Roetuitstoot te hoog, oplossing ??

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
cor.linckens@hetnet.nl

Roetuitstoot te hoog, oplossing ??

Bericht door cor.linckens@hetnet.nl »

Goededag allemaal,

ik heb een probleempje met de apk keuring van mijn Laro diesel 109 ex NL leger:
te hoge uitstoot 3.5

wie weet wat de oplossing is ?

is er verder iets zinnigs te doen buiten de benzine in de diesel en de olie uit de luchtfilter ?
hoe moet de luchtinlaatklep staan in ruststand ?

ik hoop dat iemand mij kan helpen ?!!

bedankt ,
Cor
John Straatman (johnstraatman@hotmail.com)

Re: Roetuitstoot te hoog, oplossing ??

Bericht door John Straatman (johnstraatman@hotmail.com) »

Cor,

Heb je al gekeken naar de afstelling van de brandstofpomp, stelling van de kleppen en conditie van de injectoren?
Soms kan het helpen een weinig benzine bij de diesel en dan met warme motor even wat toeren maken (een paar versnellingen doortrekken naar de hogere toerbereiken)

Succes,

John
Geert LW79

Bericht door Geert LW79 »

Er zijn wel flesjes met toevoeging in de handel die het brandstof systeem reinigen en de roetuitstoot verminderen, de klep in je inlaatspruitstuk moet met gas los dicht staan maar bij de eerste aanraking van je gaspedaal moet hij al beginnen te openen, ik heb deze klep verwijderd en een pierburg pompje voor het vacuum op de rembekrachtigger gemonteerd, hij remt nu beter en rookt nu minder.
Ook een stukje flink doorrijden vlak voordet je de roetmeting doet wil wel helpen.
Mijn LW is uit 1979 dus nog net vrijgesteld van de roetmeting

Geert

Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)

P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0fc51e615f24c56a90ec4962981e5170', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 15450046, 600, 600, 'Loading image ...', false);
cor.linckens@hetnet.nl

Bericht door cor.linckens@hetnet.nl »

Brandstofsysteemreiniger reeds gebruikt, de luchtklep open zetten werkte averechts, hij rookte en liep niet goed, ik moet 40 km rijden naar de APK dus hij was warm en schoon geblazen genoeg, dieselpomp volgens mij goed gesteld, ik weet niet wat ik nog kan doen ?
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Met een hamertje langs de hele uitlaat gaan.
Alle roet aan de binnenkant los kloppen.
Daarna een stuk gaan rijden, zodat de uitlaat schoongeblazen wordt.

fb
def90

Bericht door def90 »

dieselreiniger / benzine toevoegen en hoog in de toeren naar de apk.

Hoog in de toeren om het roet letterlijk en figuurlijk schoon te blazen.

Op de keuring gaan ze ook plankgas, zonder rijweerstand, waardoor de motor hoger in toeren komt als tijdens het autorijden.

vorig jaar lag mijn roetmeting op 3,0 na een rondje om de stad in zijn 3de versnelling, was de roetmeting perfect.

succes,

Marco
Landroverstageone

Bericht door Landroverstageone »

Het zelfde advies gehad van mijn bovag garagebedrijf bij de apk van mijn disco 300 tdi een paar liter benzine toevoegen en in mijn geval hoge toeren 30 km arnhem/doetinchem niet hoger schakelen dan de derde versnelling en een perfecte apk keuring ik kreeg op mijn kop dat ik te rustig reed en heb daarna mijn vrouw maar laten die kent maar twee gasstanden Haha
gr. joop
Jup haans-klunder

Bericht door Jup haans-klunder »

Frans Bonnes : zegt en schrijft ; Onder onze LIEVELINGEN kruipen , met een hamer tegen de uitlaat kloppen ,( klop - klop wie is daar ) ; vraagt ''Gateway - Devil , geeft Juppe als antwoord . Elke maand ; Je buikje schoonmaken en eenmaal in het jaar voor de APK ; Je uilaat kloppen en schoonmaken . Frans , dit is de beste TIP . Scheelt een hoop gezeur met de APK . Gr . JUPPE .
Wilco Vaneman

Bericht door Wilco Vaneman »

Hoi Cor

Ik had hetzelfde probleem. Ik heb de klep verwijderd, piermann pompje geïnstalleerd, vier nieuwe verstuivers (butgetparts) brandstofpomp wat naar rechts gedraait.
Eerste keer meten met een lekker warme motor kwam uit op 11. De hele tent blauw. Na ongeveer 5 km gereden te hebben met heel veel toeren kwam de roetmeting uit op 6.5.
Daarna benzine door de diesel. De meting kwam toen uit op 3.6. Nog 1.1 te hoog. Keurmeester wist verder ook geen oplossing. Uiteindelijk de gok genomen en gelukkig geen steekproef. Zeg maar met de hakken over de sloot, maar de hakken waren wel nat.
Ik maak me nu al zorgen voor volgend jaar. Motor vond de roet meting volgens mij niet leuk. Ik was echt bang dat de zooi in elkaar zou lopen.
Het blok loopt verder netjes, bij het optrekken licht roken maar bij een constante snelheid geen rook waarneembaar.

