Zonder (voor)kennis kom je niet ver / blijf je tobben

Ter vervanging van het oude geliefde startpagina prikbord.
Plaats reactie
Marc-my-Words
Berichten: 2015
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52

Zonder (voor)kennis kom je niet ver / blijf je tobben

Bericht door Marc-my-Words »

Gister werd ik hier in de straat aangesproken door een tuinman.
Ik had 'm al eens eerder gesproken want ... hij had een 130 ...  vandaar !

Z'n 130 stond al weken bij de garage.
Nadat hij er een nieuwe achterbalk (Rear-X-Member) in had "gekregen" was er snel een nieuw probleem gekomen, hij wilde niet meer starten/lopen.
Een nieuwe krukaspositie-sensor (de enige sensor die de motor schijnbaar redeloos tot stilstand krijgt) hielp niet.
Inmiddels kwam zijn garagist met de meest vreemde suggesties en dus had ie de auto maar opgehaald en naar een andere sleutelaar gebracht.
Na even doorvragen -- tank eraf, slechts een pisstraaltje diesel, wel een hoorbare brandstofpomp -- suggereerde ik:  Hebben ze de tank wel goed schoongemaakt, en daarbij ook naar het voor-filtertje aan de aanzuigkant gekeken ?   Voor een nieuwe achterbalk moet de tank eronder uit en als die tank dan wat extra ge-heen-en-weerd wordt komt er natuurlijk een en ander van de door de jaren aangekoekte afzettingen los.   De garagist (die zich als LandRover specialist adverteert) had in ieder geval geen idee en was als ik het zo aanhoorde ook niet al te communicatief naar zijn klant ... voor mij stuk voor stuk goede redenen om deze "specialist" een stuk te laten dalen op mijn mentale en subjectieve bonus-malus-ladder.
De strategie van de nieuwe sleutelaar was in ieder geval iets verstandiger: er kwam een nieuwe brandstofpomp in (ik hoog geen Chinese).
Er was overigens ook al geprobeerd met extra schone brandstof en een paar doses reiniger de motor aan de gang te krijgen ... ik hoop dat er gedurende het getob geen (of in ieder geval niet te veel) troep tot bij de pompverstuivers (het betreft een Td5) is gekomen.

Toen ik weer thuis was zei m'n wederhelft:  Heb je die man weer een half uur van z'n werk gehouden?   Mijn respons: wellicht heb ik 'm juist verder geholpen.
Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 67
Lid geworden op: di 18 jun 2024, 23:44

Re: Zonder (voor)kennis kom je niet ver / blijf je tobben

Bericht door Erik Peters »

Tja, en goed ontluchten is ook heel belangrijk bij een Td5. Zolang je de brandstofpomp duidelijk hoort zit er nog lucht in het systeem.

Groet,

Erik.
Marc-my-Words
Berichten: 2015
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52

Re: Zonder (voor)kennis kom je niet ver / blijf je tobben

Bericht door Marc-my-Words »

Erik Peters schreef: di 08 apr 2025, 13:11 Tja, en goed ontluchten is ook heel belangrijk bij een Td5. Zolang je de brandstofpomp duidelijk hoort zit er nog lucht in het systeem.
Ik gok erop dat als ze de opbrengst als een slap pisstraaltje konden beoordelen dat ze het systeem wel ontlucht hebben ... maar gezien het gepruts (en de deels bizarre suggesties) van de eerste "specialist" is natuurlijk alles mogelijk.
Een "te" hoorbare brandstofpomp kan ook duiden op op weg naar kapot (of zo vervuild dat ie niet goed wil werken).

Toevallig tegelijkertijd optreden van heel verschillende problemen komt natuurlijk voor.   Hier gok ik erop dat het losnemen van de brandstoftank het in die tank aanwezige grondsap heeft opgeroerd, en dat daarmee de problemen zijn begonnen.   De hovenier met de problemen zei dat de motor om te beginnen nog deed wat ie ervan gewend was en dat ie vervolgens "wegviel" en 'm uiteindelijk niet meer gestart kreeg.

Een belangrijkste les die je lijkt mij hieruit kan trekken: Als je het niet zelf kan oplossen (of minstens zelf voldoende weet waar je aan moet denken) zoek dan een monteur die werkelijk een kenner is ... de zelfgekozen titel "specialist" voorspelt weinig meer dan dat je een goede kans op stevige rekeningen hebt.
Gebruikersavatar
Wim Janssen
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:56
Locatie: Buchten

Re: Zonder (voor)kennis kom je niet ver / blijf je tobben

Bericht door Wim Janssen »

En als je het zelf niet weet hoe op te lossen, hoe herken je dan de "specialist"? Ik denk dat dit een verhaal voor heel veel autobezitters is.
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 67
Lid geworden op: di 18 jun 2024, 23:44

Re: Zonder (voor)kennis kom je niet ver / blijf je tobben

Bericht door Erik Peters »

Marc-my-Words schreef: wo 09 apr 2025, 10:32De hovenier met de problemen zei dat de motor om te beginnen nog deed wat ie ervan gewend was en dat ie vervolgens "wegviel" en 'm uiteindelijk niet meer gestart kreeg.
Toen ik 2 jaar geleden de achterbalk van mijn Td5 heb vervangen, zat er wel wat drab in de tank, dat toen netjes schoongemaakt (er uit gegoten via de vulpijp). Na een maal of 5-6 ontluchten de motor gestart. Die sloeg nog een keer weer af, weer ontluchten en toen was het goed. En recent het brandstoffilter vervangen (vol gemonteerd) en ontlucht tot ik de pomp niet meer hoorde. Geen problemen, tot de volgende ochtend er blijkbaar ergens toch iets lucht zat, waardoor de motor niet meteen aansloeg (3x starten).

Groet,

Erik.
Marc-my-Words
Berichten: 2015
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52

Re: Zonder (voor)kennis kom je niet ver / blijf je tobben

Bericht door Marc-my-Words »

Wim Janssen schreef: wo 09 apr 2025, 11:02 En als je het zelf niet weet hoe op te lossen, hoe herken je dan de "specialist"? Ik denk dat dit een verhaal voor heel veel autobezitters is.
Ik denk dat je zonder enige voorkennis een zelfbenoemde "specialist" herkent aan het na weken nog niet oplossen en verder aan de opeenvolging van steeds vreemdere als oorzaak genoemde gebreken. (Of gewoon aan het feit dat de "specialist" ongevraagd een gat in de bodemplaten zaagt omdat ie ergens niet bij kan.)
Ik denk dat deze "specialist" heel goed olie kan verversen ... maar als het verder gaat is waarschijnlijk vooral de rekening "speciaal".
Ik weet in ieder geval dat ik er niet heen ga, zelfs al is het voor mij nabij.

Verder geloof ik graag dat er vele autobezitters met gelijksoortige ervaringen zijn, en dat de meesten net als in dit geval de "specialist" te lang het voordeel van de twijfel geven.   Het wordt overigens wel steeds moeilijker om een werkelijk aanbevelenswaardige monteur te vinden, ik weet op het moment ook niet wie of wat ik iemand met een wat recentere Defender zou moeten aanbevelen.
Plaats reactie