300TDI Vraagje
300TDI Vraagje
Hallo
Als vervolg hierop: [landrover.startpagina.nl]
Heb er afgelopen weekend een gekocht
Een disco 300tdi automaat uit 97, loopt mooi en schakeld boterzacht
deze gaat gedemonteerd worden en de gehele aandrijflijn gaat in mijn S3 109 wonen.
nu lijkt het me ook wel lekker om de cruisecontrol mee over te zetten, maar die werkt nu niet.
dus even onder de kap kijken en kwam toen 2 probleempjes tegen
Het eerste is een los slangetje linksvoor die loopt naar het schutbord [in] en dan doorloopt naar rechtsvoor op een soort balgje
waar is dit slangetje van en waar moet die op?
Het tweede probleem
de luchtmassa meter is in open stand vast gezet met een schroef
iemand een idee waarom dit gedaan kan zijn
Gr
Alan
Als vervolg hierop: [landrover.startpagina.nl]
Heb er afgelopen weekend een gekocht
Een disco 300tdi automaat uit 97, loopt mooi en schakeld boterzacht
deze gaat gedemonteerd worden en de gehele aandrijflijn gaat in mijn S3 109 wonen.
nu lijkt het me ook wel lekker om de cruisecontrol mee over te zetten, maar die werkt nu niet.
dus even onder de kap kijken en kwam toen 2 probleempjes tegen
Het eerste is een los slangetje linksvoor die loopt naar het schutbord [in] en dan doorloopt naar rechtsvoor op een soort balgje
waar is dit slangetje van en waar moet die op?
Het tweede probleem
de luchtmassa meter is in open stand vast gezet met een schroef
iemand een idee waarom dit gedaan kan zijn
Gr
Alan
Re: 300TDI Vraagje
Volgens mij heeft de disco geen luchtmassameter en het problem van je niet werkende cc is waarschijnlijk het kastje wat ingebouwd is naast je handschoenen kastje ter grootte van een pakje sigaretten. Er zijn bedrijfjes die ze reviseren (in helmond zit er een)
Re: 300TDI Vraagje
Een Disco 300 tdi aut. heeft wel een lucht massa meter, en de cruise control problemen zijn voor 90% schuldig aan slechte vacuum slangetjes. Persoonlijk zou ik kiezen voor een cruise control van John Gold, die zijn kwalitatief véééél beter! Af fabriek zijn het slechte systemen en onbetrouwbaar. Het kastje wat Robb zegt gaan inderdaad weleens kapot maar niet vaak.
Gr Bart
Gr Bart
Re: 300TDI Vraagje
Dus toch een EDC systeem inbouwen? Leuk, ik ben benieuwd, ik ken in NL nog niemand die dat heeft.
Een 3,9i inbouw is eenvoudig. De Ecu heeft een volledig eigen kabelboom en heeft maar een paar draadjes nodig om te lopen. Eventuele startonderbreker is eenvoudig zelf te verwijderen.
Volgens mij is de EDC bedrading verweven met de hoofdkabelboom van de disco, en is het dus een heel gepuzzel.
Een 3,9i inbouw is eenvoudig. De Ecu heeft een volledig eigen kabelboom en heeft maar een paar draadjes nodig om te lopen. Eventuele startonderbreker is eenvoudig zelf te verwijderen.
Volgens mij is de EDC bedrading verweven met de hoofdkabelboom van de disco, en is het dus een heel gepuzzel.
Re: 300TDI Vraagje
Andrew kijkt er een stuk makkelijker tegenaan, die zegt dat het niet zo veel meer is dan een 3.9i. Hier een dorp verder rijdt een Series 88" met 300 tdi aut. én EDC. Achterste propshaft is niet veel langer dan een banketstaaf.
Re: 300TDI Vraagje
alan, gefeliciteerd met je aankoop. Ik heb hier nog en luchtmassameter liggen.
Ik weet niet wat je met de autobak wil gaam doen, ik zou hem eerst na laten kijken. Mij is verteld dat als ie erg soepel schakelt dat ie dan op het einde van zijn frictieplaten loopt. Nou zijn mijn ervaringen met de autobakken niet altijd positief geweest...
