disco 2 met trillingen
disco 2 met trillingen
beste prikkers,
ik heb in een disco 2 een trilling zitten 120 rijden is niet echt confortabel
lijkt net hoe hoger de snelheid hoe meer trilling net of er een band onbelans heeft.
begint al bij een km of 60
banden zijn vandaag gebalanseerd incl 2 nieuwe voor.
remschijven zijn recent al vervangen geen ruimte op kruisjes
vliegwiel is ook al eens gedaan
wie heeft er een idee?
al vast bedankt
roel
ik heb in een disco 2 een trilling zitten 120 rijden is niet echt confortabel
lijkt net hoe hoger de snelheid hoe meer trilling net of er een band onbelans heeft.
begint al bij een km of 60
banden zijn vandaag gebalanseerd incl 2 nieuwe voor.
remschijven zijn recent al vervangen geen ruimte op kruisjes
vliegwiel is ook al eens gedaan
wie heeft er een idee?
al vast bedankt
roel
Re: disco 2 met trillingen
Rubber van de achter aandrijf as uit gedroogd versleten??
Velg met slag in hoogte of zijdelinks kun je op 0 balanceren maar dat ga je altijd voelen.
wordt het per toeval minder als je de handrem heeeeeeel voorzichtig een beetje aantrekt ( echt heel voorzichtig!!! )
handerem niet te strak gesteld en evt vet?
alle vloeistofen in bakken en assen op peil? hoe vervuild grijze olie is geen goed teken.
V8 of Td5 en welk bouwjaar?? helpt een beetje met relevante antwoorden.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5 ( SOLD )
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( To be continued )
Velg met slag in hoogte of zijdelinks kun je op 0 balanceren maar dat ga je altijd voelen.
wordt het per toeval minder als je de handrem heeeeeeel voorzichtig een beetje aantrekt ( echt heel voorzichtig!!! )
handerem niet te strak gesteld en evt vet?
alle vloeistofen in bakken en assen op peil? hoe vervuild grijze olie is geen goed teken.
V8 of Td5 en welk bouwjaar?? helpt een beetje met relevante antwoorden.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5 ( SOLD )
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( To be continued )
Re: disco 2 met trillingen
bedankt voort de suggesties we blijven nog even zoeken
disco 2004 handbak
rubberen schijf zit er achter niet meer in
hoe kan ik de velgen controleren op een zijdelingse slag?
vloeistoffen op peil
handrem heft geen invloed
geen ruimte op wiellagers of stuurkogels
staat op 235 16 70 at bf
auto is recent wel apk gekeurd en daar wordt het gedrag verweten aan de veren en dempers voor mijn gevoel moet dit gedrag dan niet zo constant zijn
banden wel weer eens gebalanceerd en dan lijkt het even weg te zijn maar komt weer terug
enige waar ik mijn twijfels bij heb is dat er volgens zeggen veren onder zitten met 2 inch verhoging DA4198 voor en DA4197 achter
voor weet ik dat deze er niet onder zaten maar nu wel begin dus te twijfelen of de juister er achter onder zit. weet iemand de dikte en lengte van deze veren?
de standaard schokdemper van koni (instelbaar) zit er onder, naar mijn mening zouden dit ook 2 inch meer moeten zijn? klopt dat?
kan het gedrag daar weg komen?
en we gaan weer verder met zoeken iemand nog suggesties?
Groeten roel
disco 2004 handbak
rubberen schijf zit er achter niet meer in
hoe kan ik de velgen controleren op een zijdelingse slag?
vloeistoffen op peil
handrem heft geen invloed
geen ruimte op wiellagers of stuurkogels
staat op 235 16 70 at bf
auto is recent wel apk gekeurd en daar wordt het gedrag verweten aan de veren en dempers voor mijn gevoel moet dit gedrag dan niet zo constant zijn
banden wel weer eens gebalanceerd en dan lijkt het even weg te zijn maar komt weer terug
enige waar ik mijn twijfels bij heb is dat er volgens zeggen veren onder zitten met 2 inch verhoging DA4198 voor en DA4197 achter
voor weet ik dat deze er niet onder zaten maar nu wel begin dus te twijfelen of de juister er achter onder zit. weet iemand de dikte en lengte van deze veren?
de standaard schokdemper van koni (instelbaar) zit er onder, naar mijn mening zouden dit ook 2 inch meer moeten zijn? klopt dat?
kan het gedrag daar weg komen?
en we gaan weer verder met zoeken iemand nog suggesties?
Groeten roel
Re: disco 2 met trillingen
Ik geloof niet dat het veren/dempers zijn die trillingen veroorzaken. Ik zou toch 's goed kijken naar het uitbalanceren vd wielen. Ik heb zelf een balanceerapp. dus ik zou je evt kunnen helpen. Hoe oud zijn de banden? Nogmaals mijn vraag: heb je alu (orig.) of stalen velgen?
