Verenpakket links of rechts?
Verenpakket links of rechts?
Hoi
ik hb niet goed op zitten letten toen ik de verenpakketten los haalde van mijn series 3 88..
Als ik de boel weer ga monteren: Is er dan een links of rechts en voor of achter?
gr. Pieter
ik hb niet goed op zitten letten toen ik de verenpakketten los haalde van mijn series 3 88..
Als ik de boel weer ga monteren: Is er dan een links of rechts en voor of achter?
gr. Pieter
- Geert 88 SIIID
- Berichten: 89
- Lid geworden op: ma 08 sep 2014, 10:49
Re: Verenpakket links of rechts?
Beste Pieter,
men zegt dat er voor de orginele pakketten voor links en rechts is. Ik heb in de loop der jaren 2 keer een ander pakket gemonteerd, maar bij die ik had was ook geen verschil te vinden. Misschien is dat bij nieuwe wel zo, maar die had ik niet. (dat krijg je als je onderdelen op die leuke beurzen koopt, die zijn bijna altijd gebruikt).
Nu was het zo tijdens de chassisswap, 10 jaar geleden, dat mijn 88 na een paar weken weer behoorlijk doorzakte aan de bestuurderskant.
Dit is logisch, de bak hangt links achter het blok.
Toen dacht ik, draai ik links en recht om, body was er toch nog af, maar na 2 weken stond hij weer precies het zelfde. Toen linksvoor ander dikker blad van de vorige achterveren erbij gezet, dat hielp beter.
Ohja, de korte zijn voor voor, de lange voor achter.
Dus het loont zeker om te kijken hoe en wat, meten is vaak weten.
Ik heb nu gebruikte parabooltjes, maar die staan na een paar jaar nog heel aardig recht.
Ik hoop dat je er wat mee kunt
groetjes
Geert 88 SIID
men zegt dat er voor de orginele pakketten voor links en rechts is. Ik heb in de loop der jaren 2 keer een ander pakket gemonteerd, maar bij die ik had was ook geen verschil te vinden. Misschien is dat bij nieuwe wel zo, maar die had ik niet. (dat krijg je als je onderdelen op die leuke beurzen koopt, die zijn bijna altijd gebruikt).
Nu was het zo tijdens de chassisswap, 10 jaar geleden, dat mijn 88 na een paar weken weer behoorlijk doorzakte aan de bestuurderskant.
Dit is logisch, de bak hangt links achter het blok.
Toen dacht ik, draai ik links en recht om, body was er toch nog af, maar na 2 weken stond hij weer precies het zelfde. Toen linksvoor ander dikker blad van de vorige achterveren erbij gezet, dat hielp beter.
Ohja, de korte zijn voor voor, de lange voor achter.
Dus het loont zeker om te kijken hoe en wat, meten is vaak weten.
Ik heb nu gebruikte parabooltjes, maar die staan na een paar jaar nog heel aardig recht.
Ik hoop dat je er wat mee kunt
groetjes
Geert 88 SIID
-
- Berichten: 2015
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52
Re: Verenpakket links of rechts?
En ... parabooltjes zijn zodanig soepel dat je de veren niet zo precies hoeft af te stemmen.Geert 88 SIIID schreef: Ik heb nu gebruikte parabooltjes, maar die staan na een paar jaar nog heel aardig recht.
Daarom zijn er bij de parabooltjes geen linkse en rechtse veren.
Re: Verenpakket links of rechts?
Mmm... ik was misschien niet helemaal duidelijk.
Ik heb alleen de pakketten achter los gehad. Zou daar een verschil zijn in links en rechts? En zit er een voorkant/achterkant aan verenpakket?
Als dat zo is, kan ik dat nog ergens aan herkennen?
Ik heb alleen de pakketten achter los gehad. Zou daar een verschil zijn in links en rechts? En zit er een voorkant/achterkant aan verenpakket?
Als dat zo is, kan ik dat nog ergens aan herkennen?
Re: Verenpakket links of rechts?
Wat ik ervan begrepen heb is dat een pakket net iets hoger is dan de ander
en dat de hoogste aan de bestuurders kant moet
en dat de hoogste aan de bestuurders kant moet
Re: Verenpakket links of rechts?
Ah ok! Ik had ze al bovenop elkaar gelegd en zag dat 1 pakket inderdaad 'hoger' leek.
Als het 'hogere' pakket meer veert, zal deze dan wel aan de kant van de differentieel moeten.
Mijn 88 is een LHD dus moet het pakket aan de 'bijrijderskant' ?
Als het 'hogere' pakket meer veert, zal deze dan wel aan de kant van de differentieel moeten.
Mijn 88 is een LHD dus moet het pakket aan de 'bijrijderskant' ?

Re: Verenpakket links of rechts?
precies andersom
de veer die het meest doorgezet is moet aan de bestuurders kant
de veer die het meest doorgezet is moet aan de bestuurders kant
Re: Verenpakket links of rechts?
Diff zit aan de as en is dus onafgeveerd gewicht, heeft dus ook niets met de "zwaardere" veer te maken.Pieter K schreef:Als het 'hogere' pakket meer veert, zal deze dan wel aan de kant van de differentieel moeten.
"Hoogste" veer aan de bestuurderskant, want over het algemeen zit die er het meest in.
Gert-Jan.
Re: Verenpakket links of rechts?
Ik weet niet of er verschil is tussen de bladveren van een 'civiele' 88 en de Lightweight. Voor de laatste geldt dat de achterveren identiek zijn. Ze hebben geen voor- of achterkant dus hoe je ze monteert maakt niet uit. De voorveren zijn links en rechts wel verschillend. Degene met de grootste kromming moet links. Een LW hoort zonder inzittenden of lading aan de bestuurderskant iets hoger te staan. Zoals Gert-Jan al schreef zit die er het vaakst in. Ook de voorveren hebben geen voor- of achterkant.
Re: Verenpakket links of rechts?
Ha.... de duivel zit dus in de details!
Het gaat hier om een lightweight, dus dan zijn ze identiek aan de achterkant maar niet aan de voorkant!
Bedankt voor de reactie... maar ik kan met een gerust hard de veren aan de achterkant monteren!
Top!
Het gaat hier om een lightweight, dus dan zijn ze identiek aan de achterkant maar niet aan de voorkant!
Bedankt voor de reactie... maar ik kan met een gerust hard de veren aan de achterkant monteren!
Top!