Stoelverwarming
Stoelverwarming
Hallo, van de bestuurderskant werkt de stoelverwarming niet meer, krijgt wel spanning maar warmt niet meer op. Volgens mij zit er in de rugleuning een schakeling die de verwarming uitschakelt als deze op temperatuur is. Is er iemand die dit system kent?
Groet Sylvester.
Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4

- Erik Peters
Re: Stoelverwarming
Als je 12 V spanning meet hoeft dat niet te betekenen dat er ook 'genoeg' ampères aankomen om de stoel daadwerkelijk te verwarmen.
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
-
Sowieso zegt 12 V en geen verwarming alleen maar dat er iets niet goed is.Erik Peters schreef: wo 16 apr 2025, 18:51 Als je 12 V spanning meet hoeft dat niet te betekenen dat er ook 'genoeg' ampères aankomen om de stoel daadwerkelijk te verwarmen.
Het kan natuurlijk ook eenvoudig een breukje in de stoelverwarming zijn.
Bij een oneindige weerstand zou ik aan zo'n breukje denken.
Hi Erik en Marc, Vermogen is er genoeg, een lamp van 60 watt brandt op de voeding, externe draadbreuk heb ik uit kunnen sluiten, ziet er goed uit.
Ik heb nog niet gekeken in de rugleuning, waar de voeding binnenkomt. Dit komt nog.
Ik heb nog niet gekeken in de rugleuning, waar de voeding binnenkomt. Dit komt nog.
Groet Sylvester.

-
Goed, dan zit het dus hetzij in de voeding/aansluiting ná het stekkertje of in de verwarmingsdraad zelf gok ik zo.
Je zal dan vrijwel zeker een oneindige weerstand meten.
Of er een thermostaat of een of andere oververhittings-beveliging op zit weet ik niet, gewoon een verwarmingsdraad met een "uitgekiend" beperkt vermogen is denkelijk genoeg: de stoel temperatuur loopt immers het hoogst op als er iemand (of iets) op de stoel zit waardoor de warmte niet vrijelijk weg kan. Mijn ervaring is dat de stoelen niet overdreven heet worden.
Overigens heb je de stoelverwarming maar zelden nodig. Alleen met koud/klam winterweer kan het wanneer je ook zelf na een langere buitenklus of wandeling koud en klam instapt is het iets wat je zou kunnen missen als het niet werkt. Ik koos ook niet expliciet voor "elektrische stoelen" maar ze kwamen vanzelf mee met een verwarmde voorruit - een voorruit alleen was duurder.
Mijn oude Td5 had dit soort frivoliteiten niet. Na een steen die zo hard aankwam dat de splinters aan de binnenzijde van de voorruit lossprongen heb ik voor een verwarmde voorruit als vervanger gekozen (mijn ruiten-man leverde die voor dezelfde prijs) .... lang heb ik er geen plezier van gehad, maar het plezier was wel zo groot dat ik daarna niet anders wilde.
O ja, de "standaard" grap over stoelverwarming zegt dat je stoelverwarming kunt inzetten om een aantrekkelijke schaarsgeklede passagier nog wat meer uit te laten trekken.
Je zal dan vrijwel zeker een oneindige weerstand meten.
Of er een thermostaat of een of andere oververhittings-beveliging op zit weet ik niet, gewoon een verwarmingsdraad met een "uitgekiend" beperkt vermogen is denkelijk genoeg: de stoel temperatuur loopt immers het hoogst op als er iemand (of iets) op de stoel zit waardoor de warmte niet vrijelijk weg kan. Mijn ervaring is dat de stoelen niet overdreven heet worden.
Overigens heb je de stoelverwarming maar zelden nodig. Alleen met koud/klam winterweer kan het wanneer je ook zelf na een langere buitenklus of wandeling koud en klam instapt is het iets wat je zou kunnen missen als het niet werkt. Ik koos ook niet expliciet voor "elektrische stoelen" maar ze kwamen vanzelf mee met een verwarmde voorruit - een voorruit alleen was duurder.