Re: disco 2 met trillingen
alu velgen
voor nog geen 3 maanden en achter ruim een jaar
wel leuk zo'n zoek plaatje mar ben er wel zat van';-)
voor nog geen 3 maanden en achter ruim een jaar
wel leuk zo'n zoek plaatje mar ben er wel zat van';-)
Re: disco 2 met trillingen
toch een nieuwe ontwikkeling ;-(
vanacht ben op de 2 ronde gewichten die op de achteras zit verloren
geen idee hoe die los is gekomen straks er eens onder kijken of de bouten zijn gebroken of missen.
iemand nog ideeen waar te zoeken?
groet roel
vanacht ben op de 2 ronde gewichten die op de achteras zit verloren
geen idee hoe die los is gekomen straks er eens onder kijken of de bouten zijn gebroken of missen.
iemand nog ideeen waar te zoeken?
groet roel
Re: disco 2 met trillingen
Laatst bij een 110 trillingen gehad welke waren terug te voeren naar speling / versleten harde rubbers op de dempers.
succes
Gr Rolf
succes
Gr Rolf
Re: disco 2 met trillingen
Hoi Roel,
Tja trillingen in een Disco.... hoeveel BPM House, trance ???
Volgens mij dienen die gewichten er voor om eventuele lichte trillingen te compenseren.
Zouden deze gewichten al die tijd al losgezeten hebben? Dan kunnen ze hun werk niet goed doen.
Of zijn ze juist losgetrild door trilling van/bij de achter as?
Is het lager van de ingaande as bij de differentiëlen goed afgesteld?
Succes met het vinden van de oplossing.
Richard
(Indien nodig, je weet waar je kan sleutelen......)
Tja trillingen in een Disco.... hoeveel BPM House, trance ???
Volgens mij dienen die gewichten er voor om eventuele lichte trillingen te compenseren.
Zouden deze gewichten al die tijd al losgezeten hebben? Dan kunnen ze hun werk niet goed doen.
Of zijn ze juist losgetrild door trilling van/bij de achter as?
Is het lager van de ingaande as bij de differentiëlen goed afgesteld?
Succes met het vinden van de oplossing.
Richard
(Indien nodig, je weet waar je kan sleutelen......)
Re: disco 2 met trillingen
Laat het een troost zijn dat je niet de enige bent.
Zoek maar eens op Vibration damper td5
Hoewel ik altijd streef naar het oplossen van het probleem ontkomen velen niet aan het wegnemen van de symptomen met vibratiedempers. Er is zelf een blok ijzer beschikbaar die je met een rubber tussenstuk en een beugel aan je bak kan schroeven.
Zoek maar eens op Vibration damper td5
Hoewel ik altijd streef naar het oplossen van het probleem ontkomen velen niet aan het wegnemen van de symptomen met vibratiedempers. Er is zelf een blok ijzer beschikbaar die je met een rubber tussenstuk en een beugel aan je bak kan schroeven.
Re: disco 2 met trillingen
Dit kwam ik net tegen:
This weekend I took the LT230 T-box apart. As the vibration is most noticable from the handbrake area and my rear propshaft was vibrating like hell while stationary at 2400 RPM (new shaft with new UJ made no difference) I came to the conclusion that something might have worn in the T-box after having to cope with the vibes for nearly 200000Km.
reading various treads about changing the input gear with bearings with the box in situ, and changing the bearing on the rear output shaft I just did it. You have to remove the brake drum and rear prop shaft. Drain the T-box for oil. Remove bottom plate as it helps a lot removing the forward bearing race from the T-box casing. Mark the rear output cover (6 bolts) with a screw driver so that the outer cover and the plate that holds the rear bearing can be aligned later-on. remove the rear cover & plate and pull out the input gear. There is a drive shaft adapter that is bolted on the ZF autobox output shaft, p/n FTC5090 that can be replaced simultaneously. I did not know initially that this was a individual part, otherwise I'd replaced it too. By the way: noticed that the ZF shaft had a lot of float, could easily move it 5 mm side to side! Checked with helpful as always Dave Ashcroft from Ashcroft Transmissions and he confirmed it to be normal. Spline wear inside the input gear was minimal, as it was the cross-drilled type. I modified a bearing puller to remove the front bearing race, and again, a great help if you can reach through the underside of the t-box to hold the puller. carefully drove the new bearing race into position after cleaning everything. You need a press to position the new conical bearings onto the new input gear, and there is a shim procedure (all described in RAVE) where you have to place the thinnest 3.15mm shim under the rear bearing race, put everything back together to measure end float of the input gear. The bearings should receive a certain preload. After that's checked remove input gear, grease-up bearings and use sealant between both cover plates and t-box. Job 1 done!
