Hoi Allemaal,
Vanwege gezinsuitbreiding hebben we extra zitplaatsen nodig in de 110. Het is een militair exemplaar uit 1984 met de gedeelde deuren en schuifraampjes. Ik wil hem ombouwen naar een 5-deurs SW. Beetje bij beetje vind ik onderdelen, maar nu ben ik op zoek naar zij-achterdeuren en een stawag laadbak. Hoe compatible is een series 3 109 sw met mijn auto? Volgens mij kan ik namelijk de zij-achterdeuren van een S3-109 gebruiken, maar is de laadbak van een 109 hetzelfde als een 110 SW?
Groeten
Joachim
ombouw 110 3-deurs naar 5-deurs
Re: ombouw 110 3-deurs naar 5-deurs
Hallo Joachim,
Gefeliciteerd met de gezinsuitbreiding
Het korte antwoord is nee.
Er zitten subtiele verschillen in de laadbakken van een 109 en een 110 SW. De positie van de as onder de auto is net even anders en daar zijn de buitenste panelen op aangepast. Naarmate het leeftijds verschil tussen de 109 en de 110 groter wordt, nemen de verschillen ook toe (ivm andere constructies voor de bevestiging van de 2e zitrij en gordels.
Ook kan het nodig zijn om op het onderliggende chassis een en ander aan de achterbak steuntjes aan te passen voor een SW achterbak. Mogelijk zijn er zelf compleet nieuwe/andere outriggers nodig om een en ander netjes aan het chassis te bevestigen.
Heb je een brandstoftank onder een voorstoel? Zo ja, is het wellicht ook nodig om daar aanpassingen aan te doen ivm het paneel tegen de achterkant van de seatbase. Bij een 109 is vervolgens de uitlaatboog achter de seatbase anders voor een SW. Wellicht bij de 110 ook.
Behalve een andere achterbak heb je ook nieuwe sill-rails nodig, complete B en C stijlen, vloertje voor 2e zitrij en een paneeltje voor achter de seatbase. Wellicht kun je een donor 110 vinden waar je alle nodige onderdelen van kunt hergebruiken.
Al met al best een operatie. Wel een leuk project, succes
Fenna
Gefeliciteerd met de gezinsuitbreiding

Het korte antwoord is nee.
Er zitten subtiele verschillen in de laadbakken van een 109 en een 110 SW. De positie van de as onder de auto is net even anders en daar zijn de buitenste panelen op aangepast. Naarmate het leeftijds verschil tussen de 109 en de 110 groter wordt, nemen de verschillen ook toe (ivm andere constructies voor de bevestiging van de 2e zitrij en gordels.
Ook kan het nodig zijn om op het onderliggende chassis een en ander aan de achterbak steuntjes aan te passen voor een SW achterbak. Mogelijk zijn er zelf compleet nieuwe/andere outriggers nodig om een en ander netjes aan het chassis te bevestigen.
Heb je een brandstoftank onder een voorstoel? Zo ja, is het wellicht ook nodig om daar aanpassingen aan te doen ivm het paneel tegen de achterkant van de seatbase. Bij een 109 is vervolgens de uitlaatboog achter de seatbase anders voor een SW. Wellicht bij de 110 ook.
Behalve een andere achterbak heb je ook nieuwe sill-rails nodig, complete B en C stijlen, vloertje voor 2e zitrij en een paneeltje voor achter de seatbase. Wellicht kun je een donor 110 vinden waar je alle nodige onderdelen van kunt hergebruiken.
Al met al best een operatie. Wel een leuk project, succes

Fenna
Re: ombouw 110 3-deurs naar 5-deurs
dank je Fenna voor het uitgebreide antwoord. Dat wordt dan zoeken bij Ron B. en anderen. Ik was op de hoogte van de B-stijl + langere dorpels en de rest van het plaatwerk. Heb gelukkig mijn dieseltank achter liggen.
Het heeft ook allemaal geen haast, als ik volgend jaar zomer kan beginnen met ombouwen is het prima.
Groeten
Joachim
Het heeft ook allemaal geen haast, als ik volgend jaar zomer kan beginnen met ombouwen is het prima.
Groeten
Joachim