Sinds enige weken nu trotse eigenaar van een Stage One en geniet van de V8 .... bloed kruipt dus waar het niet gaan kan
Nu zijn we bezig met een Discovery 2 met 4.0 V8 op LPG.
Ik ben op zoek naar ervaringen en punten waar ik specifiek op moet letten met een D2 V8 en LPG. Alle andere tips zijn uiteraard ook welkom. Wil natuurlijk voorkomen dat ik hier straks allerlei vragen moet stellen hoe een probleem op te lossen dat ik van te voren had kunnen voorkomen
Als het dezelfde V8 is als van een P38 dan kan je nog wel eens wat problemen kunnen krijgen, maar daar zijn hier mensen op de prik die er meer over kunnen vertellen.
Dank je Ben, maar dat waren volgens mij altijd de 4.6 liters die later in de P38 werden gebouwd. Daar ken ik inderdaad wel een paar vrienden van die problemen met die motor en LPG hadden ... net als de electronica overigens.
Volgens mij zitten in deze D2's de oude 3.9's die ze 4.0 zijn gaan noemen vanwege marketing-redenen. Hoe die op LPG loopt hoor ik op zich geen verkeerde geluiden over maar er zal vast wel een trotse eigenaar hier op de prik zitten die zo'n combinatie nu rijdt.
Niet helemaal waar Martijn.
Ik heb een P38 met een 4,0 liter V8.
Het onderblok is hetzelfde als de 4,6 liter.
Wel heb je twee verschillende uitvoeringen, maar dat is bepaald door het bouwjaar.
Vanaf 1995 heeft men de GEMS uitvoering geleverd en van 1998 de Bosch of Thor uitvoering.
Beide motoren zijn ook in de Discovery gebruikt.
Dus blijft mijn vraag van welk bouwjaar is jou auto, als je echt een 4,0 heb, dan is het geen 3,9.
Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
Range rover P38 4.0 SE 2001
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)
Kijk aldoende leert men , de 2 D2's die we momenteel bekijken zijn respectievelijk 2001 en 2002. Maar dan gaat het om registratie kenteken op Januari dus zal het productiejaar ervoor liggen.
De een is een 4.0 v8 ES en de andere weet ik zo even geen specificatie van, typegoedkeuring is e11*98/14*0101*04 dit is dezelfde als van de ES. Geen idee of dat helpt bij het vaststellen van de soort motor.
Bij RDW de kentekens invoerent zie ik dat ze beide 3.950cc3 als motor hebben. Geen idee of de 3.9 of de 4.0 verschillende inhouden hebben maar dit is wat ik aan info kan vaststellen.
Beste Martijn, dan is het dezelfde als in mijn P38 ligt, die wordt ook 4,0 genoemd , maar is ook iets van 3,95 liter of zo.
Als het een uitvoering is die geleverd is in 2001 of 2002, zal het de Bosch uitvoering zijn.
Het grootste probleem met deze motoren is de bussen die de cilinders vormen, deze willen nog al eens los gaan zitten en dan krijg je een overdruk in je koelsysteem.
Slangen beginnen dan te scheuren en met alle gevolgen van dien.
meestal begint het rond de 165000 kilometer.
Overigens is het een heerlijke krachtbron om mee te rijden.
En mocht het problemen opleveren, kan je hem redelijk makkelijk wisselen.
als je nog wat over mijn blokje wilt lezen, moet je deze en dit draadje even lezen.
Ik heb mijn blok vervangen door een 4,6 onderblok.
Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
Range rover P38 4.0 SE 2001
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)
De 3.9 en de 4.0 zijn inderdaad dezelfde onderblokken met dezelfde aantal cc's, zelfde boring en slag. De problemen zijn hoofdzakelijk te wijten aan de efi management systemen van de P38. Te mager mengsel, daardoor te hoge verbrandingstemperaturen en scheurende cylinders door de temp.verschillen. Een RRC 3.9i zonder katalisatoren zijn onverwoestbaar en geen koelvloeistof problemen maar die zijn niet lambda gestuurd en krijgen genoeg benzine ingespoten. Ik weet niet hoe dit bij een DII is, ik heb daar weinig problemen over gehoord. Persoonlijk ben ik veel meer voorstander van de uitstekende diesels die weinig onderhoud vragen, heel betrouwbaar zijn en geen dikke gastank achterin hebben liggen. En die wegenbelasting....tja, effe slikken....