misschien die bekende olie in de computerbedrading maar dat weet ik niet zeker,groet patrick
Patrick Nieuwenhuis

Re: zwarte walm...

Bericht door Patrick Nieuwenhuis »

Mark Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb ook een TD5 gehad en die heb ik flink laten
> tunen.Alles erop en eraan zeg maar,resultaat was
> een geweldig draaiende en trekkende motor maar die
> bij flink op het gas gaan wel een pluimpje aan de
> pijp had!Om de turbo op gang te krijgen moet er
> eerst wel flink brandstof in.Bij een ongetunede
> motor gaat dit veel subtieler.
> De rest is kwestie van meten.
>
> Groet
> Mark
Mark zou je aanraden een td5 te tunen want ik sta wel op t punt te doen,groet patrick
Apke

Re: zwarte walm...

Bericht door Apke »

Ik heb een getunde TD5 in de Disco 2 liggen. Toen ik de auto kocht was deze al getuned.

Ik moet wel zeggen dat er wat los komt als ik het gas eens flink in trap. Ook met een aanhanger er achter trekt de Disco als een .... beer.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f3610d1bc85b0a3d22f2e17303ccc702', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 16123690, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Pinguin - Disco 2 TD5
Marc-my-Words

Re: zwarte walm...

Bericht door Marc-my-Words »

Tunen is mooi - althans als je te klagen hebt over de prestaties van een verder goed werkende motor (ik vond de prestaties van de Td5 zo beroerd nog niet, maar ik trek ook geen karren).

Echter, als je gaat tunen omdat er een andere klacht is dan ben je vlgs mij niet slim bezig.
Een goede Td5 geeft nauwelijks zwarte walm, en er zijn inmiddels diverse zoekrichtingen genoemd, waarbij verschillende ook direct een verbetering in de prestaties zouden kunnen opleveren.

Marc
Mark HJ

Re: zwarte walm...

Bericht door Mark HJ »

Ja erg de moeite en het geld waard!Maar rijd altijd met verstand,netjes warm rijden en inderdaad in hetspiegeltje kijken naar de rook wolk..
Mijn TD5 had een Alive tuning van de ECU,grotere intercooler(grootste),EGR klep er uit gehaald.Uitlaat veranderd,Larger charger,boost box,druk extra omhoog,wel met een analoge meter in de dashboard.
Resultaat was een heel mooi lopende TD5,zuinig als je er normaal mee reed en veel vermogen.Zat rond de 160/170 pk.Een TD5 kan meer dan 200 pk leveren.De beperking is de versnellingsbak.
Ik heb er nooit spijt van gehad.

Mark
Mark HJ

Re: zwarte walm...

Bericht door Mark HJ »

Even kort nog,De tuning heb gedaan omdat ik het leuk vind om dingen optimaal te maken,vanuit de techniek gezien.Niet omdat er een probleem was met de motor.Ik persoonlijk was nieterg onder de indruk van de standaard TD5.Een fijne motor,maar niet Alive zeg maar.(wil geen reclame maken hoor,alleen de naam zegt alles)

Mark
Patrick Nieuwenhuis

Re: zwarte walm...

Bericht door Patrick Nieuwenhuis »

Het voelt inderdaad als een luie motor aan dat alleen mbv de turbo its kan doen maar als ik de getunede verhalen hoor daan wordt er bij a light touch van de gaspendaal al behoorlijk vermogen ontwikkeld
Marc-my-Words

Re: zwarte walm...

Bericht door Marc-my-Words »

p.nieuwenhuis Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het voelt inderdaad als een luie motor aan dat
> alleen mbv de turbo its kan doen maar als ik de
> getunede verhalen hoor dan wordt er bij a light
> touch van de gaspendaal al behoorlijk vermogen
> ontwikkeld

Ja, Ja, en dan stoppen ze er zeker een kerncentrale in.

Die "luie" Td5 wordt echt niet ineens lichtvoetig van het tunen.
Power komt namelijk niet uit de lucht vallen.

Het enige wat helpt om de Turbo vlotter aan het werk te zetten is meer diesel.
Verder kan je met een grotere intercooler en hogere Turbo-druk ook nog het nodige bereiken.
Maar ... wil je ook meer "soeplesse" dan moet er onderin wat gebeuren en dat kan alleen met meer diesel.
(Of natuurlijk een improved Turbo-design.)

