In en outs van een P38 (Motorblok afpersen)
In en outs van een P38 (Motorblok afpersen)
Vandaag een hele diepte investering gedaan en een P38 gekocht van 2001.
Zoals met veel van deze uitvoering heeft deze problemen met de koeling gehad en zal de motor waarschijnlijk niet te redden zijn.
Wat zijn goede alternatieven om in deze auto te hangen. Origineel zit er een 4.0 liter V8 in.
Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('87824108b4e48fbfc49f50ce890617d0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 17308875, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
Range rover P38 4.0 SE 2001
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)
Ben
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/11/2014 18:04 door Ben leert elke dag van zijn Laro's.
Zoals met veel van deze uitvoering heeft deze problemen met de koeling gehad en zal de motor waarschijnlijk niet te redden zijn.
Wat zijn goede alternatieven om in deze auto te hangen. Origineel zit er een 4.0 liter V8 in.
Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('87824108b4e48fbfc49f50ce890617d0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 17308875, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
Range rover P38 4.0 SE 2001
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)
Ben
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/11/2014 18:04 door Ben leert elke dag van zijn Laro's.
Re: In en outs van een P38
Mij lijkt het beste alternatief een nieuw 4.6 onderblok met aangepaste cylinders met kraag zodat ze niet kunnen zakken. En het motor management aanpassen zodat de kans op scheuren wordt beperkt. De oorzaak van dit scheuren zit in het té mager lopen van de motor waardoor de verbrandingstemperatuur te hoog wordt. En het snel uitzetten en krimpen zorgt voor...scheurtjes. Misschien een programmeerbaar systeem plaatsen? Of lpg inbouwen.
Re: In en outs van een P38
We hebben gisteren het blok uitgebouwd en ik ben hem vandaag voorzichtig aan het demonteren om te kijken wat de schade is.
Sowieso zie ik een zuiger die beschadigt is, maar wat mij veel meer zorgen baarde was dat bij het aflaten van de olie veel vocht mee kwam.
Is niet duidelijk of dit water was of koelvloeistof.
Nu spreek jij (Bart) over het zakken van de cylinders, bedoel je daarmee de ingeperste bussen?
Als ik kijk, zie ik geen verschil tussen de bovenkant van het blok en de bussen.
Ik ga het blok deze week verder uit elkaar halen en kijken wat ik tegen kom.
Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cd14be071891dd2a2f7c9b3538373ff2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 17308958, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
Range rover P38 4.0 SE 2001
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)
Ben
Sowieso zie ik een zuiger die beschadigt is, maar wat mij veel meer zorgen baarde was dat bij het aflaten van de olie veel vocht mee kwam.
Is niet duidelijk of dit water was of koelvloeistof.
Nu spreek jij (Bart) over het zakken van de cylinders, bedoel je daarmee de ingeperste bussen?
Als ik kijk, zie ik geen verschil tussen de bovenkant van het blok en de bussen.
Ik ga het blok deze week verder uit elkaar halen en kijken wat ik tegen kom.
Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cd14be071891dd2a2f7c9b3538373ff2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 17308958, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
Range rover P38 4.0 SE 2001
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)
Ben
Re: In en outs van een P38
Als er een cylinder gezakt is dan hoor je 'm rammelen, maar het hoeft niet, kan wel. De kans bestaat, met een nieuw onderblok met aangepaste cylinders hoort dat tot het verleden.
Re: In en outs van een P38
Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als er een cylinder gezakt is dan hoor je 'm
> rammelen, maar het hoeft niet, kan wel. De kans
> bestaat, met een nieuw onderblok met aangepaste
> cylinders hoort dat tot het verleden.
De vraag was meer kan je dat zien, want draaien doet de motor voorlopig echt niet meer.
En voor ik allerlij missende onderdelen gan bestellen wil ik eerst bepalen of het blok revisie waardig is, daarom ben ik hem verder uit elkaar aan het halen.
Het blok heft 5 jaar niet gelopen en lag half uit ellkaar, een kop was eraf en het volledige efi blok.
Ik heb de prijzen gezien wat een nieuw onderblok kost, maar dat is de wagen echt niet waard.
-------------------------------------------------------
> Als er een cylinder gezakt is dan hoor je 'm
> rammelen, maar het hoeft niet, kan wel. De kans
> bestaat, met een nieuw onderblok met aangepaste
> cylinders hoort dat tot het verleden.
De vraag was meer kan je dat zien, want draaien doet de motor voorlopig echt niet meer.
En voor ik allerlij missende onderdelen gan bestellen wil ik eerst bepalen of het blok revisie waardig is, daarom ben ik hem verder uit elkaar aan het halen.
