Hoi heb een 90 met 200tdi gekocht met een kapotte turbo, ik heb van de vorige eigenaar een andere turbo bij gekregen maar die is van een 300 TDI, volgens hem moet dat kunnen en krijg je iets meer power. Nu ben ik info aan het verzamelen hoe je dit het beste kan doen.
Graag hoor ik jullie advies
Groeten Michael
300tdi turbo op 200tdi motor iemand ervaring?
Re: 300tdi turbo op 200tdi motor iemand ervaring?
Ik heb een 300tdi turbo op mijn 200tdi motor. Het kan dus. Je moet een aantal dingen aanpassen:
- afhankelijk van het soort 200tdi (defender of disco) zal je een andere uitlaatbocht moeten maken. Bij mijn disco versie komt de uitlaat namelijk precies uit boven de motorsteun. Hoe het in andere situaties uitkomt kan ik je helaas niet zeggen.
- diameter 300tdi uitlaat is volgens mij anders
- je moet ook het uitlaatspruitstuk van een 300tdi gebruiken. Dat past op een 200tdi blok, dus ook pakkingen van 300tdi.
- nieuwe olieleiding van blok naar turbo. Gewoon de 300tdi versie nemen, dat past ook.
Dat zijn de dingen waar ik tegenaan ben gelopen.
Succes!
groeten
Joa
- afhankelijk van het soort 200tdi (defender of disco) zal je een andere uitlaatbocht moeten maken. Bij mijn disco versie komt de uitlaat namelijk precies uit boven de motorsteun. Hoe het in andere situaties uitkomt kan ik je helaas niet zeggen.
- diameter 300tdi uitlaat is volgens mij anders
- je moet ook het uitlaatspruitstuk van een 300tdi gebruiken. Dat past op een 200tdi blok, dus ook pakkingen van 300tdi.
- nieuwe olieleiding van blok naar turbo. Gewoon de 300tdi versie nemen, dat past ook.
Dat zijn de dingen waar ik tegenaan ben gelopen.
Succes!
groeten
Joa
Simpelste is volgens mij het reviseren of vervangen van de bestaande turbo door eenzelfde type en de 300Tdi turbo die je erbij hebt gekregen zelf los verkopen.
Ik heb een Defender 200tdi met de turbo dus boven het blok.
Ik zal een kijken het spruitstuk heb ik er ook bij, als het te lastig wordt met de aansluiting op de uitlaat dan pak ik de turbo uit mijn 110 die staat toch stil tot de overheid weer een gunstigere oldtimer regeling heeft voor diesels of totdat ik er een benzine motor in heb gebouwd
Ik zal een kijken het spruitstuk heb ik er ook bij, als het te lastig wordt met de aansluiting op de uitlaat dan pak ik de turbo uit mijn 110 die staat toch stil tot de overheid weer een gunstigere oldtimer regeling heeft voor diesels of totdat ik er een benzine motor in heb gebouwd
Precies, ook mijn idee. Hoop werk terwijl je volgens mij ook nog iets aan de inspuitpomp moet gaan doen. Je zegt wel dat je meer vermogen hebt met een turbo van de 300tdi maar meer vermogen krijg je alleen met extra lucht + extra brandstofinspuiting. Meer lucht in de motor pompen betekent ook de mogelijkheid om meer brandstof in te spuiten. Je moet dus wel iets doen met de inspuitpomp lijkt mij. Die extra brandstof komt niet vanzelf.