poosje terug hier melding gemaakt over het samenstellen van een 2.5TD onderblok met de kop van een 2.5NA. Heb er met tussenpozen aan kunnen werken want moet nogal eens wachten op onderdelen. Maar goed. Deze week flinke vorderingen gemaakt. Nieuwe lagerschalen, nieuwe zuiger veren, injectiepomp opgeknapt etc. So far so good. Vandaag de kop er op met tuimelaar as. En hier gaat er iets mis. Kleppen stellen. Zodra ik een klep gesteld heb en de motor draai voor de volgende zit de boel vast. Motor kan niet verder draaien, oftewel een klep duwt tegen een cylinder en houdt daar de boel vast. Stoterstangen zijn van alle 4 cylinder diesels identiek, tuimelaar as van 2.5NA en 2.5TD zijn ook hetzelfde, zo ook de nokkenas en kleppen zijn ook de juiste. Ik weet niet wat exact de afstand is tussen klep en cylinder, maar als die minimaal is, zou het dan opgelost zijn met een dikkere koppakking? (of een tikkie van de klepstang afslijpen

Iemand een idee hierover?
Groet uit Gambia trouwens. Het is weer warm hier.
Aanvullende vraag. Wat ik nog niet vermeld heb, is dat het vrijwel onmogelijk is om nokken as en pomp exact op tijd te zetten. Als de krukaspoulie op tijd staat, staan de andere 2 een fractie naast het puntje. Geen volledige tand verschil. Heb wel de juiste riem.
De vraag: als de nokkenas op zijn hoogste punt is, is de cylinder dat dan ook of zit die dan nog iets lager? Want dan is het dus wel een timing probleem.
-
Ahum..bij het openen en sluiten van de kleppen is de cylinder niet in de buurt. Zal dus toch een verkeerde positie van de nokkenas zijn.