Het blok heft 5 jaar niet gelopen en lag half uit ellkaar, een kop was eraf en het volledige efi blok.
Ik heb de prijzen gezien wat een nieuw onderblok kost, maar dat is de wagen echt niet waard.
Re: In en outs van een P38
Tja wat wil je, lowbudget gaan werken en het blok weer in elkaar bouwen en dan erachter komen dat er een scheurtje in een cylinder zit? Dan heb je een hoop werk verricht voor niks. Dat scheurtje zie je met je blote oog niet, om die te ontdekken moet het onderblok helemaal kaal gemaakt worden en bij een goed revisiebedrijf laten afpersen. Een blok wat al 5 jaar uit elkaar ligt zou ik niet meer willen trouwens.....wordt het een offroad auto? dan is af en toe wat water bijgieten niet zo'n probleem. Maar als dagelijkse auto een P38? Tja dan moet je wel heel verliefd zijn.
Re: In en outs van een P38
Ik had een paar jaar geleden ook een 4.6 P38
Wow, wat een fantastische auto om te rijden (als hij het deed) ...
Enfin, toch ook op een gegeven moment koelingsproblemen enz. enz.
Diagnose ging ook van losse bussen tot gescheurd onderblok.
Ik heb toen via E-bay een compleet blok gekocht voor minder dan £500 bij een gespecialiseerde P38 sloper net onder Birmingham.
In één lange dag op en neer naar UK om hem op te halen.
Ingebouwd met hulp van Aad Koene (die toen nog fit was en ik helemaal niet, is nu omgekeerd helaas voor Aad), sleutel omdraaien, ... lopen.
Liep daarna nog wel tegen andere bekende problemen aan als, airco, luchtvering, automaat enz. dus een jaar later toch afscheid genomen.
Ik heb de gegevens van die handelaar nog, maar dat was in 2008 dus ik weet net of de beste man nog bestaat ....
Gerard
p38.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3a5b847db845195979e234677e1a6775', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.gerardlist.com%2Fimages%2Fp38.jpg', 'http://www.gerardlist.com/images/p38.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.gerardlist.com%2Fimages%2Fp38.jpg', '', 17308995, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Wow, wat een fantastische auto om te rijden (als hij het deed) ...
Enfin, toch ook op een gegeven moment koelingsproblemen enz. enz.
Diagnose ging ook van losse bussen tot gescheurd onderblok.
Ik heb toen via E-bay een compleet blok gekocht voor minder dan £500 bij een gespecialiseerde P38 sloper net onder Birmingham.
In één lange dag op en neer naar UK om hem op te halen.
Ingebouwd met hulp van Aad Koene (die toen nog fit was en ik helemaal niet, is nu omgekeerd helaas voor Aad), sleutel omdraaien, ... lopen.
Liep daarna nog wel tegen andere bekende problemen aan als, airco, luchtvering, automaat enz. dus een jaar later toch afscheid genomen.
Ik heb de gegevens van die handelaar nog, maar dat was in 2008 dus ik weet net of de beste man nog bestaat ....
Gerard
p38.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3a5b847db845195979e234677e1a6775', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.gerardlist.com%2Fimages%2Fp38.jpg', 'http://www.gerardlist.com/images/p38.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.gerardlist.com%2Fimages%2Fp38.jpg', '', 17308995, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: In en outs van een P38
Ik ben het blok nog aan het demonteren, morgenavond weer verder.
Met alle info die ik heb verwacht ik niet dat het onderblok te redden valt, dus ik ben de opties al aan het onderzoeken.
Ik kan gaan voor een ander tweedehands blok, zijn redelijk te verkrijgen.
Lastig om er een met weinig kilometers te vinden.
Misschien een gereviseerd onderblok, maar dan de vraag waar voor gaan.
Bart heeft het steeds over een onderblok van een 4,6, zijn die beter als de 4.0?
Ik had juist begrepen dat het een en hetzelfde blok was, maar dan alleen met een andere krukas, met langere slag.
Dat ik later tegen andere problemen aanloop is mij wel duidelijk, maar ik heb hem nog niet als dagelijkse auto.
Ik vind het nu juist de uitdaging om hem weer op de weg te krijgen, als ik een betrouwbare auto wil moet ik misschien wel geel LR kopen, maar dat is nu wel te laat.
Dus als iemand nog een goed onderblok weet, hou ik mij aanbevolen.
Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bcd00a05c8f11859c8f5b4abb335eaa5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 17308996, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
Range rover P38 4.0 SE 2001
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)
Ben
Met alle info die ik heb verwacht ik niet dat het onderblok te redden valt, dus ik ben de opties al aan het onderzoeken.
Ik kan gaan voor een ander tweedehands blok, zijn redelijk te verkrijgen.
