Bekleden cornerpanel RRC

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Ivo Cox

Bekleden cornerpanel RRC

Bericht door Ivo Cox »

Hoi,

Heeft iemand van jullie ervaring met het nieuw bekleden van cornerpanels van een RRC?
Mijn eerste poging is helaas gestrand. De cornerpanel had ik eerst volledig schoon gemaakt tot het aluminium. Daarna de cornerpanel ingesmeerd met Bison Tix mbv een fijne lijmkam, zo ook de skai stof. Na het plakken bleek elke oneffenheid in de lijm zichtbaar te zijn. Ik denk dus met spuitlijm aan de slag te moeten gaan.

Iemand ervaring? Spuitlijm van 3M (die een aantal van jullie gebruikt hebben bij het nieuw bekleden van de RRC hemel)? Zo ja, waar kan ik die het best kopen/bestellen? Het bekleden van de hemel wordt namelijk het volgende projectje.

Groet,

Ivo Cox
109 Serie III, 1973, 200TDi, P38 PAS
RRC, 1984, 3.5 V8 carb SU
VW Golf Variant
Gilera Fuoco
[picasaweb.google.com]
RaRo74

Re: Bekleden cornerpanel RRC

Bericht door RaRo74 »

Ik lift ook even mee op dit topic aangezien ik ze zelf ook opnieuw ga bekleden.

Waar heb je Skai gevonden als ik vragen mag en is deze gelijk aan de originele bekleding?

5yzz11.gif --> mod_embed_images_loadimage('368f72d5c80bafbdcabcaf1aaf33e527', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', 'http://i43.tinypic.com/5yzz11.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi43.tinypic.com%2F5yzz11.gif', '', 17314001, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ivo Cox

Bericht door Ivo Cox »

Hoi RaRo,

Een buurman van mij is marktkoopman (hij laat broekriemen maken en verkoopt die vervolgens op de markt) en heeft aardig kijk op kwaliteitsverschillen in stoffen. Hij heeft de skai meegenomen van een collega op de markt. Qua kleur kan ik niet echt vergelijken of het lijkt op de originele, daar de originele door de jaren heen behoorlijk verkleurd zijn. Er zit in ieder geval wel een vergelijkbare structuur in.

Groet Ivo
Leendert

Bericht door Leendert »

Die klus heb ik een paar weken geleden ook gedaan.
Niet gehinderd door ervaring of kennis aan de slag gegaan.
Zwarte skai bij een lokale stoffenwinkel gehaald (10 euro per meter (140cm breed) en 1 meter is genoeg), daar wisten ze ook niet zeker of deze weerbestendig was maar er waren geen klachten bekent.
Overigens als je zoekt op Google naar water bestendige skai kun je dit redelijk snel vinden en ook niet erg duur.
Het verlijmen heb ik gedaan met Bison kit uit een pot.
Eerst het stuk skai aan de achterkant afgetekend en geknipt. Toen heb ik het grote zijvlak (waar het rooster in zit) aan beide zijden ingesmeerd met een kwast en na droging verlijmd.
Daarna pas het volgende stuk ingesmeerd en verlijmd, dit omdat ik bang was dat het anders niet goed zou gaan en alles verkeert zou komen te zitten.
Op het grote vlak had ik ook wat kleine bobbels van de lijm, het valt immers niet mee om de lijm gelijkmatig aan te brengen.
Deze bobbels zijn geheel weggetrokken in een paar dagen en ik ben prima tevreden met het resultaat.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes met de klus
Ivo Cox

Bericht door Ivo Cox »

Hoi Leendert,

Die bobbels had ik dus ook. Ik kon me echter niet voorstellen dat die weg zouden trekken. Ik heb toen de skai weer verwijderd en de lijm weer van de cornerpanel gepeutert (tot blaren op mijn vingers aan toe).

Ik wacht even of er meer ervaringsdeskundigen zijn. Bedankt voor je reactie!

