Bladveren achter Series III 109
- Wim Janssen
- Berichten: 297
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:56
- Locatie: Buchten
Bladveren achter Series III 109
Ik zit al een tijdje na te denken over het te laag hangen van mijn 109 Stawag. Er zitten nieuwe (van Dam) 11-blads veren onder met lange militaire shackels. Desondanks staat hij leeg maar net horizontaal en beladen of met aanhanger zakt vrij snel in. De veren staan ook vrijwel horizontaal onder de auto.
Ik heb op de prikpagina al eens een posting gezet over luchtondersteuning op de bestaande bladveren, maar achteraf heb ik eigenlijk niet zo'n trek in extra toestanden op mijn auto, want ik geloof meer in het KISS principe. Keep It Stupid Simple.
Paraboolveren zou ook een optie kunnen zijn, maar dan zou ik deze alleen voor een paar cm verhoging moeten aanschaffen, want ik vindt de vering op dit moment prima en heb geen behoefte aan een soepeler veergedrag. Bovendien is de kwaliteit van de parabolen voor mij niet helemaal duidelijk.
Andere optie zijn de heavy duty 8-blads veren, maar die heb ik in het verleden al verwijderd omdat ik ze veel te stug vond. Nu zit ik te denken om de heavy duty veren te combineren met de standaard veren, bijv. de 2 bovenste van de heavy duty en de rest van de standaard veren. Heeft iemand dit al eens geprobeerd?
Ik heb op de prikpagina al eens een posting gezet over luchtondersteuning op de bestaande bladveren, maar achteraf heb ik eigenlijk niet zo'n trek in extra toestanden op mijn auto, want ik geloof meer in het KISS principe. Keep It Stupid Simple.
Paraboolveren zou ook een optie kunnen zijn, maar dan zou ik deze alleen voor een paar cm verhoging moeten aanschaffen, want ik vindt de vering op dit moment prima en heb geen behoefte aan een soepeler veergedrag. Bovendien is de kwaliteit van de parabolen voor mij niet helemaal duidelijk.
Andere optie zijn de heavy duty 8-blads veren, maar die heb ik in het verleden al verwijderd omdat ik ze veel te stug vond. Nu zit ik te denken om de heavy duty veren te combineren met de standaard veren, bijv. de 2 bovenste van de heavy duty en de rest van de standaard veren. Heeft iemand dit al eens geprobeerd?
Wim Janssen
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
- Marijn & Simba
- Berichten: 109
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 13:14
Re: Bladveren achter Series III 109
Je kan eens kijken naar progressieve bladveren. Soepel bij weinig belading en stug bij belading.
Weet alleen niet meer welk merk dat was.
Heb zelf stawag bladveren onder Simba. die met het ene rechte blad aan de onderkant.
Parabolen heb ik geen ervaring mee.
Weet alleen niet meer welk merk dat was.
Heb zelf stawag bladveren onder Simba. die met het ene rechte blad aan de onderkant.
Parabolen heb ik geen ervaring mee.
Marijn & Simba & Serious & Optimus
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

- Wim Janssen
- Berichten: 297
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:56
- Locatie: Buchten
Re: Bladveren achter Series III 109
De stawag veren heb ik er ook al onder gehad. Deze zakten ook tot horizontaal.

Welke bedoel je met progressieve veren?
Maar buiten die optie blijft de vraag staan of er iemand ervaring heeft met het mixen van heavy duty bladen met gewone bladen.

Welke bedoel je met progressieve veren?
Maar buiten die optie blijft de vraag staan of er iemand ervaring heeft met het mixen van heavy duty bladen met gewone bladen.
Wim Janssen
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
- Marijn & Simba
- Berichten: 109
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 13:14
Re: Bladveren achter Series III 109
Dat bedoel ik er mee.Marijn & Simba schreef:Soepel bij weinig belading en stug bij belading.
Marijn & Simba & Serious & Optimus
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