Mijn oude Td5 had dit soort frivoliteiten niet. Na een steen die zo hard aankwam dat de splinters aan de binnenzijde van de voorruit lossprongen heb ik voor een verwarmde voorruit als vervanger gekozen (mijn ruiten-man leverde die voor dezelfde prijs) .... lang heb ik er geen plezier van gehad, maar het plezier was wel zo groot dat ik daarna niet anders wilde.
O ja, de "standaard" grap over stoelverwarming zegt dat je stoelverwarming kunt inzetten om een aantrekkelijke schaarsgeklede passagier nog wat meer uit te laten trekken.
Marc, ik hou wel van een warme kont, zeker als het buiten koud is. Maar ik ga zoeken en laat het antwoord t.z.t wel weten. 

Groet Sylvester.

luxe:Marc-my-Words schreef: do 17 apr 2025, 10:39 lang heb ik er geen plezier van gehad, maar het plezier was wel zo groot dat ik daarna niet anders wilde.
als je het niet hebt, ......mis je het niet.
en als je het wel hebt, ......kan je niet meer zonder.

-
Tja, je hoeft niet naar koude landen te gaan om plezier van de voorruitverwarming te hebben.
Om te beginnen moet je ook hier rekenen met een enkel keertje gemeen bevroren ruiten (je kan natuurlijk oplettend het weer bijhouden en tijdig iets voor de ruit zetten, of nog beter de auto binnen, maar dat gaat soms niet (of toch mis).
Misschien wel belangrijker: Zelfs de laatste (oude) Defender heeft geen over-effectieve voorruit-ontwaseming, en over de dampige atmosfeer binnen zal ik het maar niet hebben. Zeker als je dan ook zelf nog wat extra vocht naar binnen brengt wil de voorruit zo nu en dan tamelijk mistig zijn.
Met een elektrisch verwarmbare voorruit heb je dan heel snel een heel helder zicht op de wereld voor je.
Er zijn zelfs verwarmbare vooruiten voor een Series dus niemand heeft een reden om het onbereikbare luxe te noemen.
Om te beginnen moet je ook hier rekenen met een enkel keertje gemeen bevroren ruiten (je kan natuurlijk oplettend het weer bijhouden en tijdig iets voor de ruit zetten, of nog beter de auto binnen, maar dat gaat soms niet (of toch mis).
Misschien wel belangrijker: Zelfs de laatste (oude) Defender heeft geen over-effectieve voorruit-ontwaseming, en over de dampige atmosfeer binnen zal ik het maar niet hebben. Zeker als je dan ook zelf nog wat extra vocht naar binnen brengt wil de voorruit zo nu en dan tamelijk mistig zijn.
Met een elektrisch verwarmbare voorruit heb je dan heel snel een heel helder zicht op de wereld voor je.
Er zijn zelfs verwarmbare vooruiten voor een Series dus niemand heeft een reden om het onbereikbare luxe te noemen.
Hoe meer rommel er op de auto zit, hoe meer er stuk kan (en gaat, als de auto wat ouder wordt).
Voor mij is het basic: geen airco, geen electronica, geen voor/achter-ruit verwarming, geen nix.
Is het er niet gaat het niet stuk, ergert het ook niet.
Kan prima zonder.
Voor mij is het basic: geen airco, geen electronica, geen voor/achter-ruit verwarming, geen nix.
Kan prima zonder.
- Wim Janssen
Helemaal mee eens. In de vochtige koude dagen ligt er bij mij een oude theedoek in het dashboard.dyngo schreef: do 17 apr 2025, 21:18 Hoe meer rommel er op de auto zit, hoe meer er stuk kan (en gaat, als de auto wat ouder wordt).
Kan prima zonder.
Wim Janssen
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
-
Precies, en op een fiets kom je ook heel ver ... 't is nog zuiniger voor het milieu en portemonnee ook.Wim Janssen schreef: vr 18 apr 2025, 10:22Helemaal mee eens. In de vochtige koude dagen ligt er bij mij een oude theedoek in het dashboard.dyngo schreef: do 17 apr 2025, 21:18 Hoe meer rommel er op de auto zit, hoe meer er stuk kan (en gaat, als de auto wat ouder wordt).
Kan prima zonder.
Of te wel: ieder het zijne.
