88 met parabooltjes

Ter vervanging van het oude geliefde startpagina prikbord.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert 88 SIIID
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 08 sep 2014, 10:49

88 met parabooltjes

Bericht door Geert 88 SIIID »

Hallo Allemaal,

Ik heb pasgeleden de bladveren van mijn series 3 88 diesel vervangen door gebruikte parabooltjes.
Voor 2 blads en achter 3.
Maar hij is nu behoorlijk stug aan de achterkant.
Nu vroeg ik me af wie rijd t er met 2 en wie met 3 achterbladen

Ik hoor graag de ervaringen.

Groet

Geert 88 SIIID
GatheRRoveR
Berichten: 874
Lid geworden op: za 13 sep 2014, 08:09
Locatie: De Zijpe

Re: 88 met parabooltjes

Bericht door GatheRRoveR »

Hoi Geert, niet het antwoord wat je wil, maar wat voor schokbrekers heb je gebruikt?

Ik heb een 109 met (ook) een diesel tank achter, ik vond het een wereld van verschil.
Heb pro comp gasdempers erbij gemonteerd.
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !
megamannen
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 21:49

Re: 88 met parabooltjes

Bericht door megamannen »

Beste Geert,

Ik rij al jaren met paraboolveren (TIC) 2 voor en drie achter i.c.m. Pro Comp veren.
Is inmiddels alweer 10 jaar geleden. Heb toen wel alle bussen gelijk vervangen. Pro Comp waren
volgens mij iets langer i.v.m. grotere uitslag. Achter heb ik lange schackles.

Rij er voornamelijk mee in het terrein. Heb onlangs de vangbanden om de achteras weer teruggeplaatst want het leek wel een 2CV.
Nu weer stabieler door de bochten :)

Groet Laurens
Crazy-G
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 05 okt 2014, 08:42

Re: 88 met parabooltjes

Bericht door Crazy-G »

Hi Geert,

Ik rij met 2 blads parabooltjes achter en dat is echt te weinig, ondanks de gasgevulde schokbrekers die ook nog een beetje meehelpen.

Ik heb momenteel een daktent en luifel op de wagen maar dat is eigenlijk al over de limiet die hij zo kan hebben, ik heb zelfs militaire shackles gemonteerd om niet constant op de bumpstops te komen, was even een tijdelijke oplossing omdat ik geen geld had/heb voor nieuwe drie blads veren.

Ergo, mijn wens zou zijn om drie blads te hebben achter, in het begin wellicht wat stug, maar ervaring leert dat ze na verloop van tijd toch wat soepeler worden.

Gert-Jan.
Marc-my-Words
Berichten: 2015
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52

Re: 88 met parabooltjes

Bericht door Marc-my-Words »

Gert-Jan, misschien moet je met Geert ruilen ?

Hoewel, mijn grootmoeder zei dan: "Van ruilen komt huilen!"
Crazy-G
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 05 okt 2014, 08:42

Re: 88 met parabooltjes

Bericht door Crazy-G »

Neuh, mijn parabooltjes zijn daar al te oud voor vrees ik, doorgezakt en zo.

Even doorsparen en volgend voorjaar maar rondom nieuwe plaatsen, La Ro seizoen is inmiddels wat mij betreft toch al zo goed als over.

Gert-Jan.
sjaak109
Berichten: 859
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 19:49
Locatie: wwerf

Re: 88 met parabooltjes

Bericht door sjaak109 »

totaal andere wagen, een 109 station, maar ik heb 4 blads para,s er onder.(tenminste ze moeten er weer onder)
rijs pas echt lekker soepel als ik 2 cuub hout of 80 grindtegels er in gooi.
nu niet meer te zien maar het waren van die dure blauwe.
zit ook veel verschil tussen de merken merkte ik.
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding
Marc-my-Words
Berichten: 2015
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52

Re: 88 met parabooltjes

Bericht door Marc-my-Words »

Tja, bij spoorwagons hebben ze soms ook parabool-veren en als ze dan die "moderne" parabolen hebben dan hebben ze eigenlijk altijd één of enkele bladen die alleen bij voldoende belading meewerken aan het dragen van het geheel, een soort van hulpveren dus.

Nu is enerzijds het verschil tussen leeg en beladen bij een spoor-goederenwagen een heel stuk groter en anderzijds ligt er niemand wakker (nu ja, wellicht wel wat mensen die naast het spoor wonen) van een klapperende hulpveer, dwz een veer die net wel of net niet meehelpt aan het dragen van het gewicht.
O ja, spoorwagons hebben gewoonlijk géén schokdempers, de getrapte paraboolveren zullen daar ook een deel van hun oorsprong in vinden, je wilt niet dat een wagon uit het spoor huppelt dus moet de resonantie-frequentie buiten het huppelgebied liggen.

Voor de modernere Defender is het makkelijker, er bestaan twee-traps en zelfs drie-traps progressieve schroefveren.
Plaats reactie