Ik hoor het graag.
Sylvester.
Mag niet is (vooralsnog) duidelijk, maar er mag wel meer niet.veetee schreef:Simpelweg nee, het mag niet.
De huidige H4 Led lampjes worden verkocht met de kleine lettertjes "geen E keur, niet voor de openbare weg, alleen geschikt voor werkverlichting, etc. etc. ".
Het gaat bovendien niet zozeer om de kleurtemperatuur of aantal lumens, maar meer om het stralingspatroon. Alle bestaande armaturen zijn ontworpen voor een halogeen lampje. Zet je daar een LED lampje in dan krijge je een totaal ander stralingspatroon.
De wel toegelaten LED koplampen (ze zijn er wel) zijn allen een combinatie van armatuur met vast ingebouwde LED's (meestal meerdere speciale Cree units). Deze sets zijn nog erg duur, ca. € 600 -1000.
Ik denk dat het technisch zeer moeilijk is een H4 LED lamp te maken die in een klassiek armatuur hetzelfde stralingspatroon geeft. Simpelweg het bulbje vervangen door LED zal dan ook wel nooit komen denk ik...
Bedenk dat een gloeidraad een bolvormig stralingspatroon heeft, en een LED H4 lampje (meestal opgebouwd uit meerdere platte smd LEDs) op zijn best een samenstel van 5 platte vlakken is - daardoor liggen de 5 stralingsbronnen dus elk stuk voor stuk niet in het brandpunt van het (voor een gloelamp gemaakt) armatuur. Daarom zijn de toegelaten LED koplampen dus vooralsnog altijd een samenstel van armatuur en LED lichtbron, het armatuur is ontworpen/ aangepast op de stralingsbron.Marc-my-Words schreef:Qua H4 stralingspatroon weet ik het niet, dat zou heel erg kunnen meevallen. Vlgs de berichten zit de LED-chip op de plek waar bij de H4-halogeen lamp de gloeidraad zit. Enige verschillen zijn het LED-lichtvlakje ipv de spiraal-gloeidraad en het feit dat er voor ongedimd licht een tweede LED bij komt, een LED die op de ongedimd-gloeidraad-plek zit (maar die omdat het nu eenmaal zo'n LED-chip is alleen in de "ongedimde" richting straalt - daarom dus de samenwerking met de gedimd-LED).
Het reflectie/verstrooiingspatroon zal daarom niet (te)veel afwijken ...
Ja, Ja, ik weet hoe het in het algemeen zit, er is nog heel veel bagger op de markt.veetee schreef:Bedenk dat een gloeidraad een bolvormig stralingspatroon heeft, en een LED H4 lampje (meestal opgebouwd uit meerdere platte smd LEDs) op zijn best een samenstel van 5 platte vlakken is - daardoor liggen de 5 stralingsbronnen dus elk stuk voor stuk niet in het brandpunt van het (voor een gloelamp gemaakt) armatuur. Daarom zijn de toegelaten LED koplampen dus vooralsnog altijd een samenstel van armatuur en LED lichtbron, het armatuur is ontworpen/ aangepast op de stralingsbron.Marc-my-Words schreef:Qua H4 stralingspatroon weet ik het niet, dat zou heel erg kunnen meevallen. Vlgs de berichten zit de LED-chip op de plek waar bij de H4-halogeen lamp de gloeidraad zit. Enige verschillen zijn het LED-lichtvlakje ipv de spiraal-gloeidraad en het feit dat er voor ongedimd licht een tweede LED bij komt, een LED die op de ongedimd-gloeidraad-plek zit (maar die omdat het nu eenmaal zo'n LED-chip is alleen in de "ongedimde" richting straalt - daarom dus de samenwerking met de gedimd-LED).
Het reflectie/verstrooiingspatroon zal daarom niet (te)veel afwijken ...
Het stralingspatroon wijkt in ieder geval zoveel af dat de wet het voor koplampen (nog) niet toe laat, zichtbaarheid en veiligheid spelen daarbij een grote rol. Bij werkverlichting e.d. is het preciese stralingspatroon wat dit betreft van minder belang.