Voor mij is het ontwasemen een heel prettige bijvangst.
Het enorme gemak bij een bevroren voorruit is de grootste winst.
Voor wie nooit naar koude(re) gebieden gaat is die winst dus klein, maar op het moment dat die oude theedoek stijf bevroren is én de voorruit van binnen aanvriest omdat je zelf na het ijskrabben klam instapt weet je wat je mist. De meerprijs ben ik al vergeten, het meer-plezier blijft.
Ik moet zeggen: de werking van een verwarmde voorruit loopt terug, de verwarmingsdraadjes geven het soms op - ik had tussendoor het "gelukkige" ongemak van een steen door de voorruit, en dus voor tegen bescheiden eigen risico weer een nieuwe voorruit en dus weer een nieuwe start met volledige verwarming (NB dat eigen risico was niks kleiner geweest met een onverwarmde ruit).
O ja, de ruiten-boer waar ik heen ging gaf ook nog eens een "onbegrensde" garantie op de nieuwe ruit.
Afgezien van die (vernieuwde) voorruit is er nog niks stuk gegaan aan die voorruit-verwarming.
Sowieso gaat er tot nog toe verduiveld weinig stuk aan mijn Defender. Ik heb er natuurlijk een aardige som geld in gestoken toen ik 'm kocht maar in de afgelopen 15 jaar heeft ie aardig zijn waarde behouden. De belangrijkste kosten betroffen onderhoud en verzekering en MRB (ik weet het, op die laatste twee kan je stevig beparen met een 40+ auto).
Laatste RR die ik kocht is een projekt geweest van iemand hier in laroprik.
Verhoogd, 4,6 motor ingebouwd, op 73er kenteken en LPG en ook zo'n verwarmde voorruit ..
Eerste wat ik gedaan heb is al die rommel eruit.
Relais, overal draden, alles weg (dus niets verwarmd meer - klimaatcrisis lost dat wel op).
Ziet er al een stuk overzichtelijker uit.
Het echte probleem: motor loopt te heet, heb ik nog niet kunnen oplossen.
Waarschijnlijk de reden dat voorganger het projekt opgegeven heeft (?)
Ooit kom ik er uit (nieuwe max capaciteit radiateur, weg met die knullige electrische fans - is nog niet genoeg)
In mijn andere RR is de 4,6 een super motor, beste wat ik ooit had.
Verhoogd, 4,6 motor ingebouwd, op 73er kenteken en LPG en ook zo'n verwarmde voorruit ..
Relais, overal draden, alles weg (dus niets verwarmd meer - klimaatcrisis lost dat wel op).
Het echte probleem: motor loopt te heet, heb ik nog niet kunnen oplossen.
Ooit kom ik er uit (nieuwe max capaciteit radiateur, weg met die knullige electrische fans - is nog niet genoeg)
- Erik Peters
Misschien een betere waterpomp monteren, zodat er meer koelwater rond gaat?dyngo schreef: vr 18 apr 2025, 21:28Het echte probleem: motor loopt te heet, heb ik nog niet kunnen oplossen.
Zo heb ik een VW T3 bus met 2,1 liter WBX uit 1990 (één van de laatsten denk ik). Naar ik gelezen heb zou cilinder nr. 3 te heet kunnen worden bij die motoren (en dan lopen ze kapot). Bij mijn blok heeft VW een waterpomp gemonteerd met minimale speling (0,2 mm) tussen huis en schoepen
Alle vervangings-waterpompen die ik tot nu toe gezien heb hebben daar veel meer speling (1-2 mm, origineel is niet meer leverbaar).
Zo'n T3 heeft de motor achterin en met lange buizen gaat het koelwater naar de radiateur voorin. Daar zit dan een elektrische fan, die aanslaat als daar de watertemperatuur 'te hoog wordt'. Ding slaat alleen aan in file-verkeer (dus geen rijwind) en dan staat de temperatuurmeter half weg (netjes rechtop). Rijdend (ook wat harder op de snelweg) staat de temperatuurmeter op een kwart.