Lastig om er een met weinig kilometers te vinden.
Misschien een gereviseerd onderblok, maar dan de vraag waar voor gaan.
Bart heeft het steeds over een onderblok van een 4,6, zijn die beter als de 4.0?
Ik had juist begrepen dat het een en hetzelfde blok was, maar dan alleen met een andere krukas, met langere slag.
Dat ik later tegen andere problemen aanloop is mij wel duidelijk, maar ik heb hem nog niet als dagelijkse auto.
Ik vind het nu juist de uitdaging om hem weer op de weg te krijgen, als ik een betrouwbare auto wil moet ik misschien wel geel LR kopen, maar dat is nu wel te laat.
Dus als iemand nog een goed onderblok weet, hou ik mij aanbevolen.
Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bcd00a05c8f11859c8f5b4abb335eaa5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 17308996, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
Range rover P38 4.0 SE 2001
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)
Ben
Re: In en outs van een P38 (blok gevonden)
Ik heb een onderblok gevonden 4,6.
Ik ga zaterdag kijken en hem waarschijnlijk ophalen.
Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cc2c734d018f011bb5742d8337c8969e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 17308998, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
Range rover P38 4.0 SE 2001
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)
Ben
Ik ga zaterdag kijken en hem waarschijnlijk ophalen.
Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cc2c734d018f011bb5742d8337c8969e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 17308998, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
Range rover P38 4.0 SE 2001
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)
Ben
Re: In en outs van een P38
Ik zou niet zo snel upgraden naar een 4.6 als je van een 4.0 komt.
De 4.0 loopt al arm en de 4.6 zal dat alleen maar meer doen.
Je kan wat aanpassingen doen zodat de motor denkt dat hij minder warm is, maar eigenlijk moet je naar een losstaand programmeerbare ecu.
Direct een 4.0 erin is het makkelijkste.
De 4.0 loopt al arm en de 4.6 zal dat alleen maar meer doen.
Je kan wat aanpassingen doen zodat de motor denkt dat hij minder warm is, maar eigenlijk moet je naar een losstaand programmeerbare ecu.
Direct een 4.0 erin is het makkelijkste.
Re: In en outs van een P38
Het maakt thermisch niet zoveel uit of je een 4.0 of 4.6 neemt. Boring is hetzelfde, en de mengselverhouding is niet heel anders. Zuigers, drijfstangen en krukas van een 4.6 zijn anders als een 4.0
Gebruik je een compleet onderblok van een 4.6, dan moet de inspuiting natuurlijk worden aangepast. Maar dat is niet zo'n issue.
Bij een 4.0 is het zoals Tom al zegt "plug and play"
Het koelvloeistof probleem heeft te maken met de dikte van het aluminium tussen de koelvloeistof kanalen en de stalen cilinderbussen in het motorblok.
Die is door de grotere boring vrij dun tov de 3.5; (waar de gietmallen van origine vandaan kwamen) hetgeen resulteerde in blokken waarbij deze dikte nogal varieerde afhankelijk van de gebruikte mal.
LR heeft ze tijdens de productie zelfs nagemeten en in categorieën ingedeeld (rood blauw en zwart). De "slechste" werden gebruikt voor de 3,5 (kleinere boring) en de "betere" voor de 4.0 en 4.6
Zolang het blok niet te heet wordt is er niets aan de hand met een 4.0 of 4.6 Jammer genoeg zat er een constructiefout in de grote retourslang naar de radiateur, waardoor deze scheurden en alle koelvloeistof in een paar seconden naast de wagen lag. Daarbij zijn heel veel blokken (veel) te warm gelopen; waardoor er micro scheurtjes achter de stalen cilinderbus ontstonden en er koelvloeistof gaat lekken naar het carter.
Mijn ervaring is dat een groot deel van de tweedehands aangeboden blokken dit euvel hebben.
Tweede euvel is dat soms ook de cilinderbussen ("liners" gaan zakken; waardoor de bovenlangs lekkage krijgt (koppakking).
In latere wagens is de "liner" aangepast en is er een rand aan gemaakt waardoor ze niet meer konden zakken. Ook het koelsysteem is toen verbeterd.
Ellende is dat je de lekkage bij een koude motor dus eigenlijk niet kan zien, omdat dan de scheurtjes dicht zijn. Pas als het spul op temperatuur komt gaan ze open en krijg je een kleien lekkage.
Enige manier om erachter te komen is om het onderblok goed af te laten persen terwijl het op temperatuur is. Dus even oppassen Zaterdag en kijken of je iets van garantie kunt bedingen.
Nieuwe blokken worden nog overigens gemaakt en o.a. door Turner en RPI aangeboden.