Groet Ivo
GertH

Bericht door GertH »

tussen bison kit en bison tix zit een aardig verschil. Bisonkit is vrij dun en worden / werden o.a schoenzolen/fineer/kunststoffen op hout/metaal etc verlijmd , terwijl de bisontix tixotroop is , vrij dik / pasteus en moeilijk in dunne laag op te brengen , wordt vaak met een lijmkam gedaan , hout op hout dmv persen etc .

Skai met bisonkit werkt perfect en je gebruikt daar een lijmroller bij om grotere vlakken er mooi strak op te krijgen , een stevige rubber roller om eventuele bultjes mee vlak te krijgen mochten er die onder zitten .

Er is skai en skai/ kunstleer, ene kan poreus oppervlak hebben terwijl de ander dat juist niet heeft , de laatste wordt vaak voor buddyseats voor motoren en cabrio;s gebruikt die nat kunnen worden ....autobekleedbedrijf vragen .
Arthur67

Bericht door Arthur67 »

Hoi Ivo,

Zoals Leendert ook schrijft: stukje voor stukje doen. Goed ontvetten en goed aan de instructies van de lijmfabrikant houden, zeker zo'n deel dat tov interieur aan allerlei klimaatomstandigheden wordt blootgesteld.
3M-lijm kan je halen bij een leverancier van professionele autospuitspullen. Hier in de regio (Amersfoort) kan je bij Siero terecht. Mogelijk kan Brezan of wat er bij jou in de buurt zit het ook leveren.
Tav de bubbels: die kan je voorkomen door de skai er met een stevig rollertje (niet te breed, ca 4-5cm is prima) goed tegen het paneel te duwen. Kan je daarna ook goed gebruiken voor je hemelproject. Je hebt geloof ik de ervaringen van anderen al gelezen: niet iets met schuim nemen en de basisplaat goed afschuren en ontvetten. Je kan evt ook gelijk de onderkant van je dak behandelen met anti-dreun, enz. Zoek daar maar even op, is ook genoeg over geschreven.
Succes, Arthur
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

3M lijmspray (08080) of Bison kit kun je gewoon bij Heuts kopen Ivo, voor jou het makkelijkst.
Michel WaZ

Bericht door Michel WaZ »

Hallo Ivo,

Het helpt als je de skai verwarmt door het even op de cv te leggen, ook je cornelpanel verwarmen dan vloeit de lijm beter.
Bij deze temperaturen is alles straf en stram en heb je geen soepelheid van de te verwerken materialen.

Succes Michel WaZ
RobSLaro

Bericht door RobSLaro »

Ivo,

Het heeft met de hoeveelheid rubber in de lijm te maken.....de " hobby " spuitbussen hebben meer weekmakers(?) dan rubber.

Ik heb in H'waard van een prof. spuitlijm (klikkerdeklik) gehaald nadat 3m etc niet hielden. Er zit echt kwaliteit verschil in. Ik heb ze gebeld, probleem uitgelegd en kreeg goed advies!

Maar temperatuur en schoonmaken help echt!
Bart van Dessel

Dat worden wel heel dure corner paneeltjes........3M is professioneel en zit bij mij al jaren prima. Is zeer belangrijk hoe het aangebracht wordt.
RobSLaro

Bericht door RobSLaro »

Bart

Ze hebben ook gewoon spuitbussen.
Maar zijn niet op de consumenten markt gericht?

Ik had gewoon spuitlijm bij de bouwmarkt vandaan (denk dat het dat grote stuk rundvee was).
Nou leuk voor moeders om haar kaartjes te maken maar verder.... Weet niet meer of ik ook 3 m geprobeert heb, maar de lijm van de mannen hierboven was duidelijk van een heeeeeeel ander soort

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/03/2015 14:40 door RobSLaro.
Bart van Dessel

Ik heb ook slechte ervaringen met de bouwmarkt rommel, maar 3M is gewoon heel goed, de 08080 is speciaal voor autobeklederij/stofferen. Maar dat bedrijf dat je noemde is misschien net weer wat beter. Ik heb de 3M heel veel gebruikt voor het stofferen van hemeltjes en dat werkt echt super. Ook na jaren geen hangende hemeltjes.
Ivo Cox