Met mijn Td5 heb ik een half jaar rond gereden zonder fan (visco-fan zat vast, dus eraf gehaald). Ook voldoende koeling door alleen rijwind. Nu heb ik daar een elektrische fan op gemonteerd, maar ik hoor het ding nooit draaien. Motor hoeft ook niet echt hard te werken.
En een kennis (Marc kent hem goed) had problemen met warm lopen van de Volvo motor in zijn camper. Na montage van een originele waterpomp was het probleem over.
Groet,
Erik.
Laatst gewijzigd door Erik Peters op za 19 apr 2025, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Als je dit een beetje doortrekt ... ad absurdum ... dat zaag je de bodemplaten er ook uit, die roesten toch maar weg.dyngo schreef: vr 18 apr 2025, 21:28 ...
...
...
Dan houd je een Fred Flintstone-auto over.
Dat is dus absurd.
Maar het is ook absurd om te zeggen dat voorruitverwarming maar zo (en altijd) stuk gaat.
Als het een beetje netjes is aangelegd is het geen draden-rommel, en als het een beetje netjes is aangelegd werkt het vele jaren (bij mij al bijna 15 jaar met de standaard af-fabriek "Solihull-rommel".
Ja, ja, één van de elektrische ramen deed het - al weer een paar jaar terug - ineens niet goed meer: een draadbreukje in één van de fragiele draadjes in de deur-doorvoer (dus "Solihull-rommel") -- 't is gedoe om het te repareren, maar meer ook niet. Die elektrische ramen koos ik omdat het zo onhandig is om het rechter raam open te doen bij een LHD zonder passagier (links is het ook al een rare gymnastiek).
Overigens heb ik toen gelijk de kans aangegrepen om wat isolatie achter de deurkaart te plakken, de rechter kant moet nog steeds, het rechter raam werkt nog steeds. (De werking is overigens wel aangepast: ook zonder contact kan je de ramen bedienen, dat vond ik prettiger.)
Ik weet mijn grenzen, vloerplaten blijven erin.
Electronische ontsteking heeft zijn voordelen bij een V8 (achthoekige as is bijna rond).
Ook CD-radio, electronische toerenteller en Garmin worden gedoogd.
Maar zeker geen electrische ramen, hoewel de mechnische vaak nauwelijks open of juist niet dicht willen.
Je kunt bij douane, politie en ander ergerlijk volk ook gewoon de deur opensmijten ..
Electronische ontsteking heeft zijn voordelen bij een V8 (achthoekige as is bijna rond).
Maar zeker geen electrische ramen, hoewel de mechnische vaak nauwelijks open of juist niet dicht willen.
Je kunt bij douane, politie en ander ergerlijk volk ook gewoon de deur opensmijten ..
-
Tja, ht is dus vooral een kwestie van appreciatie.dyngo schreef: za 19 apr 2025, 21:27 Ik weet mijn grenzen, vloerplaten blijven erin.
Maar zeker geen electrische ramen, hoewel de mechanische vaak nauwelijks open of juist niet dicht willen.
Voor- of achter-ruitverwarming is een tamelijk basale techniek met een timertje bij die voorruit (waarom heeft de achterruit geen timertje ?).
Electrische ramen is ook al basis-techniek, een eenvoudige schakeling en een elektro-motor die het werk van je overneemt.
Bij parkeerkaartjes etc.is het best handig als je die moeizame zwengel niet nodig hebt.
Een electronische ontsteking is - als het een goeie is - gauw een intelligent stukje techniek, en is net als radio of Garmin minimaal serviceable.
O ja, ik heb in de Defender ook een "Zweedse Lichtversterker", ook weer wat extra draden en relais, wel eenvoudig en ook ordentelijk. Zonder dat heb je om de paar jaar een nieuwe (Lucas) schakelaar nodig. Mijn "Zweedse Lichtversterker" is een echte Zweedse en onverslijtbaar, hij doet het denkelijk al 20+ jaren (ik zette 'm over van mijn oude naar mijn huidige Defender).
-
Over koeling gesproken: Ik heb al een eeuwigheid een "Radiator-Muff" en rol die steeds eerder naar beneden (dus dicht) en later omhoog.Erik Peters schreef: za 19 apr 2025, 09:03Misschien een betere waterpomp monteren, zodat er meer koelwater rond gaat?dyngo schreef: vr 18 apr 2025, 21:28Het echte probleem: motor loopt te heet, heb ik nog niet kunnen oplossen.