Wat de andere systemen betreft, moet je er gewoon rekening mee houden dat deze auto's ongeveer 13 jaar oud zijn en het een complexe zware wagen betreft.
Als alles origineel is, dan kun je verwachten dat er zeker na 5 jaar stilstand nog wel wat versleten is en je na ingebruikname wat dingetjes sult tegenkomen.
In de vering zijn de balgen (checken in hoogste en laagste stand !), slangen en het ventielblok aandachtspunten. En als deze lekken gaat vaak ook de compressor kapot (te warm door lang draaien)
Voor airco's geld eigenlijk hetzelfde. die zijn na zoveel jaar vaak niet meer 100% gevuld. Als ie werkt kun je hem het beste even door een expert laten checken.
Olie +filter van de automaat zou ik direct vervangen en eens goed bekijken.
Over het algemeen reageren deze wagens niet altijd goed op gebruik van tweedehands onderdelen. Door de elektronica is alles vrij kritisch en krijg je met het oplossen van het ene issue een ander terug. Die dan achteraf vaak aan elkaar gerelateerd zijn.
Met goede (nieuwe) onderdelen is dat vaak op te lossen en dan kan ook een P38 een betrouwbare wagen zijn.
Goedkoop zijn ze echter in geen enkel opzicht........ en als hij 5 jaar stilgestaan hebt, zul je nog wel wat zaken tegen gaan komen.
Ze rijden echter heerlijk......
Gerrit
>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/11/2014 22:22 door G-men (Gargamel).
Gebruik je een compleet onderblok van een 4.6, dan moet de inspuiting natuurlijk worden aangepast. Maar dat is niet zo'n issue.
Bij een 4.0 is het zoals Tom al zegt "plug and play"
Het koelvloeistof probleem heeft te maken met de dikte van het aluminium tussen de koelvloeistof kanalen en de stalen cilinderbussen in het motorblok.
Die is door de grotere boring vrij dun tov de 3.5; (waar de gietmallen van origine vandaan kwamen) hetgeen resulteerde in blokken waarbij deze dikte nogal varieerde afhankelijk van de gebruikte mal.
LR heeft ze tijdens de productie zelfs nagemeten en in categorieën ingedeeld (rood blauw en zwart). De "slechste" werden gebruikt voor de 3,5 (kleinere boring) en de "betere" voor de 4.0 en 4.6
Zolang het blok niet te heet wordt is er niets aan de hand met een 4.0 of 4.6 Jammer genoeg zat er een constructiefout in de grote retourslang naar de radiateur, waardoor deze scheurden en alle koelvloeistof in een paar seconden naast de wagen lag. Daarbij zijn heel veel blokken (veel) te warm gelopen; waardoor er micro scheurtjes achter de stalen cilinderbus ontstonden en er koelvloeistof gaat lekken naar het carter.
Mijn ervaring is dat een groot deel van de tweedehands aangeboden blokken dit euvel hebben.
Tweede euvel is dat soms ook de cilinderbussen ("liners" gaan zakken; waardoor de bovenlangs lekkage krijgt (koppakking).
In latere wagens is de "liner" aangepast en is er een rand aan gemaakt waardoor ze niet meer konden zakken. Ook het koelsysteem is toen verbeterd.
Ellende is dat je de lekkage bij een koude motor dus eigenlijk niet kan zien, omdat dan de scheurtjes dicht zijn. Pas als het spul op temperatuur komt gaan ze open en krijg je een kleien lekkage.
Enige manier om erachter te komen is om het onderblok goed af te laten persen terwijl het op temperatuur is. Dus even oppassen Zaterdag en kijken of je iets van garantie kunt bedingen.
Nieuwe blokken worden nog overigens gemaakt en o.a. door Turner en RPI aangeboden.
Wat de andere systemen betreft, moet je er gewoon rekening mee houden dat deze auto's ongeveer 13 jaar oud zijn en het een complexe zware wagen betreft.
Als alles origineel is, dan kun je verwachten dat er zeker na 5 jaar stilstand nog wel wat versleten is en je na ingebruikname wat dingetjes sult tegenkomen.
In de vering zijn de balgen (checken in hoogste en laagste stand !), slangen en het ventielblok aandachtspunten. En als deze lekken gaat vaak ook de compressor kapot (te warm door lang draaien)
Voor airco's geld eigenlijk hetzelfde. die zijn na zoveel jaar vaak niet meer 100% gevuld. Als ie werkt kun je hem het beste even door een expert laten checken.
Olie +filter van de automaat zou ik direct vervangen en eens goed bekijken.
Over het algemeen reageren deze wagens niet altijd goed op gebruik van tweedehands onderdelen. Door de elektronica is alles vrij kritisch en krijg je met het oplossen van het ene issue een ander terug. Die dan achteraf vaak aan elkaar gerelateerd zijn.
