kachelkraan

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Hans

kachelkraan

Bericht door Hans »

Ik ben van plan om mijn 109 te voorzien van een gereviseerde 200tdi , nou vraag ik mij af waar je de kachekraan van de standaard series moet / kunt plaatsen ?
Ik heb ook nog een compleet gereviseerde 2.5TD staan met 5000 km , liefhebbers ?
pascal ubags

Re: kachelkraan

Bericht door pascal ubags »

hoi
is het niet zo dat de 300 en 200 geen baypas heeft als de termosstaat dicht is en dat de kachel dit dan is.?
kijk dit eens goed na.
gr pascal
defendertje90

Re: kachelkraan

Bericht door defendertje90 »

inderdaad geen kraan tussen zetten gewoon aansluiten zoals het is bij een 200tdi.
sjeroens

Re: kachelkraan

Bericht door sjeroens »

de 300tdi heeft in ieder geval geen kachelkraan. die heeft en kachelklep die of koude lucht inlaat of warme.
Ik heb bij mijn 101 wel een kachelkraan ertussen gezet en een bypass gemaakt (met kraan).
sccs,
J.
Janus

Re: kachelkraan

Bericht door Janus »

Snap de vraag niet helemaal. Bij mijn originele series-kachel met ventilator zit de kraan op de kachel, koelvloeistof gaat dus pas daarheen lopen als je die open zet. Is dus meer een kwestie van een slimme aftakking ergens. Tenzij je ook een andere kachel-unit gaat gebruiken. Grtz.
fenix2

Re: kachelkraan

Bericht door fenix2 »

Is het niet zo dat vanaf series 3 er standaard een kabel bediende kachelkraan zat op het thermosstaat huis en daarvoor een (optionele?) hand bediende kraan?
Eea samen met het vernieuwde dashboard met heaterbox

Fenna
Anton (Rumble)

Re: kachelkraan

Bericht door Anton (Rumble) »

je kan linksachter bovenop het blk een kachelkraan plaatsen. zo zit het ook bij serie 1, 2 en lightweight.
Hans

Re: kachelkraan

Bericht door Hans »

krijg je dan geen doorstroomproblemen met een gesloten kachelkraan
Eric&Betty Boop

Re: kachelkraan

Bericht door Eric&Betty Boop »

Hans Schreef:
-------------------------------------------------------
> krijg je dan geen doorstroomproblemen met een
> gesloten kachelkraan

Als je dan de twee kachel aansluitingen op het 200tdi thermostaathuis met elkaar doorverbind met een kort stuk slang niet. Dan wordt dat de bypass.

Ik weet alleen niet of een 200tdi achter op de kop ook een plug heeft waar je bv een serie2/2a kachelkraan voor in de plaats kan draaien. Als die er al zit is de draad waarschijnlijk anders en zal je zelf wat moeten fabrieken.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8c59aeb610dc60624edcc41e259e1ed3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 17309210, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('2e652e159f491d8d175b27744654d937', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 17309210, 600, 600, 'Loading image ...', false);
defendertje90

Re: kachelkraan

Bericht door defendertje90 »

200tdi heeft links achter een slangenpilaar zitten. Maar een inline kraantje kan natuurlijk ook dan heb je niks te maken met verschillende type draad enz.

Bij de 200tdi loopt er 1 slang van de waterpomp naar achter deze gaat na een kort knikje met een slang over een stalen leiding en vanaf de achterzijde van het blok weer over in een slang. De andere slang gaat vanaf die slangenpilaar naar de kachel.
RobSLaro

Re: kachelkraan

Bericht door RobSLaro »

Even snel,

Gebruik gewoon zo'n kraan bij een 200 of 300 tdi.
Volgens mij ben je dan van alle gezeur af.
http://caterhamparts.co.uk/product.php?id_product=333
Hans

Re: kachelkraan

Bericht door Hans »

Inderdaad dat is de oplossing , bedankt Rob.
Hans
sjeroens

Re: kachelkraan

Bericht door sjeroens »

Kraan is een mooie oplossing. Mag ik hier een kritische opmerking over maken?
het warme koelwater word door de matrix afgekoeld waarna het weer in het blok gaat. Dit los van of je de warmte nu wel of niet gebruikt in je cabine.
Bij de genoemde kachelkraan gaat (bij dichtdraaien) je warme koelwater weer rechtstreeks je motorblok in (via pomp).
Bij hoge belasting kan dit dus voor koelproblemen zorgen.
Wat volgens mij de oplossing is, is een afsluitbare bypass maken die uitkomt voor de radiator. Zo komt er dus nooit warm koelwater rechtstreeks in je blok.
Ben ik te puristisch of maak ik een denkvoud? Zo heb ik het iig opgelost bij mijn 101.
Jeroen
RobSLaro

Re: kachelkraan

Bericht door RobSLaro »

Jeroen, ik weet niet of je gelijkt hebt, bij een 300tdi gaat de retour naar de onderste radiotor slang.

