Met name in Franse misdaad-series wil nog wel eens een Defender figureren, als er ook bergen in het spel zijn vaak een Gendarmerie-blauwe Defender en anders wel een rode van de Pompiers (= brandweer en overige bereddering).
Gister vertoonde NPO3 de eerste twee delen (van in totaal 6) van de eerste reeks van Rivière-Perdue (NB er is nog geen sprake van meer dan één reeks).
In deze serie komt een mijns inziens "valse" Gendarmerie Defender voor. De auto heeft nl weliswaar een Defender "look" maar een Santana dak - met 2x 2 safari raampjes - en een achterdeur met een < (of eigenlijk meer een liggende Y) vormige versteviging ... beide ken ik alleen van de latere Santana "Series 4". En voor de kenner: de tint blauw is ook wat bleek (de opschriften GENDARMERIE lijken ook niet op wat ik van de echte Gendarmerie-Defenders ken, het geeft de indruk van een net niet corresponderend lettertype).
Maar leuk, een aardige afwisseling op de obligate Engelse en Amerikaanse series of de Duitse braafheid. Zo hier en daar een echt Frans grapje, en in ieder geval de prettige Franse camera-voering, niet van die Amerikaanse ping-pong shots maar wat langere shots waarbij soms te raden blijft over wat er buiten beeld precies gebeurt (bijv. de auto die over de rand van de weg rijdt ... die zie je niet vliegen en exploderen, de auto is juist om te beginnen onvindbaar in een diep dal verdwenen.
Verder veel aardige kleine weggetjes, een leuke LandRover bestemming: de oostelijke Pyreneeën.
Geen Gendarmerie LandRover ?
-
Re: Geen Gendarmerie LandRover ?
RaRo74
Het is een blauwe.............

-
Precies, kennelijk een 1989 Santana 109 "Super".
Ik wist niet dat die zo goed als Defender look-a-like toonden (of hebben ze 'm wat opgeleukt?).
En "precies", dwz het precies net niet goede lettertype, iets te vet en opgepropt.
En ook "precies": de net niet tint blauw. Iets te weinig verzadigd, het moet nogal krachtig blauw zijn, en dan ietsje naar het groen/
Voor dit blauw heeft men wat teveel "grijs" bijgemengd.
Ik wist niet dat die zo goed als Defender look-a-like toonden (of hebben ze 'm wat opgeleukt?).
En "precies", dwz het precies net niet goede lettertype, iets te vet en opgepropt.
En ook "precies": de net niet tint blauw. Iets te weinig verzadigd, het moet nogal krachtig blauw zijn, en dan ietsje naar het groen/
Voor dit blauw heeft men wat teveel "grijs" bijgemengd.
Laatst gewijzigd door Marc-my-Words op zo 20 apr 2025, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Zijn het slordigheden of is doelbewust en zijn 1:1 kopieën niet toegestaan in hun filmwereld?
RaRo74

-
Hij was er gister-avond weer. Opvallend (of wellicht beter oopvallend) hoe goed ie op een recentere Defender lijkt (of de Gendamerie ook "Puma's heeft weet ik niet, l'Armée heeft ze in ieder geval -- bij de Gendarmerie heb ik tot nog toe alleen Td5 of ouder gezien, maar omdat de Gendarmerie een soort Marechaussee is delen ze wellicht in de leger-bestellingen).
Gister ook wat korte interieur beelden, waarbij je bijv. de andere voorstoelen kan bespeuren.
Op de kiekjes die RaRo hierboven heeft geplaatst zie je bijv. ook als details de verlichting. Zowel voor als achter niet de gebruikelijke bolletjes, of anders alternatieven op de gebruikelijke plekken maar heel andere unit's uit de een of andere in Spanje beschikbare onderdelenvoorraad.
Overigens is een Santana verder wel goed verklaarbaar: de serie is in de Oostelijke Pyreneeën opgenomen, gaat zelfs over de grens Spanje in. Het was denkelijk makkelijke om een Santana te regelen (want je ziet in Frankrijk niet veel Defenders terwijl de - soms best oude - Santana's in de Spaanse bergen niet ongewoon zijn.
Gister ook wat korte interieur beelden, waarbij je bijv. de andere voorstoelen kan bespeuren.
Op de kiekjes die RaRo hierboven heeft geplaatst zie je bijv. ook als details de verlichting. Zowel voor als achter niet de gebruikelijke bolletjes, of anders alternatieven op de gebruikelijke plekken maar heel andere unit's uit de een of andere in Spanje beschikbare onderdelenvoorraad.
Overigens is een Santana verder wel goed verklaarbaar: de serie is in de Oostelijke Pyreneeën opgenomen, gaat zelfs over de grens Spanje in. Het was denkelijk makkelijke om een Santana te regelen (want je ziet in Frankrijk niet veel Defenders terwijl de - soms best oude - Santana's in de Spaanse bergen niet ongewoon zijn.