Sccs met de ombouw,
Jeroen
Ik weet niet wat je met de autobak wil gaam doen, ik zou hem eerst na laten kijken. Mij is verteld dat als ie erg soepel schakelt dat ie dan op het einde van zijn frictieplaten loopt. Nou zijn mijn ervaringen met de autobakken niet altijd positief geweest...
Sccs met de ombouw,
Jeroen
Re: 300TDI Vraagje
wil inderdaad de edc behouden
ga bij het demonteren alle stekkers labelen
en dan eens kijken wat ervan nodig is
maar startonderbreker hoeft er toch niet af?
ga bij het demonteren alle stekkers labelen
en dan eens kijken wat ervan nodig is
maar startonderbreker hoeft er toch niet af?
Re: 300TDI Vraagje
Bedankt voor je aanbod
maar ben eigenlijk wel benieuwd waarom ze de lmm hebben vastgezet?
is hier een {bekent}probleem mee?
de bak en motor voelen goed aan, wil deze gewoon een goede beurt geven.
Alan
maar ben eigenlijk wel benieuwd waarom ze de lmm hebben vastgezet?
is hier een {bekent}probleem mee?
de bak en motor voelen goed aan, wil deze gewoon een goede beurt geven.
Alan
Re: 300TDI Vraagje
Alan T Schreef:
> de bak voelt goed aan, wil deze gewoon
> een goede beurt geven.
>
> Alan
Zou ik erg voorzichtig mee zijn, bekend probleem is dat wanneer je na langere tijd geen vloeistof-wissel (en bij zo'n bak hoeft dat maar heel weinig) de vloeistof ververst, dat er dan nogal eens wat rommel los kan komen waardoor juist kanaaltjes en dergelijke verstopt gaan zitten en je juist problemen krijgt.
Ik zelf ververs, omdat ik hem vanaf nieuw (Ashcroft revisiebak) heb, elk jaar mijn automaat vloeistof om dat soort problemen te voorkomen, sommige andere automaten gaan jaaaren zonder vers sap en dan krijg je die aanslag die dodelijk is voor de bak bij een wissel.
Lees er eens over op de Ashcroft website of een andere automaten site, is veel over geschreven.
Wellicht is een inspectie en reiniging door een expert nog niet zo'n slecht idee.
G-J.
> de bak voelt goed aan, wil deze gewoon
> een goede beurt geven.
>
> Alan
Zou ik erg voorzichtig mee zijn, bekend probleem is dat wanneer je na langere tijd geen vloeistof-wissel (en bij zo'n bak hoeft dat maar heel weinig) de vloeistof ververst, dat er dan nogal eens wat rommel los kan komen waardoor juist kanaaltjes en dergelijke verstopt gaan zitten en je juist problemen krijgt.
Ik zelf ververs, omdat ik hem vanaf nieuw (Ashcroft revisiebak) heb, elk jaar mijn automaat vloeistof om dat soort problemen te voorkomen, sommige andere automaten gaan jaaaren zonder vers sap en dan krijg je die aanslag die dodelijk is voor de bak bij een wissel.
Lees er eens over op de Ashcroft website of een andere automaten site, is veel over geschreven.
Wellicht is een inspectie en reiniging door een expert nog niet zo'n slecht idee.
G-J.
Re: 300TDI Vraagje
Daar heb je gelijk G-J, als de olie trouwens mooi helder is dan zeker laten zitten. Ik heb met een Volvo V70 veel problemen gehad na oliewissel en flush, automaatbak volledig kapot. De verse ATF heeft een sterk reinigende werking en die zorgt ervoor dat aangekoekt vuil loskomt en gaat circuleren en op andere plekken voor verstoppingen gaat zorgen. Ga je met je 109 zoveel km's maken? Die ik ken doen misschien 5 tot 10.000 per jaar en dan is het niet zo spannend.