- Wim Janssen
- Berichten: 297
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:56
- Locatie: Buchten
Re: Bladveren achter Series III 109
Marijn,
Ik begrijp wel wat progressieve veren zijn, maar heb ze nog nooit gezien bij een Land Rover. Daarom vraag ik welke je bedoeld.
Ik begrijp wel wat progressieve veren zijn, maar heb ze nog nooit gezien bij een Land Rover. Daarom vraag ik welke je bedoeld.
Wim Janssen
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
-
- Berichten: 2015
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52
Re: Bladveren achter Series III 109
Zijn die "stawag veren" geen progressieve veren ? Het extra veerpakket komt pas in actie als de hoofdveer vergenoeg is ingeveerd.
Ik ken vergelijkbare constructies ook wel bij parabool-veren (nog niet gezien onder een LandRover).
Een veerblad dat pas bij een zekere belading in actie komt (met het risico dat je rond dit "in actie punt" enig geklapper hebt).
Marc
Ik ken vergelijkbare constructies ook wel bij parabool-veren (nog niet gezien onder een LandRover).
Een veerblad dat pas bij een zekere belading in actie komt (met het risico dat je rond dit "in actie punt" enig geklapper hebt).
Marc
- Marijn & Simba
- Berichten: 109
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 13:14
Re: Bladveren achter Series III 109
Dat zou best eens kunnen Marc, heb even zitten zoeken maar kom steeds bij deze uit XD.
Volgens mij is het doorzakken overigens eerder een probleem van slechte kwaliteit.
Kom ik bij een andere vraag: welke veren zet je onder een 109 met 1-ton laadvermogen?
Volgens mij is het doorzakken overigens eerder een probleem van slechte kwaliteit.
Kom ik bij een andere vraag: welke veren zet je onder een 109 met 1-ton laadvermogen?
Marijn & Simba & Serious & Optimus
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

- Wim Janssen
- Berichten: 297
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:56
- Locatie: Buchten
Re: Bladveren achter Series III 109
@Marc,
Die stawag veren lijken inderdaad progressief, maar als ze onder een lege auto al doorzakken tot horizontaal, dan is er weinig progressiefs aan.
@Marijn
Dat van die slechte kwaliteit heb ik me natuurlijk ook al afgevraagd, maar na het 4e set vraag ik me dus ook af of alle gebruikte veren van Land Rover slecht zijn. Hoe staat jouw 109 trouwens en welke veren heb jij eronder?
Het eerste set waren de 8-blads heavy duty. Daarmee stond de auto net horizontaal maar veerde veel te stug.
Het tweede set waren compleet gedemonteerde en schoongemaakte"stawag" veren. (zie bovenstaande foto). Deze zakten gelijk tot horizontaal.
Het derde set was een standaard 11-blads gebruikte, schoongemaakte set. Deze zakten gelijk tot horizontaal.
Het vierde set waren nieuwe 11-blads. Deze zakten gelijk tot horizontaal.
Nu heb ik 3 opties
Paraboolveren. Vind ik een te dure investering om een auto iets hoger te zetten, mede door de wazige kwaliteit van de verschillende leveranciers.
Luchtondersteuning. Lijkt me mogelijk maar heeft niet mijn voorkeur omdat ik alles simpel wil houden.
Standaard veerbladen combineren met heavy duty veerbladen. Kleinste investering, simpel in uitvoering en wellicht de oplossing.
Vraag is of iemand ervaring hiermee heeft.
Die stawag veren lijken inderdaad progressief, maar als ze onder een lege auto al doorzakken tot horizontaal, dan is er weinig progressiefs aan.
@Marijn
Dat van die slechte kwaliteit heb ik me natuurlijk ook al afgevraagd, maar na het 4e set vraag ik me dus ook af of alle gebruikte veren van Land Rover slecht zijn. Hoe staat jouw 109 trouwens en welke veren heb jij eronder?
Het eerste set waren de 8-blads heavy duty. Daarmee stond de auto net horizontaal maar veerde veel te stug.
Het tweede set waren compleet gedemonteerde en schoongemaakte"stawag" veren. (zie bovenstaande foto). Deze zakten gelijk tot horizontaal.
Het derde set was een standaard 11-blads gebruikte, schoongemaakte set. Deze zakten gelijk tot horizontaal.
Het vierde set waren nieuwe 11-blads. Deze zakten gelijk tot horizontaal.
Nu heb ik 3 opties
Paraboolveren. Vind ik een te dure investering om een auto iets hoger te zetten, mede door de wazige kwaliteit van de verschillende leveranciers.
Luchtondersteuning. Lijkt me mogelijk maar heeft niet mijn voorkeur omdat ik alles simpel wil houden.
Standaard veerbladen combineren met heavy duty veerbladen. Kleinste investering, simpel in uitvoering en wellicht de oplossing.
Vraag is of iemand ervaring hiermee heeft.
Wim Janssen
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
- Marijn & Simba
- Berichten: 109
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 13:14
Re: Bladveren achter Series III 109
Ik heb een jaar of 8 terug een nieuwe Stawag set eronder gezet. De auto valt momenteel nog net niet op zijn linkerzijkant, zo scheef staat ie.
Gebruikte veren gaan bij mij meteen in de ijzerbak, dan blijf ik aan de gang. Maar nieuwe zijn ook geen garantie voor goed.
Ik druk er tzt wel weer nieuwe onder, maar nu ben ik begonnen met een 88 die ondertussen wel weer eens opgebouwd wilde worden
Parabolen moet je schijnbaar van Rocky Mountain of van TIC hebben. Maar zoals gezegd, geen ervaring.
Gebruikte veren gaan bij mij meteen in de ijzerbak, dan blijf ik aan de gang. Maar nieuwe zijn ook geen garantie voor goed.
Ik druk er tzt wel weer nieuwe onder, maar nu ben ik begonnen met een 88 die ondertussen wel weer eens opgebouwd wilde worden

