lekkende oliekoelerleiding automaatbak
lekkende oliekoelerleiding automaatbak
Hallo,
Ik heb een lekkage aan de oliekoelerleiding van mijn zf automaatbak. Ik heb inmiddels het rubbertje vervangen, maar hij blijft nog lekken.
Is het een optie om er een dikkere maat rubberring in te zetten of zijn er andere opties?
Groeten Robert
Ik heb een lekkage aan de oliekoelerleiding van mijn zf automaatbak. Ik heb inmiddels het rubbertje vervangen, maar hij blijft nog lekken.
Is het een optie om er een dikkere maat rubberring in te zetten of zijn er andere opties?
Groeten Robert
Re: lekkende oliekoelerleiding automaatbak
Waar zit het lek precies? Aan de bak of of bij de koeler? Goed schoon spuiten met remmenreiniger en dan kijken waar lekkage exact vandaan komt kan veel verduidelijken.
Hij lekt bij de bak. Heb alles schoongespoten. Is aan de onderzijde van de bak. Krijg hem alleen niet dicht, ook niet met een nieuwe rubber ring.
Vaak is het probleem dat de leiding te strak word vast gezet waardoor het rubber niet goed afsluit (het vervormd) , dus neem een nieuw rubber en zet de leiding nog een keer vast (kijk in het wphb voor de juiste aandraai waarde).
Een andere mogelijkheid is dat er een beschadiging zit (krom, gaatje, schroefdraad kapot etc) dan wordt het lastig om het dicht te krijgen, je zal dan moeten vernieuwen.
Groeten neef henk
Een andere mogelijkheid is dat er een beschadiging zit (krom, gaatje, schroefdraad kapot etc) dan wordt het lastig om het dicht te krijgen, je zal dan moeten vernieuwen.
Groeten neef henk
onderzijde bak: volgens mij kunnen dat maar 4 dingen zijn:
1) afdicht rubber ring bij aansluiting leiding pomp/oliekoeler, deze moet je niet te strak aandraaien (check aan en afvoer), ik zet hem altijd maar net aan, anders draai je de ring kapot, ik heb hier nog wel wat ringen liggen, omgeving breda.
2) aftapplug onderaan.
3) afdicht pakkingrubber van de pan,
4) aansluiting pijlstok, deze moet wel wat vaster.
Jeroen
1) afdicht rubber ring bij aansluiting leiding pomp/oliekoeler, deze moet je niet te strak aandraaien (check aan en afvoer), ik zet hem altijd maar net aan, anders draai je de ring kapot, ik heb hier nog wel wat ringen liggen, omgeving breda.
2) aftapplug onderaan.
3) afdicht pakkingrubber van de pan,
4) aansluiting pijlstok, deze moet wel wat vaster.
Jeroen
Jeroen, je vergeet er nog 1, de automaat heeft een middenstuk en een achterstuk, daar zit een pakking tussen. Die pakking kan ook lekken, zoals bij mij TD5 automaat. De bak doet het verder helemaal prima, maar iedere paar duizend km moet er een half litertje ATF bij en de natte plekken onder de auto is niet prettig.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/10/2014 12:51 door Bart van Dessel.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/10/2014 12:51 door Bart van Dessel.
Bij mij is dus de oplossing om de bak eronder uit te halen en te repareren.
ik weet bijna zeker dat de koeler zelf lek is, 99% vd gevallen is lek.
het is koper, dis je kunt hem gewoon dicht solderen, wel voorzichtig, anders smelt alles los
het is koper, dis je kunt hem gewoon dicht solderen, wel voorzichtig, anders smelt alles los
De leiding lekt aan de bak, niet aan de koeler.
Zoals neef Henk heeft omschreven, ga ik maar weer het rubbertje vervangen, maar nu met beleid vast zetten.
Zoals neef Henk heeft omschreven, ga ik maar weer het rubbertje vervangen, maar nu met beleid vast zetten.
Is lassen niet een optie?
Heb laatste een trottoirband( zo'n gele) over het hoofd gezien en oliekoeler/intercooler & radiator van de T5 eronder uit gereden
Oliekoeleraansluiting paste niet, heb ik deze vastgelast op oude aansluiting
Heb laatste een trottoirband( zo'n gele) over het hoofd gezien en oliekoeler/intercooler & radiator van de T5 eronder uit gereden
Oliekoeleraansluiting paste niet, heb ik deze vastgelast op oude aansluiting
Ik TIG las ze ook wel eens, net als stuurbekrachtigingsleidingen, maar ik voel me er nooit helemaal prettig bij...
Vaak denk je dat iets goed strak moet zitten om af te sluiten maar een rubbertje is maar een zwak dingetje
Zelfde gebeurt ook vaak bij remleidingen, te strak aandraaien en het gefelste trompetje vervormd waardoor het gaat lekken, dan nog maar strakker, en nog meer, en nog meer totdat het helemaal naar de klote is
Dus niet te vast en ik vermoed dat je lekkage is opgelost.
Groeten neef Henk
Zelfde gebeurt ook vaak bij remleidingen, te strak aandraaien en het gefelste trompetje vervormd waardoor het gaat lekken, dan nog maar strakker, en nog meer, en nog meer totdat het helemaal naar de klote is
Dus niet te vast en ik vermoed dat je lekkage is opgelost.
Groeten neef Henk