Ik blijf dit draadje volgen.
Misschien komt er iemand met de oplossing. Succes Cor.

Gr. Wilco
Roel

Bericht door Roel »

te hoge roetuitstoot is onvolledige verbranding. Dus als je met de "hulpmiddelen" niet de gewenste uitstoot krijgt zul je iets moeten doen aan je brandstof- of je luchtsysteem. Kijk eerst eens of je lucht- en brandstoffilters niet verstopt zijn, is dit niet de oorzaak dan kom je al snel bij niet goed werkende verstuivers. Slechte verstuiving betekent slechte verbranding dus meer roet. E als daar niets uitkomt dan is de brandstofpomp de oorzaak.
Mits de compressie goed is tenminste.

En wat de benzine in de diesel betreft: 5% toevoeging is geen enkel probleem, werd schijnbaar "vroeger" door de fabrikanten zelfs voorgesteld in de winter om vlokken van de diesel tegen te gaan

Groet

Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
marcel 2

Bericht door marcel 2 »

Net voor de apk met dieselreiniger in de tank een zware aanhanger achter de auto een flink stuk rijden, het liefst de een bult of brug op.
Mocht dit niet voldoende zijn, dan is er nog een ander paardenmiddel.
Dat is net voor de apk het brandstof filter vullen met 100% dieselreiniger, als de keurmeester het goed vind.
Apk is toch een moment opname.

Groeten Marcel
John Straatman (johnstraatman@hotmail.com)

Bericht door John Straatman (johnstraatman@hotmail.com) »

APK is inderdaad een momentopname (Ik trapte vorige week een dag na grote beurt en APK door de remmen van Colonnello). Maar de roetmeting is niet voor niets en de auto's die wij rijden kunnen er aan voldoen. Als niet voor de APK, probeer dan in ieder geval voor jezelf de auto zo goed te onderhouden dat ook de roetuitstoot in orde is, dat betekent gewoon dat je auto beter loopt. Ook je portemonnee zal het uiteindelijk voelen, te veel roet betekent onvolkomen verbranding en dat betekent dat je niet het maximale uit je brandstof haalt.

Succes,

John

John Straatman

image009.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bbf20ec143a2c73b17b7f2b0b7e6e269', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fstraatman.biz%2Findex_files%2Fimage009.jpg', 'http://straatman.biz/index_files/image009.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fstraatman.biz%2Findex_files%2Fimage009.jpg', '', 15453013, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Binky, LW uit 1978
Colonello, 110 ex-Mariniers uit 1989

www.straatman.biz
Roel

Bericht door Roel »

marcel 2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> dan is er nog een
> ander paardenmiddel.
> Dat is net voor de apk het brandstof filter vullen
> met 100% dieselreiniger, als de keurmeester het
> goed vind.
> Apk is toch een moment opname.
>
> Groeten Marcel

Alleen dan hopen dat bij een eventuele steekproef de controleur niet zelf nog eens de roetmeting wilt uitvoeren. Als je al zover moet gaan is het toch wel tijd om eens na te denken over een meer blijvende oplossing (lees reparatie)
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Roel Schreef:
-------------------------------------------------------
> marcel 2 Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > dan is er nog een
> > ander paardenmiddel.
> > Dat is net voor de apk het brandstof filter
> vullen
> > met 100% dieselreiniger, als de keurmeester het
> > goed vind.
> > Apk is toch een moment opname.
> >
> > Groeten Marcel
>
> Alleen dan hopen dat bij een eventuele steekproef
> de controleur niet zelf nog eens de roetmeting
> wilt uitvoeren. Als je al zover moet gaan is het
> toch wel tijd om eens na te denken over een meer
> blijvende oplossing (lees reparatie)

Tja, roet hoort natuurlijk niet boven de limiet uit te komen, maar niemand verbied je om net om de hoek je brandstoffilter met dieselreiniger te vullen.
Als de kerumeester de roetproef een beetje netjes (lees kort) doet, dan kom je bij een steekproef er ook nog wel door.

Marc
laro

Bericht door laro »

Putrolium toevoegen,50 procent mag gerust en je roetuitstoot vermindert sterk,ken iemand die op pure petrolium rijdt met zijn mercedes en eens of en toe diesel tankt, waterslang in de uitlaat duwen,vol laten lopen en vervolgens starten,je zult versteld staan hoeveel roet er in je uitlaat zit;
danny

verlichting

Bericht door danny »

Hallo,

Al mijn verlichting doet het, zelf het groot licht. alleen mijn normale licht doet het niet aan beide kanten. zekeringen zijn goed en de relais maakt goed contact bij de schakelaar van het licht.

kan iemand mij hierbij helpen,

Groet,

Danny
Hans

Bericht door Hans »

Bij mij zitten twee garages die geen roetmeting doen, Hebben meerdere keren de distributie laten breken met al het gezeur van dien. dus mag je daar zelf kiezen ja of nee.
Plaats reactie