sjeroens schreef:De 255/100r16 michelin xzl waar de 101 op staat zijn fijne banden. zowel op de weg als in de blubber. Maken wel wat geluid maar dat valt weg tegen het geluid van de motor. De wangen zijn stijf genoeg om niet weg te rollen in een bocht en nog wat demping te geven, afhankelijk van de bandenspanning.
In de sneeuw doen ze het fantastisch. Op platgereden sneeuw des te minder. Dan zijn ze spekglad en hebben geen grip.
Tja, ik werd al eens door een lokale LandRover rijder met een meewarige glimlach bekeken ... ik had Michelin XPC + 4 kettingen, hij had Michelin XZL en hij zei met een grijns dat ie prima boven was gekomen. Daarna kwam evenwel het terug naar beneden. Hij reed voor mij uit en het angstzweet kwam bijna uit zijn uitlaat. Een partieel verijsde weg, lokaal 10% of meer, en links een greppel en rechts een vallei ... daar rijd je zelfs met echte winterbanden voorzichtig ... want wat moet je als het gaat glibberen, remmen maakt het alleen maar erger.
O ja, ondanks ABS&ETC zet ik in dit soort gevallen ook het DiffLock in, dan blijven voor en achter-as in gelijk tempo rollen (alleen in scherpe bochten toch beter even niet want in de bocht rijden de achterwielen een korter parcours en met DiffLock forceer je dan ergens wielslip).
Goed, in de sneeuw onder een 88 zou ik Michelin XPC 7.5x16 verkiezen maar die is niet meer nieuw leverbaar en oud worden ze langzaamaan steeds ouder - Michelin XPC geldt in Scandinavië als winterband (het is geen "echte" winterband). Zonder sneeuw schijnen de Michelin Latitude Cross 7.5x17 goed te voldoen onder een Series (vraag maar aan Fenna). Ik vond het een te flodderige band onder de Defender. En ... in 7.5x16 is de keuze inmiddels bepaald niet reuze.
Ik heb nu Nokian Hakkapeliitta LT2 voor in de sneeuw - die is er alleen in 235/85x16 en niet in 7.5x16 en vorig jaar keerde ik ergens waar het mij toch een beetje glad leek, in verband met een invallende dooi leek mij net iets lager veiliger bij het later weer vertrekken ... ik liep daarna te voet omhoog en ondanks eerste keus schoeisel bleek dat ik niet overeind kon blijven waar de auto net te voren niet weg gleed ... dat stelde mij dus gerust mbt de werking van de op het eerste gezicht nogal vriendelijke Hakkapeliitta. Hie de Nokian HK LT2 het onder een Series doet moet je ook aan Fenna vragen.
Voor 's zomers heb ik Continental CrossContact AT (ook 235/85x16), een zeer potente AT, een band die mij steeds weer verbaast in postitieve zin, alleen een beetje stug en lastiger: hij heeft soms last van een zekere onrondheid/onbalans (maar is dat laatste niet gewoon een probleem van alle banden met veel rubber?). Als ik nu iets moest kopen dan kocht ik denk ik Nokian Rotiiva AT want iets subtieler als de CCC AT en betere winter-prestaties bovendien (dus ook beter bij natte gladde weg).
O ja, de Cooper AT3 heeft misschien wel mooie merkjes maar hij ziet er ook gewoon niet uit als een "winter" band.
Nog even een toegift voor wie ze niet kent: een kiekje.
Je hoeft niet doorgeleerd te hebben om te zien dat er verduiveld weinig fijnere groeven zijn.
De groeven zijn overduidelijk niet bedoeld om een lamellenwerking te hebben.
Cooper Discoverer AT3 - P1000217.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.