Wij wonen in Gambia en hebben onlangs (voor een sloopprijsje) aan ons 'assortiment' toegevoegd onderstaand vehicle.

Auto is waarschijnlijk van '88-'89 en heeft hier 4 a 5 jaar stilgestaan. Er ligt een 2,5 NA in en is van het rode kruis geweest (in een ver verleden dan). Met 4 a 5 regenseizoenen stilstaan hier doet dat natuurlijk geen goed aan de auto. Zat dan ook diep in het keiharde zand weggezakt. Koppeling keihard, evenals de rem. Water (in Gambia HEEL ERG VEEL) gaat niet goed samen met remvloeistof. Uiteindelijk het ding toch naar huis kunnen slepen. Onlangs aan deze auto begonnen. 4 uur later heel veel rook maar wel een heel mooi geluid uit de motor. Begin is al goed. Versnellingsbak er onderuit want er ligt een pin uit de vork. Slave cylinder en masterclutch cylinder weer gangbaar kunnen maken. Koppeling werkt ook. Remmen, alles zat vast maar ook dat allemaal weer gangbaar gekregen en zonder lekken verbazingwekkend genoeg. Alleen de rembekrachtiging doet nog niet veel, moet ik nog eens induiken. Laswerk aan chassis (wat ik zeker verwachtte) is niet nodig, is gegalvaniseerd! Maar ondertussen stiekum wel even een proefritje gemaakt, het ding gaat als een speer. Nou nog wat beter zien te remmen. Verlichting is finaal naar de klote. Alle verbindingstukken zijn verrot. Maar goed, na een week flink frutten, vloeken en nog wat meer heb ik het meeste (met wat creativiteit) op orde. De zekering kast is een printplaat die zijn beste tijd gehad heeft. Vandaar de creativiteit bij het oplossen van de diverse problemen. De bedrading komt redelijk overeen met die van een Defender 110, maar er zijn nogal wat verschillen in kleur die het best wel lastig maken. In principe kan de auto hier in Gambia al de weg op (is een top auto in vergelijking met de barrels die hier rondrijden) maar ik wil de bedrading en de werking ervan goed hebben, evenals de remmen, ruitenwissers etc.
Technisch heb ik het ding al aardig op orde. Maar ik zou dus ontzettend geholpen zijn als iemand een bedradingschema van een Santana zou hebben. Heb heel internet al afgezocht maar kan helaas niks vinden.