Met goede (nieuwe) onderdelen is dat vaak op te lossen en dan kan ook een P38 een betrouwbare wagen zijn.
Goedkoop zijn ze echter in geen enkel opzicht........ en als hij 5 jaar stilgestaan hebt, zul je nog wel wat zaken tegen gaan komen.
Ze rijden echter heerlijk......
Gerrit
>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/11/2014 22:22 door G-men (Gargamel).
Re: In en outs van een P38
Kijk dat is nog eens waardevolle info.
Daar kan ik wat mee.
Zoals gezegd, vind ik het wel leuk om te kijken of ik hem weer op de weg kan krijgen.
Zolang de motor niet draait, doet de luchtvering ook niet veel, heb ik al geprobeerd.
En als alternatief kan je ook hem nog ombouwen naar schroefveren.
De enige rijervaring die ik met een P38 gehad heb kan ik ook alleen maar zeggen dat dat heerlijk rijdt, maar of deze dat gaat doen zien we vanzelf.
Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5ad74c089e4ecef91e0860b7811f985f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 17309026, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
Range rover P38 4.0 SE 2001
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)
Ben
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/11/2014 14:58 door Ben leert elke dag van zijn Laro's.
Daar kan ik wat mee.
Zoals gezegd, vind ik het wel leuk om te kijken of ik hem weer op de weg kan krijgen.
Zolang de motor niet draait, doet de luchtvering ook niet veel, heb ik al geprobeerd.
En als alternatief kan je ook hem nog ombouwen naar schroefveren.
De enige rijervaring die ik met een P38 gehad heb kan ik ook alleen maar zeggen dat dat heerlijk rijdt, maar of deze dat gaat doen zien we vanzelf.
Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5ad74c089e4ecef91e0860b7811f985f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 17309026, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
Range rover P38 4.0 SE 2001
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)
Ben
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/11/2014 14:58 door Ben leert elke dag van zijn Laro's.
Re: In en outs van een P38
Handig filmpje gevonden hoe je een blok zelf kan afpersen.
Dus dat ga ik vandaag of morgen maar een proberen.
youtube
of deze
Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('aceaf4cba76975f72d21f39091a96a41', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 17309057, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
Range rover P38 4.0 SE 2001
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)
Ben
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/11/2014 07:19 door Ben leert elke dag van zijn Laro's.
Dus dat ga ik vandaag of morgen maar een proberen.
youtube
of deze
Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('aceaf4cba76975f72d21f39091a96a41', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 17309057, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
Range rover P38 4.0 SE 2001
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)
Ben
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/11/2014 07:19 door Ben leert elke dag van zijn Laro's.
Re: In en outs van een P38
Let wel, dat ze in het eerste filmpje de stalen bussen verwijderd hebben....... Als die er nog in zitten heb met het tweede filmpje denk ik meer kans.
Je kunt het blok ook onderdompelen in een flinke bak (bijna kokend) water. Dan komt het redelijk op temperatuur en als er dan bubbels komen weet je hoe laat het is.
Je kunt het blok ook onderdompelen in een flinke bak (bijna kokend) water. Dan komt het redelijk op temperatuur en als er dan bubbels komen weet je hoe laat het is.
Re: In en outs van een P38
Wij hebben een P38 op schroefveren, staat standaard behoorlijk hoog. Geeft volgens mij problemen met de castorhoek en dus de stabiliteit.
Voor een normale reisauto zou ik met deze actie zo lang mogelijk wachten.
Richard
Voor een normale reisauto zou ik met deze actie zo lang mogelijk wachten.
Richard
Re: In en outs van een P38
Had je nog niet genoeg te hobbien aan de 101?
Ik ben trouwens wel benieuwd hoe hij er nu uitziet, de foto van de "handtekening" zegt nu ook weer niet zoveel.
Ik ben trouwens wel benieuwd hoe hij er nu uitziet, de foto van de "handtekening" zegt nu ook weer niet zoveel.
Re: In en outs van een P38
Dat kan kloppen Frans,
De foto van de handtekening is ook niet zoals hij er nu uitziet.
Ik heb twee weken geleden het chassis gestraald en dat staat klaar om weer in de verf gezet te worden.
Tussen door doe ik af en toe eens een RRC wat aan de 90 of nu weer een P38.
moet wel afwisselend blijven.
Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e021a13a54934a1de41b0b88a8e020e8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 17309124, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
Range rover P38 4.0 SE 2001
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)
Ben
De foto van de handtekening is ook niet zoals hij er nu uitziet.
Ik heb twee weken geleden het chassis gestraald en dat staat klaar om weer in de verf gezet te worden.