Next remove output housing (first vibration damper goes). Start by removing all bolts, they are a pain to remove as they are "loctited-in". Then with some knocks of hammer and a piece of wood the output housing can be removed from the t-box. Now remove output flange nut, and flange. Then remove large circlip. I removed spined output shaft with a hammer couple of hits and it is out. Used press to remove bearing. The bearing was SHOT. Could not even turn it freely, it was jamming all the time. Cleaned all, used press again to position new bearing. Circlip back in place. Then used press to position new output shaft. New oil seal, then used new prop flange with new mudshield, 4 new bolts etc. Flange back on the output shaft, anyway, this procedure is documented very well on www.discovery2.co.uk.
Output housing with sealant back in place, as well as bottom cover of t-box. read on US forums that slight overfill of T-box is recommended, so jacked-up rear of Disco and filled with correct gear oil. Finally propshaft back on and for the testdrive....
WHAT A DIFFERENCE!!!!! the "hot spot" around 2400 rpm IS GONE. It now goes through the whole range (under load) without any extra vibes.
I would well recommend replacing the bearing of the rear output shaft. It can be done in under 3 hours if you have the press and other tools at hand.
This weekend I took the LT230 T-box apart. As the vibration is most noticable from the handbrake area and my rear propshaft was vibrating like hell while stationary at 2400 RPM (new shaft with new UJ made no difference) I came to the conclusion that something might have worn in the T-box after having to cope with the vibes for nearly 200000Km.
reading various treads about changing the input gear with bearings with the box in situ, and changing the bearing on the rear output shaft I just did it. You have to remove the brake drum and rear prop shaft. Drain the T-box for oil. Remove bottom plate as it helps a lot removing the forward bearing race from the T-box casing. Mark the rear output cover (6 bolts) with a screw driver so that the outer cover and the plate that holds the rear bearing can be aligned later-on. remove the rear cover & plate and pull out the input gear. There is a drive shaft adapter that is bolted on the ZF autobox output shaft, p/n FTC5090 that can be replaced simultaneously. I did not know initially that this was a individual part, otherwise I'd replaced it too. By the way: noticed that the ZF shaft had a lot of float, could easily move it 5 mm side to side! Checked with helpful as always Dave Ashcroft from Ashcroft Transmissions and he confirmed it to be normal. Spline wear inside the input gear was minimal, as it was the cross-drilled type. I modified a bearing puller to remove the front bearing race, and again, a great help if you can reach through the underside of the t-box to hold the puller. carefully drove the new bearing race into position after cleaning everything. You need a press to position the new conical bearings onto the new input gear, and there is a shim procedure (all described in RAVE) where you have to place the thinnest 3.15mm shim under the rear bearing race, put everything back together to measure end float of the input gear. The bearings should receive a certain preload. After that's checked remove input gear, grease-up bearings and use sealant between both cover plates and t-box. Job 1 done!
Next remove output housing (first vibration damper goes). Start by removing all bolts, they are a pain to remove as they are "loctited-in". Then with some knocks of hammer and a piece of wood the output housing can be removed from the t-box. Now remove output flange nut, and flange. Then remove large circlip. I removed spined output shaft with a hammer couple of hits and it is out. Used press to remove bearing. The bearing was SHOT. Could not even turn it freely, it was jamming all the time. Cleaned all, used press again to position new bearing. Circlip back in place. Then used press to position new output shaft. New oil seal, then used new prop flange with new mudshield, 4 new bolts etc. Flange back on the output shaft, anyway, this procedure is documented very well on www.discovery2.co.uk.
Output housing with sealant back in place, as well as bottom cover of t-box. read on US forums that slight overfill of T-box is recommended, so jacked-up rear of Disco and filled with correct gear oil. Finally propshaft back on and for the testdrive....
WHAT A DIFFERENCE!!!!! the "hot spot" around 2400 rpm IS GONE. It now goes through the whole range (under load) without any extra vibes.
I would well recommend replacing the bearing of the rear output shaft. It can be done in under 3 hours if you have the press and other tools at hand.
Re: disco 2 met trillingen
gister nieuw dif achter gezet. geluid is weg, trillimg leek weg is nu weer zo lijkt het wat terug.
op het pionwiel zat een kleine beschadiging maar niet echt raar
zit er veel ver schil tussen een tussenbak 300tdi en die van een td5?
is ruim een jaar gelden eeen tussenbak van een 300tdi onder gegaan ivm schade aan de bak door de vorige eigenaar
gr roel
op het pionwiel zat een kleine beschadiging maar niet echt raar
zit er veel ver schil tussen een tussenbak 300tdi en die van een td5?
is ruim een jaar gelden eeen tussenbak van een 300tdi onder gegaan ivm schade aan de bak door de vorige eigenaar
gr roel