Parabolen moet je schijnbaar van Rocky Mountain of van TIC hebben. Maar zoals gezegd, geen ervaring.
Marijn & Simba & Serious & Optimus
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

Re: Bladveren achter Series III 109
geen ervaring met gewone veren.
maar heb achter 4 blads parabool (blauw onbekend merk, voor mij dan)
wagen staat recht, is iets verhoogd en zakt nergens door.
alleen met 2 cuub hout er in staan ze horizontaal.
heb de 109 nu 5 jaar en bij aankoop zaten ze er al een tijdje onder.
zou niets anders meer willen.
maar heb achter 4 blads parabool (blauw onbekend merk, voor mij dan)
wagen staat recht, is iets verhoogd en zakt nergens door.
alleen met 2 cuub hout er in staan ze horizontaal.
heb de 109 nu 5 jaar en bij aankoop zaten ze er al een tijdje onder.
zou niets anders meer willen.
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker


Re: Bladveren achter Series III 109
Ja hier ook parabool veren onder onze 109 stawag.
Zitten er al onder vanaf 2006 en nog steeds goed over tevree.
Staat mooi wat hoger achter en je moet er veel in laden voor dat ie recht staat.
Deze veren zijn toen gekocht bij Landro, nummers die bij de veren horen: 1x BA 2113 1x BA 2115 1x BA 2113A 1x 2115A is wel voor een RHD.
Ook scheef staan is minimaal.
Als je graag wil Wim mag je ze gerust eens bekijken.
grt Jos
Zitten er al onder vanaf 2006 en nog steeds goed over tevree.
Staat mooi wat hoger achter en je moet er veel in laden voor dat ie recht staat.
Deze veren zijn toen gekocht bij Landro, nummers die bij de veren horen: 1x BA 2113 1x BA 2115 1x BA 2113A 1x 2115A is wel voor een RHD.
Ook scheef staan is minimaal.
Als je graag wil Wim mag je ze gerust eens bekijken.
grt Jos
- Wim Janssen
- Berichten: 297
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:56
- Locatie: Buchten
Re: Bladveren achter Series III 109
Onder mijn eerste 109 had ik ook Rocky Mountain parabolen en was daar erg tevreden over. Maar zoals gezegd ben ik nu ook zeer tevreden over het rijcomfort met de bladveren. Ik zou dus allen overstappen op parabolen om hem iets hoger te zetten en dan vind ik dit gewoon te duur.
Dit is mijn eerste 109

Dit is mijn huidige 109 met aanhangerbelasting

Op dit moment ben ik meerdere artikelen aan het lezen over "herstellen" van bladveren. Dus het opnieuw buigen/uitkloppen van de veren zodat ze een nieuwe voorspanning krijgen. Ik heb nog een setje liggen, dus dat lijkt me wel een uitdaging.
http://www.fourwheeler.com/how-to/suspe ... to-09.html
http://grassrootsmotorsports.com/forum/ ... 171/page1/
Dit is mijn eerste 109

Dit is mijn huidige 109 met aanhangerbelasting

Op dit moment ben ik meerdere artikelen aan het lezen over "herstellen" van bladveren. Dus het opnieuw buigen/uitkloppen van de veren zodat ze een nieuwe voorspanning krijgen. Ik heb nog een setje liggen, dus dat lijkt me wel een uitdaging.
http://www.fourwheeler.com/how-to/suspe ... to-09.html
http://grassrootsmotorsports.com/forum/ ... 171/page1/
Wim Janssen
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
- Wim Janssen
- Berichten: 297
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:56
- Locatie: Buchten
Re: Bladveren achter Series III 109 UPDATE!
Ondertussen heb ik een setje veren behandeld om de auto wat hoger te zetten aan de achterkant.
Dit is de uitgangsvorm van de veren.

Zo liggen ze uit elkaar.

Dit is na de behandeling.

En zo zitten ze weer in elkaar.

