Aftermarket Cruise controle
-
- Berichten: 874
- Lid geworden op: za 13 sep 2014, 08:09
- Locatie: De Zijpe
Aftermarket Cruise controle
Mijn huidige Waeco MS-50 cruise controle heeft helaas de geest gegeven.
Nu lijkt het erop dat Waeco ze niet meer maakt, laat staan dat er losse onderdelen voor zijn.
De eerste diagnose tests is ook goed alleen bij test 2 word de servo niet aangestuurd.
Ik heb verder alles nagekeken en de (vacuüm) servo lijkt goed te werken,
De servo bestaat uit 2 elektrische klepjes die de lucht stoom wel of niet doorlaten en door er handmatig spanning op te zetten kan ik het gas gewoon bedienen.
Het lijkt er uit dat de centrale module niet goed meer is, ik krijg tijdens het testen geen spanning op de servo.
Helaas is deze is opgebouwd met smd componenten waar ik niet veel mee kan.
Iemand een alternatief om toch een CC op een 300TDI aan te sluiten?
Nu lijkt het erop dat Waeco ze niet meer maakt, laat staan dat er losse onderdelen voor zijn.
De eerste diagnose tests is ook goed alleen bij test 2 word de servo niet aangestuurd.
Ik heb verder alles nagekeken en de (vacuüm) servo lijkt goed te werken,
De servo bestaat uit 2 elektrische klepjes die de lucht stoom wel of niet doorlaten en door er handmatig spanning op te zetten kan ik het gas gewoon bedienen.
Het lijkt er uit dat de centrale module niet goed meer is, ik krijg tijdens het testen geen spanning op de servo.
Helaas is deze is opgebouwd met smd componenten waar ik niet veel mee kan.
Iemand een alternatief om toch een CC op een 300TDI aan te sluiten?
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !
Ga met je oude Land Rover op vakantie !
- Wim Janssen
- Berichten: 297
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:56
- Locatie: Buchten
Re: Aftermarket Cruise controle
Deze misschien
https://www.autopartshop.nl/shop/cruise-control-ms50/
https://www.inbouwstationhissink.com/pr ... control-2/
En dit misschien ook nog
https://www.gebruikershandleiding.com/W ... 30202.html
https://www.autopartshop.nl/shop/cruise-control-ms50/
https://www.inbouwstationhissink.com/pr ... control-2/
En dit misschien ook nog
https://www.gebruikershandleiding.com/W ... 30202.html
Wim Janssen
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
-
- Berichten: 874
- Lid geworden op: za 13 sep 2014, 08:09
- Locatie: De Zijpe
Re: Aftermarket Cruise controle
Hoi Wim,
Dank je voor je links, helaas lijken het wel “oude” webpagina’s. Als het anders is hoor ik het graag.
De testen in de “link https://www.gebruikershandleiding.com/ ... ing_v1.pdf” heb ik doorlopen.
Test A (pag 19) gaat goed.
Test B (pag 20) werkt niet. De 2 spoelen krijgen geen spanning. Of eigenlijk geen min, het (b)lijkt wel negative sturing.
Van de controller lopen 3 draden, rood = +12 volt, de witte en zwarte draden zijn voor de 2 spoelen/kleppen.
Voor versnellen, moeten beide kleppen spanning hebben, één klep met vacuüm laat de onderdruk toenemen (mits klep 2 ook bekrachtigd/dicht is), en de 2e klep is dicht (bekrachtigd)om de vacuüm te verminderen om snelheid te verlagen moet deze (eventjes) openen.
Dank je voor je links, helaas lijken het wel “oude” webpagina’s. Als het anders is hoor ik het graag.
De testen in de “link https://www.gebruikershandleiding.com/ ... ing_v1.pdf” heb ik doorlopen.
Test A (pag 19) gaat goed.
Test B (pag 20) werkt niet. De 2 spoelen krijgen geen spanning. Of eigenlijk geen min, het (b)lijkt wel negative sturing.
Van de controller lopen 3 draden, rood = +12 volt, de witte en zwarte draden zijn voor de 2 spoelen/kleppen.
Voor versnellen, moeten beide kleppen spanning hebben, één klep met vacuüm laat de onderdruk toenemen (mits klep 2 ook bekrachtigd/dicht is), en de 2e klep is dicht (bekrachtigd)om de vacuüm te verminderen om snelheid te verlagen moet deze (eventjes) openen.
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !
Ga met je oude Land Rover op vakantie !
- Wim Janssen
- Berichten: 297
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:56
- Locatie: Buchten
Re: Aftermarket Cruise controle
Sorry, inderdaad niet door geklikt, maar eentje bestaat niet meer en bij de ander is het out of stock.
Wim Janssen
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
- Erik Peters
- Berichten: 67
- Lid geworden op: di 18 jun 2024, 23:44
Re: Aftermarket Cruise controle
GatheRRoveR schreef: di 28 jan 2025, 12:46Mijn huidige Waeco MS-50 cruise controle heeft helaas de geest gegeven.
Iemand een alternatief om toch een CC op een 300TDI aan te sluiten?
Maar als je even verder zoekt op de website van Hissink vind je dit: https://www.inbouwstationhissink.com/pr ... co-ap-500/Wim Janssen schreef: di 28 jan 2025, 15:13Sorry, inderdaad niet door geklikt, maar eentje bestaat niet meer en bij de ander is het out of stock.
Niet met vacuüm, maar met een kabelbediening. Zo zijn er nog wel meer, maar allemaal aan de prijs!
Zo heb ik op mijn 300 Tdi een CC van VDO, met een stappenmotor, maar die is ook al lang uit productie.
Groet,
Erik.
-
- Berichten: 874
- Lid geworden op: za 13 sep 2014, 08:09
- Locatie: De Zijpe
Re: Aftermarket Cruise controle
Tja, dat is een beetje het probleem…..
Ook een John Gold zou er “zo ver de voorraad strekt” nog iets met een elec. servo hebben, alleen compleet va 730 euro
Volgens mij heb ik ooit nog geen 200 euro voor de set’s nieuw betaald en was John Gold een fractie duurder
En dan te bedenken dat zo’n printje toch niet zoveel voorstelt
Puls tellertje met wat in/uitgangetjes..
@Erik, ik had dat bedrijf al via de mail benaderd maar had deze nog niet gezien.
Ook een John Gold zou er “zo ver de voorraad strekt” nog iets met een elec. servo hebben, alleen compleet va 730 euro