Re: 300TDI Vraagje
G-J
Bart
Bedankt voor de waarschuwing
de vorige eigenaar vertelde dat de bak olie ongeveer een jaar geleden is ververst.
maar ik vind de olie niet mooi helder, dus wil deze wel verversen.
mocht ik daarna problemen krijgen kan ik hem altijd nog wegbrengen {of zie ik nu iets over het hooft???}
Veel km zal ik er ook niet gaan maken, maar wil het natuurlijk wel in orde hebben
Alan
Bart
Bedankt voor de waarschuwing
de vorige eigenaar vertelde dat de bak olie ongeveer een jaar geleden is ververst.
maar ik vind de olie niet mooi helder, dus wil deze wel verversen.
mocht ik daarna problemen krijgen kan ik hem altijd nog wegbrengen {of zie ik nu iets over het hooft???}
Veel km zal ik er ook niet gaan maken, maar wil het natuurlijk wel in orde hebben
Alan
Re: 300TDI Vraagje
In plaats van verversen is het dan misschien raadzamer om een spoeling te laten uitvoeren. Info van internet: Het grootste verschil is dat bij alleen het vervangen van de olie er enkele liters olie in de koppelomvormer en in de warmtewisselaar achterblijft. Alleen door met lopende motor de automaatbak op druk te houden en met schone olie door te spoelen (met behulp van een speciale machine), zijn die liters te vervangen. Deze machine zorgt er dus voor dat alle olie in de automaat, koppelomvormer en warmtewisselaar wordt vervangen door nieuwe olie. Het reinigen van uw automaatbak gebeurt met een gepatenteerde reiniger welke aan de automaatolie wordt toegevoegd. Deze reiniger bewerkstelligt dat alle aanslag, sludge en andere vervuiling in ca. 45 minuten met lopende motor/rijdend oplost of losweekt. De vervuiling wordt nadien weggespoeld met schone olie. Doordat met de speciale reiniger alle vervuiling oplost voorkomt men dat, nadat uw automatische transmissie is afgevuld met nieuwe olie, vastzittend vuil losweekt en gaat rond zweven in uw automaat en wederom voor problemen gaat zorgen.
Re: 300TDI Vraagje
Ik heb bij de Disco automaatbak nog geen problemen gehoord na het spoelen/flushen. Wél bij het alleen verversen! Zoals het moeizaam schakelen na het verversen. Lang in de 1 blijven staan.
Re: 300TDI Vraagje
Ik heb afgelopen voorjaar ook mijn automaat laten flushen, puur voor de zekerheid. De komende jaren kan ik hem dan zelf regelmatig (1 x per jaar) verversen en hopelijk blijft ie het dan goed doen
Gr. neef Henk
Gr. neef Henk
Re: 300TDI Vraagje
Bedankt voor de adviezen
maar als ik er op google kom ik nou niet echt probleem verhalen tegen over verversen
wel veel promotie verhalen van spoelen, en dat ze erna fijner schakeld
maar dat deden mijn rrc en broers disco2 ook na alleen nieuwe olie en filter
hou het dus maar gewoon op verversen. indien probleem kan ik daarna alsnog voor spoelen kiezen
Alan
maar als ik er op google kom ik nou niet echt probleem verhalen tegen over verversen
wel veel promotie verhalen van spoelen, en dat ze erna fijner schakeld
maar dat deden mijn rrc en broers disco2 ook na alleen nieuwe olie en filter
hou het dus maar gewoon op verversen. indien probleem kan ik daarna alsnog voor spoelen kiezen
Alan
Bedrading en Start onderbreker???
Aangezien ik gelijk wil ombouwen van Rhd naar Lhd
zat ik zo te denken
Waarom niet gewoon de hele kabelboom gebruiken???
of zie ik nu iets over het hooft?
waar zit bv de ontvanger van de afstandbediening deurvergrendeling/startonderbreker
zat ik zo te denken
Waarom niet gewoon de hele kabelboom gebruiken???
of zie ik nu iets over het hooft?
waar zit bv de ontvanger van de afstandbediening deurvergrendeling/startonderbreker