Zo heb ik een VW T3 bus met 2,1 liter WBX uit 1990 (één van de laatsten denk ik). Naar ik gelezen heb zou cilinder nr. 3 te heet kunnen worden bij die motoren (en dan lopen ze kapot). Bij mijn blok heeft VW een waterpomp gemonteerd met minimale speling (0,2 mm) tussen huis en schoepen
Alle vervangings-waterpompen die ik tot nu toe gezien heb hebben daar veel meer speling (1-2 mm, origineel is niet meer leverbaar).
Zo'n T3 heeft de motor achterin en met lange buizen gaat het koelwater naar de radiateur voorin. Daar zit dan een elektrische fan, die aanslaat als daar de watertemperatuur 'te hoog wordt'. Ding slaat alleen aan in file-verkeer (dus geen rijwind) en dan staat de temperatuurmeter half weg (netjes rechtop). Rijdend (ook wat harder op de snelweg) staat de temperatuurmeter op een kwart.
Met mijn Td5 heb ik een half jaar rond gereden zonder fan (visco-fan zat vast, dus eraf gehaald). Ook voldoende koeling door alleen rijwind. Nu heb ik daar een elektrische fan op gemonteerd, maar ik hoor het ding nooit draaien. Motor hoeft ook niet echt hard te werken.
En een kennis (Marc kent hem goed) had problemen met warm lopen van de Volvo motor in zijn camper. Na montage van een originele waterpomp was het probleem over.
Toevallig dacht vandaag: toch maar eens omhoog rollen, misschien beter voor als ik (over een weekje) naar Noord-Frankrijk ga.
Ondanks die enkeling die in de Td5 en/of "Puma" een ECU heeft die zo nu en dan een te hoge temperatuur meent te signaleren meen ik dat het Defender-koelsyteem zodanig overbemeten is dat je echt gekke dingen moet doen om ook maar een beetje "verhoging" te merken.
De visco-fan krijg ik eigenlijk onder slechts twee omstandigheden aan het werk: 1º Langdurig "rangeren" bij een warme omgevingstemperatuur, en 2º in de zomer een hoge (dus 2000+) hartje zomer bij mooi weer zo vlot als mogelijk oprijden - is het dan een weg die echt vlot te rijden is dan lukte het mij om na ieder haarspeldbocht de visco-fan kort te laten loeien.
Overigens is die visco-fan juist een reden om een elektrische fan (maar dan wel een hele grote) te willen. Draait de viscofan dan zakt te temperatuur van de tunnel (maar dat is dus slechts kortstondig). Een e-fan zou je dus 's zomers bij een teveel aan tunnel-hitte kunnen aanzetten on-afhankelijk van de koelmiddel-temperaturen -- een visco-fan is moeilijker naar wens te schakelen.
Stoel-koeling zou overigens ook een oplossing kunnen zijn.
Terug naar de waterpomp: kennelijk werkt die in een Td5 of "Puma" voorbeeldig. (En de after-market Volvo waterpompen waren juist verre van voorbeeldig ... de radiator in de camper hield overigens ook niet over.)
Het lek is boven water, in de rugleuning zit een clixon (thermostaat ) en die is naar de vaantjes. Nieuwe besteld, hopelijk morgen binnen.
Voor de techneuten onder ons, de verwarming van de rug en stoel staan in serie, dus 1 defect werkt niets meer.

Voor de techneuten onder ons, de verwarming van de rug en stoel staan in serie, dus 1 defect werkt niets meer.
Groet Sylvester.

- Erik Peters
Maar dyngo had al een nieuwe radiateur geplaatst en toch nog problemen:Marc-my-Words schreef: zo 20 apr 2025, 20:27En de after-market Volvo waterpompen waren juist verre van voorbeeldig ... de radiator in de camper hield overigens ook niet over.
Groet,
Erik.
p.s. Met mijn VW bus heb ik momenteel problemen met de koeling; thermostaathuis gescheurd, dus er lekt water uit. Nieuwe is besteld.