Volgens mij heb ik ooit nog geen 200 euro voor de set’s nieuw betaald en was John Gold een fractie duurder
En dan te bedenken dat zo’n printje toch niet zoveel voorstelt

Puls tellertje met wat in/uitgangetjes..

@Erik, ik had dat bedrijf al via de mail benaderd maar had deze nog niet gezien.
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !
Ga met je oude Land Rover op vakantie !
- Erik Peters
- Berichten: 67
- Lid geworden op: di 18 jun 2024, 23:44
Re: Aftermarket Cruise controle
Precies, duur!
Die VDO heb ik nog gekocht in de guldens tijd. Ik weet zo niet meer wat ik er voor betaald heb, maar ik denk, omgerekend in Euro's, ook nog geen € 200,-.
Groet,
Erik.
Die VDO heb ik nog gekocht in de guldens tijd. Ik weet zo niet meer wat ik er voor betaald heb, maar ik denk, omgerekend in Euro's, ook nog geen € 200,-.
Groet,
Erik.
Re: Aftermarket Cruise controle
Domme vraag ..
Maar wat moet je met cruise control op een landrover ?
Mijn 75er RR heb ik omgebouwd naar handgas met wat cruise control onderdelen.
Dat leek mij practisch, heeft mijn 80 inch ook.
Maar wat moet je met cruise control op een landrover ?
Mijn 75er RR heb ik omgebouwd naar handgas met wat cruise control onderdelen.
Dat leek mij practisch, heeft mijn 80 inch ook.
- Erik Peters
- Berichten: 67
- Lid geworden op: di 18 jun 2024, 23:44
Re: Aftermarket Cruise controle
Voor de Defender 300 Tdi is/was ook handgas te koop. De onderdelen die daarvoor op de brandstofinspuitpomp geschroefd worden heb ik destijds besteld en gebruikt voor de CC, zodat ik e.e.a. niet aan de gaskabel van het voetgas hoefde te bevestigen. Geen zwakke plek in de gaskabel.
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
Re: Aftermarket Cruise controle
Heel vroeger, echt heel vroeger, en toen werden deze ook al verkocht bouwde ik snelheidsregelaars van Dynad EAGLE in.
Simpel, erg goedkoop maar werkte wel prima.
https://www.conrad.nl/nl/p/snelheidsreg ... ctTechData
Simpel, erg goedkoop maar werkte wel prima.
https://www.conrad.nl/nl/p/snelheidsreg ... ctTechData
RaRo74
Het is een blauwe.............