Tussen door doe ik af en toe eens een RRC wat aan de 90 of nu weer een P38.
moet wel afwisselend blijven.
Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e021a13a54934a1de41b0b88a8e020e8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 17309124, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
Range rover P38 4.0 SE 2001
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)
Ben
Re: In en outs van een P38
Dan hoort er eigenlijk nog een Discovery bij toch ??
Re: In en outs van een P38
G-men (Gargamel) Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dan hoort er eigenlijk nog een Discovery bij toch
> ??
Misschien een freelander voor de vrouw, tenzij ze de P38 inpikt
-------------------------------------------------------
> Dan hoort er eigenlijk nog een Discovery bij toch
> ??
Misschien een freelander voor de vrouw, tenzij ze de P38 inpikt
Re: In en outs van een P38 (Motorblok afpersen)
Ik heb de video gevolgd van Youtube en heb een paar plaatjes gemaakt en druk op het koelsysteem gezet.
Grotefoto-DZDG3YB4.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6ecc72bf40dc6a9ad43a2b7f2fb03f6e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-DZDG3YB4.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-DZDG3YB4.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-DZDG3YB4.jpg', '', 17309179, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Er staat nu 3 bar op, maar ik heb in het filmpje niet gezien hoeveel men er op zet, volgens mij in een filmpje iets van 2,5 bar, maar hoe ver moet je gaan????
Moet je het blok ook nog opstoken?
Daarnaast was de omschrijving van de oude eigenaar nogal vaag wat er gebeurt was, hij gaf aan dat er in ene rook onder de kap vandaan kwam en de motor ermee stopte.
Een zuiger is beschadigd, dus dat kan de oorzaak ook zijn, maar de cilinder ziet er nog goed uit.
Wel zie ik wel iets vreemds op beide pakkingen, maar niets met het koelsysteem, wel dat de composiet materiaal weg is van de pakking, dat is bij allebei de pakkingen bij de middelste twee cilinders.
Grotefoto-APT7KI4V.jpg --> mod_embed_images_loadimage('63802609d68e539b2b91efbd7cc289d1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-APT7KI4V.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-APT7KI4V.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-APT7KI4V.jpg', '', 17309179, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Wie heeft advies?
Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b861bb40649171f706fab3b26e0d9be8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 17309179, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
Range rover P38 4.0 SE 2001
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)
Ben
Grotefoto-DZDG3YB4.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6ecc72bf40dc6a9ad43a2b7f2fb03f6e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-DZDG3YB4.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-DZDG3YB4.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-DZDG3YB4.jpg', '', 17309179, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Er staat nu 3 bar op, maar ik heb in het filmpje niet gezien hoeveel men er op zet, volgens mij in een filmpje iets van 2,5 bar, maar hoe ver moet je gaan????
Moet je het blok ook nog opstoken?
Daarnaast was de omschrijving van de oude eigenaar nogal vaag wat er gebeurt was, hij gaf aan dat er in ene rook onder de kap vandaan kwam en de motor ermee stopte.
Een zuiger is beschadigd, dus dat kan de oorzaak ook zijn, maar de cilinder ziet er nog goed uit.
Wel zie ik wel iets vreemds op beide pakkingen, maar niets met het koelsysteem, wel dat de composiet materiaal weg is van de pakking, dat is bij allebei de pakkingen bij de middelste twee cilinders.
Grotefoto-APT7KI4V.jpg --> mod_embed_images_loadimage('63802609d68e539b2b91efbd7cc289d1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-APT7KI4V.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-APT7KI4V.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-APT7KI4V.jpg', '', 17309179, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Wie heeft advies?
Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b861bb40649171f706fab3b26e0d9be8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 17309179, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
Range rover P38 4.0 SE 2001
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)
Ben
Re: In en outs van een P38 (Motorblok afpersen)
Omdat de lekkage vaak pas optreed als het blok op temperatuur is (dan wordt de passing van de bussen iets losser ivm meer uitzetten van het aluminium blok) Zou ik deze methode niet vertrouwen zonder het geheel op temperatuur te krijgen.
Kun je hem niet in een bak met water kwijt en dan opwarmen tot een graad of 70-80 ??? Dan perslucht erop. Zie je direct of er ergens lucht lekt
Heel veel rook en stoppen duidt wel op mogelijk warmlopen zoals bij de vroege P38's. (gescheurde radiatorslang.)
Kun je hem niet in een bak met water kwijt en dan opwarmen tot een graad of 70-80 ??? Dan perslucht erop. Zie je direct of er ergens lucht lekt
Heel veel rook en stoppen duidt wel op mogelijk warmlopen zoals bij de vroege P38's. (gescheurde radiatorslang.)
