nico1970 schreef:...
Geef mij voor de duidelijkheid maar gewoon de teller met naald en grote cijfers op de originele plek.
In plaats van een digitale fietscomputer op het dash geplakt of getai rippt waar ik mijn leesbril bijna voor op moet zetten.
En als het tuinhek van de buurman er van open gaat(dus krachtig signaal), blijf de pacemaker van de buurvrouw het dan wel doen? of valt ze van de fiets als jij wegrijd?
Magneetjes plakken onder aan de aandrijfassen e.d. van een terreinwagen(andere luxe gevallen ook niet echt) is niet mijn ding. Hoe goed je lijm ook is, de standaard lekkende versnellingsbakolie uit de keerringen winnen het van de superlijm, net als de hogedrukspuit als die er op gezet word! Lekt hij niet? Snel niveau checken dan haha.
Tja, en een originele teller geeft meestal wat te veel aan(bij mij Suzuki 5 km/h). Bij de originele 109 teller hier weet ik het niet want ik ben van 6.00-16 naar 235/85-16 banden en naar een R380 met LT230 1:1.22 gegaan. Hier de GPS er eerst maar eens bijhouden als hij zover is!
Ik ben ook vóór een echte wijzer ... een echte wijzer is heel veel duidelijker, daar hoef je de cijfers niet voor te lezen, ons oog is heel goed in het herkennen van vormen ... voor een cijfer zijn allerlei mentale vertaalstappen nodig (dat zie je ook aan een klok met wijzers: zelfs zonder cijfers weet je precies hoe laat het is).
Maar goed, met een fietscomputer kan je heel goed en ook heel precies de snelheden vaststellen (beslist nauwkeuriger als met de GPS), en de kosten zijn beperkt. In een dicht bos, dichte bebouwing, langs een wat steilere bergwand kan het GPS-signaal ineens heel onnauwkeurig worden of zelfs langere tijd wegvallen.
En dat magneetje dat is natuurlijk een dingetje: vastzetten met RVS tie-wraps wellicht, of anders een pulsgever aan de snelheidsmeter uitgang van de tussenbak maken (zo werkt het ook bij de Td5 en "Puma", daar heb je geen Bowden-kabel meer, daar loopt de traditionele meter-uitlezing via de ECU).
Overigens is dit laatste dan weer een raar dingetje: Via de ECU zou betekenen dat je de snelheid tot achter de komma precies zou kunnen uitlezen - gewoon de precieze afrollengte(factor) ingeven - alleen lijkt het erop dat dat niet kan.
En dan tenslotte: Bij die Td5 en "Puma" is de uitlezing overigens heel precies, dwz met 7.5x16 enkele procenten te optimistisch, bij een nieuwe 235/85x16 (met genoeg lucht) is ie zelfs "on the spot" .... zodat je bij snelheidscontroles ook goed moet opletten, er is dan heel weinig marge.
Bij een 109 die omgebouwd is naar R380 + LT230 moet het overigens goed gaan, dwz dan hangt het alleen van de uitlees-kant af: In de LT230 gaat dan een gewone Bowden-kabel (zolang je geen ECU hebt die de snelheids-puls verwerkt).