Het is een blauwe.............

- Erik Peters
- Berichten: 67
- Lid geworden op: di 18 jun 2024, 23:44
Re: Aftermarket Cruise controle
Dat is dus een veredelde versie van (simpel) handgas.
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
Re: Aftermarket Cruise controle
en besteld. dank voor de tip. kan ik met mijn 109 gewoon 150 blijven cruisen zonder pijn in mijn voetjes.
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker


Re: Aftermarket Cruise controle
Dat ding van Conrad is meer een baksteen 2.0 dan een cruise control. Nou ja, kost ook bijna niets.
Zo'n echte CC vind ik dan weer veel te duur, ik geef wel gewoon zelf gas dan, het is niet anders...
Zo'n echte CC vind ik dan weer veel te duur, ik geef wel gewoon zelf gas dan, het is niet anders...
-
- Berichten: 2015
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52
Re: Aftermarket Cruise controle
Zolang je niet gestraft wordt door de combinatie van een LHD, een"Puma" (met zijn hete tunnel), en een - door een aanrijding veroorzaakte- slechte doorbloeding van je rechterbeen is het zelf gas geven zo erg toch niet ?albert schreef: do 30 jan 2025, 19:25 Dat ding van Conrad is meer een baksteen 2.0 dan een cruise control. Nou ja, kost ook bijna niets.
Zo'n echte CC vind ik dan weer veel te duur, ik geef wel gewoon zelf gas dan, het is niet anders...
Een beetje gecontroleerd (en intelligent) voet-gas is toch vele malen beter dan een dom AI-loos door de snelheid aangestuurde baksteen ?
Helling af de snelheid wat op laten lopen, onderaan de helling al weer wat gas om de turbo wakker te schudden en dan helling op de snelheid rustig iets laten teruglopen ... DE manier om het rijdend tuinhuisje 12 kilometer of nog meer per liter diesel van z'n plek te krijgen.
Met dat intelligente gas geven kan je desgewenst even doorsparen voor een dure cruise-control (beter hou je het geld in je portemonnee).
Re: Aftermarket Cruise controle
Zijn dat de alternatieven die GatheRRoveR zoekt?

GatheRRoveR schreef: di 28 jan 2025, 12:46 Iemand een alternatief om toch een CC op een 300TDI aan te sluiten?
RaRo74
Het is een blauwe.............

Het is een blauwe.............

Re: Aftermarket Cruise controle
ojee, gezichtenboek mentaliteit heeft hier ook toegeslagen.
commentaar leveren om het commentaar leveren.
lijkt mij een leuk ding om in te bouwen. en een moderne wil niet in mijn samengestelde 109.
wie zijn jullie om daar over te oordelen?
alsof een pagina vol over spatlappen zo leuk is?
jammer, erg jammer.
commentaar leveren om het commentaar leveren.
lijkt mij een leuk ding om in te bouwen. en een moderne wil niet in mijn samengestelde 109.
wie zijn jullie om daar over te oordelen?
alsof een pagina vol over spatlappen zo leuk is?
jammer, erg jammer.
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker


Re: Aftermarket Cruise controle
Absoluut leuk om in te in te bouwen en ondanks dat de Eagle vrij rudimentair is werkt het gewoon.
Ik kan me herinneren dat afstellen even aandacht vergt maar dat de kabel niet al te dik is waardoor je deze gewoon in een bestaande doorvoer in het schutbord kan duwen.
Bij een vlakke weg werkt het prima en berg/heuvel op of af moet je even bijstellen.
Eenvoudig en lekker goedkoop
Ik kan me herinneren dat afstellen even aandacht vergt maar dat de kabel niet al te dik is waardoor je deze gewoon in een bestaande doorvoer in het schutbord kan duwen.
Bij een vlakke weg werkt het prima en berg/heuvel op of af moet je even bijstellen.
Eenvoudig en lekker goedkoop

RaRo74
Het is een blauwe.............

Het is een blauwe.............

- Erik Peters
- Berichten: 67
- Lid geworden op: di 18 jun 2024, 23:44
Re: Aftermarket Cruise controle
Tja, op mijn 109 had ik destijds handgas, origineel, gewoon mechanisch (met een tandheugel tegen het schutbord) via het stangenstelsel. Nadeel was dat als je moest remmen, je het handgas eraf moest zetten (of de koppeling in trappen) anders reed de auto gewoon door. Maar ik heb het destijds veel gebruikt.
En bergop kun je makkelijk even (voet)gas bij geven.
Het voordeel van de 'Eagle' is de elektronische verbinding met het rempedaal. Als er geremd wordt het 'handgas' afgeschakeld, vandaar een veredelde versie van handgas.
Maar het is geen cruisecontrol die de snelheid constant houdt: afwisselend met of zonder tegenwind, en waarmee je simpel iets kunt versnellen of vertragen m.b.v. een hendeltje of knopjes.
Groet,
Erik.
En bergop kun je makkelijk even (voet)gas bij geven.
Het voordeel van de 'Eagle' is de elektronische verbinding met het rempedaal. Als er geremd wordt het 'handgas' afgeschakeld, vandaar een veredelde versie van handgas.
Maar het is geen cruisecontrol die de snelheid constant houdt: afwisselend met of zonder tegenwind, en waarmee je simpel iets kunt versnellen of vertragen m.b.v. een hendeltje of knopjes.
Groet,
Erik.
Re: Aftermarket Cruise controle
De MS50 is inmiddels ook al een oudje en de laatste heb ik bij een VW Golf 16D ingebouwd van een toenmalig collega.
Dat zijn ook prima setjes, nog steeds verkrijgbaar en werken met een magneet/pulsgever voor een constante snelheid. Ook nog goed te doen qua kosten en werk.
Een volgende stap is ACC en daar heb ik vorig jaar een splinter nieuwe van. Er zat ook nog eens een hele auto bij.
Dat zijn ook prima setjes, nog steeds verkrijgbaar en werken met een magneet/pulsgever voor een constante snelheid. Ook nog goed te doen qua kosten en werk.
Een volgende stap is ACC en daar heb ik vorig jaar een splinter nieuwe van. Er zat ook nog eens een hele auto bij.
RaRo74
Het is een blauwe.............

Het is een blauwe.............

Re: Aftermarket Cruise controle
hmm ook leuk die ms50.
maar ik vond de prijs van 20 euro leuker om even te spelen. kreng(de 109) gaat bijna nooit stuk dus moet toch iets er aan sleutelen.
en het voordeel is(vind ik) je kunt gewoon terug schakelen zonder dat hij van de cruise af gaat.
mijn megane moest soms ook even terug in de versnelling maar dan moest je de cruise weer opnieuw instellen.
mijn S-cross kan ik wel weer gewoon schakelen.
zal hem alleen gebruiken als ik lang stuk op de snelweg rijd ergens naar toe waar het wel leuk rijden is.
maar ik vond de prijs van 20 euro leuker om even te spelen. kreng(de 109) gaat bijna nooit stuk dus moet toch iets er aan sleutelen.