Re: In en outs van een P38 (Motorblok afpersen)
G-men (Gargamel) Schreef:
-------------------------------------------------------
> Omdat de lekkage vaak pas optreed als het blok op
> temperatuur is (dan wordt de passing van de bussen
> iets losser ivm meer uitzetten van het aluminium
> blok) Zou ik deze methode niet vertrouwen zonder
> het geheel op temperatuur te krijgen.
> Kun je hem niet in een bak met water kwijt en dan
> opwarmen tot een graad of 70-80 ??? Dan perslucht
> erop. Zie je direct of er ergens lucht lekt
>
> Heel veel rook en stoppen duidt wel op mogelijk
> warmlopen zoals bij de vroege P38's. (gescheurde
> radiatorslang.)
Deze is van 2001, dus een wat latere uitvoering.
Ik ga de brander er wel opzetten en hem voorzichtig rondom warm stoken.
-------------------------------------------------------
> Omdat de lekkage vaak pas optreed als het blok op
> temperatuur is (dan wordt de passing van de bussen
> iets losser ivm meer uitzetten van het aluminium
> blok) Zou ik deze methode niet vertrouwen zonder
> het geheel op temperatuur te krijgen.
> Kun je hem niet in een bak met water kwijt en dan
> opwarmen tot een graad of 70-80 ??? Dan perslucht
> erop. Zie je direct of er ergens lucht lekt
>
> Heel veel rook en stoppen duidt wel op mogelijk
> warmlopen zoals bij de vroege P38's. (gescheurde
> radiatorslang.)
Deze is van 2001, dus een wat latere uitvoering.
Ik ga de brander er wel opzetten en hem voorzichtig rondom warm stoken.
Re: In en outs van een P38 (Motorblok afpersen)
Ik kan me voorstellen dat het in de verbrandingsruimte (in de cylinder) erg heet is en dat je in koude toestand vrijwel geen eerlijk beeld hebt. Ik denk dat je met een brandertje ook niet echt veel opschiet, bovendien moet het blok overal dezelfde temperatuur hebben, anders krijg je ook spanningen in het materiaal wat je liever niet wilt hebben. Dennis101 kon dat op een mooie manier uitleggen op een manier zoals de schoolmeester dat vroeger deed met een stok in z'n hand, die gebruikt werd als het nodig was, dat waren nog 's tijden
. Ik mis 'm soms wel een beetje....

Re: In en outs van een P38 (Motorblok afpersen)
Revisiebedrijven hebben een soort van bad met kokend water waar het hele motorblok in ondergedompeld wordt. Ik zou toch 's gaan zoeken in die richting. Zou jammer zijn als je het blok gaat opbouwen/reviseren en daarna gaat ie koelwater verbruiken. Ik zou er in ieder geval niet lekker in rijden.
Re: In en outs van een P38 (Motorblok afpersen)
Ik heb ook niet het eerste de beste brandertje gebruikt en ik heb het blok met de wijsheid van Keith F. verwarmd.
Grotefoto-787DTYMN.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c09fea8c77a56928ff4141c154f7b035', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-787DTYMN.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-787DTYMN.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-787DTYMN.jpg', '', 17309187, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Brander continu over het hele blok bewegen en na een paar minuten het materiaal een tijdje laten rusten, zodat de warmte geleidelijk door het materiaal verspreid wordt en nooit op een stuk blijven branden.
Ik heb het blok tot 90 graden verwarmt en 5 bar druk erop gezet.
De 5 bar is tijdens het branden niet minder geworden (ruim een uur) en wanneer ik er zeepwater op spuit van boven en onderen zie ik geen belletjes.
Nu staat de andere kant onder druk en laat ik die zo vannacht staan.
Ik heb een revisiebedrijf in de regio die goed bekend staat gebeld en die gaf aan dat het afpersen van dit blok geen mogelijkheid was, dat is de reden dat ik het zelf aan het proberen ben.
Ik heb ondertussen een volgens de verkoper (garantie gevraagd natuurlijk) een ander blok (4,6) gekocht voor 300 eurotjes, maar als dit blok goed is, gebruik ik die liever.
Mijn blok is jonger en heeft minder gelopen.
Wat denk je dat er met de pakking gebeurt is, een beetje vreemd dat bij allebei de pakkingen het composietmateriaal is verdwenen aan de buitenzijde van de pakking bij de beide middelste cilinders.
Grotefoto-86XCDCQL.jpg --> mod_embed_images_loadimage('18a71fd446aa3a2793bc160729fe1d70', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-86XCDCQL.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-86XCDCQL.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-86XCDCQL.jpg', '', 17309187, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Morgen eens kijken hoe de druk erop blijft
Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('314925b8860e826fbd3a75e9ae486b2f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 17309187, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
Range rover P38 4.0 SE 2001
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)
Ben
Grotefoto-787DTYMN.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c09fea8c77a56928ff4141c154f7b035', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-787DTYMN.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-787DTYMN.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-787DTYMN.jpg', '', 17309187, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Brander continu over het hele blok bewegen en na een paar minuten het materiaal een tijdje laten rusten, zodat de warmte geleidelijk door het materiaal verspreid wordt en nooit op een stuk blijven branden.
Ik heb het blok tot 90 graden verwarmt en 5 bar druk erop gezet.
De 5 bar is tijdens het branden niet minder geworden (ruim een uur) en wanneer ik er zeepwater op spuit van boven en onderen zie ik geen belletjes.
Nu staat de andere kant onder druk en laat ik die zo vannacht staan.
Ik heb een revisiebedrijf in de regio die goed bekend staat gebeld en die gaf aan dat het afpersen van dit blok geen mogelijkheid was, dat is de reden dat ik het zelf aan het proberen ben.
Ik heb ondertussen een volgens de verkoper (garantie gevraagd natuurlijk) een ander blok (4,6) gekocht voor 300 eurotjes, maar als dit blok goed is, gebruik ik die liever.
Mijn blok is jonger en heeft minder gelopen.
Wat denk je dat er met de pakking gebeurt is, een beetje vreemd dat bij allebei de pakkingen het composietmateriaal is verdwenen aan de buitenzijde van de pakking bij de beide middelste cilinders.
Grotefoto-86XCDCQL.jpg --> mod_embed_images_loadimage('18a71fd446aa3a2793bc160729fe1d70', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-86XCDCQL.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-86XCDCQL.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGrotefoto-86XCDCQL.jpg', '', 17309187, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Morgen eens kijken hoe de druk erop blijft
Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('314925b8860e826fbd3a75e9ae486b2f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 17309187, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
Range rover P38 4.0 SE 2001
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)
Ben
Re: Motorblok afpersen ...
Motorblok afpersen .... wat zijn dat voor maffia-praktijken ? ?
Re: In en outs van een P38
volgends mij wil je gewoon deze in het echt hebben
Land_Rover_stamboom_high.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c32953504c98e467441b709defaa6ceb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fstatic.autoblog.nl%2Fimages%2Fwp2010%2Fbig%2FLand_Rover_stamboom_high.jpg', 'http://static.autoblog.nl/images/wp2010/big/Land_Rover_stamboom_high.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fstatic.autoblog.nl%2Fimages%2Fwp2010%2Fbig%2FLand_Rover_stamboom_high.jpg', '', 17309223, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f696e5fb2b17cacc851be4be4c73ca26', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 17309223, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Land_Rover_stamboom_high.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c32953504c98e467441b709defaa6ceb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fstatic.autoblog.nl%2Fimages%2Fwp2010%2Fbig%2FLand_Rover_stamboom_high.jpg', 'http://static.autoblog.nl/images/wp2010/big/Land_Rover_stamboom_high.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fstatic.autoblog.nl%2Fimages%2Fwp2010%2Fbig%2FLand_Rover_stamboom_high.jpg', '', 17309223, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f696e5fb2b17cacc851be4be4c73ca26', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 17309223, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: In en outs van een P38
Ik hou wel van een leuke V8 geeft zo'n leuk geluidje.
Ik heb net de aandrijflijn van de groene RRC 3,9 EFI verkocht, anders had ik het rijtje compleet.
Voor de 101 Fc een 3,5 met carbs
In mijn geëxporteerde RRC een 3,5 EFI
Ik heb nog een EFI 3,5 in onderdelen.
Nu een P38 met een 4.0 V8
En als donor een 4,6 V8 uit een P38
Nou nog eentje in een lopende auto
Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fe4e1273e390c3479905e93f7d42f53e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 17309224, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
Range rover P38 4.0 SE 2001
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)
Ben
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/11/2014 21:58 door Ben leert elke dag van zijn Laro's.
Ik heb net de aandrijflijn van de groene RRC 3,9 EFI verkocht, anders had ik het rijtje compleet.
Voor de 101 Fc een 3,5 met carbs
In mijn geëxporteerde RRC een 3,5 EFI
Ik heb nog een EFI 3,5 in onderdelen.
Nu een P38 met een 4.0 V8
En als donor een 4,6 V8 uit een P38
Nou nog eentje in een lopende auto
Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fe4e1273e390c3479905e93f7d42f53e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 17309224, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
Range rover P38 4.0 SE 2001
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht
1990 3,9 EFI RCC (gedemonteerd)
Ben
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/11/2014 21:58 door Ben leert elke dag van zijn Laro's.