Kunstof wings
-
Edward
-
Marc-my-Words
Re: Kunststof wings
Citeer
Tja, als een loslopend boompje, verdwaalde tractor oid tot versplintering van de kunststof wings leidt dan is het kunststof min ns.
Goed gebruik van ABS zou een winst kunnen zijn omdat dat spul misschien wel vlot deukt maar ook vlot met een beetje warmte weer terug in de oorspronkelijke vorm springt. Misschien is het een handycap dat de montage gericht is op alu en niet op ABS, en wordt de ABS wing op te weinig punten gesteund.
Marc
-
Ruud Lemmens
Re: Kunststof wings
Citeer
Ligt ook beetje aan het materiaal dat je gebruikt.
Als ze het maken van een materiaal zoals gebruikt wordt voor spatborden van Quads, dan heb je enige mate van "rek" in je materiaal.
Alleen is de ophanging van het spatbord van de Defender daar niet echt op gemaakt. Hardere kunststoffen versplinteren (en zeker tijdens koude dagen!) erg snel.
Ben de laatste tijd bezig met ontwikkeling van carbon, polyester en carbon carrosseriedelen voor m'n platgeslagen Landrover (Lotus) en me al enigszins verdiept in materiaal.
Uit Engeland krijg je diverse replica's (ook Landrover deuren en kleppen etc), maar die waren qua pasvorm zo dermate beroerd dat ik zelf in de weer ben gegaan met mallen maken en producten bouwen.
Inmiddels is mijn gepruts aan de keukentafel verplaatst naar een mallenmaker in Brabant.
Voor de Landroverwereld is het leuk qua gewichtsbesparing en het feit dat het niet meer roest. Maar heel eerlijk heb je er weinig aan als je geen rallyraid rijdt. Als je je Defender gewoon regulier gebruikt en ook wel eens een offroad rit rijdt, is de kans op schade erg groot.
Het is leuk als materiaal niet extreem wordt belast, dus dat beperkt je voorklep al tot een uitvoering zonder reservewiel, tenzij ik er allerlei verstevigingen in lamineer. De achterklep is leuk en blijft ook heel, mits je er geen reservewiel aan hangt. Voor dagelijks gebruik dus niet echt optimaal te noemen.
Al zou een schutbord in carbon wel een uitdaging zijn. In theorie heb je dan geen roestend onderdeel meer, kan het de hitte ook aan.
groeten, Ruud
-
RobSLaro
Re: Kunstof wings
Citeer
Ik heb in de tussentijd de kunstof life gezien, ziet er zeker goed uit.
Ze waren pas gemonteerd en volgens de eigenaar (thnks Mx) was het monteren ook een fluitje van een cent.
Ze waren net gespoten, ziet er kek uit, je ziet er niets van. En is steviger dan de spatborden van menig moderne auto.
Carbon fiber is leuk, ziet er leuk uit en kan goed tegen warmte.
En waarom niet, de citroën mahari is een plastic (thermoplast) badkuipje!
Het enige nadeel is dat het splijt (tussen de matjes) en dat kan je vaak niet zien waardoor het toch zijn stijfheid verliest.
Dus als je iets dragend maakt denk daar dan goed over na, dat het wel veren kan maar dat je die uitslag wel beperkt.
Een carbon buis veert ook, tot hij gaat kraken (intern scheuren) de truc is dat te voorkomen.
Dus een schutbord..... Zal je net als een polyester boot met buizen (spanten) moeten opbouwen?!?
Ben wel benieuwd naar je vorderingen.
Re: Kunststof wings
Citeer
Tja, als een loslopend boompje, verdwaalde tractor oid tot versplintering van de kunststof wings leidt dan is het kunststof min ns.
Goed gebruik van ABS zou een winst kunnen zijn omdat dat spul misschien wel vlot deukt maar ook vlot met een beetje warmte weer terug in de oorspronkelijke vorm springt. Misschien is het een handycap dat de montage gericht is op alu en niet op ABS, en wordt de ABS wing op te weinig punten gesteund.
Marc
Goed gebruik van ABS zou een winst kunnen zijn omdat dat spul misschien wel vlot deukt maar ook vlot met een beetje warmte weer terug in de oorspronkelijke vorm springt. Misschien is het een handycap dat de montage gericht is op alu en niet op ABS, en wordt de ABS wing op te weinig punten gesteund.
Marc
Re: Kunststof wings
Citeer
Ligt ook beetje aan het materiaal dat je gebruikt.
Als ze het maken van een materiaal zoals gebruikt wordt voor spatborden van Quads, dan heb je enige mate van "rek" in je materiaal.
Alleen is de ophanging van het spatbord van de Defender daar niet echt op gemaakt. Hardere kunststoffen versplinteren (en zeker tijdens koude dagen!) erg snel.
Ben de laatste tijd bezig met ontwikkeling van carbon, polyester en carbon carrosseriedelen voor m'n platgeslagen Landrover (Lotus) en me al enigszins verdiept in materiaal.
