Nog wat accu vragen
Nog wat accu vragen
Het gaat om een optima redtop,
De auto heeft een week stil gestaan, ik meet dan 12,4 volt aan de accu.
Dan tijdens het voorgloeien 11.3 v
Tijdens het starten valt dit terug naar 9.5 v
Draait de motor stationair 14.6 v.
Ik vindt bij een koude motor, dat hij trager rond gaat tijdens het starten dan dat alles warm is.
Slaat wel direct aan bij een koude start.
Die 9.5 volt is dat voldoende, of vinden jullie dit aan de lage kant.
Accu is 5 jaar oud, motor is een 2.5 NA D
Grt
Jos
De auto heeft een week stil gestaan, ik meet dan 12,4 volt aan de accu.
Dan tijdens het voorgloeien 11.3 v
Tijdens het starten valt dit terug naar 9.5 v
Draait de motor stationair 14.6 v.
Ik vindt bij een koude motor, dat hij trager rond gaat tijdens het starten dan dat alles warm is.
Slaat wel direct aan bij een koude start.
Die 9.5 volt is dat voldoende, of vinden jullie dit aan de lage kant.
Accu is 5 jaar oud, motor is een 2.5 NA D
Grt
Jos
- Wim Janssen
- Berichten: 297
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:56
- Locatie: Buchten
Re: Nog wat accu vragen
Dit zijn hele normale waarden. Dat hij bij een koude motor langzamer rond gaat ligt ook aan de koude "dikkere" olie. En de capaciteit van een accu is bij deze lagere temperaturen ook wat minder.
Wim Janssen
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
- lucasvanlierop
- Berichten: 227
- Lid geworden op: vr 05 sep 2014, 13:09
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Nog wat accu vragen
9,5 is dat niet erg weinig?, heb zelf momenteel ook een versleten accu en ook al een nieuwe, zal ik daar eens meten?
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrisch
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrisch
- Wim Janssen
- Berichten: 297
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:56
- Locatie: Buchten
Re: Nog wat accu vragen
Tijdens starten is dat een mooie waarde.
Wim Janssen
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Re: Nog wat accu vragen
ben benieuwd wat jij dan meet Lucas
-
- Berichten: 2015
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:52
Re: Nog wat accu vragen
Heb je een Td5 dan heb je met zo'n spanningsdrop een probleem.Wim Janssen schreef:Tijdens starten is dat een mooie waarde.
- Wim Janssen
- Berichten: 297
- Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 10:56
- Locatie: Buchten
Re: Nog wat accu vragen
We hebben het hier echter niet over een TD5.
Wim Janssen
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
- lucasvanlierop
- Berichten: 227
- Lid geworden op: vr 05 sep 2014, 13:09
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Nog wat accu vragen
Nou heb even gemeten
Het was met de oude accu altijd spannend of ie uberhaupt nog startte, vandaag dus niet maar ik heb deze waarden:
Oude accu:
- Rust: 12,6v
- Start: 8,8v - 9,6v
- Lopen: -
Nieuwe accu (vers uit de winkel en nog bijgeladen)
- Rust: 12,93v
- Start: 9,9v
- Lopen: 14,5v
Het gaat hier om een 300Tdi (met een Dynamo van +/- 4 jaar oud.)
Het was met de oude accu altijd spannend of ie uberhaupt nog startte, vandaag dus niet maar ik heb deze waarden:
Oude accu:
- Rust: 12,6v
- Start: 8,8v - 9,6v
- Lopen: -
Nieuwe accu (vers uit de winkel en nog bijgeladen)
- Rust: 12,93v
- Start: 9,9v
- Lopen: 14,5v
Het gaat hier om een 300Tdi (met een Dynamo van +/- 4 jaar oud.)
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrisch
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrisch
Re: Nog wat accu vragen
Dus met 8,8 v slaat de motor niet aan, en met 9,9 wel
En het ligt natuurlijk ook aan de weerstand die de startmotor moet verzetten.
zolang als de land rover aanslaat vind ik het prima.
Misschien dat ik deze winter nog door kom
Maar wanneer is een accu dan aan vervanging toe
En het ligt natuurlijk ook aan de weerstand die de startmotor moet verzetten.
zolang als de land rover aanslaat vind ik het prima.
Misschien dat ik deze winter nog door kom

Maar wanneer is een accu dan aan vervanging toe
Re: Nog wat accu vragen
ik zeg al 3 jaar dat ik nieuwe accu,s moet.
heb er 2 inzitten (gelijke) en die van de startmotor is slecht. de accu voor het gloeien is goed.
na elke winter denk ik weer : joepie weer geen accu nodig.
soms echt met het laatste rondje starmotor start hij.
rijdend heb ik 14.4 ongeveer volt. stilstaand 12.8 volt en startend naar de 10.4 volt.(gloeien)
maar dit is van de gloei/boord/licht accu.
heb er 2 inzitten (gelijke) en die van de startmotor is slecht. de accu voor het gloeien is goed.
na elke winter denk ik weer : joepie weer geen accu nodig.
soms echt met het laatste rondje starmotor start hij.
rijdend heb ik 14.4 ongeveer volt. stilstaand 12.8 volt en startend naar de 10.4 volt.(gloeien)
maar dit is van de gloei/boord/licht accu.
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker

