aankoop freelander

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
auke

aankoop freelander

Bericht door auke »

hallo
waar moet ik op letten bij het kopen van een feelander 2.0 diesel van 1998

mvg auke
VeeTee

Re: aankoop freelander

Bericht door VeeTee »

De 98er heeft de Rover L-series diesel, de TD4 van BMW verscheen in 2000. Ik heb verder geen ervaring met de Rover diesel, maar BMW TD4 is een fijn probleemloos blok (heb je niks aan, deze info ). Let op de goede werking van de visco-koppeling, hier is wel het e.e.a. over geschreven. Kijk ook even op de LRCH Kennisbank. Ik vind de Freelander een fijne (helaas door velen ondergewaardeerde) auto, waar je zowel op de weg als met greenlanen veel plezier van kunt hebben.

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4 | 88 Series III V6 (helaas verkocht)
b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e113c3ac91409148b49d23afba640872', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://i1166.photobucket.com/albums/q620/v_titulaer/b27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1166.photobucket.com%2Falbums%2Fq620%2Fv_titulaer%2Fb27d90bcaf0f9743ebfad1c910d4ac4f_zpsac9df819.jpg', '', 17307711, 600, 600, 'Loading image ...', false);
richard78

Re: aankoop freelander

Bericht door richard78 »

idd de visco. Als de visco warm word dan word de frictie in de visco hoger en vind er meer aandrijving naar achter plaats. Om de visco op te warmen en warm te houden worden de achterwielen 5% meer aangedreven. Gaat de ingaande as van de visco sneller draaien word die warmer en dus meer aandrijving, is de snelheid lager minder aandrijving. Als de visco versleten is dan slaat deze vast en worden de achterwielen dus echt 5% harder aangdreven waardoor de aandirjving gaat wringen. Het gevolg is dat de IRD weer sterk slijt of zelfs kapot gaat.

Dus idd in eerste instantie de visco en tweede instantie de aandrijving. btw visco is gemakkelijk te vervangen (IRDwat lastiger)

Verder merk ik zelf dat de elektronica, vooral in de vorm van de printplaat vna de zekeringskast in de auto na 15 jaar wat keuren vertoont. Ik heb alle puntjes opnieuw laten vloeien. Gezien het hoog temperatuur soldeer is kan dit wat lastig zijn.

En idd, de Freelander is zeker een ondergewaardeerde landrover. Heerlijke auto om te rijden op alle ondergronden en alle afstanden.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c1f7409a11ff2e1c7b2c3fdbf4f9d535', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 17307725, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Michel

Re: aankoop freelander

Bericht door Michel »

De visco en z'n lagers zijn het belangrijkste slijtage punt, ik zou ook eens een td4 overwegen ipv een landrover diesel (dus na zomer 2000). Hoe je de visco kan testen is een kwestie van even zoeken op het forum, dat is al vaker beschreven.

En verder daaraan gerelateerd, zorg dat de banden voor/achter niet te verschillend versleten zijn, dat vergergerd de visco opwarming/slijtage.

Op het Belgische forum staat ook veel info: [freelander.stringsandints.com]

____
Landrover 90 uit 1985 & een Freelander Td4 uit 2000
beide-landrovers.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d83226e5e5827dfad4862be225dfb8d7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffotos.dotmol.nl%2Fbeide-landrovers.jpg', 'http://fotos.dotmol.nl/beide-landrovers.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffotos.dotmol.nl%2Fbeide-landrovers.jpg', '', 17307765, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/10/2014 19:52 door Michel.
bareld

Re: aankoop freelander

Bericht door bareld »

Kritiek punt bij een freelander is de aandrijving

Check de IRD en de ruimte op de aandrijfassen die uit de IRD komen Links komt de aandrijfas uit de versnellingsbak en rechts uit de IRD. Kan nogal eens speling op zitten. Check ook of de visco nog een beetje soepel is. draai een rondkje met volledige sturuitslag en voel hoe de aut wringt. Altijd zorgen dat je achterbanden minimaal dezelfde profieldiepte hebben als je voorbanden. Maximaal achter 1 mm meer. Achterwielen worden enigzinds meegesleept. Bij een kleiner diameter van het wiel wordt dit sleepeffect versterkt waardoor je visco begint te sperren, zeker als die al wat ouder is. De krachten worden dan zo groot dat de tandwielen in je IRD er af knallen. Zijn revisiesetjes voor. Ook je differentieel heeft dan veel te lijden. Je kunt een slechte visco ook simpel herkennen aan het zaagtandvormige slijtageprofiel van de achterbanden. (Cupping) Even met je handen er over glijden.
Soms wordt de aandrijvin naar de achterwielen er af gehaald om dit probleem te voorkomen. Er zijn blindplaten te koop om het gat in de IRD af te dichten. Is in mijn ogen een oplossing van niks maar het wordt wel vaak gedaan

Die motor is zo gek niet. Beter dan een 1.8 of V6 benzine. Als dit allemaal in orde is ben je een stuk verder.

Dat electriek niet goed werkt of je achterraam een keer in je deur zakt is wel op te lossen. Problemen aan de aandrijflijn zijn kostbaar. zeker als je het niet zelf kan repareren



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/10/2014 22:21 door bareld.
Plaats reactie