en het voordeel is(vind ik) je kunt gewoon terug schakelen zonder dat hij van de cruise af gaat.
mijn megane moest soms ook even terug in de versnelling maar dan moest je de cruise weer opnieuw instellen.
mijn S-cross kan ik wel weer gewoon schakelen.
zal hem alleen gebruiken als ik lang stuk op de snelweg rijd ergens naar toe waar het wel leuk rijden is.

zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker


-
- Berichten: 874
- Lid geworden op: za 13 sep 2014, 08:09
- Locatie: De Zijpe
Re: Aftermarket Cruise controle
Waar?RaRo74 schreef: vr 31 jan 2025, 13:51 De MS50 is inmiddels ook al een oudje en de laatste heb ik …….
Dat zijn ook prima setjes, nog steeds verkrijgbaar en werken met een magneet/pulsgever voor een constante snelheid.

Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !
Ga met je oude Land Rover op vakantie !
Re: Aftermarket Cruise controle
zoek op Cruise Control Waeco MS50
en je krijgt meerdere aanbieders, waarvan sommige mwehhhh kweenie
en je krijgt meerdere aanbieders, waarvan sommige mwehhhh kweenie
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker


-
- Berichten: 874
- Lid geworden op: za 13 sep 2014, 08:09
- Locatie: De Zijpe
Re: Aftermarket Cruise controle
Tja, websites zijn er wel maar of die ze ook echt hebben..?!?!
Ik heb er een paar benaderd, telefonisch en email maar helaas …..
John Gold is er niet meer, dat was een uitlopende voorraad.
Dan misschien toch maar overstappen op handgas ?
Ik heb er een paar benaderd, telefonisch en email maar helaas …..
John Gold is er niet meer, dat was een uitlopende voorraad.
Dan misschien toch maar overstappen op handgas ?
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !
Ga met je oude Land Rover op vakantie !
Re: Aftermarket Cruise controle
eagle ingebouwd, en het werkt.
voor ik op snelheid ben, ben ik hier de polder al uit dus moest wel even een lang stuk rechte weg zoeken.
enige nadeel is dat mijn nissan 6 cil diesel best wel beetje zwaar gaat op zijn gas/lucht/vacuüm klep.
dus met de hand aan het wieltje draaien om iets te versnellen gaat niet. moet beetje gas bijgeven en dan draaien.
langzamer gaat wel want dan gaat de veerspanning er af.
remmen en hij stopt.
moet zeggen dat ik blij ben met dit ding. al zal ik hem voor een rondje om de kerk hier niet gebruiken.
nu nog het adaptieve gedeelte inbouwen.
en het klinkt heerlijk mechanisch als hij uit gaat. KLAK

voor ik op snelheid ben, ben ik hier de polder al uit dus moest wel even een lang stuk rechte weg zoeken.
enige nadeel is dat mijn nissan 6 cil diesel best wel beetje zwaar gaat op zijn gas/lucht/vacuüm klep.
dus met de hand aan het wieltje draaien om iets te versnellen gaat niet. moet beetje gas bijgeven en dan draaien.
langzamer gaat wel want dan gaat de veerspanning er af.
remmen en hij stopt.
moet zeggen dat ik blij ben met dit ding. al zal ik hem voor een rondje om de kerk hier niet gebruiken.
nu nog het adaptieve gedeelte inbouwen.
en het klinkt heerlijk mechanisch als hij uit gaat. KLAK
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker


Re: Aftermarket Cruise controle
Mooi om te lezen en nu je het zegt herinner ik me weer die kenmerkende KLAK
En voor wie geen Eagle wil is dit misschien een mooie cruise control,
https://www.youtube.com/watch?v=YkZoXoSJ1mo

En voor wie geen Eagle wil is dit misschien een mooie cruise control,
https://www.youtube.com/watch?v=YkZoXoSJ1mo
RaRo74
Het is een blauwe.............

Het is een blauwe.............