Daarom dus terug bij af: Zorg eerst dat de motor gewoon goed presteert (en beroerd is dat dan echt niet), en kijk dan verder naar wat je wilt.

(En voor de Defender-fans is er dan nog een route: Koop een Puma, dan krijg je gewoon standaard al enorm veel meer power.)

Marc
Ernst Sleijser

Re: zwarte walm...

Bericht door Ernst Sleijser »

Saro Schreef:
-------------------------------------------------------
> als je flink optrekt/wegtrekt is het redelijk
> normaal, geen zorgen over maken.

Deze reactie spreekt mij het meest aan
Ernst Sleijser

Re: zwarte walm...

Bericht door Ernst Sleijser »

Apke Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zwarte walm bij een diesel betekend: niet geheel
> verbrande diesel.
> Bij zwaar trekken of ineens op het gas gaan staan
> is dat geen onbekend fenomeen bij een Diesel, er
> wordt brandstof ingespoten om de motor op toeren
> te brengen en juist die toeren zorgen voor de
> lucht.
> Gewoon een kwestie van teveel brandstof voor te
> weinig lucht of de brandstof wordt op een verkeerd
> moment ingespoten.
>
> Even terug naar jou situatie.
> Te weinig lucht kan komen door een sterk vervuild
> luchtfilter. Makkelijk te controleren, makkelijk
> te vervangen.
>
> Een andere optie is het niet goed verbranden van
> de diesel. Dit zou betekenen dat er misschien een
> of meerdere verstuivers niet goed meer werken.
> Begin eerst eens met een cleaner bij de brandstof
> te doen. Dit kan al wel wat oplossen.
> Als dat niets oplost en zoals je zelf schrijft, je
> nog geen techneut bent, zou ik even langs een
> Diesel specialist gaan. De reparatie hoeft niet
> zorgbarend te zijn, maar daar kunnen ze
> gemakkelijk verschillende zaken controleren.
> Zoek even naar een specialist die ook de Land
> Rover computer kan uitlezen, misschien staat daar
> het antwoord wel.
>
> Soms kan het verschil in het schoonmaken van een
> sensor zitten zoals > hier < beschreven staat (ook
> een TD5 en een klusje wat makkelijk zelf te doen
> is).

Dank voor je heldere uitleg en tips. Luchtfilter is recent (< 3000 km) vervangen, dus dat lijkt mij niet. Andere opties gaan we uitzoeken!
Ernst Sleijser

Re: zwarte walm...

Bericht door Ernst Sleijser »

laro mark Schreef:
-------------------------------------------------------
> het kan ook zijn dat er een tuning op los gelaten
> is rookt die ook meer als anders.
> hoe draait de motor verder zelf?
> draait die soepel rond of loopt die af en toe niet
> soepel?


Motor loopt soepel en rustig, alleen als hij nog koud is ietwat stotterig.
Ik denk niet dat de motor getuned is, maar weet dat niet 100% zeker. Is er een manier om dat vast te stellen?
Daan

Re: zwarte walm...

Bericht door Daan »

zoals gezecht, heb ik het eens op internet gevonden
en dus niet gerelateerd aan een land rover of welk andere diesel motor.
maar diesel motoren algemeen. met of zonder turbo

_____________________________________________________
Land Rover Defender 90, 2.5TD, BJ1988
imag0374v3.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e5906d6f8664b5cf424b1782c8ca1bf1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg854.imageshack.us%2Fimg854%2F7893%2Fimag0374v3.jpg', 'http://img854.imageshack.us/img854/7893/imag0374v3.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg854.imageshack.us%2Fimg854%2F7893%2Fimag0374v3.jpg', '', 16124126, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ernst Sleijser

Re: zwarte walm...

Bericht door Ernst Sleijser »

Wat een reacties allemaal in een paar uur tijd, dank jullie wel!

Aan de hand van wat jullie schrijven een paar dingen:
Als ik rustig optrek, beschaafd gas geef en kalm, "diesel-waardig" van m'n plek kom, is er geen rook/walm zichtbaar. Ik zal eens op de toeren letten maar zo op de gok denk ik dat de motor dan max 1500/1600 rpm doet. Geef ik meer gas, dan dus die walm. Misschien geef ik dus domweg teveel gas op zo'n moment? Of kan een goed afgestelde motor met alles in orde dat gewoon hebben en kan je theoretisch niet téveel gas geven?

