Vrijdag mijn 109V8 binnen gekregen.
En nu een en ander aan het uitzoeken. De bladveren zijn nogal roestig maar niet gebroken.
Nu bestaan er een aantal mogelijkheden:
- bladveren ontroesten en in de verf
- nieuwe (eventueel parabool) veren
De optie die in mijn hoofd zit:
Bladveren schoon maken, ontroesten en enkele veerbladen verwijderen. Dan luchtbalgen (met bumpstop) tussen de as en het chassis. Dezelfde luchtbalgen die veel bij bestelbussen gebruikt worden.
Zou dat werken en zou dat het rijden comfortabeler maken?
Bladveren in combinatie met luchtbalgen...
Re: Bladveren in combinatie met luchtbalgen...
Ik heb bij mijn 101 voor extra luchtbalgen op mijn bladveren geplaatst. Dit omdat mijn bladveren redelijk versleten zijn (hangen door) en de 300tdi zwaarder is als de v8. Zo kwam de veerhoogte weer naar oorspronkelijke hoogte. Je rijd stabieler, en hangt minder over in een bocht.
Als bladveren geroest zijn (en vast zitten) zou ik eens flink in het terrein gaan spelen dan word alles weer lekker gangbaar gemaakt. je zult merken dat het scheelt.
Jeroen.
Als bladveren geroest zijn (en vast zitten) zou ik eens flink in het terrein gaan spelen dan word alles weer lekker gangbaar gemaakt. je zult merken dat het scheelt.
Jeroen.
Re: Bladveren in combinatie met luchtbalgen...
Heb de mijne helemaal uit elkaar gehaald, en in de owatrol gezet.
Ze veren nu zo soepel, dat ik bang ben dat de originele schokbreker niet meer genoeg dempt.
Kwam wel een kilo roest vanaf, en dat kan het einde van je slijptol zijn als je die niet vaak schoonblaast.
Heb er alleen nog niet mee gereden.
Erik750SF
109 stationwagon 6-cilinder 1979
It isn't yours, till you fixed it.
Ze veren nu zo soepel, dat ik bang ben dat de originele schokbreker niet meer genoeg dempt.
Kwam wel een kilo roest vanaf, en dat kan het einde van je slijptol zijn als je die niet vaak schoonblaast.
Heb er alleen nog niet mee gereden.
Erik750SF
109 stationwagon 6-cilinder 1979
It isn't yours, till you fixed it.