moeilijk starten 3.5 EFI

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
bareld

moeilijk starten 3.5 EFI

Bericht door bareld »

Mijn RRC start eigenlijk altijd wel. Heel zelden slaat hij na het starten af en moet ik een tweede keer.

Toch moet de startmotor een poosje draaien voordat hij aanslaat. Iemand enig idee waar dat aan ligt of is dat een normaal verschijnsel bij een V8 EFI
bareld

moeilijk starten 3.5 EFI

Bericht door bareld »

Mijn RRC start eigenlijk altijd wel. Heel zelden slaat hij na het starten af en moet ik een tweede keer.

Toch moet de startmotor een poosje draaien voordat hij aanslaat. Iemand enig idee waar dat aan ligt of is dat een normaal verschijnsel bij een V8 EFI
Michel WaZ

Re: moeilijk starten 3.5 EFI

Bericht door Michel WaZ »

Hallo Bareld,

Het antwoord is simpel, na het starten moet hij gewoon blijven lopen. Tja, oorzaken .........dat kunnen er vele zijn.
Van slechte bougies tot vervuilde of slecht werkende sensors, slechte verbindingen van je stekkertjes , verstopt of vervuild luchtfilter ,vieze of defecte injectoren, vervuild gasklephuis,brandstofregalatuer stuk, te weinig druk van je brandstofpomp enz enz.......
Hier even een linkje over je EFI systeem er zit ook een testprocedure bij

efi

Je zal het een en ander na moeten lopen om zeker te zijn of alles correct is, begin met je ontsteking dat is een eerste vereiste dat dat allemaal in orde is.

Groet Michel WaZ

RRC '86 V8



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/09/2014 20:12 door Michel WaZ.
bareld

Re: moeilijk starten 3.5 EFI

Bericht door bareld »

bedankt voor je reactie

Misschien heb ik het verkeerd geschreven.
Na het starten blijft hij altijd wel lopen. Zeer zelden niet maar dat wijt ik aan mijn pogingen om hem sneller te laten starten met bewegingen van mijn rechtervoet.

Mijn vraag is eigenlijk waarom die startmotor eerst 3 a 4 seconden moet draaien voordat hij aanslaat.

Ik zal er morgen eens mee bezig



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/09/2014 20:07 door bareld.
Michel WaZ

Re: moeilijk starten 3.5 EFI

Bericht door Michel WaZ »

Dat is wel normaal hoor, zeker als je een ' standaard ' startmotor hebt. Je kan ook een snelstarter plaatsen.

snelstart

Het verschil is echt aanmerkelijk

RRC '86 V8
Ben leert elke dag van zijn Laro's

Re: moeilijk starten 3.5 EFI

Bericht door Ben leert elke dag van zijn Laro's »

Weer een stukje documentatie opgeslagen.

Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('87d59c7dceff4f44051e209c1307e590', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 17304401, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
1990 3,9 EFI RCC
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht


Ben
bareld

Re: moeilijk starten 3.5 EFI

Bericht door bareld »

Ben leert elke dag van zijn Laro's Schreef:
-------------------------------------------------------
> Weer een stukje documentatie opgeslagen.

Dat begrijp ik niet. Wat bedoel je?
Ben leert elke dag van zijn Laro's

Re: moeilijk starten 3.5 EFI

Bericht door Ben leert elke dag van zijn Laro's »

bareld Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ben leert elke dag van zijn Laro's Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Weer een stukje documentatie opgeslagen.
>
> Dat begrijp ik niet. Wat bedoel je?

Ik bedoel het linkje van Michel, waar de uitleg over het EFI systeem staat.

is de eerste keer dat ik het juiste getal vind hoe de ontsteking afgesteld moet worden.

Vraag hier op het forum ook al een keer gesteld, maar geen eenduidig antwoord gekregen.

Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('964674f9ecabd2cda0f427380377f654', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 17304416, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
1990 3,9 EFI RCC
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht


Ben
bareld

Re: moeilijk starten 3.5 EFI

Bericht door bareld »

Handig he, zo'n forum.

Als je Deze Link volgt krijg je een schat aan informatie
Ben leert elke dag van zijn Laro's

Re: moeilijk starten 3.5 EFI

Bericht door Ben leert elke dag van zijn Laro's »

bareld Schreef:
-------------------------------------------------------
> Handig he, zo'n forum.
>
> Als je Deze Link volgt krijg je een schat aan
> informatie


Die link ken ik, maar vaak moet je de hele documenten doorlezen om te vinden wat je zoekt.
zo ben ik nu aan het uitzoeken hoe de schaalverdeling in op het vliegwiel, maar dat is waarschijnlijk ook ergens gestopt waar je het niet zoekt.

Ik heb het idee dat mijn timing niet helemaal klopt.
Maar om zeker te zijn zoek ik de juiste gegevens.
Michel WaZ

Re: moeilijk starten 3.5 EFI

Bericht door Michel WaZ »

Eh, die snap ik niet...........je vliegwiel heeft volgens mij niks met je ontsteking te maken hoor...........die heeft maar 2 functies, je starterkrans zit er op en het is een gewicht die zorgt voor een soort energie opslag.
Je moet de poulie op de voorzijde hebben op de voorzijde v/d motor icm de daaronder bevestigde gradenboog, daar kan je zien hoe je ontsteking is afgesteld.
Of bedoel je dat niet?
Mail maar even naar mkleverlaan63@hotmail.nl dan heb ik nog wel wat leesvoer voor je omtrent afstellingen van carb,s ,ontsteking van hoge druk en lage druk V8 motoren van land rover.

RRC '86 V8
Ben leert elke dag van zijn Laro's

Re: moeilijk starten 3.5 EFI

Bericht door Ben leert elke dag van zijn Laro's »

Michel WaZ Schreef:
-------------------------------------------------------
> Eh, die snap ik niet...........je vliegwiel heeft
> volgens mij niks met je ontsteking te maken
> hoor...........die heeft maar 2 functies, je
> starterkrans zit er op en het is een gewicht die
> zorgt voor een soort energie opslag.
> Je moet de poulie op de voorzijde hebben op de
> voorzijde v/d motor icm de daaronder bevestigde
> gradenboog, daar kan je zien hoe je ontsteking is
> afgesteld.
> Of bedoel je dat niet?
> Mail maar even naar mkleverlaan63@hotmail.nl dan
> heb ik nog wel wat leesvoer voor je omtrent
> afstellingen van carb,s ,ontsteking van hoge druk
> en lage druk V8 motoren van land rover.

Bedoel de poelie natuurlijk.

ik heb je een mail gestuurd.

Naamloos.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5f660630d5b07598265d05f7292b31c3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-7RZAFUl19ho/UlcVq9Kk0-I/AAAAAAAAAKc/_b_YBz3h4lA/s637/Naamloos.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7RZAFUl19ho%2FUlcVq9Kk0-I%2FAAAAAAAAAKc%2F_b_YBz3h4lA%2Fs637%2FNaamloos.jpg', '', 17304459, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dagelijks leven RRS TDV6
On the road 90 2,5TD 1988
1989 3,5 EFI RRC
1990 3,9 EFI RCC
In Bewerking 1977 101 FC GS (Assie)
Nog te bewerken 1959 series II 88 PU
109 1977 V8 Verkocht


Ben
Michel WaZ

Re: moeilijk starten 3.5 EFI

Bericht door Michel WaZ »

Je hebt een beetje mail Ben, ik hoop dat je er wat aan hebt.
Bareld, ik heb jou ook wat gemaild.

Groet Michel WaZ

RRC '86 V8
Michel WaZ

Re: Haynes

Bericht door Michel WaZ »

Altijd handig,

haynes

Groet Michel WaZ

RRC '86 V8
bareld

Re: Haynes

Bericht door bareld »

Die moet ik inderdaad maar eens aanschaffen.
Rave heb ik al in huis.
G-men (Gargamel)

Re: moeilijk starten 3.5 EFI

Bericht door G-men (Gargamel) »

Bij de wat oudere EFI systemen kan het 1-2 seconden duren voordat de air flow sensor een stabiele waarde geeft. Betekend ook dat pas na 1-2 seconde de ECU brandstof inspuit. .
bareld

Re: moeilijk starten 3.5 EFI

Bericht door bareld »

G-men (Gargamel) Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bij de wat oudere EFI systemen kan het 1-2
> seconden duren voordat de air flow sensor een
> stabiele waarde geeft. Betekend ook dat pas na 1-2
> seconde de ECU brandstof inspuit. .

Bedankt.
Is dat te meten en is dat te verhelpen met een nieuwe sensor? Valt er uberhaupt iets uit te lezen aan een 3.5 EFI
Leendert

Re: moeilijk starten 3.5 EFI

Bericht door Leendert »

Als het een "flapper" EFI is 1986 tot 1988 is die niet uit te lezen, een 14cux hotwire v.a. boujaar 1989 is wel uit te lezen.
Bart van Dessel

Re: moeilijk starten 3.5 EFI

Bericht door Bart van Dessel »

Alle componenten van het oude 3.5i systeem hebben tijd nodig, oude sensoren, oude ecu, mechanische lmm etc etc. Bovendien begint de benzinepomp pas te draaien tijdens het starten. Duurt gewoon effe allemaal. Kan ook zijn dat je benzine terug loopt in de tank bij uitzetten motor, dan moet alles weer vanuit de tank naar voren gepompt worden. Voordeel van dit alles is dat je al oliedruk hebt opgebouwd voordat de motor aanslaat....;-)
Mrah

Re: moeilijk starten 3.5 EFI

Bericht door Mrah »

Om even terug te komen op je oorspronkelijke onderwerp;

je schrijft:

-Misschien heb ik het verkeerd geschreven. Na het starten blijft hij altijd wel lopen. Zeer zelden niet maar dat wijt ik aan mijn pogingen om hem sneller te laten starten met -bewegingen van mijn rechtervoet.

De hotwire EFI moet na enkele omwentelingen van de motor aanslaan zonder dat je met het gaspedaal speelt en keurig op 1000toeren blijven. Moet je wel gas bij geven dan is er iets mis. Het is natuurlijk anders als je LPG in je wagen hebt en op LPG start.

Allerbelangrijkste onderdeel is - ik merk het zelf iedere keer weer- de ontsteking. Vaak is bij mij de bobinekabel in de verdelerkap aan het wegrotten. Heb die al meerder malen moeten vervangen. ik moet zeker iedere 20.000km een andere kabel monteren omdat ie weer begint te haperen bij koude start.
Plaats reactie