Ik heb nu eindelijk* het Defender-dak met alu-belletjes-folie beplakt (de binnenkant wel te verstaan).
Aanleiding was meervoudig:
+ Een nachtje in de auto slapen bij het gemengd kil-broeierige voorjaarsweer - en dus condens
+ Mooi dubbeldik alu-belletjes-folie van een iets degelijker plastic (geritseld bij de timmerman)
+ En natuurlijk gewoon het "Het werd na al die jaren wel eens tijd"
Inmiddels ook weer, bij wijze van hemelbekleding, mooi niemendallerig tapijt gevonden (ik vreesde dat dat spul van vroeger niet meer te koop was -- het is ook nauwelijks te koop, het kost bijna niks per m2, de lijm is duurder).
Blijft nog het topologische vraagstuk hoe de binnenkant van het polyester opzetdakje aan te pakken.
Maar nu dus eerst nog even het gevecht met het niemendallerige tapijt tegen het plafond, en dat in een door contact-lijm-dampen bezwangerde atmosfeer.
- * Voor wie zich afvraagt hoe dat zo:
In mijn oude 110 had ik ook het dak beplakt (met iets flodderiger alu-belletjes-plastic) en met niemendallerig tapijt.
Nu dus eindelijk een reprise, en dus direct nog weer iets beter. Eigenlijk moet ik ook het hemeltje vóór nog eens losnemen en het blikken dak met alu-belletjes-folie beplakken, daarna kan dat hemeltje wel weer terug, het zit me niet in de weg.
Naast de thermische isolatie geeft deze combi ook een goede geluids-isolatie/demping ... niet vlgs de traditionele "anti-dreun" methode maar door de slap-flexibele belletjes-folie-laag en daarop een licht iets ongelijk tapijt: als er al een resonatie-frequentie zou zijn dan wil het tapijt maar weinig hoorbaars afstralen.
O ja, enige nadeel van een betere thermische isolatie is dat de ventilatie - die in voorkomende gevallen verkoeling moet brengen - ook verder aangepakt/verbeterd moet - de HardTop laadbak is nu een "dead-end-alley".