Uiteindelijke resultaat: hij staat 1 cm hoger!!
Conclusie: mijn auto heeft toch wat overgewicht in de normale dagelijkse uitvoering.
Gastank: 30 kg
Gas: 50 kg
Kist: 50 kg
Eigenbouw rear cross member: 30 kg
Roofrack: 50 kg
Totaal: 210 kg extra
Ik ga dus nu maar een setje heavy duty's voorbereiden voor montage. Het was een leuk experiment en leerde me uiteindelijk dat mijn 109 toch te zwaar is voor standaard veren.
Heeft er nog iemand interesse in een mooi setje veren om zijn standaard 109 wat hoger te zetten. Er zitten nieuwe bussen in en tussen de veerbladen zit Molykote D-321 R, een droog smeermiddel dat minimale frictie tussen de bladen geeft. Ze zijn enorm soepel.

Dit is de uitgangsvorm van de veren.
Zo liggen ze uit elkaar.
Dit is na de behandeling.
En zo zitten ze weer in elkaar.
Uiteindelijke resultaat: hij staat 1 cm hoger!!
Conclusie: mijn auto heeft toch wat overgewicht in de normale dagelijkse uitvoering.
Gastank: 30 kg
Gas: 50 kg
Kist: 50 kg
Eigenbouw rear cross member: 30 kg
Roofrack: 50 kg
Totaal: 210 kg extra
Ik ga dus nu maar een setje heavy duty's voorbereiden voor montage. Het was een leuk experiment en leerde me uiteindelijk dat mijn 109 toch te zwaar is voor standaard veren.
Heeft er nog iemand interesse in een mooi setje veren om zijn standaard 109 wat hoger te zetten. Er zitten nieuwe bussen in en tussen de veerbladen zit Molykote D-321 R, een droog smeermiddel dat minimale frictie tussen de bladen geeft. Ze zijn enorm soepel.
Wim Janssen
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Re: Bladveren achter Series III 109
Wim,
hoe heb je het nu gedaan om 1 cm meer te krijgen?
kan ik mijn voor veren gaan behandelen.
hoe heb je het nu gedaan om 1 cm meer te krijgen?
kan ik mijn voor veren gaan behandelen.
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker


- Wim Janssen
- Berichten: 297
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:56
- Locatie: Buchten
Re: Bladveren achter Series III 109
Ik heb de bladen een voor een een nieuwe radius gegeven met deze buigpomp.

In mijn vorige posting zie je op de eerste foto de uitgangspositie. Hier heeft de veer een bolling van 21 cm. Op de laatste foto is dat 29 cm. Je kunt ze met zo'n buigpomp heel secuur bijna elke radius geven die je wilt. Ik begon vanuit het midden zoals op de foto te zien is en gaf de veer een heel klein knikje. Vervolgens deed ik dat elke 5 cm naar het linker uiteinde en naar het rechter uiteinde. Het draadeind gebruikte ik als aanslag om steeds precies evenveel te geven. Het is wel millimeterwerk.
Helaas, zoals hier boven beschreven, is mijn auto gewoon te zwaar voor deze veren.
In mijn vorige posting zie je op de eerste foto de uitgangspositie. Hier heeft de veer een bolling van 21 cm. Op de laatste foto is dat 29 cm. Je kunt ze met zo'n buigpomp heel secuur bijna elke radius geven die je wilt. Ik begon vanuit het midden zoals op de foto te zien is en gaf de veer een heel klein knikje. Vervolgens deed ik dat elke 5 cm naar het linker uiteinde en naar het rechter uiteinde. Het draadeind gebruikte ik als aanslag om steeds precies evenveel te geven. Het is wel millimeterwerk.
Helaas, zoals hier boven beschreven, is mijn auto gewoon te zwaar voor deze veren.
Wim Janssen
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Re: Bladveren achter Series III 109
Thanks.
geen klusje voor mijzelf dus als je niet zo,n pomp hebt. en milimeter werk komt bij mij ook niet goed :-}
ik heb namelijk hetzelfde probleem maar dan voor. komt door die 200+ kg zwaardere motor die er in ligt.
had er al nieuwe hd veren onder maar die liggen ook weer bijna plat.
och hij rijd en daar gaat het om.
geen klusje voor mijzelf dus als je niet zo,n pomp hebt. en milimeter werk komt bij mij ook niet goed :-}
ik heb namelijk hetzelfde probleem maar dan voor. komt door die 200+ kg zwaardere motor die er in ligt.
had er al nieuwe hd veren onder maar die liggen ook weer bijna plat.
och hij rijd en daar gaat het om.
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker

