nou ja nog niet echt dood. hij gaat nog steeds net zo hard als een 300tdi.
maar er zat een puf puf geluidje in. al een jaar of langer.
dus heb ik van die band om mijn spruitstuk en downpipe gedaan om het wat dichter te krijgen.
helaas werd de puf puf harder. ook had ik een lekkende klepdeksel pakking op 1 plekje.
beetje vloeibare pakking er tussen en klaar. pufpuf nog niet weg.
bij de garage vragen want ik wist het niet meer. vermoedelijk kleppen stellen was de uitslag.
oke afspraak gemaakt. geeft intussen mijn dynamo zo,n 16 volt dus ook kaput.
om die er in te zetten moest het een en ander verwijderd worden.
en ik zie nu dat de olie ook uit spruitstuk sijpelt zowel de inlaat als uitlaat .
hmmmm niet best denk ik.
terug naar de garage (waar hij toch al heen moest ivm. de kleppen)
gekeken, gecontroleerd, er zat al een beste hoeveelheid diesel in mijn carter.(nee hoor gebruikt geen olie)
en de voorlopige conclusie is dat de zuigerveren na 850.000(ongeveer) km al versleten zijn.
tja en dan.
mijn 109 is opgebouwd door op een kaal chassis een patrolblok incl. versnelling bak te installeren en daarna het huisje er op te zetten.
ik mag hem bij de garage zetten en zelf alles los halen wat nodig is om het blok er uit te halen(wings/front/radiateur/kachel/etcetcetc.
Het blok gaat dan naar een revisie bedrijf. en als het goed is rijd ik over een maand of zo met een zo goed als nieuw sd33 blok in mijn 109.
kan ik misschien wel 180 rijden...............

test rit zonder vloerplaten. ik hoorde de eend ook niet meer. hoorde eigenlijk helemaal niets meer.
https://youtu.be/bIbEWqG7hhU