Koppelingsprobleem

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Arno

Koppelingsprobleem

Bericht door Arno »

Hallo ik ben Arno, en je leest het al ik ben vanmiddag proef wezen rijden met een serie III 109' Landrover benzine en ik had dus een probleem met de auto in de versnelling te zetten zijn achteruit deed het echter meteen. Ik reed dus een stuk achteruit en toen heb ik de auto stil gezet en toen geprobeert hem in zijn eerste versnelling te zetten dit lukte echter niet de derde versnelling en de vierde waren op dat moment geen probleem naar de eerste en tweede wel. Uiteindelijk na wat vroeten toch gelukt. Wie kan me een idee aan dehand doen kan het bv. zijn dat de koppelingsvloeistof vervangen moet worden of moet ik het ergens anders in gaan zoeken. Alvast bedankt voor je antwoord.

Groetjes een Laro fan en zijn hond Mexx
Disco

Re: Koppelingsprobleem

Bericht door Disco »

Dit is een typish laro kwaaltje.
Kijk eerst eens onder de motorkap onder de spadboord/zijscherm zit een potje verstopt(aan de bestuurderskant).
Iets groter als een ouderwets inktpotje oude versie geheel van alluminuim(vaak alleente openen door met schroevedraaier en hamer voorzichtig de dop open te tikken) de nieuwe zijn vaak helemaal van plastic en wel te openen.

deze potjes horen vol te zijn met remvloeistof.
na het vullen goed pompen vaak en is dan het euvel meestal verholpen(zolang er vloeistof in zit)
Het kan ook zijn dat er een van de 2 cylinders lek is dit is ook geen ramp kost niet veel en kan zelf ook gedaan worden.

mocht dit verhaal te vaag of te moelijk zijn even je lokatie doorgeven er woont gegarendeerd wel een van de mede (s)leutelaars bij jouw in de buurt
Dennis

Bericht door Dennis »

Ook een mogelijkheid is dat er olie op de koppelingsplaten zit, als er olie uit het gaatje in het vliegwiel/koppelingshuis komt zou dit de oorzaak kunnen zijn.
Een van de verschijnselen is nl dat het inschakelen van met name de 1e en 2e versnelling problemen geeft, meestal grijpt de koppeling dan ook schokkerig aan.
Maar kijk maar eerst of er genoeg koppelings vloeistof in zit, en zorg ervoor dan e.e.a goed ontlucht is.

Dennis B
Sandy Tjokrowidjojo

Bericht door Sandy Tjokrowidjojo »

Hoi Arno,

Toen ik mijn RR kocht had deze hetzelfde precies probleem alleen bij mij deed de derde versnelling het ook niet. Alleen na heeeel vaak proberen pakte hij de eerste, tweede of derde. Bij mij bleek de versnellingsbak stuk te zijn (tandwielen afgebroken). Dit is dus het ergste geval. Hoop dat het bij niet zo ernstig is. Hoewel ik het wel raar vind dat de derde en vierde versnelling het wel gewoon doen. Dan koppeld hij toch goed? Moet ik er wel bij zeggen dat ik alleen enige ervaring met RR'ers heb.

Groet,
Sandy Tjokrowidjojo.
Dennis

Bericht door Dennis »

Om vanuit stilstand een versnelling te kunnen kiezen moet het snelheids verschil tussen de primaire en de secundaire as naderen tot 0. Als nu de primaire as een snelheid meekrijgt door bv olie op de koppelingsplaten (als de koppeling volledig vrijkomt is de primaire snelheid wel 0) dan zal de synchro van de te kiezen versnelling deze kracht moeten afremmen, nu is in een S3-bak de synchro van de 1/2 kleiner dan van de 3/4, zodat schakelen naar 3/4 in dit geval meestal wel lukt. Tevens heeft de schakelgroep 3/4 een andere constructie, die qua snelheidsverschillen tussen primair en secundair een stuk minder kritisch is. De versnellingsbakken van de eerdere Range Rovers (en 101 fc's) hebben in de 1/2 en 3/4 een gelijke constructie, waardoor dit verschil niet optreed.
Bij hogere temperaturen (=dunnere olie) zullen de problemen bij het schakelen in het algemeen toenemen, immers door de dunnere olie wordt de remmende werking van de synchro minder.

Ik hoop dat ik hiermee wat meer duidelijk heb gemaakt.

Dennis B
Sandy Tjokrowidjojo

Bericht door Sandy Tjokrowidjojo »

Hoi Dennis,

Wat een gigantisch antoord zeg. Het is maar weer duidelijk dat ik niet veel kaas van auto's heb gegeten want mijn hersenen begonnen te kraken bij het lezen van jouw stukje. Met zulke antwoorden blijft niemand meer met vragen zitten.

Groet,
Sandy Tjokrowidjojo.
Plaats reactie