Ik denk ( daarom is het niet altijd waar) dat hierdoor dat water inderdaad weer een rondje mee draait (?), daarna zal je thermostaat nog verder open gaan en de extra warmte ook via de radiator afgevoerd moeten worden. (Zal dit zo'n kleine hoeveelheid "heet" water zijn?)
Een astmatisch verwarming matrixje kan toch niet zo veel koelen, de verwarming is niet meer dan een zwoele adem, tot je de ventilator aan zet.

Maar waar ik tegenaan zit te hikken is dat ik geen schema kan vinden of dit nu echt een omloop of een aftakking is.

Bij een " normale" ( sorry bestaan die) landrover zal dit bij gewoon gebruik toch geen probleem zijn?

De kraan is daar juist voor ontworpen en wordt door veel oldtimers gebruikt.

Doordat ik zo'n sensor voor een ventilator ga plaatsen durf ik het wel aan.
Dan kan je ook zien wat er gebeurd als je de bypass open zet. Maar weet het nu ook niet meer zeker.....

(Edit: Typo's en extra's toegevoegd)



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/11/2014 19:22 door RobSLaro.
pascal ubags

Re: kachelkraan

Bericht door pascal ubags »

dan even een uitleg van de baypas

als de termostaat dicht is. zorgt de baypas ervoor dat het water toch in het blok rond wordt gepompt, en voorkomt dat de pomp staat te duwen en dat er hete plekken ontstaan, ( termostaat heeft 2 funkties, baypas dicht . radiator open , of baypas open radiatordicht.

bij de 300-200 is de kachel de baypas.
bij bijna elke andere motor zit de baypas ingebouwd cq extra koelkanalen in de kop.

dus als je een kraan wil zetten moet je een 2 weg klep kraan gebruiken, zodat de kachel dicht gaat en een omleiding open gaat.

de 300-200 pompt altijd water door de kachel. ( maar alleen lucht door de kachelradiator als je de warmte wil.

gr pascal
sjeroens

Re: kachelkraan

Bericht door sjeroens »

Pascal,
Ik, en volgens mij de anderen ook, hebben het over een eventuele by-pass over de heather matrix heen, wat de voorbeeld kraan van Rob doet. Dus niet over de by-pass bij de thermosstaat. (die bij een 300tdi in het thermosstaathuis zit en naar pomp huis loopt).
J.
RobSLaro

Re: kachelkraan

Bericht door RobSLaro »

Heeft niemand een kop liggen en dat hij op wat kanaaltjes kan blazen??? (ff wachten tot hij koud is)

Of is het niet zo simpel, want wat Jeroen terecht stelt is natuurlijk wel dat je bij je gekoelde water (uit je radiator) weer heet water uit je kop (zonder verwarming matrix) het systeem in stuurt.
Lijkt mij een beetje rare belasting, dan zou het wellicht slimmer zijn om de bypass ook gelijk om te leiden naar de ingang van je radiator ipv de afvoer als je de verwarming uit zet..

Vandaar dat ik me afvraag:
- is het zo weinig water dat het bijna geen belasting voor het systeem is?
- kan je de uitgang van de verwarming leiding afstoppen als je geen warmte nodig hebt, en koel de kop dan nog?

Ben benieuwd,
Rob
remon

Re: kachelkraan

Bericht door remon »

Eric&Betty Boop Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hans Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > krijg je dan geen doorstroomproblemen met een
> > gesloten kachelkraan
>
> Als je dan de twee kachel aansluitingen op het
> 200tdi thermostaathuis met elkaar doorverbind met
> een kort stuk slang niet. Dan wordt dat de
> bypass.
>
> Ik weet alleen niet of een 200tdi achter op de kop
> ook een plug heeft waar je bv een serie2/2a
> kachelkraan voor in de plaats kan draaien. Als die
> er al zit is de draad waarschijnlijk anders en zal
> je zelf wat moeten fabrieken.

draad is inderdaad anders Eric...
RobSLaro

Re: kachelkraan

Bericht door RobSLaro »

Op een ander Forum las ik dat de thermostaat alleen de route naar de radiator afsluit.

Daardoor zou je dus zonder problemen de verwarming matrix kunnen overbruggen.
Indien de het koel water te warm wordt zal de een extra (gedeeltelijke) omloop door de radiator ontstaan, totdat de thermostaat helemaal open staat.

Dus dat zou betekenen dat die bypass kraan zonder problemen gebruikt kan worden.
Plaats reactie