Bericht door Ivo Cox »

Heren,

Bedankt voor de tips!!
Vanmorgen eerst naar Heuts geweest. Bison kit gekocht voor de cornerpanels. De 3M 08080 spuitlijm heb ik even in het rek laten staan, hij kost bij Heuts namelijk € 26,30 voor een bus van 500 ml, terwijl ik hem in een webshop voor € 17,- had gezien. Dat vind ik toch een behoorlijk verschil, zeker als jullie aangeven dat er 4 nodig zijn voor een hemel.

Thuis aangekomen aan de cornerpanels begonnen. De skai ingesmeerd met Bison kit (mbv lijmkam). Vervolgens de cornerpanel stukje voor stukje ingesmeerd met Bison kit. Het verwerkt zich inderdaad een stuk beter dan de Bison tix. Via de link in mijn handtekening kunnen jullie het resultaat zien. Even doorscrollen naar de laatste foto's. Ik ben dik tevreden.

Nogmaals bedankt voor de tips. Nu de 3M 08080 bestellen en komende week aan de hemel beginnen.

Groet

Ivo Cox
109 Serie III, 1973, 200TDi, P38 PAS
RRC, 1984, 3.5 V8 carb SU
VW Golf Variant
Gilera Fuoco
[picasaweb.google.com]
Bart van Dessel

Er zijn idd genoeg webshops waar je de 3M kunt kopen, Heuts is idd vrij duur maar ik krijg er de gebruikelijke garagekorting, maar dan blijft de prijs ongeveer gelijk aan de laagste prijs van sommige webshops, dus even Googlen is de oplossing. Ga niet voor goedkopere spuitlijmen, dan worden het "spijtlijmen".... Ook de Bison spuitlijm is niet bijzonder goed. Volgens mij moet je ergens rond de 15 euro per bus uitkomen. Zorg wel dat je de hemel eerst goed insaust met Bisonkit en goed laat drogen. Over bekleden heb ik ooit een heel stuk geschreven.
Ron

Bericht door Ron »

Dit werkt ook goed!

[www.marktplaats.nl]
Ivo Cox

Bericht door Ivo Cox »

Maar is lang niet zo leuk ;-)
Michel WaZ

Bericht door Michel WaZ »

Tot er een wespennest achter zit..........ha ha ha, ik schrok me een hoedje vorig jaar.

RRC '86 V8
neef Henk

Bericht door neef Henk »

Ik heb verschillende keren Spaybond+ gebruikt bij het maken van carnavalswagens. Dit is eigenlijk een lijmsoort ontwikkeld voor de dakbedekkers die hiermee eenvoudig EPDM dakbedekking kunnen lijmen op verschillende ondergronden. Het voordeel van deze lijm is dat een bus van 750 ml ongeveer 5 m2 dakbedekking lijmt (dubbelzijdig) dus meer dan genoeg voor een hemel en cornerpanelen.
De bussen Spraybond kosten tussen de 12 en 15 euro afhankelijk waar je ze koopt.

Zeer makkelijk te gebruiken, goedkoop en het lijmt als een jekko!

Groeten neef Henk

Bart van Dessel

Hoi Henk, ziet er goed uit! Maar voor hemelstof te verlijmen weet ik het niet. De 3M kun je nog corrigeren voordat ie echt vast gaat zitten en dringt niet door de stof heen. Maar voor andere delen zoals skai ziet dit er goed uit.
neef Henk

Bericht door neef Henk »

Corrigeren is lastig

Ivo Cox

Bericht door Ivo Cox »

Vandaag bij het Rubberhuis in Maastricht geweest voor iets anders. Daar werd mij ook de 3M geadviseerd terwijl zij diverse soorten spuitlijm hebben waaronder geen 3M. Ik blijf dus bij de keuze van de 3M. Foto's zal ik tzt plaatsen.
Plaats reactie