overstap naar 'alternator'
overstap naar 'alternator'
Goedemorgen!
de laadstroom van de standaard dynamo van de 2A is niet meer instaat om me een week te laten reiden met de koplampen aan en hier en daar gebruik van ruitenwissers. Nu wil ik graag de overstap maken naar een ‘alternator’ vanwege de verhoogde betrouwbaarheid en de vaak veel hogere amperes.
Dan kan ik eindelijk eens die lier en die spots er op zetten die nu liggen te verstoffen.
Mijn vraag is alleen. Wat is de beste keuze? Wat heb ik nodig? Waar moet ik rekening mee houden?
Zijn er nog Groningers die iets moois hebben liggen?
Alvast bedankt voor de reacties.
de laadstroom van de standaard dynamo van de 2A is niet meer instaat om me een week te laten reiden met de koplampen aan en hier en daar gebruik van ruitenwissers. Nu wil ik graag de overstap maken naar een ‘alternator’ vanwege de verhoogde betrouwbaarheid en de vaak veel hogere amperes.
Dan kan ik eindelijk eens die lier en die spots er op zetten die nu liggen te verstoffen.
Mijn vraag is alleen. Wat is de beste keuze? Wat heb ik nodig? Waar moet ik rekening mee houden?
Zijn er nog Groningers die iets moois hebben liggen?
Alvast bedankt voor de reacties.
Re: overstap naar 'alternator'
Mijn SIIA was ooit al zodanig omgebouwd en toen ik een andere nodig had heb ik gewoon op eBay (G gezocht voor een nieuwe. Alleen gelet op prijs, past ie en beetje veel Amps. Was goedkoop klaar en geen gezeur met omruilen. Spanningsregeling via het ding zelf en verder bepaald geen rakettechniek, dus zelfs niet meer gelet op merk.
Die van Paddock schijnt 36 Amp te zijn : [www.paddockspares.com] maar kost dan ook weinig. Die voor de Defender passen vast ook, en de modellen voor 'airco' hebben dan wel 65 Amp.
Kijk ook even naar dit draadje : [www.lrch.nl]
Die van Paddock schijnt 36 Amp te zijn : [www.paddockspares.com] maar kost dan ook weinig. Die voor de Defender passen vast ook, en de modellen voor 'airco' hebben dan wel 65 Amp.
Kijk ook even naar dit draadje : [www.lrch.nl]
Re: overstap naar 'alternator'
Een alternator = een dynamo, alleen op z'n Engels (of Belgisch)
Re: overstap naar 'alternator'
Bart, een Alternator is een WISSELSTROOM-dynamo, dus niet "een dynamo" . . . . . . een dynamo is namelijk gelijkstroom . . . . . .
Officieel heten die dingen hier in Nederland dan ook "Gelijkstroom-dynamo" of "Wisselstroom-dynamo".
Dat wij, domme 'ollanders, dat nou eenmaal door elkaar gebruiken maakt het er niet duidelijker op, de Engelse benaming is wat dat betreft veel duidelijker.
En ik geloof dat men in België inderdaad vaak de naam Alternator gebruikt voor de wisselstroom-dynamo, zo dom zijn ze bij onze zuiderburen dus niet.
G-J.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/03/2015 08:54 door Crazy-G.
Officieel heten die dingen hier in Nederland dan ook "Gelijkstroom-dynamo" of "Wisselstroom-dynamo".
Dat wij, domme 'ollanders, dat nou eenmaal door elkaar gebruiken maakt het er niet duidelijker op, de Engelse benaming is wat dat betreft veel duidelijker.
En ik geloof dat men in België inderdaad vaak de naam Alternator gebruikt voor de wisselstroom-dynamo, zo dom zijn ze bij onze zuiderburen dus niet.
G-J.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/03/2015 08:54 door Crazy-G.
Re: overstap naar 'alternator'
Belgen gebruiken naar mijn weten altijd het woord alternator voor dynamo. Sterker nog, als je over het woord dynamo begint dan kijken belgen je vaak raar aan, van waar heeft hij het nu over.
Re: overstap naar 'alternator'
[forum.belgiumdigital.com]
blijft raar volk....
blijft raar volk....
Re: overstap naar 'alternator'
Ik weet overigens niet eens het verschil tussen gelijkstroom en wisselstroom. Op elektries gebied ben ik wel heel dom, nog dommer als de andere gebieden
Re: overstap naar 'alternator'
Dat is dus een wisselstroom en dus alternator
Deze is gelijkstroom en dus dynamo.
[www.johncraddockltd.co.uk]
Deze is gelijkstroom en dus dynamo.
[www.johncraddockltd.co.uk]
Re: overstap naar 'alternator'
Hahahaha, was ook geen commentaar op jou persoonlijk hoor Bart, je kunt nou eenmaal niet alles weten niewaar nie, was meer als algemene info bedoeld voor diegene die daarin geïnteresseerd is, ik weet namelijk dat veel La Ro eigenaren vaak net dat beetje meer willen weten over het hoe en wat van hun (vaak) eerste liefde.
Ik ken zat mensen die echt geen flauw benul hebben hoe een auto Überhaupt werkt, ja sleutel omdraaien en zo dat gaat vaak nog net.
Ik heb dan weer de (soms vervelende) eigenschap dat ik tijdens het rijden met de La Ro gewoon "zie" gebeuren hoe de hele boel werkt en dat kan soms ook wat lastig zijn, daarentegen weet ik vaak wel waar ik het zoeken moet als er iets niet helemaal werkt zoals het hoort.
Maar ik heb dan ook ooit een opleiding gehad tot aan eerste monteur bedrijfswagens toe dus ben aardig op de hoogte van de diverse technieken.
G-J.
Ik ken zat mensen die echt geen flauw benul hebben hoe een auto Überhaupt werkt, ja sleutel omdraaien en zo dat gaat vaak nog net.
Ik heb dan weer de (soms vervelende) eigenschap dat ik tijdens het rijden met de La Ro gewoon "zie" gebeuren hoe de hele boel werkt en dat kan soms ook wat lastig zijn, daarentegen weet ik vaak wel waar ik het zoeken moet als er iets niet helemaal werkt zoals het hoort.
Maar ik heb dan ook ooit een opleiding gehad tot aan eerste monteur bedrijfswagens toe dus ben aardig op de hoogte van de diverse technieken.
G-J.
Re: overstap naar 'alternator'
Dat komt dan vaak weer omdat de echte dynamo al jaren geleden is vervangen door een alternator en je een echte dynamo alleen nog tegenkomt op hele oude auto's en tegenwoordig nog wel de "simpelere" motoren.
Het woord alternator geeft ook eigenlijk al aan wat die doet, namelijk het alterneren oftewel afwisselen van verschillende spoelen (drie in dit geval) om stroom op te wekken, welke dan weer door een gelijkrichter moet worden, jawel . . . . . gelijkgericht.
G-J.
Het woord alternator geeft ook eigenlijk al aan wat die doet, namelijk het alterneren oftewel afwisselen van verschillende spoelen (drie in dit geval) om stroom op te wekken, welke dan weer door een gelijkrichter moet worden, jawel . . . . . gelijkgericht.
G-J.
Re: overstap naar 'alternator'
Voor de liefhebber die alles zoveel mogelijk origineel wil houden is er de mogelijkheid om een alternator in een gelijkstroomdynamobehuizing te verkrijgen. Zie www.gener-nator.com genernatorHangt wel een prijskaartje aan.
Gr
Ruud
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/03/2015 13:34 door Rudolfo2.
Gr
Ruud
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/03/2015 13:34 door Rudolfo2.