Uit Engeland krijg je diverse replica's (ook Landrover deuren en kleppen etc), maar die waren qua pasvorm zo dermate beroerd dat ik zelf in de weer ben gegaan met mallen maken en producten bouwen.
Inmiddels is mijn gepruts aan de keukentafel verplaatst naar een mallenmaker in Brabant.
Voor de Landroverwereld is het leuk qua gewichtsbesparing en het feit dat het niet meer roest. Maar heel eerlijk heb je er weinig aan als je geen rallyraid rijdt. Als je je Defender gewoon regulier gebruikt en ook wel eens een offroad rit rijdt, is de kans op schade erg groot.
Het is leuk als materiaal niet extreem wordt belast, dus dat beperkt je voorklep al tot een uitvoering zonder reservewiel, tenzij ik er allerlei verstevigingen in lamineer. De achterklep is leuk en blijft ook heel, mits je er geen reservewiel aan hangt. Voor dagelijks gebruik dus niet echt optimaal te noemen.
Al zou een schutbord in carbon wel een uitdaging zijn. In theorie heb je dan geen roestend onderdeel meer, kan het de hitte ook aan.
groeten, Ruud
Als ze het maken van een materiaal zoals gebruikt wordt voor spatborden van Quads, dan heb je enige mate van "rek" in je materiaal.
Alleen is de ophanging van het spatbord van de Defender daar niet echt op gemaakt. Hardere kunststoffen versplinteren (en zeker tijdens koude dagen!) erg snel.
Ben de laatste tijd bezig met ontwikkeling van carbon, polyester en carbon carrosseriedelen voor m'n platgeslagen Landrover (Lotus) en me al enigszins verdiept in materiaal.
Uit Engeland krijg je diverse replica's (ook Landrover deuren en kleppen etc), maar die waren qua pasvorm zo dermate beroerd dat ik zelf in de weer ben gegaan met mallen maken en producten bouwen.
Inmiddels is mijn gepruts aan de keukentafel verplaatst naar een mallenmaker in Brabant.
Voor de Landroverwereld is het leuk qua gewichtsbesparing en het feit dat het niet meer roest. Maar heel eerlijk heb je er weinig aan als je geen rallyraid rijdt. Als je je Defender gewoon regulier gebruikt en ook wel eens een offroad rit rijdt, is de kans op schade erg groot.
Het is leuk als materiaal niet extreem wordt belast, dus dat beperkt je voorklep al tot een uitvoering zonder reservewiel, tenzij ik er allerlei verstevigingen in lamineer. De achterklep is leuk en blijft ook heel, mits je er geen reservewiel aan hangt. Voor dagelijks gebruik dus niet echt optimaal te noemen.
Al zou een schutbord in carbon wel een uitdaging zijn. In theorie heb je dan geen roestend onderdeel meer, kan het de hitte ook aan.
groeten, Ruud
Re: Kunstof wings
Citeer
Ik heb in de tussentijd de kunstof life gezien, ziet er zeker goed uit.
Ze waren pas gemonteerd en volgens de eigenaar (thnks Mx) was het monteren ook een fluitje van een cent.
Ze waren net gespoten, ziet er kek uit, je ziet er niets van. En is steviger dan de spatborden van menig moderne auto.
Carbon fiber is leuk, ziet er leuk uit en kan goed tegen warmte.
En waarom niet, de citroën mahari is een plastic (thermoplast) badkuipje!
Het enige nadeel is dat het splijt (tussen de matjes) en dat kan je vaak niet zien waardoor het toch zijn stijfheid verliest.
Dus als je iets dragend maakt denk daar dan goed over na, dat het wel veren kan maar dat je die uitslag wel beperkt.
Een carbon buis veert ook, tot hij gaat kraken (intern scheuren) de truc is dat te voorkomen.
Dus een schutbord..... Zal je net als een polyester boot met buizen (spanten) moeten opbouwen?!?
Ben wel benieuwd naar je vorderingen.
Ze waren pas gemonteerd en volgens de eigenaar (thnks Mx) was het monteren ook een fluitje van een cent.
Ze waren net gespoten, ziet er kek uit, je ziet er niets van. En is steviger dan de spatborden van menig moderne auto.
Carbon fiber is leuk, ziet er leuk uit en kan goed tegen warmte.
En waarom niet, de citroën mahari is een plastic (thermoplast) badkuipje!
Het enige nadeel is dat het splijt (tussen de matjes) en dat kan je vaak niet zien waardoor het toch zijn stijfheid verliest.
Dus als je iets dragend maakt denk daar dan goed over na, dat het wel veren kan maar dat je die uitslag wel beperkt.
Een carbon buis veert ook, tot hij gaat kraken (intern scheuren) de truc is dat te voorkomen.
Dus een schutbord..... Zal je net als een polyester boot met buizen (spanten) moeten opbouwen?!?
Ben wel benieuwd naar je vorderingen.