Het luchtfilter is denk ik in orde, want recent vervangen. Overige opties ga ik bekijken voor zover ik daar zelf uitkom, en anders laat ik er een keer naar kijken. Het is gelukkig geen constante walm, ook als ik op de snelweg af en toe richting de 120 km ga (jawel...) met plm 2100 rpm is er niets te zien. Puur als ik dus een "dot" gas geef.
Marc-my-Words

Re: zwarte walm...

Bericht door Marc-my-Words »

Heb je een Overdrive ?

2100 RPM bij 120 km/u komt mij "vreemd" over. (Kijk maar even op de Ashcroft Calculator.)

Of klopt de toeren teller niet?

Marc
Eric_1

Re: zwarte walm...

Bericht door Eric_1 »

Hoi Ernst

bij een "beetje enthousiast optrekken" en een "zwart walpje" is er volgens mij echt niks aan de hand. Als ik wat lager in de toeren rij en dan wat enthousiaster gas bij geef zie ik dat ook wel. En mijn vorige Td5 deed het ook. Evenals je bijv 100-110km/h rijdt; even inhoudt; en dan zelf gas geeft om bijv in te halen.

Als er iets met de intercooler slang is dan rookt hij echt wel en je hebt veel minder vermogen. Als iets met de verstuivers niet klopt zou je brandstof verbruik ook hoger moeten zijn. Lijkt mij erop dat er niks aan de hand is.
Andrew Colville

Re: zwarte walm...

Bericht door Andrew Colville »

Een zwart pluimpje bij het optrekken is niet ongewoon, zeker als je de kopeling een beetje lopm oplaat komen ( en de motor bijna af laat slaan )

Kijk even goed weer naar je lucht filter, na 3000km kunnen ze weer zwart zijn of vol zand zitten Td5 trekt behoorlijk wat lucht naar binnen.

Als je het niet verrtouwd zoek dan even een garage op met diagnose aperatuur liefst een garage bekend met Landrovers, en leef de fouten uit en om helemaal zeker te weten even een rondje rijden en realtime de sensoren meten. ( de diagnose man moet de gegevens natuurlijk wel begrijpen)

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Coenraad

Re: zwarte walm...

Bericht door Coenraad »

Het hele blog over de TD5 problemen met zwarte walm gelezen. Ik heb eigenlijk precies hetzelfde maar dan met een TDV6 automaat in mijn Range Rover Sport. Rijdt perfect, redelijk zuinig en bij rustig rijden niets te zien maar als je bij laag toerental ineens wat meer (of veel) gas geeft dan zie je ook dat "donkere wolken zich samenpakken" achter je. Rot gezicht ook voor de collega weggebruikers. Je leest veel over vastzittende EGR kleppen. Zou dat het zijn en zijn die niet op een slimmere manier schoon te krijgen dan door ze eruit te halen of dicht te zetten?
Kijk uit naar de reacties. Coen
Marijn & Simba

Re: zwarte walm...

Bericht door Marijn & Simba »

Oud topic, maar desalniettemin... een EGR blanking kit kan je helpen

Marijn & Simba & Serious & Optimus

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cd237df2d1b274474a8dc74a78075453', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar-1.jpg', '', 17002404, 600, 600, 'Loading image ...', false);
elheffe

Re: zwarte walm...

Bericht door elheffe »

Hallo Ernst,

Heb je nog steeds last van rookpluimen uit je uitlaat?
Toen ik mijn 109 2.25 diesel kocht had ik hetzelfde probleem, bij optrekken een mooie rookpluim uit de uitlaat.
Mijn landrover had echter lange tijd stil gestaan en blijkbaar was de hele uitlaat vervuild.
Na een paar maanden in mijn bezit te hebben en veel rijden en zo nu en dan een scheut benzine bij de diesel had ik er geen last meer van.
Het kan zijn dat je uitlaat demper vervuild is, hierdoor wordt de flow van de uitlaatgassen beperkt wat een resultaat verminderd spoeleffect geeft in de motor.
Aan boord hebben we zo nu en dan dit probleem bij onze ketels, dan kunnen we onze ketels leegscheppen en met de hoge druk spuit in de weer...

De groeten,

Michèl
Plaats reactie