Oorzaak of gevolg (vervolg P38 blok)

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Ben leert elke dag van zijn Laro's

Oorzaak of gevolg (vervolg P38 blok)

Bericht door Ben leert elke dag van zijn Laro's »

Het blok is gedemonteerd en ik kan nu gaan kijken of ik mijn andere onderblok een op een kan uitwisselen.

Nu heb ik al gemeld dat de pakkingen op een paar plaatsen composietmateriaal kwijt waren.
Ook had ik al gezien dat een zuiger er niet echt fris meer uit zag.

Foto550-NNM4AXDN.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8adaea084c2b90cb524bd87bb198bcca', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto550-NNM4AXDN.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto550-NNM4AXDN.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto550-NNM4AXDN.jpg', '', 17309202, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Is dit nu het gevolg van het te heet worden van het blok of is dit de oorzaak van alle ellende?

Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0f76d71273e77e74cff75db33348d636', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 17309202, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
Range rover P38 4.0 SE 2001
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)

Ben
Eric&Betty Boop

Re: Oorzaak of gevolg (vervolg P38 blok)

Bericht door Eric&Betty Boop »

Het is vrij normaal als je twee delen van elkaar verwijderd waar een composiet pakking tussen zit dat er stukken van het composiet aan 1 van de delen blijft plakken.

Is het missende composiet helemaal foetsie of zit het nog aan de kop geplakt?

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('75de247707dd73675857ba87cb1a31c8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 17309209, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('642989eaf6ba49b12fcd1d2d02b99e0f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 17309209, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Mrah

Re: Oorzaak of gevolg (vervolg P38 blok)

Bericht door Mrah »

Leuk en leerzaam: [www.boosttown.com]

pagina 31: o.a.mengsel te arm met pingelen tot gevolg. Deze schade kan echter ook het gevolg zijn van algehele oververhitting dus nog steeds moeilijk om te duiden of dit oorzaak of gevolg is...

Wat de pakking betreft vind ik ook dat het metaal er te schoon uit ziet. Als de pakking was weggeblazen was de kleur bruin/zwart. Restje pakking ligt vast nog ergens.



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/11/2014 20:52 door Mrah.
richard78

Re: Oorzaak of gevolg (vervolg P38 blok)

Bericht door richard78 »

Dat van je koppakking zie ik bijna elke keer als ik een koppakking vervang, iid composiet wat aan de kop of lok blijft plakken. Als het een kapotte koppakking betreft zie je verbranding of oliesporen.
Die cilinder ziet er verschrikkelijk uit! Ziet eruit alsof er een gat in gecorrodeerd of gebrand is. Ik zou de rest van het blok even goed nakijken! Maar je wilde het toch vervangen of niet?

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a85a913f7a4a62ce086aa27e006bc6ea', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 17309221, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ben leert elke dag van zijn Laro's

Re: Oorzaak of gevolg (vervolg P38 blok)

Bericht door Ben leert elke dag van zijn Laro's »

Als het niet hoeft vervang ik het blok niet, maar ik hou nog alle opties open.
Ik heb een donor onderblok van een 4,6 gems, maar daar zit sowieso een andere sensor voor het vliegwiel in als bij mijn Bosch uitvoering.
Ik moet nog even kijken of ik dat kan overbouwen.
Ik ben vanavond tegen een probleem met de nokkenas aangelopen, die zit muur vast, zou ook een teken kunnen zijn dat het blok te warm geweest is.
de cilinder bussen zien er goed uit, dus daar hoeft het niet voor.

Ik ga eens contact opnemen met een revisie bedrijf, kijken wat die te zeggen hebben.

Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e3351d4a3cd4786387a58cced88317cb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 17309222, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
Range rover P38 4.0 SE 2001
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)

Ben
Mrah

Re: Oorzaak of gevolg (vervolg P38 blok)

Bericht door Mrah »

Als nokkenas zo vast zit is het blok gigantisch krom. Waarschijnlijk typisch gevalletje doorrijden tot het echt over en uit was. Verder geen waarschuwingslampje gezien natuurlijk en al helemaal niet op de temperatuurmeter gelet. Geloof me dit blok kun je weggooien.

Jammer
G-men (Gargamel)

Re: Oorzaak of gevolg (vervolg P38 blok)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Lijkt me een duidelijk gevolg van oververhitting en niet de oorzaak. Pingelen of volledig falen van het koelsysteem en doorrijden....
Ik zou voor de 4.6 gaan.
Krukassensor moet je over kunnen zetten. .
Apke

Re: Oorzaak of gevolg (vervolg P38 blok)

Bericht door Apke »

Hoi Ben,

Mijn eerste reactie zou zijn te weinig smering waardoor er oververhitting is ontstaan. De zuiger heeft in ieder geval behoorlijk wat te verduren gehad en ik denk dat ook de cilinderwand behoorlijk wat groeven heeft.
Gebrek aan smering zou ook kunnen lijden tot het vastlopen van de nokkenas.

Probleem met de oliepomp, verstopt filter?
Kijk ook even naar de krukas lagers.

Composiet pakkingen zijn een drama om te verwijderen. De ouderwetse koperen pakkingen pak je er in één keer uit, composiet altijd in stukjes waarbij mijn ervaring is dat het ene stuk wel plakt en het andere gewoon los is van het metaal. Dit maakt het nog al eens lastig om te bepalen of de pakking compleet is.

Hoe nu verder .... beetje afhankelijk van de staat van de cilinderwanden. Ik denk dat de cilinderwand van de getoonde zuiger wel wat krassen zal hebben. Een ander onderblok is dan de makkelijkste en snelste oplossing. Daarna kan je rustig het huidige onderblok opknappen.

Succes en sterkte met alles.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('10f0fdba605358ff6b8a9d6c2cf67094', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 17309281, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Pinguin - Disco 2 TD5
Ben leert elke dag van zijn Laro's

Re: Oorzaak of gevolg (vervolg P38 blok)

Bericht door Ben leert elke dag van zijn Laro's »

Dat van de cilinderwand is niet helemaal juist, die ziet er redelijk gaaf uit, maar dat zal wel geluk zijn.
Dat van de nokkenas klop wel, die stond knap vast.
ik heb geprobeerd een nieuwe nokkenas in het blok te duwen, maar dat gaat niet zonder geweld, dus ga ik het ook niet proberen.
Daarna heb ik de nokkenas van de 4.0 in een 3,5 blok geprobeerd, dat gaat soepel en hij draait ook licht.
Dus de nokken as heeft wel een vastloper gehad.

Ik denk dat ik ook maar een nieuwe nokkenas bestel, beter als de oude weer in het 4,6 blok te doen.

de krukas draait helemaal soepel, dus die ga ik weer hergebruiken.

Wordt vervolgt.

Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e099091fdc2fbca2bc86d8ca171cbb5a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 17309282, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
Range rover P38 4.0 SE 2001
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)

Ben
Plaats reactie