Zonder (voor)kennis kom je niet ver / blijf je tobben
Geplaatst: di 08 apr 2025, 11:25
Gister werd ik hier in de straat aangesproken door een tuinman.
Ik had 'm al eens eerder gesproken want ... hij had een 130 ... vandaar !
Z'n 130 stond al weken bij de garage.
Nadat hij er een nieuwe achterbalk (Rear-X-Member) in had "gekregen" was er snel een nieuw probleem gekomen, hij wilde niet meer starten/lopen.
Een nieuwe krukaspositie-sensor (de enige sensor die de motor schijnbaar redeloos tot stilstand krijgt) hielp niet.
Inmiddels kwam zijn garagist met de meest vreemde suggesties en dus had ie de auto maar opgehaald en naar een andere sleutelaar gebracht.
Na even doorvragen -- tank eraf, slechts een pisstraaltje diesel, wel een hoorbare brandstofpomp -- suggereerde ik: Hebben ze de tank wel goed schoongemaakt, en daarbij ook naar het voor-filtertje aan de aanzuigkant gekeken ? Voor een nieuwe achterbalk moet de tank eronder uit en als die tank dan wat extra ge-heen-en-weerd wordt komt er natuurlijk een en ander van de door de jaren aangekoekte afzettingen los. De garagist (die zich als LandRover specialist adverteert) had in ieder geval geen idee en was als ik het zo aanhoorde ook niet al te communicatief naar zijn klant ... voor mij stuk voor stuk goede redenen om deze "specialist" een stuk te laten dalen op mijn mentale en subjectieve bonus-malus-ladder.
De strategie van de nieuwe sleutelaar was in ieder geval iets verstandiger: er kwam een nieuwe brandstofpomp in (ik hoog geen Chinese).
Er was overigens ook al geprobeerd met extra schone brandstof en een paar doses reiniger de motor aan de gang te krijgen ... ik hoop dat er gedurende het getob geen (of in ieder geval niet te veel) troep tot bij de pompverstuivers (het betreft een Td5) is gekomen.
Toen ik weer thuis was zei m'n wederhelft: Heb je die man weer een half uur van z'n werk gehouden? Mijn respons: wellicht heb ik 'm juist verder geholpen.
Ik had 'm al eens eerder gesproken want ... hij had een 130 ... vandaar !
Z'n 130 stond al weken bij de garage.
Nadat hij er een nieuwe achterbalk (Rear-X-Member) in had "gekregen" was er snel een nieuw probleem gekomen, hij wilde niet meer starten/lopen.
Een nieuwe krukaspositie-sensor (de enige sensor die de motor schijnbaar redeloos tot stilstand krijgt) hielp niet.
Inmiddels kwam zijn garagist met de meest vreemde suggesties en dus had ie de auto maar opgehaald en naar een andere sleutelaar gebracht.
Na even doorvragen -- tank eraf, slechts een pisstraaltje diesel, wel een hoorbare brandstofpomp -- suggereerde ik: Hebben ze de tank wel goed schoongemaakt, en daarbij ook naar het voor-filtertje aan de aanzuigkant gekeken ? Voor een nieuwe achterbalk moet de tank eronder uit en als die tank dan wat extra ge-heen-en-weerd wordt komt er natuurlijk een en ander van de door de jaren aangekoekte afzettingen los. De garagist (die zich als LandRover specialist adverteert) had in ieder geval geen idee en was als ik het zo aanhoorde ook niet al te communicatief naar zijn klant ... voor mij stuk voor stuk goede redenen om deze "specialist" een stuk te laten dalen op mijn mentale en subjectieve bonus-malus-ladder.
De strategie van de nieuwe sleutelaar was in ieder geval iets verstandiger: er kwam een nieuwe brandstofpomp in (ik hoog geen Chinese).
Er was overigens ook al geprobeerd met extra schone brandstof en een paar doses reiniger de motor aan de gang te krijgen ... ik hoop dat er gedurende het getob geen (of in ieder geval niet te veel) troep tot bij de pompverstuivers (het betreft een Td5) is gekomen.
Toen ik weer thuis was zei m'n wederhelft: Heb je die man weer een half uur van z'n werk gehouden? Mijn respons: wellicht heb ik 'm juist verder geholpen.