ik heb mijn classic voozien van een ander stuurhuis, en een andere vooras, maar nu.....als je de bocht instuurt, dan grijpt ie ineens in.
ik heb een vermoede dat het aan het stuurhuis ligt...........iemand tips?
vreemd stuurgedrag classic
Re: vreemd stuurgedrag classic
Range rover classic neem ik aan? Wat bedoel je dat hij op eens in grijpt? Heb je het stuurhuis goed ontlucht beide kanten op?
ontluchten?
ik heb toch al heel wat huizen vervangen, maar dat ken ik nog niet....vertel...
ik heb toch al heel wat huizen vervangen, maar dat ken ik nog niet....vertel...
Michel,
Als alles lijkt te kloppen en goed vast zit denk ik aan twee mogelijkheden:
1º niet de juiste waarde van uitspoor
2º een losse Panhard-stang (of een ovaal gat)
Te weinig uitspoor (of zelfs toespoor) maakt de auto zenuwachtig: het buitenbocht-wiel stuurt scherper in en zodra het gewicht op dat buitenste wiel komt merk je dat als een versterking van de stuurbeweging.
Te veel uitspoor maakt de auto zoekerig: je stuurt lichtjes in en zodra het buitenste wiel belast wordt blijkt dat nog ± rechtuit te willen.
Beide geeft het gevoel alsof de auto door nog iemand bestuurd wordt
En de Panhard-stang voorkomt dat de vooras zijdelings beweegt ... een zijdelingse beweging staat gelijk aan een stuurbeweging of een los stuurhuis (immers stuurhuis zit aan het chassis en trekt/duwt via de stuurstang aan de besturing). De zijdelingse verplaatsing verminderd het insturen, dus lijkt het netto een beetje op teveel uitspoor.
Marc
Als alles lijkt te kloppen en goed vast zit denk ik aan twee mogelijkheden:
1º niet de juiste waarde van uitspoor
2º een losse Panhard-stang (of een ovaal gat)
Te weinig uitspoor (of zelfs toespoor) maakt de auto zenuwachtig: het buitenbocht-wiel stuurt scherper in en zodra het gewicht op dat buitenste wiel komt merk je dat als een versterking van de stuurbeweging.
Te veel uitspoor maakt de auto zoekerig: je stuurt lichtjes in en zodra het buitenste wiel belast wordt blijkt dat nog ± rechtuit te willen.
Beide geeft het gevoel alsof de auto door nog iemand bestuurd wordt
En de Panhard-stang voorkomt dat de vooras zijdelings beweegt ... een zijdelingse beweging staat gelijk aan een stuurbeweging of een los stuurhuis (immers stuurhuis zit aan het chassis en trekt/duwt via de stuurstang aan de besturing). De zijdelingse verplaatsing verminderd het insturen, dus lijkt het netto een beetje op teveel uitspoor.
Marc
kijk...da;s goede info, ik ga er gelijk mee aan de slag....thanks