Ervaringen en tips chassiswissel 90

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Bram90

Ervaringen en tips chassiswissel 90

Bericht door Bram90 »

Het chassis van mijn 90 bleek helaas een stuk slechter dan ik dacht, grootste probleem is dat hij bij de veerhand en schokdemper rechtsachter begint te scheuren. Nu wil ik mijn chassis gaan vervangen voor een marsland. Mijn schutbord zit ook een plekje in, deze wil ik dan ook gelijk maar opknappen of vervangen. De aandrijving is verder prima en de rest van de body is ook goed.
Ik heb al het een en ander gelezen wat erbij komt kijken en hoor wat verschillende verhalen over chassiswissels, nu ben ik erg benieuwd naar de ervaringen hier, hoe lang hebben jullie erover gedaan en viel het mee of tegen?

Mijn streven zou zijn om het in 3 maanden te doen, ik kan er 3 tot 4 dagen per week aan werken, is dat realistisch? Ik heb al wat sleutel ervaring met mijn vorige 90 (koppeling en vbak vervangen, vooras gereviseerd). Het hoeft geen volledige restauratie te worden, ik wil alleen de noodzakelijke (rotte) dingen aanpakken. De grote dingen (motor, assen etc) overzetten zie ik niet tegen op, vooral de electra, remleidingen de body uitlijnen zie ik wel tegen op.

Ook ben ik benieuwd of er mensen zijn die het hebben laten doen en wat ervaringen zijn.
Dirk109

Re: Ervaringen en tips chassiswissel 90

Bericht door Dirk109 »

He Bram, ik heb jaren terug een wissel gedaan bij mijn 109 en zag er als een berg tegenop maar achteraf viel alles heel erg mee.
Ik heb speciale steunen gemaakt die in de deurstijlen passen(mag je lenen evt) om de hele bovenkant in een keer op te hijsen.
Wat erg belangrijk is om je eigen goed aan het plan te houden want anders verzand je project al snel in een te lang project zonder eind...
Ik heb zelf de bak aan de motor gehouden erg eenvoudig allemaal, ik heb alles snel gewisseld maar achteraf gezien had ik wel meer willen vervangen wat toen eenvoudiger was.(Koppeling etc)
Veel los spul heb ik allemaal nieuw gekocht(uitlaat,bouten moeren, remleiding, tank etc).

Als je meer info wil stuur je maar een pb.

Foto650-PIT6WNIH.jpg --> mod_embed_images_loadimage('594da6780b9b7fb90d0f43dbc3741f2b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto650-PIT6WNIH.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto650-PIT6WNIH.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto650-PIT6WNIH.jpg', '', 17305563, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto650-UZSQTRVG.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1b9aab306a859310369c9bfebb266b6a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto650-UZSQTRVG.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto650-UZSQTRVG.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto650-UZSQTRVG.jpg', '', 17305563, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dirk 109- 2.25 LPG/Benz.
Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ee345586ee2411b3e7bc30c6af8173fb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', '', 17305563, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Paul Stroink, One-Ten.nl

Re: Ervaringen en tips chassiswissel 90

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Als er verder niets hoeft gedaan te worden, dus puur een chassiswissel, en alle boutjes en moertjes werken een beetje mee doen wij het in theorie in een dag of vier met twee man.
Als je echt héél hard kan het nog wel een dagje sneller. In de praktijk werken er vaak wat bouten niet mee, en doe je vaak nog wat andere dingen waar je mooi bij kunt waardoor we er toch vaak minimaal een week mee bezig zijn.

Ter inspiratie kan je nog even op onze website kijken onder het kopje 'afgeronde projecten' daar zijn duizenden foto's te vinden waarop je vast goed kan zien hoe alles zit gemonteerd. Staan ook diverse 90's tussen.

www.One-Ten.nl
Bram90

Re: Ervaringen en tips chassiswissel 90

Bericht door Bram90 »

Bedankt voor de tip van je site Paul, ik zie dat jullie meestal de body er als geheel vanaf halen, scheelt dat veel werk tov het uit elkaar halen? Ik was in eerste instantie van plan om de body als geheel te liften, maar ik kwam erachter dat mijn schutbord rechtsboven niet zo goed meer is. Op zich is dat prima op te lossen maar ik heb ook mijn twijfels over de linkerbovenhoek. Wat zijn jouw ervaringen met het galvaniseren van oude gerepareerde schutborden, blijven ze goed recht? Behandel je ze ook vaak inwendig in plaats van een galvaniseren?

Naast het wisselen van het chassis wil ik misschien de tussenbak vervangen (van 1.4 naar 1.2), de 200tdi is 4 jaar geleden gereviseerd dus die moet voorlopig goed zijn net zoals de koppeling. Wel wil ik ook gelijk de distributie meenemen als ik er dan toch zo makkelijk bij kan. Zijn er nog andere specifieke dingen om evt aan te pakken als hij toch uit elkaar ligt?



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/09/2014 09:49 door Bram90.
Paul Stroink, One-Ten.nl

Re: Ervaringen en tips chassiswissel 90

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Het ligt bij ons aan het budget van de klant hoe uitgebreid we het aanpakken.
Als we alleen het chassis vervangen pakken we de body er als één geheel af, dat gaat véél sneller dan in stukjes.
Als we ook aan het schutbord moeten werken hebben we geen andere keus dan de body in stukken te verwijderen. Dit doen we liever, want het liefst bouw ik een auto met een gegalvaniseerd schutbord, maar dit is véél meer werk, dus veel duurder. Vooral het helemaal kaal maken en weer opbouwen van een schutbord kost best veel tijd.
Schutborden gaan altijd golven in de voetenbakken en de vlakke stukken aan de voorkant. Ze blijven normaal gesproken wel recht. Wel trekken met enige regelmaat de onderste hoeken naar elkaar toe, de gedeelten waar de grote bout van de outriggers doorheen gaan. Dan past hij dus niet meer op het chassis, maar we hebben een hydraulische uitdeukset waarmee we hem dan weer uitrekken. Maar met een zware sjorband aan een muur ofzo lukt het ook wel, is maar dun materiaal en het is lang niet altijd nodig.

Wij vervangen vaak nog remleidingen, soms een uitlaat, vaak ophangingsrubbers.
Bram90

Re: Ervaringen en tips chassiswissel 90

Bericht door Bram90 »

Oke, dan denk ik dat ik ook gelijk het schutbord maar mee pak, als ik dan toch bezig ga. Bedankt voor de tips
Eerst binnenkort maar is naar de RDW.
D&G

Re: Ervaringen en tips chassiswissel 90

Bericht door D&G »

Bram

Als je in de buurt van Breukelen bent kan ik je mijn 90 wel even laten zien en vertellen wat ik allemaal ben tegen gekomen en ondertussen weet....

Gerard
Bram90

Re: Ervaringen en tips chassiswissel 90

Bericht door Bram90 »

Hoi Gerard, ik heb volgende week nog vrij weinig vast staan en Breukelen is niet zo ver weg voor mij dus daar maak ik graag gebruik van. Wanneer zou jou uitkomen?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/10/2014 23:07 door Bram90.
Plaats reactie